'Producten alléén zijn niet voldoende' Zelf bepalen wat 't beste is' Efficiënter werken hét speerpunt 'Visie '98 een verademing' Konijnenburg over veranderingsproces: Banken Hasselt-Nieuwleusen en Mark Dintel: Arnhem en Sneek-Joure-Lemmer over Visie '98: Colofon Relatiebeheer "Om slagvaardig in de markt te kunnen opereren, zijn pro ducten minder belangrijk", stelt segmentmanager Peter Konijnenburg van Relatiebeheer. "Uiteraard moeten we wel een adequaat productenpakket aanbieden, maar dat alleen is niet voldoende." De klant van vandaag en zeker die van mor gen, eist betrokkenheid en grote deskundigheid. En daar stuurt het veranderingsproces bij het segment Relatiebeheer op aan. "Klanten stellen steeds zwaar der eisen aan hun relatiebeheer der", zegt Konijnenburg. Hij denkt daarbij niet zozeer aan het verstrekken van leningen, "waar een middelgroot bedrijf maximaal één dag per jaar mee bezig is", maar veel meer aan de andere zaken die de klant de resterende driehonderdvier enzestig dagen bezighouden. "Verzekeren, betalingsverkeer, risicomanagement en fiscali- teiten." Wil de Rabobank dergelijke grote en rendabele klanten in de boeken houden, dan zal de relatiebeheerder deskundig moe ten zijn, over bepaalde vaar digheden moeten beschikken en gestructureerd moeten wer ken. Onder het motto 'Samen nog sterker' schreef het seg ment inmiddels een plan van aanpak dat de banken moet helpen deze doelen te halen. Kern van dit plan van aanpak is dat de klant centraal staat. Daarbij is de ontwikkeling van medewerkers cruciaal. Om dit te stimuleren zijn inmiddels de Marketinggroepen Relatiebe heer opgericht. Hieraan neemt intussen een fors aantal ban ken deel, dat al in de vierde fase van het veranderingsproces - de doorgroeifase - verkeert. Ook wil het segment meer aandacht schenken aan loop baanontwikkeling, bijvoorbeeld door een traineeschap voor aan komende relatiebeheerders. "Zodat deze goed op de toe komst zijn voorbereid", aldus Konijnenburg. Hij voorspelt dat de wereld er in 2000 totaal anders uitziet dan nu. "We krijgen uiterst veeleisende klanten als tegenspeler, die minstens evenveel kennis heb ben van bankzaken als de rela tiebeheerders. Bovendien zal een groeiend aantal bedrijven zelf hun bankzaken afwikke len. Wat de relatiebeheerder moet doen is toegevoegde waarde leveren. En dat is precies weten en invoelen waar de ondernemer mee bezig Bedrijven Advies "Gestructureerde klantbenadering is het belangrijkste van Visie '98", vindt Co Vader, segmentmanager Bedrijven van Rabobank Hasselt-Nieuwleusen, "en daarmee gaat het de goede kant op." Zijn collega bij Mark 8t Dintel, Rini Mathijssen, valt hem bij: "Visie '98 geeft de juiste sturing, maar iedere bank moet voor zichzelf bepalen wat de beste manier is." Vader in historisch Hasselt: "Gestructureerde klantbenadering is het belangrijkste". Hasselt-Nieuwleusen en Mark Dintel wijken iets af van Visie '98. "De criteria voor klanten toewijzing aan Relatiebeheer en Bedrijven Advies liggen bij ons anders", aldus Vader. "Maar belangrijk is dat je klanten struc tureel benadert. Wie dat doet maakt de klant niks uit." Mathijssen vult aan: "Kleinere banken hebben al snel te maken met gecombineerde functies. En bij ons bezoekt de bedrijvenadvi- seur klanten, omdat die soms twaalf kilometer verder wonen." 'Best practice' Beide managers benchmarken en zoeken naar de 'best practice'. Vader: "Voorwaarde is dat de bank wil en dat iedereen open en eerlijk met elkaar communiceert. Dan werkt benchmarking heel praktisch. Iedere bank kan zelf de belangrijke punten eruit halen." Mathijssen vindt banken soms moeilijk te vergelijken: "Iedereen werkt toch op zijn eigen manier. Voor processen werkt het zeker wel. Het is toch van de gekke dat de ene bank tien uur langer over een financieringsproces doet dan een andere bank? Daar om is de ondersteuning voor het Cliënt Bedienings Systeem ook goed." De binnendienst wordt steeds belangijker volgens Vader en Mathijssen. "Bij ons beheren ze al de agenda en vangen telefoon tjes en de eerste vragen op", aldus Vader. "Maar er is nog een lange weg te gaan." "Het formu leren van een toekomstvisie blijft belangrijk, ook na 1998", besluit Mathijssen. Relatiebeheer Directeur Leo Uijl van Rabobank Arnhem vindt Visie '98 "een ver ademing omdat zij uitgaat van de klant cn niet van de bank." Collega-directeur Jan Brugge van Rabobank Sneek-Joure-Lemmer vindt "het sterke punt van Visie '98 dat opleiding, training en orga nisatie zijn afgestemd op bepaalde segmenten." En dat blijkt in som mige gevallen ook de achilleshiel van deze filosofie. Bedrijven Advies "Bij ons gaat het er vooral om de zaak efficiënter in te richten", zegt segmentmanager Hans van der Linden van Bedrijven Advies over Visie '98. "Daarbij hebben banken vooral behoefte aan prakti sche informatie. Vraag maar eens aan een willekeurige manager. Hij zal je theoretisch haarfijn uit kunnen leggen hoe ons bedieningscon cept er uit ziet. Maar het probleem zit in de vertaling naar de prak tijk. Daaraan werken we nu, samen met de banken." Bedrijven Advies besloot een tijd geleden te stoppen lokale banken te overvoeren met nieuwe hulp middelen. Het segment stelde zichzelf de vraag: hoe kunnen we Deze speciale uitgave van de Rabo- krant is gemaakt in opdracht van de directie van het Werkgebied Aange sloten Banken. Redactie: Kees van Dun Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Bart Padberg Henk Ruurda Willemien Veldman-Marsman Mare van de Ven Eindredactie: Peter Craghs Layout en druk: Wil van Tongerlo Drukkerij Lecturis de banken nu daadwerkelijk hel pen? Om daar achter te komen besloot het segment samen met banken aan een oplossing te wer ken. Dit resulteerde in eerste instantie in workshops. Commer cieel managers leren hier aan de hand van een relatiemanagement- game de theorie in praktijk te brengen. Het uiteindelijke vervolg op de workshops is in de Doorgroeifase benchmarking, waaraan al zo'n 160 banken in verscheidene groe pen meedoen. Een consultant be geleidt elke sessie. Van der Linden: "Kostenreductie is het belang rijkste thema in de benchmark- sessies, maar natuurlijk komt ook verhoging van het verkoop resultaat aan de orde. Samen voortdurend zoeken naar de 'best practice', waarbij banken zelf de ideeën aandragen. Dit werkt heel goed en direct. De consultants hebben regelmatig overleg met elkaar en horen zo de resultaten van andere groepen die ze in hun eigen groep weer kunnen inbren gen. Bovendien is er via de con sultants een directe terugkoppe ling naar ons." Naast benchmarking richt Be drijven Advies zich op Delta en het Cliënt Bedienings Systeem, dat zich richt op het financierings proces. "Als je ziet wat hiermee al bereikt is", aldus Van der Linden. "De doorlooptijd is ver kort van 27 naar 15 uur en door de trainingen die nu gegeven worden zal die nog verder terug lopen tot 5 uur." Eind '98 staat er volgens Van der Linden een slagvaardig seg ment, waarin klant en medewer ker centraal staan. "Modern en tegelijkertijd warm, betrokken en dichtbij. Maar het tempo moet wel omhoog. Anders is Visie '98 organisatiebreed in 2000 nog niet gerealiseerd." ..Wb*. KP .-V'.; - J'. Jan Brugge bij één van de klanten van de bank: "Als de markt dat vraagt loont het de moeite het concept van Visie '98 soms even los te laten. Er is te weinig aandacht voor klanten aan de bovenkant van een segment, vindt Brugge. "Door teveel in vakjes te denken dreigen we doorgroeiers van het ene naar het andere segment uit het oog te verliezen." Hij ziet Visie '98 voor al als een blauwdruk. Binnen de Friese bank overheerst dan ook het pragmatisme. Zo zijn alle agrarische klanten, ongeacht de complexiteit van hun financie ringsbehoefte, toebedeeld aan twee relatiebeheerders en twee mede werkers Commerciële Binnen dienst. Ook is een medewerker vrijgemaakt om zich uitsluitend bezig te houden met het afsluiten van spaarlooncontracten. Dit staat weliswaar haaks op Visie '98, maar leverde in no-time wel 50.000 gulden provisie op. Brugge: "Als de markt daarom vraagt scoor je in bepaalde gevallen beter en sneller als je het concept van Visie '98 even loslaat en er specialisten opzet." Voor Uijl was Visie '98 hét moment om de resultaten van de bezoeken, die zijn medewerkers al jaren vóór Visie '98 aflegden, te verbeteren. Hij haalde het Delta-team in huis. Sindsdien gaan zijn relatiebeheerders op pad "met ideeën en niet langer met een koffer vol producten." Relatiebeheer ziet hij als maat werk, waarvoor een gedegen branchekennis én groot inlevings vermogen in de situatie van de klant is vereist. "Als de relatiebe heerder een volwaardig gespreks partner is, komt de rest vanzelf."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2