Bankenpanel slaat sessie spijkers met in eerste koppen Relatiebeheer jaagt op de grote klanten 'Wij kloppen heel vroeg aan de deur' willen een deskundige partner Doelstelling: Relatiebeheer 'op koers' houden n Special Relatiebeheer: van de bank voor de klant (040) 217 77 00 Training Treasuryproducten in april weer van start Alle banken krijgen de beschikking over Databank Bouwprojecten Project Middenmarkt scoort meer en eerder dan werd verwacht Het pas opgerichte bankenpanel moet zorgen dat Relatiebeheer op koers blijft. En dat doet het. Zelfs al tijdens de eerste bijeenkomst vorige week. Daar zijn volgens de deelnemers spijkers met koppen geslagen. "Wij hebben veel behoefte aan de input van onze klanten: de lokale banken. En die hebben we tijdens de eerste paneldiscussie zeker gekregen," zegt Lian Groot van het segment Relatiebeheer. Panellid Gerard Godschalk van Rabobank Kop van Noord- Holland is ook enthousiast: "Ik had meteen zelf ook wat aan het bankenpanel. Voor een belangrij ke prospect was ik op zoek naar specifieke mogelijkheden. Tijdens de bijeenkomst kreeg ik meteen een contactpersoon. Die man komt mij uitstekend van pas." De onderwerpen die het ban kenpanel behandelt, hebben alle maal te maken met de dagelijkse werkzaamheden van de relatiebe heerder. Dit keer ging het om: intranet, subsidie, scorecards en het Relatiebeheer Team '97 zelf. Op al deze gebieden leverde de discussie in het panel een sub stantiële bijdrage. Groot: "Ik heb het gevoel dat er veel uitgekomen is. De segmentmanagers Relatie beheer gaven vanuit hun prak tijkervaring zeer nuttige tips. We kunnen meteen aan de slag met het commentaar." Het bankenpanel komt drie keer per jaar bijeen. Relatiebeheer stuurt vooraf informatie toe. De panelleden bespreken de onderwerpen eerst binnen de bank met degenen waarvoor het onderwerp relevant is (account managers, relatiebeheerders). De Rabobank wil internationaal actieve bedrijven vanuit zo veel mogelijk kantoren volledig kunnen bedienen. De commerciële trai ning treasuryproducten moet daar onder meer een impuls toe geven, met name voor de banken die met autodealing werken. Klanten willen een deskundige partner wanneer ze met hun bank om de tafel zitten. Dat blijkt uit een onderzoek van het segment Relatiebeheer. Het activiteiten plan moet dit mee helpen te be werkstelligen. Een greep uit dit plan. Het volledige activiteiten plan staat in de Rabolnfobank. Nu de handelsgrenzen steeds verder vervagen en internationa lisering aan een stevige opmars bezig is, hebben ondernemers behoefte aan een complexe, inter nationaal georiënteerde financië le dienstverlening. Dit vraagt een persoonlijke benadering én een hoge kwaliteit van dienstverle ning. Met name het laatste moet inhoud geven aan het begrip cus- tomer valueklanttevredenheid, waarmee de Rabobank zich van andere banken wil onderscheiden. Vergeleken met de concurrent scoort de bank echter relatief laag op de factoren deskundig heid en betrokkenheid. Om dat te verbeteren voorziet het activitei tenplan in een aantal strategische kernactiviteiten, waarvan de belangrijkste het verhogen van de prestaties en het daadwerkelijk ondersteunen van de relatiebe heerders in het veld zijn. Het eer ste moet onder meer worden gerealiseerd met het midden- marktproject en de Marketing groepen Relatiebeheer. Voor het tweede is het segment bezig met het productmanagement, bij voorbeeld de verdere uitbouw van de roll-overlening met rente plafond en internationale dienst verlening voor financiering in het buitenland. Verder is een speciaal marke- tingpakket Relatiebeheer ontwik keld, bestaande uit actuele concurrentie-informatie, sector studies, een klanttevredenheids- meting en een specialistenwijzer. Voordat dit het gehele land in gaat, wordt het beoordeeld door een aantal proefbanken. De tele fonische advisering is beschikbaar voor alle vragen van de banken. De vierdaagse training gaat in april weer van start. Zij bestaat uit twee trajecten: één voor de relatiebeheerder en één voor de commerciële medewerker bin nendienst als specialist treasury producten. De desbetreffende banken ontvangen deze week een informatiepakket daarover. Volgens Hans Bielok van Rela tiebeheer heeft de Rabobank een goed marktaandeel bij de kleine bedrijven. "Maar ons marktaan deel bij de grotere, vaak interna tionaal opererende bedrijven, laat te wensen over. Dat moet veranderen. En een professionele benadering van de treasurypro ducten kan ons daarbij helpen." De markt voor de valutahandel stijgt de laatste jaren fors. "We zouden graag zien dat de lokale banken daar ook van mee gaan profiteren. Dat is over het alge meen nog niet het geval." Cursisten raken met de training treasuryproducten zeer goed op de hoogte van rente- en valuta risico's van grotere bedrijven. Jolanda Weermeier, Relatie beheerder van Rabobank Noord- De concurrent een straatlengte voorblijven. Met dat doel voor ogen abonneerde segmentma nager Relatiebeheer Arnold van F.ijk van Rabobank Almere zich een paar jaar geleden op een bouwbestand. Zijn aanpak blijkt te werken. "Wij kloppen heel vroeg aan de deur. Vaak veel eer der dan de bankier van de opdrachtgever." Alle andere lokale banken krijgen nu ook een bouwbestand, specifiek voor hun werkgebied. In Almere, Neerlands jongste en vooral booming citygonst het van de bouwnijverheid. Bedrijven en particulieren stampen er het ene na het andere pand uit de grond. Dat bracht Van Eijk op het idee zich te abonneren op het Databestand Bouwprojecten, "zodat ik tijdens de schetsfase al weet wat eraan komt en precies op het goede moment bij de klant binnenstap." Het leverde de bank bepaald geen windeieren op. "Met 85% van de potentiële klanten is een afspraak gemaakt, terwijl 40% daarvan als klant is binnengehaald", aldus een tevre den Van Eijk. Zij krijgen van Rabobank Almere een integraal advies, variërend van een groen- financiering tot verzekeringen. "Dit systeem willen we de andere banken niet onthouden", zegt marketeer Frank Brölmann van het segment Relatiebeheer. Inmiddels heeft het segment centraal een abonnement genomen op het Data bestand Bouwprojecten. Ook de seg menten Eigen Huis en Bedrijven Advies zijn hierbij betrokken, omdat de Databank segment- overschrijdend kan worden ge bruikt. Alle banken krijgen vanaf deze week regelmatig per fax een uitdraai van alle bouwprojecten in hun werkgebied, ongeacht of het om een particulier of een bedrijfsmatig project gaat. Vanwege de efficiënte distribu- Segmentmanager Relatiebeheer Arnold van Eijk van Rabobank Almere: "Ik ben vaak eerder op de hoogte dan de bankier van de bouwer. tie zijn de kosten laag, zegt Brölmann, "zeker als je bedenkt dat deze werkwijze de banken veel speurwerk bespaart omdat alle informatie op de kaarten staat." Van Eijk droomt intussen van een ideaalsituatie. "Als ik bouwinformatie krijg, moet ik een visite voorbereiden. Nu gebruik ik daarvoor gegevens van de Kamer van Koophandel. Het zou handig zijn als ook dat erop komt." Brölmann is bezig te bekijken of dit mogelijk is. In de Rabolnfobank staat maan dag de handleiding Databestand Bouwprojecten. De banken zijn hierover inmiddels geïnformeerd. wijkerhout, na de proeftraining: "Ik heb veel nieuwe product kennis opgedaan, die ik helaas niet direct kan toepassen. Misschien zouden we met een groepje kleinere banken de klant meer kunnen aanspreken. Wij hebben niet zoveel internationaal opererende bedrijven in onze omgeving." Hans Bielok: "We hebben ook renteproducten die voor alle grote bedrijven interes sant kunnen zijn, denk aan woningbouwverenigingen. Ex-cursist Jos Park, senior adviseur buitenland Rabobank Roermond: "Wij hebben juist wel een klantenpotentieel op dit vlak. Ik zou alleen graag zien dat meer mensen zich met treasury producten gingen bezighouden. We hebben afzonderlijk te weinig tijd om er voortdurend aandacht aan te besteden. Misschien zou de steun van een aparte treasury- afdelinggoed werken." In de Rabo- infobank staat meer informatie. Het Project Middenmarkt levert veel eerder dan verwacht goede resultaten op. Meer dan twintig van de prospects zijn een relatie aangegaan met hun lokale Rabobank. Bij aanvang van het Project Middenmarkt in april 1996 werd er vanuit gegaan dat het zeker enkele jaren zou duren voordat daadwerkelijk de eerste middelgrote- en grote bedrijven geacquireerd waren. "De resultaten spreken aan. Maar we gaan nu niet uit van een snellere werkwijze. We blijven de tijd nemen om een prospect te leren kennen en te adviseren. De snelle reacties van bedrijven komen door de pro-actieve opstelling van onze accountmanagers. Met name het relatienetwerk is van belang," aldus een woordvoerder. Het suc ces van het project is des te opval lender omdat vier van de negen regionale teams nog in de startfa se zitten. De teams in Den Bosch, Breda, Utrecht en Groningen zul len de komende tijd nadrukkelijk gaan acquireren. Er is via het Pro ject Middenmarkt een goed pers pectief voor het acquireren van grote- en middelgrote bedrijven.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 3