°7 02 'Komst Interactiebank is reactie op ons succes Specialist is niet nodig om doelstelling te balen' Rabobank op autovakbeurs 19 9 7 COF gaat nu tweede fase in E Relatiebeheerspecial: pag. 3 Nieuwe Display Rabo Top 40 Beleggings-site morgen on-line Nieuwe bank wil 'verdedigingswap opwerpen Circulaire w V Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 197 Week 6 - Vrijdag 7 februari Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 - Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Er verschijnt op 1 juli weer een nieuwe bank op het toneel: de Interactiebank. Zij gaat met enkele medewerkers het betalingsverkeer doen voor driehonderd grote, zelfstandig werkende assurantietussen personen in Nederland. Naar eigen zeggen om een 'verdedigingswal' tegen ING, ABN AMRO, Fortis en Rabobank op te werpen. "Op zich is het een logische ontwikkeling", zegt Gert Bouwkamp, directeur WAB, "Maar het komt mij als een kostbare aangelegenheid voor." Hij ziet de komst van de bank als een "reactie op ons succes." De Interactiebank vindt dat banken die werken voor assuran tietussenpersonen met tegenge stelde belangen te maken krijgen. Een bank waar tussenpersonen een rekening hebben, verkoopt zelf ook verzekeringen. Dat werkt cross-selling in de hand, meent de Interactiebank, die samenwerkt met de Deutsche Bank de Bary, De systeemvernieuwing in het betalingsverkeer wordt gefaseerd ingevoerd. In fase 1 is het grootste deel van de ARC-opdrachten al over gebracht naar de Centrale Opdrachtbehandeling en Fiattering (COF). Zaterdag 15 februari wordt fase 2 een feit en gaan alle ARC- opdrachten via COF. Ook wordt COF dan voorbereid op de introductie van een ander deel van de systeem vernieuwing: Verantwoording en Informatie (VIN). Een en ander heeft uiteraard gevol gen voor de banken. Meer informatie geeft cir culaire 24/463 die maandag in de Rabolnfo- bank staat. Ondersteuning Betaaldiensten C (040) 217 60 41 een bank die geen aspiraties heeft op de verzekeringsmarkt. "In dat opzicht is het een overbodige actie", vindt Bouwkamp. "Er wordt gesuggereerd dat banken betalings- of adresgegevens van klanten doorgeven of zelf gebrui ken. Dat mag gewoon niet, dat is bij wet verboden. Wij doen dat ook niet." Volgens Het Finan- cieele Dagblad hebben leden van brancheorganisaties voor tussen personen ook nooit klachten geuit over een mogelijk dubbel spel van de banken. De Interactiebank wijst verder op de Postbank die pas besloot een reispolis niet via tussenperso nen te verkopen, en op de ABN AMRO die onlangs 550 mensen aannam om haar verzekerings aandeel van vier naar tien pro cent te brengen. Dat maakt de tussenpersonen kwetsbaarder, vindt de Interactiebank. Volgens Bouwkamp gaat het de tussenpersonen en dus de klanten van de nieuwe bank vooral geld kosten. Zelf denkt de Interactie bank binnen drie jaar quitte te spelen. De assurantietussenpersonen waren al langer bezig zich te verbreden. "Dus op zich is het een logische ontwikkeling", zegt Bouwkamp. "Wij zijn er zelf ook mee begonnen, het all-finanz concept stoelt daarop. Kleine ontwikkelingen groot voortzet ten." Hij ziet de komst van de nieuwe bank achter de tussen personen als een reactie op de succesvolle aanpak van de Rabobank. "Met het concept Relatiebeheer wordt steeds inventiever. Via de Databank Bouwprojecten is de Rabobank de concurrent bij de financiering van bouwprojecten. De Training Treasuryproducten helpt de lokale bank in de behoeften van grote bedrijven en instellingen te voorzien. Uit onderzoek blijkt dat klan ten graag werken met een deskundige partner. Een speciaal activiteiten plan moet dat bevorderen. Het Project Middenmarkt gaat ook uit van de behoefte van klanten aan een deskundige partner en scoort nu zeer goed. Het bankenpanel hield onlangs haar eerste bijeenkomst. Relatiebeheer en de deelnemende banken zijn in hun nopjes. Vandaag een SPECIAL met Relatiebeheer op pagina 3. Visie '98 stappen we vaker en vaker op klanten af en gaat de afzet van diensten bij Rabobanken omhoog. Ik zie deze ontwikkelingen als een stimulans om door te gaan met onze Visie '98-aanpak." Muziek is nog altijd wat jongeren het meest aanspreekt. Daarom gaat de Rabobank ook in 1997 door met de wekelijkse Rabo Top 40 op SBS6 én met de Rabo Top 40 Music Tour. Voor de wekelijkse hitlijst van de Rabo Top 40, de Charts, is een nieuwe display ontwikkeld. Het televisiestation dat de Top 40 uitzendt, staat hierop niet meer vermeld. De display is uit gevoerd in de lijn van de adver tentie achterop de Charts. Hij is te bestellen in Best. Het artikel nummer is 8436, de besteleen- heid twee stuks en de prijs 1 5,- per exemplaar. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 Cliënten Advies "Het aanstellen van specialisten voor particuliere verzekeringen is geen voorwaarde om de doelstellingen van Visie '98 te bereiken. Integendeel, het druist in tegen de segmentformule." Henk Danser van Cliënten Advies reageert daarmee op uitspraken van Arend-Jan van de Kerk van Rabobank Helmond in de Rabokrant van 5 februari. Rabobank Helmond scoorde het hoogst in Offensief '96. Met name door het benoemen van verzekeringsspecialisten, aldus Van de Kerk. Hij vindt specialis ten een voorwaarde om de doel stellingen te halen. "We zijn het hiermee oneens", aldus Danser. "De producten binnen het seg ment Cliënten Advies moeten zo eenvoudig en duidelijk zijn dat ze geen specialistische kennis verei sen in het verkoopproces. Dat is ook een voorwaarde die we aan Interpolis gesteld hebben voor de Alles in één Polis." Specialisten kunnen op korte termijn best tot goede resultaten leiden, maar zijn structureel een ontwikkeling in de verkeerde richting, aldus Danser. "Cliënt adviseurs zijn prima in staat met de Alles in één Polis de beoogde groei van het marktaandeel in verzekeringen te realiseren." Cliënten Advies f (040) 217 70 08 Financiële Advisering De Beleggings-site van de Rabobank op Internet gaat morgen on-line. Er komt een uitbreiding van de site met informatie over het nieuwe AEX- Garant Fund. De introductie daarvan is ook op zaterdag. Op Internet verschijnt in de loop van deze maand een uitbrei ding van de researchinformatie van IRIS en informatie over de beleggingsfondsen van de Robeco Groep. In samenwerking met het OBB en Trefpunt ont wikkelt IRIS een uitgebreide site over beleggen. OBB legt de laatste hand aan het aanbieden van de beleggersportefeuille via Internet, zodat beleggers bij de Rabobank binnenkort hun beleg gersportefeuille dagelijks kunnen raadplegen. IRIS-infolijn (010)224 14 14 Bedrijven Advies Ondernemers in de autobranche ontmoeten elkaar in maart in de RAI. De Rabobank is tussen 17 en 22 maart voor de eerste keer met een stand aanwezig op Autovak in de RAI in Amsterdam. Ook een primeur is dat banken medio februari een lijst ontvangen met alle carrosserie- bedrijven en ondernemers uit de auto(reparatie)sector in het werkge bied. Daarmee kunnen banken relaties en potentials selecteren en voor de beurs uitnodigen. De tweejaarlijkse autovakbeurs met de nieuwste snufjes op het gebied van autoreparatie en -on derhoud trok twee jaar geleden 65.000 bezoekers. De Rabobank grijpt het thema 'Innovatie en technologie' van dit jaar aan om zich te profileren op het gebied van de euro, chippen en Internet. Op de beurs kunnen geïnteres seerden kennismaken met Tref- Punt Nederland en de Rabosite. Banken ontvangen binnenkort ten behoeve van uitnodigingen een lijst met ondernemers in de branche. Van de bestaande relaties zijn omzet rekening courant, uit zettingen, middelen en provisies verzekeringen opgenomen. Van po tentiële relaties zijn naam, adres, woonplaats, telefoonnummer, acti viteitencode en rechtsvorm vermeld. Het segment Bedrijven Advies is op zoek naar bedrijvenadviseurs die verstand hebben van betalings verkeer en zin hebben om in de stand te staan. Zij kunnen zich tot 27 februari aanmelden. Tot die tijd zijn ook relatiekaarten te bestellen voor ƒ10,- per stuk. De prijs aan de kassa is ƒ17,50. Het artikelnummer is 980489. Maandag staat in de Rabo- Infobank een brief waarmee banken relaties en prospects kunnen uitnodigen toegangs kaarten af te halen. Bedrijven Advies 2* (040) 217 70 04

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1