I3 02 Opschonen papieren selecties binnen een jaar verleden tijd Sri Lankaanse coöperatie wil relatie met Rabobank Verhuizende klant en veroorzakers korte selectielijsten marktbewerking BOVAG en De Lage Landen Autolease lanceren fietslease 19 9 7 Nieuwe Cliënt Screening Lokaal brengt uitkomst twijzer FA verder aangevuld Collectieve vervanging van Europassen Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 201 Week 7 -Donderdag 1 3 februari Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 - Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36- E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Het op het scherm screenen van centraal gemaakte selecties voor marketingactiviteiten. Dat kan met Cliënt Screening Lokaal (CSL), dat binnen het project Integrale Marketing Verkoop is ontwik keld. Het systeem komt binnenkort in gebruik bij een aantal lokale banken. In de loop van het tweede kwartaal kan iedere bank gebruik maken van CSL. Doel is dat in januari 1998 het papieren lijstwerk definitief tot de verleden tijd behoort. Welke bank kent het niet, het grote pak lijstwerk dat een com merciële actie vergezelt. Het opschonen daarvan is vaak een hels karwei, waarbij lijsten her en der over de kantoren zwerven. Met de komst van CSL verandert dit. Centraal gemaakte selecties kunnen met het systeem door meer personen tegelijkertijd opgeschoond worden. Dit kan groepsgewijs, bijvoorbeeld op relatiebeheerders- of locatiecode, maar ook individueel. Ook is het mogelijk namen toe te voegen. De opgeschoonde selecties blij ven in CSL bewaard en toegan kelijk voor de lokale bank. Noordwest Groningen werkt als proefbank al met het systeem. Leo Biemans, commercieel mana ger Particulieren van de bank, is blij met CSL: "Screenen was eerst een heen en weer geloop tussen Op de FietsRAI 1997 introduceert de BOVAG afdeling Tweewielerbedrijven in samenwerking met De Lage Landen Autolease een fictsleaseproject. Iedereen kan voortaan fietsen leasen bij BOVAG fietsbedrijven. Tot nu toe was dat alleen mogelijk voor grote bedrijven die contracten aangingen met fietsfabrikanten. De fiscale voordelen van het gebruik van de fiets voor woon- werk verkeer komen nu dus ook binnen bereik van de klein-zake- lijke markt en werknemers. Het gaat om operationele full service fietslease: de klant betaalt een vast bedrag per maand, inclusief reparatie, onderhoud (bij één van de 1.700 BOVAG fietsbedrijven), banden en verzekering. De kos ten van de operationele leasefiets zijn voor bedrijven volledig aftrekbaar van de belasting, zon der dat de fiets op de balans hoeft te komen. Voor de werknemers is het gebruik van de fiets belas tingvrij. Zij kunnen overigens elk merk fiets kiezen. De BOVAG brengt het fiets- lease-project als eerste onderdeel van het BOVAG-fietsplan, een dienstenpakket dat via de leden wordt aangeboden als service voor de klant. Het leasecontract wordt uitgevoerd door De Lage Landen Autolease. De Lage Landen Autolease C (024) 366 77 65 Financieel Advies Een aanvulling op de segment- wijzer Financieel Advies gaat vandaag naar de banken. Het be treft hoofdstuk 2, paragraaf 2.3. 'Landelijke doelstellingen'. Daar in staat een verwijzing naar paragraaf 2.3.1 'Klanttevreden- heidsmeter'. De Klanttevredenheidsmeter meet de tevredenheid van klanten als het gaat om de dienstverle ning die het segment Financieel Advies biedt. In de Segment- wijzer staat een beschrijving van het instrument en wat het ople- verschil lende kantoren. Met CSL gaat het niet alleen eenvoudiger en sneller, maar de doorlooptijd verkort ook behoorlijk. Vooral voor banken met veel kantoren is dit een groot voordeel." Catrien van den Broek, staf medewerker marketing Retail- banking bij Rabobank Den Haag e.o., kan hierover meepraten: "Met achttien kantoren heeft CSL vooral een logistiek probleem opgelost bij ons. Maar ook de kwaliteit van opschonen is verbe terd. En als je de door Rabobank Nederland gehanteerde criteria te ruim vindt, kun je die zelf aan scherpen." Tevreden is zij ook over de samenwerking met Rabo bank Nederland. "Zij stonden open voor kritiek en hebben goed naar ons geluisterd. In het sys teem zijn dan ook al enkele zaken aangepast op ons aangeven." Volgens Maarten Kuijer, pro jectleider van CSL, zal het sys teem in de toekomst nog beter worden: "De screeningsfunctie is de eerste van een aantal functies. In volgende versies kunnen banken ook klanten oproepen, kijken voor welke acties ze bena derd zijn en hoe ze daarop heb ben gereageerd." Banken die met CSL gaan werken ontvangen deze week een map met een inrichtingsadvies, gebruikers handleiding en instructiekaarten. Integrale Marketing Verkoop (040) 217 72 69 Sanasa-delegatieleden Kiriwandeniya helemaal rechts) en Panditha (algemeen directeur Sanasa Bank) in gesprek met Mr. Gerard Meijs (co-operative Affairs). "Wij zouden in de toekomst graag een sterke relatie met de Rabobank willen," aldus P.A. Kiriwandeniya, voorzitter van het bestuur van de Sri Lankaanse coöperatieve spaar- en kredietorgani satie Sanasa. Kiriwandeniya leidde deze week een delegatie van Sanasa die een bezoek bracht aan de Rabobank. De Srilankanen vragen onder meer begeleiding bij het opzetten van een kredietafdeling en assis tentie bij de automatisering. Ook willen zij meer weten over de structuur en werkwijze van de bank. De Stichting Steun door Rabobanken (SSR) organiseerde op verzoek van de ontwikke lingsorganisatie HIVOS een pro gramma voor de zes man sterke delegatie. Sanasa kreeg recent, na tien jaar knokken, een vergunning van de Sri Lankaanse regering om een onafhankelijke, commer ciële bank op te zetten. De orga nisatie bestaat uit zo'n 800.000 leden die zijn verenigd in 7000 primaire coöperaties. Die zitten weer in 30 regionale vereni gingen die onder een nationale federatie vallen. "Wij zijn vooral een agrarische bank, bestaande uit groepen families en religieuze gemeenschappen," zei M.D. Gunaratne, monitoring- en eva luatiespecialist van de federatie. De nieuwe bank krijgt meer mogelijkheden om krediet te ver lenen aan allerlei kleine rurale ondernemers. Kiriwandeniya kwam met het idee om stageplaatsen uit te wis selen. Sri Lankaanse studenten bij de Landbouw Hogeschool in Wageningen kunnen gebaat zijn met een stage bij de Rabobank. Medewerkers van de Rabobank kunnen in Sri Lanka ruiken aan de 'grass roots' van een Azia tische coöperatieve agrarische organisatie. De delegatie heeft gisteren nog een bezoek gebracht aan de loka le bank in Gorinchem. Cliënten Advies vert. Ook vermeldt de Segment- wijzer op welke wijze banken zich kunnen inschrijven en tegen welke kosten. Bij de aanvulling van de Segmentwijzer zit een gekleurde poster met een voorbeeld van de resultaten die met de Klantte vredenheidsmeter zijn te behalen. De informatie in de Segment- wijzer staat ook summier op de Infobank onder nummer 644.505a. Onder nummer 644505 staat een inschrijfformulier. Financieel Advies De collectieve vervanging van Europassen in passen met een Chipknip draait op volle toeren. Selectielijsten voor de marktbewer kingsactie Chipknip arriveren met de regelmaat van de klok bij de banken. Soms zelfs bij een bank die nog niet aan de collectieve ver vanging toe is of die nét achter de rug heeft. Vaak staat er dan óók nog maar één klant op de lijst. Gea Meijering van Cliënten Advies over de verhuizing van een klant. r (040) 217 70 07 "Voor een bank worden voor de collectieve vervanging passen aangemaakt. Dat duurt alles bij elkaar zo'n tien werkdagen. In die tijd geeft een klant zijn ver huizing door en daarmee zijn overstap naar een collega- Rabobank. Als de passen klaar zijn, worden de op dat moment bekende naw-gegevens van de klant gebruikt voor de mailing. Op dat ogenblik staat de klant al in het bestand van zijn nieuwe bank en daarom krijgt die bank een selectielijst met daarop die ene klant. Voor deze klant wordt dan ook geen mailing aange maakt. De passen en het afhaal- bericht gaan nog naar de oude bank." Het segment raadt de nieuwe bank aan om hierover met de selectielijst bij de hand even contact op te nemen met de oude bank van de klant. De nieu we bank kan dan tijdens een eer ste gesprek met de klant de nieu we pas met de brochure Chipknip (artikelnummer 80379) en alle tekst en uitleg geven. Cliënten Advies f (040) 217 70 08

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1