17 02 Nog twee dagen voor reactie op mailingactie 'Afbouw Rabofoon' Oss gaat landelijk tideren steeds vaker inaar de geldautomaat Kredietaanvragen in 50% van de gevallen onvolledig ingevuld Afstorten combi-automa gratis tot eind april '97 'Internet tussen hoop en vrees 19 9 7 Wf Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 203 Week 8 Maandag 1 7 februari Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 'Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Cliënten Advies De actie 'Afbouw Rabofoon' benadert ongeveer 240.000 gebrui kers van de Rabofoon met de boodschap dat op 1 september het nummer (06) 92 72 vervangen wordt door (0499) 499 499. Ook dalen de telefoonkosten van veertig cent per minuut naar normale gesprekstarieven en krijgen de gebruikers meer mogelijkheden. Banken die niet met de actie meedoen, kunnen dat nog tot en met morgen laten weten. Er gaat trouwens meer veran deren, behalve het Rabofoon- nummer. In plaats van de driecij- ferige toegangscode komt er een vijfcijferige code. Die nieuwe code kunnen de gebruikers zélf ingeven. Zij krijgen ook meer mogelijkheden, bijvoorbeeld over boeken tussen eigen rekeningen. Omdat de klanten centraal een brief met folder krijgen en de Rabofoonovereenkomsten en re keningen centraal worden op gevoerd in het Telebankieren- systeem, hebben banken weinig werk met deze actie. Een recente test wees overigens uit dat veel klanten het aanbod aantrekkelijk vinden en zelf spontaan de toe gangscode zouden wijzigen. Het marktbewerkingspakket verschijnt eind februari. Banken die niet mee willen doen, kunnen dat nog tot en met morgen schrif telijk doorgeven: EO 120, fax (040) 217 60 37. Zij moeten dan wel zélf actie ondernemen, want het Rabofoonnummer verandert 1 september aanstaande. De ban ken kregen in week 6 al een hand- Piet van Jole: "Wij willen natuurlijk graag inspelen op de wens van iedere lokale Rabo bank om slagvaardig te opereren. Sterker: dat mogen de banken van ons verlangen. De kredietbe oordelaar moet een goed gedocu menteerde rapportage ontvangen en tevens het dossier snel in han den krijgen. Daarvoor hebben we Financieel Advies Tot grote verbazing van veel collega-banken stond in De Telegraaf van woensdag een oproep van de Rabobank Oss om in te tekenen op Het AEX GarantFund. Directeur Louk de Smit legt uit dat het een vergissing is van het reclamebureau. "We wil den in Regio Oss, een regiona le krant, adverteren met het AEX GarantFund. Ons recla mebureau heeft het verkeerd aangepakt en we zullen ze dan ook zeker de nota van de schade die is ontstaan presenteren." Hij werd direct al door een aantal collega-banken gebeld met de vraag of Rabobank Oss Nederland 'in bezit' had genomen. Ook bij het Segment Finan cieel Advies kwamen enkele verbaasde en verontruste tele foontjes binnen. De Smit: "We zullen uiteraard alle reacties op de advertentie, die van buiten het werkgebied komen, terug leiden naar de kantoren waar ze thuis horen!" tekeningenlijst voor deze actie en voor het Rabo TotaalPakket. Ook die lijst wordt uiterlijk mor gen terugverwacht. Reageert een bank er niet op, dan worden de brieven niet persoonlijk onderte kend en alleen afgesloten met de banknaam. De actie 'Afbouw Rabofoon' wordt gevoerd van week 16 tot en met week 19. Cliënten Advies (040) 217 70 08 Bijna acht van de tien consumenten hebben een voorkeur voor geld uit de muur in plaats van via de balie. Vrijwel iedereen gebruikt enkele keren per maand een geldautomaat en ook ouderen nemen vaker op die wijze geld op. Dit blijkt uit een in opdracht van de Consumentenbond uitgevoerd onderzoek dat Het Financieele Dagblad donderdag publiceerde. Het gebruik van cheques is de afgelopen jaren sterk gedaald, vooral onder jongeren. De pas met pincode is daarentegen sterk in opmars. Datzelfde geldt voor de creditcard, althans voor wat De helft van de 260 financieringsaanvragen die de activiteit Goedkeuringen wekelijks ontvangt is niet compleet. Dit leidt tot ver traging in de routing en dus in de behandclingsduur. de datum van de laatste goedkeu ring c.q. van de laatst gevoerde correspondentie nodig. Dit wordt vaak vergeten. Dit geldt zowel voor bedrijfsfinancieringen als voor aanvragen in de particuliere sfeer." De activiteit Goedkeuringen ont vangt de aanvraag ook graag in tweevoud, want momenteel gaat er veel tijd verloren met kopiëren. De eerste Nederlandstalige handleiding voor ondernemen op Internet én TrefPunt. Dat is het door Michiel Boreel geschreven boek 'Internet tussen hoop en vrees', waarvan vanmiddag de officiële perspresentatie is. De vierdelige uitgave is in opdracht van de Rabobank geschreven. "Internet biedt ondernemers veel kansen", schrijft Fran^oise Dorsman, general manager van TrefPunt Nederland, in het voor woord. "Dit boek stimuleert en inspireert u hopelijk tot het gebruik van Internet als middel om uw onderneming nog succes voller te maken." Op de foto Francjoise Dorsman en Michiel Boreel. betreft het bezit ervan. Veel men sen hebben er wel een in de por tefeuille, maar gebruiken de card in de praktijk maar weinig. De betaalautomaat wordt steeds populairder. Bijna driekwart van de mensen maakt er regelmatig gebruik van. De Chipknip is nog niet ingeburgerd, al kennen de meeste consumenten hem inmiddels wel. Het publiek is bij dit plastic geld nog niet overtuigd van de betrouwbaarheid, de controle en de overzichtelijkheid van de eigen financiële zaken. Velen zijn er ook nog niet zeker van of ze de Chipknip gaan gebruiken. Toch rukt de Chipknip lang zaam maar zeker op. Zo is de deze opmars voor de Rijksuniver siteit Groningen reden om het experiment met een eigen, specia le chipkaart voor studenten na twee jaar te stoppen. Volgens de voorzitter van het bestuur is de studentenkaart gebruiksonvrien- delijk en grotendeels achterhaald door de komst van de Chipknip. Zeven andere universiteiten gaan echter door met de invoering van de Studenten Chipkaart, samen met de Informatie Beheer Groep, KPN en IBM. Bedrijven Advies Intcrpay heeft besloten de afstortkostcn van Chipkniptransacties voor de combi-automaten van januari tot en met april, niet in reke ning te brengen. Dit, omdat winkeliers de eerste afstorting handma tig moeten verrichten en dit kosten met zich meebrengt. De installateur, die de pinauto maat ombouwt tot combi-auto maat, voert na de testtransactie van één cent, de eerste afstorting handmatig uit. Omdat de soft ware van het apparaat en de soft ware van Interpay op dat moment nog niet goed op elkaar afgestemd zijn, is het mogelijk dat ook de volgende afstorting (de eerste door de winkelier) handmatig moet gebeuren. De winkelier ziet dit aan de sto ringsmelding op het scherm. Winkeliers die in het bezit zijn van een combi-automaat hebben hierover afgelopen donderdag een brief ontvangen van CCV Systems. Een kopie van deze brief ligt inmiddels bij de directie van lokale banken. Tijdens de handmatige afstor ting leest de betaalautomaat een aangepast programma in, waar mee Interpay volgende bedragen wel automatisch kan collecteren. Dit gebeurt wekelijks, op dezelf de dag als waarop handmatig is afgestort. Wil de winkelier op een andere dag afstorten, dan is het voldoende om dit eenmalig hand matig te doen. Interpay neemt die dag dan automatisch over bij vol gende (wekelijkse) collecties. Vanaf mei, als alle apparaten omgebouwd zijn, gelden de nor male tarieven voor afstorten: ƒ1,- voor dagafstortingen en 0,50 voor nachtafstortingen (bij meer dan vier afstortingen per kalendermaand). Bedrijven Advies f (040) 217 70 04

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1