BOB helpt sneller en efficiënter te werken Inrichtingsadvies Commerciële Binnendienst als hulpmiddel Rabobank Reizen komt met fraaie aanbiedingen Met Fiscale Actualiteiten- site óp naar topproduct i £mf Samen met'Stand van Zaken'Visie '98 in Rabolnfobank Cliënten Advies "Sneller en efficiënter werken." Zo vat cliëntadviseur Peter van Ettingcr van de Rabobank Leerdam de voordelen van het systeem Beheer Overeenkomsten Betalingsverkeer (BOB) samen. De levering van BOB aan alle lokale banken heeft op dit moment plaats. De Rabobank Leerdam is één van de banken die al met het systeem BOB heeft gewerkt. Kantoormanager Angelique van Suydam: "Als het om auto matiseren gaat, staan wij vaak voorop. Vooral bij dit systeem, dat voordelen als snelheid, effi ciency en minder kans op fou ten beloofde." In het begin viel het werken met BOB tegen. Van Suydam: "Het beschikte toen nog niet over de mogelijk heden die het nu wel biedt. Het Rabo TotaalPakket zat bijvoor beeld niet in de eerste versie." Inmiddels kan de bank met BOB vrijwel alle aanvragen van particulieren uitvoeren. "En dan komen de voordelen duide lijk naar voren", weet Van Ettinger. "BOB geeft een uitge breid overzicht van de produc ten die de klant afneemt. Daar kun je op inspelen door pro ducten die de klant nog niet afneemt aan te bieden. Mede dankzij het goede overzicht is het een hulpmiddel voor het voeren van een gestructureerd gesprek." Ook de Rabobank Weert was proefbank. Deze week ontving de bank de nieuwste release van BOB. Commercieel manager Cliënten Advies Jos Borghouts heeft tips voor ban ken die een dezer dagen met het systeem beginnen: "Werk nog één week met typeconcepten en laat de gebruikers die vervol gens in de BOB-applicatie invoeren. Eén week en mét begeleiding. Gooi vervolgens de adviseurs in het diepe en er wordt geen typeconcept meer ingevuld." Volgens Borghouts werkte deze aanpak vooral omdat de bank de systemen Cliëntbeheer en Cliëntlnforma- tieSysteem al front-office had ingezet. "BOB lijkt veel op CliëntBeheer. De adviseurs zijn daarom niet al te veel aanpas singsproblemen tegengeko- De pagina - vanuit de algeme ne Rabobank Homepage te raadplegen - ging vorige week van start. Journalist/fiscalist Aertjan Grotenhuis van NRC Handelsblad zorgt samen met de mensen van Fiscale Zaken voor technisch juiste én lezens waardige kopij. Doorlopend staan ongeveer acht artikelen ter inzage. Ze worden gefaseerd elke drie weken vervangen. Van den Berg: "Het moet in de toekomst bijna vanzelfspre kend worden om de fiscale actualiteiten van de Rabobank op Internet te raadplegen als je iets wilt weten over ontwikke lingen bij de belastingen." Deze site wordt volgens hem geen 'doodlopende straat'. Er komen allerlei links met en ver wijzingen naar verwante infor matieleveranciers. "Wij willen De gebruikers in Weert komen wél andere problemen tegen. Soms loopt het systeem vast. Dat heeft te maken met de vele applicaties die gelijktijdig open moeten staan om front office met BOB te kunnen wer ken. Dit probleem wordt opge lost als Windows 95 is geïnstalleerd, maar dat is in Weert nog niet het geval." Borghouts raadt zijn medewer kers aan vooral bewust om te gaan met het openen van bestanden. "Als je Word open hebt staan in combinatie met andere systemen, heeft dat vaak tot gevolg dat het systeem vastloopt." Overigens hoeft die extra wachttijd niet vervelend te zijn voor de klant. "Die hoeft het niet eens te merken", zegt Borghouts. "Het gaat erom dat je die tijd nuttig weet te beste den. Begin bijvoorbeeld een algemeen praatje. Je zult zien dat hij de tijd die je in hem investeert weet te waarderen." Ondersteuning Betaaldiensten C (040) 217 60 41 Cliënten Advies Het actiebeeld is betzelfde als vorig jaar: de vrouw die vliegensvlug een aantrekkelijke aanbieding van Rabobank Reizen boekt. Steeds meer vakantiegangers wachten tot het allerlaatste moment op een aantrekkelijke reisaanbieding. Voor hen houdt Rabobank Reizen van eind april tot en met eind augustus de actie Aanbiedingen. Voor de actie is een arsenaal aan middelen beschikbaar: De Tele graaf, Internet, lokale media, raambiljetten, affiches, Rabobank TV en de Leukste Vakantie Krant. De Evenements Reizen Groep en OAD werken mee om alle manieren van vervoer scherp geprijsd te kunnen aanbieden. "Vroeger boekten mensen hun zomervakantie van december tot en met maart", vertelt Lilian Evers van Cliënten Advies. "Nu doen ze dat veel later of zelfs op het laatste moment, in de hoop goedkoop vér weg te kunnen. Mensen vinden het ook makkelijk om op het laatste nippertje nog te kunnen beslissen. Daar komt bij dat de afgelopen warme zomers ervoor zorgden dat mensen hier bleven en laat beslisten om al of niet naar het buitenland te gaan. Oorlogsdreigingen en natuur rampen maken ook al dat mensen tot op het laatst wachten of een bepaald land wel veilig genoeg is." (vervolg op pagina 4) Financieel Advies Fiscale Zaken AAB heeft hoge ambities voor de nieuwe Fiscale Actualiteiten-pagina op de Rabo-Homepage. Fiscalist Jellc van den Berg: "Binnen één tot drie jaar willen we een informatief topproduct bieden voor iedereen die fiscale vragen heeft." Mede naar aanleiding van de regionale consultatiedagen heeft het segment Financieel Advies een inrichtingsadvies Commerciële Binnendienst opgesteld. Het inrichtingsadvies geeft inzicht in de taken van deze dienst. In het advies zijn ervaringen, tips en sugges ties van veel lokale banken verwerkt. Het komt in zijn geheel in de Rabolnfobank. kwaliteit, objectiviteit en volle digheid uitstralen." De fiscalist vindt ook dat de site mensen de mogelijkheid moet geven tot communicatie. In de toekomst zullen bezoe kers van de site wellicht vragen kunnen stellen aan een aantal deskundigen van verschillende instellingen. Ook wordt gedacht over de mogelijkheid bezoekers op eikaars vragen te laten reageren. Daarvoor is echter enige begeleiding nodig om de fiscale juistheid van de reacties te waarborgen. De pagina Fiscale Actuali teiten is bedoeld voor bestaan de en potentiële klanten, rela ties en medewerkers. Fiscale Zaken AAB C (040)217 60 29 Hans Vossen van het segment Financieel Advies: "Het is al vaak gezegd: de rol van de bin nendienst in het verkoopproces is cruciaal. Wij illustreren dat door bij elke stap van dat pro ces concreet aan te geven hoe de commercieel manager, de finan cieel adviseurs en de binnen dienst als team samenwerken. Van belang is vast te stellen dat de commerciële binnendienst niet alleen de administratieve nazorg doet, maar vooral ook de voorbereiding van de ver koopgesprekken. Het Delta- verkoopproces vormt de rugge- graat van het document." Er zijn bepaalde vuistregels voor de bezetting. Het inrich tingsadvies gaat daar op in en legt uit hoe deze regels zijn te interpreteren. Vossen: "Ze moeten niet als dogma worden gehanteerd. Het streven blijft gericht op een verhouding van één binnendienstmedewerker op drie financieel adviseurs, maar we beseffen dat zeker bij de start van de nieuwe werkwij ze een tijdelijke overbezetting nodig kan zijn. Een en ander hangt af van het tempo waarin de teams bij de banken op elkaar zijn ingespeeld, maar bij voorbeeld ook van de systeem ondersteuning die het segment biedt." Het inrichtingsadvies is geen allesomvattend Handboek Binnendienst. Het vormt een aanvulling op andere informa tiebronnen zoals het functie profiel en de opleidingsplanner. Er bestaat een duidelijke samenhang tussen de instru menten die het segment ontwik kelt voor de verschillende fasen van Visie '98. Vossen: "Toch raken banken het overzicht en de samenhang wel eens kwijt. Daarom geven we in de 'Stand van Zaken' het kader aan, de hulpmiddelen per fase én wat er momenteel al beschikbaar is. Dat is al vrij veel. We werken nog aan instrumenten voor de Doorgroeifase". Enkele andere thema's die aan bod komen zijn: het werven en opleiden van adviseurs, de marktbewerking en systemen die het functioneren van de financieel adviseur moeten ondersteunen. Tenslotte geeft de 'Stand van Zaken' de uit gangpunten aan op basis waar van bedrijfsrelaties aan het seg ment kunnen worden toegewezen. Dat is een onder werp dat regelmatig terugkeert in discussies. Het inrichtingssadvies staat vanaf maandag in de Rabolnfobank onder trefnum- mer 708503/a en b, evenals de antwoorden op veel gestelde vragen tijdens de consultatieda gen. Financieel Advies C (040) 217 70 07

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 3