e saus mag bij advisering niet overheersen Belangrijke rol voor Cliëntadviseur in actie Rabo TotaalPakket Internet en Betaalrekening centraal in Rabojournaal Premies 'SOH op 2-levens' omlaag Doorbelasting van 'Onderhoud gea Software distributie' mlmiournaal Financieel Advies Cliënten Advies De financieel adviseur geeft een klant Persoonlijk Financieel Advies. Soms lijkt de neiging aanwezig dat financieel advies te ver warren met fiscaal advies. Jos van Lange en Willem Gruijters vinden dat het fiscaal sausje over financiële aangelegenheden niet de boven toon mag voeren. Van Lange (l.) en Gruijters: "Niet te veel nadruk op fiscaliteit". Het komt de laatste tijd regel matig voor dat lokale banken fis calisten aantrekken als financieel adviseur. Financieel adviseurs moeten uiteraard goed op de hoog te zijn van de fiscale regelgeving, want die kan behoorlijk ingewik keld zijn. Maar fiscaliteit is slechts één van de bestanddelen van een advies. Gruijters, hoofd van Fiscale Zaken Aandachtsgebied Aange sloten Banken: "Fiscale regelge ving neemt natuurlijk een belang rijke plaats in bij de invulling van het behoeftenpatroon van de klant. De meeste financiële beslis singen hebben fiscale consequen ties." Daarbij probeert de finan cieel adviseur aan de kostenkant zoveel mogelijk aftrekbaar te ma ken en de opbrengsten zoveel mo gelijk onbelast te laten zijn. Maar "De brief kondigt ook aan dat de bank contact opneemt met de klant", aldus Sandra Reurekas van Cliënten Advies. "Het is dan ook de bedoeling dat alle gemail de klanten een uitnodiging krij gen voor een adviesgesprek. De eerste actieperiode duurt twee maanden. Dat betekent dat lan delijk gezien een cliëntadviseur in deze periode gemiddeld een a twee adviesgesprekken per dag voert. Het is de bedoeling de klant in dit gesprek te overtuigen van het gemak van de producten die in het TotaalPakket zijn opge nomen, zoals de Rabocard, Rabo Telebankieren en de Doorlopen de Reisverzekering. Het ligt voor de hand dat de cliëntadviseur daarbij ook let op andere - moge lijk nog sluimerende - behoeften van de klant zodat naast het TotaalPakket ook andere produc ten worden verkocht. De cliënt adviseur treedt nu dus veel meer dan in de eerste actie op als ver koper. Hij speelt een cruciale rol in het slagen van de actie." Omdat het een arbeidsintensie ve actie is, gaat de mailing aan het draait daar niet alleen om. Van Lange, hoofd van Markt analyse en Productontwikkeling bij het segment Financieel Advies "Lenen, sparen, beleggen en levens verzekeringen zijn de hoofd bestanddelen van het gerecht dat de adviseur de klant voorscho telt. En met behulp van de fisca liteit - maakt hij er een saus bij. Die fiscale saus moet natuurlijk wel lekker zijn, maar hij mag niet domineren." Van haver tot gort Een persoonlijk financieel advies is alleen maar geslaagd als de adviseur zijn klant van haver tot gort kent en weet welke behoeften die klant heeft. Van Lange: "Zelfs bij de meest ver mogende klant moet een adviseur alles in zijn overwegingen betrek- de eerste groep van 350.000 Europashouders in twee delen de deur uit: het eerste deel in april, het tweede ongeveer drie weken later. Zo kunnen de banken de adviesgesprekken beter spreiden. Bovendien hebben de banken vooraf de gelegenheid de mailing te screenen. Onder de brief komt de handtekening van een mede werker van de bank. De handte keningprocedure hebben de ban ken eind vorige week ontvangen. Gezien het belang van de actie voor de bank én de klant, ver trouwt het segment erop dat alle banken aan de actie deelnemen. Banken die hiervoor niet de capa citeit hebben of om andere rede nen niet willen meedoen, kunnen hun argumenten vóór 4 maart schriftelijk doorgeven aan Cliën ten Advies, EO 120 of via fax nummer (040) 217 60 37. Meer informatie is te lezen in het marktbewerkingspakket dat in de eerste helft van maart ver schijnt. Cliënten Advies 7 (040)217 70 08 ken wat die klant had, heeft en wil hebben, bij wijze van spreken tot aan de fietsverzekering toe. Sluiten de wensen van de klant aan bij de bancaire producten die hij in het verleden heeft afgeno men? De adviseur analyseert de financiële positie maar licht óók het het totale verzekeringspakket door. En hij volstaat dus zeker niet met het verkopen van wéér een koopsompolis om maar zo'n hoog mogelijk belastingvoordeel te pakken." Gruijters: "Klanten hebben nu eenmaal de neiging te focussen op wat ze aan belastingvoordeel kunnen meepikken. Ze laten zich vaak leiden door de waan van de dag!" Een financieel adviseur of commercieel manager, die fisca list is, kan door zijn kennis en ervaring van grote waarde zijn voor zijn bank. Door met de afdeling Fiscale Zaken AAB praktijkervaringen uit te wisselen en regelmatig af te stemmen kan hij een grote toegevoegde waarde hebben voor de hele organisatie. Maar, waarschuwt Gruijters: "Als zo'n deskundig financieel adviseur de nadruk blijft leggen op fiscaliteiten, zonder de (combi)- producten die Financieel Advies aanbiedt voldoende in zijn over- De hypotheekadviseur kan voorlopig de premie voor de klant uitrekenen door de bruto- maandpremie uit OFP met 3,5% te verlangen. Dit geldt ook voor hoog/laag-constructies, maar niet voor extra stortingen. Deze laat ste categorie bestaat immers uit puur spaarpremies. Bij het over handigen van output uit OFP kan de adviseur de klant erop wijzen dat in de berekende gegevens de korting van 3,5% nog niet is ver werkt. Interpolis voert de korting door wegingen te betrekken, is hij te eenzijdig bezig." Van Lange: "Overleg met Financieel Advies en Fiscale Zaken AAB is ten voordele van alle partijen als bepaalde financiële combinaties gewenst zijn. Bij Rabobank Nederland is op dat gebied de know-how, daar heeft men con tacten met fiscale autoriteiten en de mogelijkheid om alles veilig af te stemmen." Fiscale Zaken AAB (040) 217 60 29 Cliënten Advies De maandelijkse doorbelas ting 'Onderhoud gea Software distributie' over de maand januari is als gevolg van een technische storing niet ver werkt. Op de doorbelastings- nota van februari worden januari én februari doorbe last. Ondersteuning Betaaldiensten /M040) rfTóO 41 voor alle polissen met de in gangsdatum 1 maart 1997 of later. Wordt een polis later om gezet van 2-levens naar I-leven, dan krijgt de klant de premie voor 1-leven en vervalt de kor ting. Bij een latere omzetting van de polis naar een SOH op 2- levens is de nieuwe premie van toepassing als de oorspronkelijke ingangsdatum 1 maart 1997 of later is. Helpdesk Leven Particulier f (013) 462 12 50 Internet en de wijziging in de Algemene Voorwaarden van de Betaalrekening staan centraal in Rabojournaal nummer 1. De ru briek Rabotips gaat in op pinnen bij buitenlandse betaalautoma ten, de toekomstige mogelijkhe den van de Chipknip en het boe- tevrij opnemen van het spaarsal do van de Rabo Rendement en de Rabo TeleSpaarrekening. Het artikel 'Zo hebt u meer ple zier met Internet' geeft de begin nende Internetter tips om gericht te surfen. Ook het versturen en ontvangen van brieven via Inter net en de mogelijkheid om 'een praatje te maken' met Internet ters over de hele wereld komen aan de orde. De automatische volmacht is vervallen voor Betaalrekeningen die vanaf 1 januari zijn geopend. Voor Betaalrekeningen die date ren van voor 1 januari verandert er niets. Het artikel 'Samen over saldo beschikken' wijst de reke ninghouders op de gevolgen van een automatische volmacht. Bij het overlijden van de rekeninghou der vervalt de volmacht namelijk en wordt de rekening voor de echtgenoot geblokkeerd. Een beter alternatief is de en/of-rekening. Deze rekening staat op beide na men. Wanneer een van de reke ninghouders overlijdt, kan de ander gewoon over de rekening blijven beschikken. Het Rabojournaal bevat ook een kortingsbon van 2,50 op de entree van de beurs Groen Doen '97 die eind maart in Boskoop/ Hazerswoude plaatsheeft. De bon is geldig voor maximaal twee per- Uw Chipknip, vrijheid i sonen. Met de antwoordkaart kan de klant informatie opvragen over Sparen, over een Internet-abonne- ment op TrefPunt Nederland of de bank verzoeken contact op te nemen over een onderwerp dat hijzelf invult. Gezien het belang van het arti kel 'Samen over saldo beschik ken' wordt het Rabojournaal een week langer bijgesloten. De ver zending van het Rabojournaal heeft dus plaats van 17 februari tot en met 7 maart. Redactie Rabojournaal C (040) 217 65 49 Cliënten Advies Ongeveer 700.000 Europashouders krijgen dit jaar het Rabo TotaalPakket aangeboden. De ene helft ontvangt hierover een mai ling in het voorjaar, de andere helft in het najaar. In deze actie staan de cliëntadviseurs centraal. Zij gaan met al deze klanten een advies- gesprek voeren. Europashouders zonder Rabocard met een voeding op de betaalrekening die boven modaal ligt vormen de doelgroep voor deze actie. Eigen Huis De premies voor nieuw te sluiten 'SpaarOptimaal Hypotheken (SOH) op 2-levens' gaan met ingang van 1 maart met 3,5% omlaag. Deze korting wordt berekend over de bruto-maandpremie. In een volgende versie van OFP wordt deze korting ingebouwd.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2