'Binnendienst én klanten moeten wennen aan Delta' ^(dersteuning op maat voor banken Veranderingen in sneltreinvaart leverden verdubbeld marktaandeel 'Gewoon beginnen al ben je pas voor driekwart klaar' Directeur Fop de Pater van bank Beusichem-Culemborg: Rabobank Midden- Langstraat: 'Weinig vertrouwen in geleidelijkheid' Financieel Advies Dc Rabobank Culemborg nam vroeger deel aan het P&E-traject voor de particulierenmarkt. Zij is begin 1995 geruisloos overgescha keld op Delta Financiële Advisering, nog voordat Rabobank Nederland Focus lanceerde. De bank heeft zelf een Focus-traject uit gevoerd. Directeur Fop de Pater is positief over de werkwijze van Delta maar vindt het een voorwaarde dat dc binnendienst professio neel moet kunnen opereren. Het managementteam van Beusichem-Culemborg (vlnr): Eric Krukkert, Fop de Pater en Bert Gerrits: "We staan nu veel positiever in de markt." "Zowel de binnendienst zelf als de klanten moesten bij de start wennen aan het werken volgens de Deltamethode. We hebben op basis van praktijkervaringen onze werkwijze aangepast." Het voordeel van de Delta manier van werken zat hem bij deze bank in het op een andere, pro-actieve wijze bezien en bena deren van de klant. Hierbij is het cliëntinformatie-formulier in ge bruik, waarmee de potentiële behoefte van de klant en de meeropbrengst voor de bank wordt vastgelegd voor een op maat gesneden financieel advies. Belangrijk is dat de financieel adviseur wordt vrijgespeeld voor spontane inloop van buiten en dat de binnendienst de telefoon goed opvangt. "Het cliëntinfor matie-formulier zou automatisch alle informatie over de klant moeten weergeven, want alle produkten, zoals lenen, sparen, beleggen en (levensverzekerin gen vormen bij het advies één geheel. Het is in onze organisatie nog steeds lastig om een goed totaalbeeld van een klant te krij gen. De geautomatiseerde syste men zijn nog niet voldoende op elkaar afgestemd." Een bank moet de nodige ken nis opbouwen om de klant van een goed financieel advies te kun nen voorzien. "Leren hoe je pro actief met klanten moet omgaan, juridische en fiscale kennis paraat hebben. Management én medewerkers hebben daarom tij dens potentieelbeoordeling en belangstellingsregistratie samen een opleidingsplan opgesteld. Er wordt dus veel gestudeerd: van cursussen voor beleggingsadvi seur tot aan de leergang econo mie en management." Benchmarken doet de bank met dezelfde groep banken waarmee ze al samen in een P&E-traject particulierenmarkt zat. Ze onder houden vrij intensief contact en komen nog steeds vier of vijf keer per jaar bij elkaar. De Pater is enthousiast over Visie '98 en over de pro-actieve Delta-benadering van klanten. "Maar het is zeker géén kwestie van eventjes de knop omzetten. Er is een andere mentaliteit en houding voor nodig, ook en vooral bij het management van de bank. Zij moeten de goede voorwaarden scheppen om de veranderingen te kunnen realiseren. Zorgen dus voor de juiste advieskracht en een goede commerciële binnendienst, zowel in kwalitatief als in kwan titatief opzicht, is een vereiste." Daarin investeert Beusichem- Culemborg permanent. De commerciële binnendienst kan zo steeds meer taken overne men van de adviseur. De Pater: "Het wordt hierdoor een kwestie van samen werken. De grootste winst uit onze pro-actieve klant benadering is dat we veel positie ver in de markt zijn komen te staan. We hebben een grotere klantenbinding gekregen. Het eerste jaar haalden we bruto mis schien vijfenzeventig tot hon derdduizend gulden meerop brengst maar dat was niet ons eerste uitgangspunt. Het gaat ons er veel meer om hoe je als bank in het werkgebied staat en hoe de klant tegen je aankijkt!" Financieel Advies Visie 98 brengt ook bij Financieel Advies heel wat teweeg. Segmentmanager Roy van Diem wil er graag iets over zeggen, maar vindt het logischer om banken zelf aan het woord te laten. "De meeste banken hebben Focus achter de rug. Ze hebben veel ambities en positioneren hun segment goed. De inrich tingsfase is heel wezenlijk. Een goede commerciële binnendienst is absoluut noodzakelijk om pro-actief te kunnen werken." Veel banken die de Deltafase hebben gedaan zijn enthou siast. Toch zijn er volgens Van Diem nog steeds banken die zich afvragen of zo'n verander- traject niet te lang is, te inten sief en te duur. "Er hangt natuurlijk wel een prijs aan. En het is moeilijk te bepalen wan neer je kunt starten. Ik zou ook banken, die hun zaken nog maar voor driekwart voor elkaar hebben, willen advise ren toch maar te beginnen. Want uit allerlei signalen blijkt dat de concurrentie ook niet stil zit en ons dreigt in te halen. De FA-consultants kunnen deze banken desgewenst maat werk leveren." Eigen "Het segment specifiek inrich ten op het aantrekken van nieuwe klanten en de 'achterdeur dicht houden'." Zo formuleert Hans Vriend de kern van Visie '98 voor het segment Eigen Huis. De ban ken kunnen tijdens het verander- proces rekenen op een op maat gesneden ondersteuning. De doelstelling die het segment Eigen Huis in het kader van Visie '98 heeft geformuleerd luidt: 'Verhoging van verkoopeffectivi teit en commerciële slagkracht rond de hypothekenverkoop en aanverwante producten en dien sten'. Vriend: "Belangrijke voor waarde om deze doelstelling te halen is dat de commerciële bin nendienst steeds meer non-admi nistratieve taken gaat vervullen, ook in het voortraject, en dat de adviseur volledig wordt vrijge maakt voor de verkoop. De com mercieel manager moet zijn medewerkers coachen." Vriend is ervan overtuigd dat banken die de interne organisatie in één keer aanpassen het meeste succes boeken. "Maar of een bank dat kan is afhankelijk van de lokale situatie. Vandaar dat de afdeling Consultancy, die sinds I januari bestaat, banken onder steuning biedt. Inmiddels is een nieuw hulpmiddel ontwikkeld: het Diagnosemodel. Hiermee krijgt de bank in korte tijd een globaal inzicht in de kwaliteit van de interne organisatie en marktprestatie en waar ze wat kunnen veranderen." Een bestaand verandertraject voor de banken is Delta Eigen Huis. Vriend: "Steeds luider wordt de roep om op maat gesne den ondersteuning. Daar gaan we wat mee doen. Denk bijvoor beeld aan een aangepast Delta - programma dat alleen betrekking heeft op bijvoorbeeld de com merciële binnendienst. Komende maanden wordt deze 'Delta op maat' concreet." Voor de VINEX-banken is al een apart programma ontwik keld, dat hen helpt strategische keuzen te maken in de grootscha lige nieuwbouwgebieden. Daarbij is er ondersteuning om de samen werking met collegabanken ver der in te vullen. Eigen Huis "Ik heb weinig vertrouwen in geleidelijkheid." Aan het woord is Jan Dijkstra, directeur van de Rabobank Midden-Langstraat. Het veranderproces voor Eigen Huis heeft hij, samen met com mercieel manager Wil Kepser, dan ook in sneltreinvaart door lopen. En met succes: het markt aandeel is bijna verdubbeld. "Ik ben een groot voorstander van snelheid als het gaat om ver- anderprocessen", zegt Dijkstra. "Maar het was nu niet alleen een kwestie van kiezen tussen lang zaam en snel. De marktsituatie Jan Dijkstra: "Weinig vertrouwen in geleidelijkheid." dwong ons tot snelle besluitvor ming." Dijkstra doelt op de geringe marktpositie die de bank twee jaar geleden innam. "Dan heb je geen tijd om te sukkelen. Zeker niet als je weet dat de komende jaren in onze regio zo'n 3000 nieuwbouwwoningen wor den gebouwd." "We hadden het geluk dat er bij andere segmenten binnen de bank een aantal mensen aanwe zig was dat voldeed aan de pro fielen en ook zin had in een nieu we uitdaging. Die mensen zijn samen met de al zittende mede werkers Eigen Huis de school banken ingegaan." Toen brak de Delta-fase aan. "Een relatief star programma", oordeelt Dijkstra nu. "Dat komt vooral omdat het programma niet in alle opzichten rekening houdt met de lokale situatie. Samen met Rabobank Nederland hebben we een meer op onze situatie toegesneden ver- anderprogramma opgesteld, dat volledig aan onze wensen voldeed. De bank werkt nu al enige tijd volgens de Delta-methodiek. "De adviseurs voeren alleen nog maar gesprekken. De binnendienst wik kelt de zaken af en zorgt voor nieuwe afspraken. Met succes: het marktaandeel in nieuw afge sloten hypotheken was 21% en bedraagt nu 40%." Dijkstra is tevreden over de on dersteuning van Rabobank Neder land. Toch denkt hij dat die onder steuning hier en daar beter kan: "Ik zou bijvoorbeeld meer willen weten over beloningsystemen. Daarnaast zou ik beter in beeld willen hebben wat de concurren tie lokaal én regionaal doet."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 3