'Nederweert': Bedrijfsvoering voor 80% conform Visie '98 dvïseurs zoveel mogelijk ijhouden voor verkoop' 'In drie jaar 'nieuwe' Rabobank neerzetten' cWe weten waar we staan maar nog niet waar we heen willen 'Veel goede ideeën maar ik zie relatief weinig van Rabobank Nederland' Van Tiggelen over veranderingsproces Bedrijfsvoering "Onze CRAB-coördinator is een goed voorbeeld van een Visie '98- functie bij Bedrijfsvoering", vindt Tom Eikenboom, manager Bedrijfsvoering bij de Rabobank Nederweert-Ospel-Leveroy. "Zij stuurt aan, controleert via steekproeven, stemt intern af en houdt de grote lijn in de gaten. Een echte controller dus. Voor de juistheid van de gegevens zijn de segmenten zelf verantwoordelijk." Bedrijfsvoering is de laatste jaren in beweging in Nederweert. "En wel continu", meldt Eikenboom. "Begin vorig jaar hebben we de stafafdeling Interne Organisatie en Controle en de lijnafdeling Bedrijfsvoering samengevoegd tot één stafafdeling Bedrijfsvoering. Verder zijn we al vóór die tijd begonnen met het 'opwaarderen' van functies. Een actief in- en uit- stroombeleid én veel aandacht voor opleidingen en trainingen was daarvan het gevolg. Daardoor is de inrichting van de afdeling conform Visie '98 voor 80% gerealiseerd." Hij voorziet in de toekomst een tweedeling binnen Bedrijfsvoe ring. "Een stafafdeling die zich bezighoudt met planning en con- trol. Dat is iets anders dan con trole. Het gaat om advisering over en beoordeling van de tota le procesgang binnen de bank, inclusief ondersteuning. En ver der een lijnafdeling met uitvoe rende taken. Overigens zal een deel van deze taken bij de seg menten worden ondergebracht, als onderdeel van de integrale procesverantwoordelijkheid." "Daarbij moet je wel waken tegen versnippering, want die kan de efficiency, effectiviteit en de beheersbaarheid negatief beïn vloeden." "Ik hoor veel goede ideeën, maar ik zie relatief weinig van Rabo bank Nederland", zegt Eikenboom, die zich heeft opgegeven voor de Wintercourse. "We wachten met smart op de functiegerichte leer- Eikenbootn (2e van links) in gesprek met een deel van zijn afde ling: "Control is geen controle. gangen en op veranderprogram- ma's die duidelijk maken hoe je de ideale situatie bereikt. Verder ben ik van mening dat de segmen ten van Rabobank Nederland in hun communicatie meer aandacht moeten besteden aan bedrijfs- voeringstaken. Hard nodig, want ook bij ons hebben de segmenten er weinig animo voor." Cliënten Advies De commercieel managers Cliënten Advies van de banken Borne en Apeldoorn hebben met plezier deelgenomen aan de groepsbijeen komsten van Rabobank Nederland. "Heel waardevol", vindt Annemarie Wijnands van de bank Borne. "Je krijgt in beeld waar je staat en wat je mogelijkheden zijn. Wij willen in ieder geval dat onze adviseurs zoveel mogelijk vrij zijn voor de verkoop." Theo Veeneman van de Apeldoornse bank: "Je komt los van de dagelijkse gang van zaken." Het credo in Borne: "Je kunt je positief van andere banken onder scheiden tijdens bet contact met je klanten." Het Bornese team cliëntadvi seurs is fanatiek en wil scoren. "Toen we eind '95 nieuwe mede werkers moesten werven, hebben we al sterk gelet op commerciële gedragskenmerken. De werk druk is echter nog zo groot, dat we te weinig tijd hebben om klanten pro-actief te benaderen. Eén van de doelen in ons busi nessplan is de binnendienst te optimaliseren, zodat de adviseurs zich meer vrij kunnen maken voor verkoop. We houden sinds kort bij hoeveel adviesgesprek- ken elke cliëntadviseur voert en wat hij verkoopt. De segmentin deling werkt bij ons uitstekend en je merkt daarbij dat interne com municatie heel belangrijk is. Bovendien maakten we een dui delijke klant- en taakverdeling." Ook de bank Apeldoorn zag grote voordelen in de groepsbij eenkomsten. Niet alleen even los komen van de dagelijkse gang van zaken, aldus Theo Veeneman weer, "maar je kunt ook brain stormen over bepaalde proble- matieken." Zijn bank voerde al discussie over de interne orga nisatie voordat Rabobank Nederland met Visie '98 kwam. "Wij hadden al plannen om de marktbewerking anders te doen. Voor ons is de behoefte van de klanten leidend. We willen meer verkopen, meer aan cross-selling doen en actiever op klanten afstappen." De kostenbesparing van vijftien procent op het aantal transacties vormt nog een probleem. "Halen we die wel met Visie '98, vragen wij ons af. Rabobank Nederland komt nog te weinig met goede automatiseringsapparatuur. Wat ook nog moeizaam verloopt, is het sturen van de klanten richting automaten." De bank werkt al langer met een back-office en kent een actieve marketingafde ling die de segmenten onder steunt. "We zijn erg actief met gerichte verkoopbrieven en tele fonische vervolgacties." Voor Veeneman is het vooral belangrijk dat de cliëntadviseurs zoveel mogelijk worden vrijge maakt voor verkoop. "En dat loopt goed." Bedrijfsvoering 'We staan in zekere zin op nul", zegt Hans Vriend, sinds 1 december hoofd Stafeenheid Bedrijfsvoering. "We weten waar we met Bedrijfsvoering staan. De vraag is waar we heen willen. Veranderprogramma's zoals de segmenten die hebben, zijn er nog niet. Wel starten er binnenkort programma's die het veranderproces 'Bedrijfsvoering naar '98' ondersteunen door de gedachtenvorming hierover te stimuleren." Volgens Vriend is in Visie '98 het accent primair gelegd op de bediening van de klanten. "In Focus kwam Bedrijfsvoering volgens de banken te summier voor. Duidelijk is dat control, balansmanagement en facilitaire ondersteuning van de segmenten tot het takenpakket behoren. Met de visie-ontwikkeling op de functie planning en control zijn we redelijk ver. Maar de overige taken en verantwoordelijkheden van Bedrijfsvoering hebben we centraal wat laten sloffen. We denken nu na over geïntegreerde ondersteuning, in samenspraak met banken. Ik verwacht dat we de visie en de bijpassende for mule voor Bedrijfsvoering dit halfjaar rond hebben. We stem men die ook af met de segmen ten van Rabobank Nederland." De ondersteuning van de Stafeenheid Bedrijfsvoering bestaat op dit moment uit vijf programma's. Voor managers Bedrijfsvoering, directeuren en commercieel managers zijn er Wintercourses, waarin de ont wikkeling van de bedrijfsvoe ringsfunctie centraal staat. Met een 'Quick Scan' door adviseurs van Rabobank Nederland kun nen banken de huidige situatie van Bedrijfsvoering kort en snel laten doorlichten. Voor het opstellen van een veranderplan en de invoering daarvan komen benchmarkinggroepen en één- op-één consultancy van Rabo bank Nederland beschikbaar. Verder is er een platform voor discussie en uitwisseling van informatie via de Website van Bedrijfsvoering. "De bank is er natuurlijk niet voor bedrijfsvoe ring", besluit Vriend. "Maar zon der een adequate bedrijfsvoering krijgt elke bank het toch erg moeilijk. Het is een zaak die alle managers op de bank aangaat." Cliënten Advies "De omslag maken naar klantgericht werken stelt andere eisen aan de medewerkers", aldus segmentmanager Cees van Tiggelen, "maar het betekent ook dat we kritisch moeten kijken naar onze producten en marktbewerking. In feite moeten we in drie jaar een compleet 'nieuwe' Rabobank neerzetten." "In principe heeft iedere klant met ons te maken. Wij zijn het breedste segment qua producten en distributie én hebben het groot ste aantal medewerkers", zegt Van Tiggelen. "Daarom hebben we als enige segment een integraal veran deringsprogramma. Daarbij kij ken we niet alleen naar de kwali teit, vaardigheden en houding van de medewerkers, maar ook naar een sanering van het aantal pro ducten en de invoering van nieuwe marketingvormen. Alle P's van de marketingmix komen aan bod. Een breed, diep en intensief veran deringsproces dus, maar ook een grote uitdaging." Lange weg Van Tiggelen geeft toe dat het segment nog een lange weg heeft te gaan. "Als je actieve klantge richte cliëntadviseurs wilt, dan moet je daarvoor de voorwaarden scheppen en ze niet opzadelen met administratieve handelingen. Daarmee jaag je goede verkopers weg. Ik vind het van groot belang dat de banken die nog geen cliën tenservice hebben er met spoed een inrichten." Een andere belangrijke factor is volgens Van Tiggelen de commer cieel manager. "Hij is verande ringsmanager én verkoopleider. Hij moet zijn mensen coachen, maar ook samen met hen inspelen op veranderingen en doelstellin gen formuleren voor verkoopre sultaten." Als ondersteuning voor managers heeft het segment het 'Veranderprogramma'. Een groep managers komt gedurende twee maanden één dag per week bij elkaar. Ze behandelen telkens een ander thema, door ervaringen uit te wisselen leren ze van elkaar. "Het resultaat na die twee maan den is een businessplan, gedragen door medewerkers én manage ment. En dan komt de uitvoering. Eind 1998, als een kleine driehon derd banken hebben deelgeno men, zijn we een heel eind op weg naar de 'nieuwe' Rabobank."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 4