IO 02 'Bedieningsconcept werkt' Verspreiding Chipknip draait op volle toeren Proces invoering euro op post #euro Bank met grand café Hossen met de Rosenmontag Chipknippas 19 9 7 Te gulzig: miljard moet miljoen zijn Nieuwe brochure deze week bij banken ff r rare ff r r g Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 198 Week 7 -Maandag 10 februari Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516* Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Cliënten Advies De titel van de nieuwe brochure over het bedieningsconcept is bescheiden én veelbelovend: 'Een nieuw concept voor uw bankhal'. Bij de aanpak worden parallellen getrokken tussen de bankhal en een marktplein. "En het werkt", zegt coördinator Karei Brouwers. "Er wordt aantoonbaar meer verkocht. Mits je kiest voor het com plete concept, anders kun je er beter niet aan beginnen." De bro chure ligt deze week bij alle banken. Een kleine twintig kantoren werken met het nieuwe bedie ningsconcept. Brouwers over de grote gedachte daar achter: "De bankhal is het domein van de cliëntadviseur, hij is vrij om zich over het marktplein te bewegen en de klant te helpen. Pleinvrees kent hij niet. Hij voelt zich pret tig bij een direct en gelijkwaardig contact met de klanten. Met an dere woorden: hij stapt gewoon op ze af. Die open sfeer dwingt Een uitsnede uit de voorpagina van de brochure. overigens wel tot een consequen te zorg voor privacy." Zelfbediening is een wezenlijk onderdeel van het concept, al erkent Brouwers dat nog niet alle transacties met zelfbediening te doen zijn en dat sommige klanten er nog niet aan toe zijn. "De klant doet zélf wat hij zelf kan, vooral chartale zaken, en de cliëntadvi seur richt zich op advies en ver koop. Al word je natuurlijk niet zomaar even een rondlopende, aansprekende verkoper." In het 'grijze gebied' tussen apparatuur en advies aan tafel zit de quick service: een sta-adviesplek. "Het is belangrijk die wat ver scholen op te stellen, anders ondermijn je het concept." De cliëntadviseur verkoopt zijn producten aan particulieren en bedrijvenklanten. Stellen die laat- sten vragen die de competentie van de adviseur overstijgen, dan worden zij geholpen door de medewerker commerciële bin nendienst van Bedrijven Advies. "Die kan een aparte werkplek in de bankhal hebben, compleet Cliënten Advies Tot nu toe heeft de Rabobank 1,1 miljoen Europasscn met Chipknip aangemaakt en is de collectieve vervanging in 65 plaatsen in volle gang. Landelijk hebben de gezamenlijke banken twee miljoen passen met Chipknip uitgegeven. Een overzicht van de stand van zaken. met bedrijvenuitstraling. De an dere segmenten zijn niet present in de hal, behalve dan met recla me-uitingen." Het bedieningsconcept kan niet volgens een eenheidsformule worden ingevoerd. "Elk werkge bied, elke plaats en elk gebouw kent zijn eigen mogelijkheden en beperkingen. Het concept is bij voorbeeld veel moeilijker uit voerbaar op een klein kantoor." Banken die meer willen weten, adviseert Brouwers de hulp in te roepen van de bankhaladviseurs. "Dat zijn sparringpartners, zij stellen een projectplan op en schakelen desgewenst gespeciali seerde adviseurs in voor bouw kundige aspecten, apparatuur, werkprocessen en selectie en scholing van medewerkers." Bank in Beeld zal volgende week ook aandacht schenken aan het nieuwe bankhalconcept. Cliënten Advies C (040)217 70 08 lil het artikel 'Turbulent laatste kwartaal voor beleggingsdienst Rabobank' in de Rabokrant van afgelopen woensdag werd de bank wel heel gulzig neergezet. De provisie zou over heel 1996 met 60 zijn gestegen tot 291 miljard. Dat van die 60 klop te, maar miljard moest écht mil joen zijn. Ook attente lezers maakten de redactie hierop nog eens opmerkzaam. Nederland is een bank met grand café rijker. De Rabobank in Rotterdam opent vandaag een nieuw kantoor aan het Zuid plein. Het opvallende gebouw, ontworpen door een Amster damnier, is bet hoofdkantoor van de vestigingen in Rotterdam- Zuid. Er wordt gewerkt volgens het nieuwe bedieningsconcept. In de introductiefolder schrijft de bank dat mensen die er voor het eerst binnenlopen zich zullen afvragen: ben ik hier wel in een bank? De medewerkers hebben flexibele werkplekken en daar mee loopt Rotterdam voorop bin nen de vaderlandse bankwereld. Alle medewerkers kiezen zelf waar ze gaan werken en duiken voor concentratieklussen zogehe ten cockpits in. En er is nóg een bijzonderheid: overleg met colle ga's kan in een heus grand café, een naam die meer zegt over de sfeer dan over de verkrijgbare non-alcoholico. De officiële ope ning is 20 maart. Het open huis, twee dagen later, valt samen met de Infodag Wonen. "Alle zakelijke en particuliere Europassen die dagelijks worden aangemaakt (het dagwerk) wor den al sinds oktober voorzien van een Chipknip", vertelt Gea Meijering van Cliënten Advies. "Het gaat hierbij om de aanmaak van passen voor onder meer nieu we rekeningen en het vervangen van gestolen of defecte passen. We streven ernaar om vanaf april/mei ook de dagelijks aange maakte Rabopassen van een Chip knip te voorzien. De dagelijks aan gemaakte Jongerenpassen blijven waarschijnlijk nog tot de zomer chiploos." De collectieve vervanging van de particuliere Europassen gaat ondertussen op volle kracht door. Een exacte planning hiervan is volgens Meijering echter moeilijk te geven, omdat de Rabobank hierbij sterk afhankelijk is van ex terne partijen, waaronder ook bui tenlandse leveranciers. Elke bank krijgt acht weken voor de levering van de passen voor de collectieve vervanging bericht. Hierbij zit ook een actieplan met aanvullende informatie en een voorstel om hostesses in te zetten bij de uitgif te van de passen met Chipknip. Cliënten Advies (040) 217 70 08 Alle banken ontvangen deze week een poster met daarop schematisch de introductie van de euro tussen nu en 2002. De poster gaat - in vijfvoud - naar de euro-coördinator of, als die nog niet bekend is, naar de directeur. De europoster is bestemd voor gebruik binnen de bank en geeft iedereen die betrokken is bij de invoering van de euro een sche matisch beeld van de tijdsplan ning. Daarnaast bevat de poster diverse andere gegevens over de invoering en een overzicht van de op dit moment beschikbare infor matie. De europoster kan bijvoor beeld een plaats krijgen in een op leidingslokaal, in het restaurant en bij de commerciële binnen dienst van Relatiebeheer, Bedrij ven Advies of Financieel Advies. Inmiddels hebben al ruim 200 banken een eurocoördinator aan gesteld. Projectleider Gerald Wolf van het Europrojectbureau lokale banken: "De invoering van de euro betekent voor ieder een een gigantische operatie. Het is daarom belangrijk dat elke bank die dat nog niet heeft gedaan, alsnog iemand verant woordelijk stelt voor deze in voering." Banken die een euro coördinator aanstellen, wordt Euro-Infodesk (030)21640 00 verzocht deze aan te melden bij de Euro-Infodesk. Er zijn trainingen in voorberei ding voor relatiebeheerders en bedrijvenadviseurs. De trainingen voor relatiebeheerders beginnen half maart, die voor bedrijvenad viseurs in mei. Nadere informatie daarover volgt binnenkort. Alle inwoners van de 'zoutstad' Boekelo kregen medio vorige maand een uitnodiging voor de avond. Wie een Rabobankpas met Chipknip heeft, krijgt gratis toegang. De andere mensen kun nen de Rosenmontag Chipknip pas bij de bank met een stempel laten 'opwaarderen' en zo gratis binnenkomen. Vanzelfsprekend kan er tijdens de feestavond betaald worden met de Chipknip. De Rosen- montag-gangers kunnen hossen en meezingen op de tonen van een toporkest en tussendoor live genie- ten van Gert en Hermien. Daarnaast is er een 'reuzenrou- lette', waarvan de winnaar een weekeinde voor twee met de megapopulaire violist André Rieu wacht, inclusief een jetsetvlucht met een privé-vliegtuig. Het zal denkelijk nog lang onrustig blij ven in Boekelo en omstreken. Rosenmontag. Dat is een be grip voor carnavalsliefhebbers, een ras waartoe de lezers van vandaag waarschijnlijk niet be horen. Hoe dan ook, vanavond organiseert carnavalsvereniging 'de Soaltkloet'ns' - zoiets als de zoutkluiten - in zaal 't Hulscher te Enschede een speciale Rosen- montag-avond. De bank Enschede ontwikkelde daarvoor de ludieke Rosenmontag Chip knippas.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1