Verzekeringsactie agrarische relaties op maat gesneden Bedieningsconcept in Bank in Beeld De Lage Landen: eigen site op Internet Nieuwsbulletin Chipknip rolt weer van de persen Relatiekaarten Kappersbeurs vliegen weg Eerste geslaagden Beleggings- AdviesPraktijk: 'Het werkf BANK(| beeld Ook te benaderen via TrefPunt Bedrijven Advies Relatiebeheer Financieel Advies Banken kunnen direct aan de slag met liet verdiepen van agrarische verzekeringsrelaties. Vandaag ontvangt iedere bank een op maat gesneden lijst met de namen van klanten die minimaal drie verzekeringsproducten afne men. Voor hen is het interessant een extra agrarische verzekering af te sluiten. De lijst gaat vergezeld van een brief en de schijf 'agrarische pakketkorting'. Het is de eerste keer dat een derge lijke lijst geproduceerd is. Ton Cre- mers, listmanager bij Bedrijven Advies, heeft de selectie in samen werking met Interpolis gemaakt. De test bij drie lokale banken pakte gunstig uit. Cremers: "Het gaat om een zeer compacte actie. Dit keer ontvangen banken geen ellenlange lijst, maar gemiddeld staan er zo'n dertig klanten per bank op de lijst. Natuurlijk is het aantal geselecteerde relaties in agrarische gebieden groter dan in een stedelijke omgeving." Cliënten Advies Het vierde nummer van het Nieuwsbulletin Chipknip, dat volgende week bij alle banken arriveert, bevat voor klanten weer nieuwtjes en weetjes over de veelbesproken elektronische portemonnee. Voor de actie zijn klanten gese lecteerd die al polissen hebben in drie, vier of vijf verschillende bran ches. "De pakketkorting wordt pas echt interessant bij vier branches", aldus Cremers. "Daarom zijn juist de klanten geselecteerd die bij een extra polis het meeste voordeel halen. Op de schijf is snel af te lezen hoeveel voordeel de klant hiermee kan halen. Banken kunnen de klant telefonisch of schriftelijk benaderen voor het afsluiten van een extra polis, of uitnodigen voor een integraal adviesgesprek." Over enkele maanden wordt het verkoopresultaat bekeken aan de hand van de Interpolisbe standen. Bedrijven Advies 7(040) 217 70 04 In een kort bestek krijgen de lezers antwoord op prangende vra gen als: 'waar kan ik betalen met mijn Chipknip' en 'wat is eigenlijk het verschil tussen pinnen en Chippen?' Elke bank ontvangt per kantoor gratis tweehonderd Nieuws bulletins, zoals gebruikelijk uitge voerd als tweezijdig bedrukte leaflets. De uitgave kan bijvoor beeld worden gebruikt als hand- out in de bankhal of als meegever op beurzen en bijeenkomsten. Extra exemplaren van de Nieuwsbulletins nummer vier zijn te bestellen onder artikelnummer 80476. De besteleenheid is twee honderd stuks en de stuksprijs is ƒ0,18. Cliënten Advies f (040) 217 70 08 "Nee, niet terug, alsjeblieft niet", zegt een klant van de Rabobank Echt-Maasbracht vandaag in Bank in Beeld over het nieuwe bedieningsconcept. Daarentegen vindt een klant van de Rabobank Pey-Posterholt het bij deze bank, die vasthoudt aan de traditionele bankhal, gezelliger. Bank in Beeld nam een kijkje bij de twee Limburgse banken, die drie kilometer van elkaar lig gen. Echt-Maasbracht werkt sinds december met de balieloze bankhal nieuwe stijl. Mede werkers noteren positieve en negatieve reacties op een flip- over. Zo zitten de bureaustoelen lekker, maar liet de privacy bij de geldautomaat te wensen over. Pey-Posterholt zet, ondanks de goede ervaringen van haar colle- gabank, kanttekeningen bij de persoonlijke bediening en de zelfbedieningsapparatuur. Karei Brouwers van het segment Cliënten Advies over dat laatste: "Iedere bank zal voor het kan toor waarvoor het concept geldt moeten kijken welke apparaten daar in die situatie nodig zijn." Verder in Bank in Beeld tips over het plaatsen van informatie in de bankhal, een proef van een Duitse bank met een digitale foto in plaats van een pincode en de kunstaanbieding voor mede werkers, die met twee maanden is verlengd. Bedrijven Advies De relatiekaarten voor de Kappersbeurs, 9 en 10 maart in de Jaarbeurs in Utrecht, vliegen weg. Al bijna tweehonderd ban ken bestelden voor de 4.500 kap perklanten die de Rabobank heeft een kleine 4.000 kaarten. Tot en met morgen zijn nog kaar ten verkrijgbaar onder nummer 980492. De kosten zijn ƒ35,- per stuk en worden na verbruik afge rekend. De besteleenheid is vijf. Uiterlijk 26 februari liggen de kaarten bij de bank. De Rabobank staat op de beurs met een stand over TrefPunt en de Chipknip. Meer informatie staat in de Rabolnfobank onder tref- nummer 705205. Bedrijven Advies 7 (040) 217 70 04 De eerste geslaagden met diploma en toegift in de commissarissenzaal van Robeco. 'Je leert structuur brengen in je beleggingsadvies', 'Offertes zien er veel professioneler uit', en 'Een van de nuttigste cursussen die ik ooit heb gehad!' De geslaagden van de cursus Beleggings- AdviesPraktijk, die afgelopen vrijdag hun diploma kregen uitge reikt, zijn unaniem vol lof. Beleggen is een vak apart. Al in 1993 bestond er grote behoefte aan een praktijkcursus voor financieel adviseurs. In het kader van Visie '98, pro-actief en klantgericht werken, hebben opleiders van IRIS een cursus ontworpen, BeleggingsAdvies- Praktijk. Er is een cursus voor 'gewone' financieel adviseurs en één voor financieel adviseurs met beleggingsspecialisme. Volgens Jan Louis Spoormaker van IRIS is het de kunst om de theorie en de praktijk goed met elkaar te verbinden en te werken met reële klantenportefeuillles en klantsituaties. De cursus is opgebouwd uit vier schriftelijke modules en een praktijkmodule. Tijdens de workshops van de praktijkmo dule integreren de cursisten wat ze in de schriftelijke modules hebben geleerd in hun dagelijk se praktijk. Elke groep bestaat uit acht personen, die uit het hele land in Utrecht bij elkaar kwamen. Joost Frantzen van de Rabo bank Heerlen-Hoensbroek vindt het goede van de opleiding voor al, dat je alles wat je leert direct in de praktijk kunt toepassen. "Je stapt af van ad hoe beleggen en gaat veel gestructureerder werken. Je brengt het risicopro fiel en beleggingsprofiel van de klant in kaart en bespreekt sa men welk rendement gewenst is." Rob Siegersma van de Rabo bank Sluis-IJzendijke beaamt dit. "Offertes zijn zichtbaar pro fessioneler en klanten waarde ren dat enorm. Ze krijgen dui delijk en overzichtelijk in beeld welk risico ze willen accepteren en hoe ze hun aandelen willen verdelen. Ik vind het vooral daarom een van de nuttigste cursussen die ik ooit heb gevolgd." Informatie over de cursus is te vinden in de Segmentwijzer Financiële Advisering en de opleidingsplanners. Voor infor matie, zie onderstaand nummer. IRIS opleidingen 7 (030)Tl6 46 49 De Lage Landen beschikt sinds vandaag over een eigen Internet site. Deze is te vinden onder www/delagelanden.nl. Met behulp van hyperlinks is er een koppeling gelegd met de Rabobank.nl pagi na, zodat ook bezoekers van de Rabobank-site, of van Trefpunt, informatie over leasing en facto- ring kunnen bekijken. Om snel te kunnen voldoen aan de wens van veel banken om oude en weinig aantrekkelijke teksten op In ternet te vervangen, heeft De Lage Landen gekozen voor een stapsge wijze opbouw van haar eigen site. Dat betekent dat er momenteel naast de algemene informatie over De Lage Landen alleen informatie over equipmentlease, bedrijfswagen lease en autolease beschikbaar is. Informatie over de overige dien sten van De Lage Landen zal de komende tijd worden toegevoegd. De site is opgezet aan de hand van vragen die bij een ondernemer leven als hij op het punt staat om te gaan investeren in bedrijfsmid delen. De structuur is zo eenvou dig mogelijk gehouden. Ondanks het feit dat De Lage Landen een eigen site heeft, blijft de rol van de Rabobank bij de volle dige uitvoering cruciaal. Net zoals er in de oude situatie werd door verwezen naar de Rabobank voor een adviesgesprek of open vraag, is dat in de nieuwe opzet ook het geval. Wil de klant een vraag stellen, een brochure of adviesgesprek aan vragen, dan krijgt hij exact hetzelf de responsscherm te zien als hij bij de Rabobank gewend is. Aan vragen voor adviesgesprekken en open vragen leidt Rabofacet ver volgens door naar de bank van keuze, terwijl verzending van de aangevraagde brochure in een Rabobank-enveloppe centraal vanuit Best plaats heeft. Stelt een klant geen prijs op benadering vanuit de Rabobank, dan gaan de open vraag of het ver zoek om een adviesgesprek door naar De Lage Landen. Banken kunnen met vragen of reacties terecht bij De Lage Landen. Dat kan door een mail te sturen naar: markcom@tref .n I De Lage Landen C (040) 233 94 21

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2