Rabo TotaalPakket: een goed product maar arbeidsintensief Turbulent laatste kwartaal voor beleggingsdiensten Rabobank Rabobank Hilvarenbeek brengt cultuur op scholen Contract van Cehave naar lokale banken Eigen vereniging voor Agrarische bedrijfsadviseurs Marktbewerking anders verlopen dan verwacht Cliënten Advies Het Rabo TotaalPakket is commercieel gezien een goed product, waarvan er inmiddels 140.000 zijn afgezet. De administratieve ver werking ervan is echter nogal arbeidsintensief. De meeste banken zagen door capaciteitsgebrek geen kans om over het TotaalPakket een adviesgesprek te voeren met de klant. Dat blijkt uit een evaluatie door het segment Cliënten Advies. Cliënten Advies ging onder meer met een aantal banken om tafel zitten en benaderde twee honderd banken telefonisch om de actie Rabo TotaalPakket 1996 te evalueren. Hieruit bleek dat de banken het Rabo TotaalPakket een goed product vinden, maar dat er veel werk zit aan de admi nistratieve afhandeling. "De op merkingen van de banken tonen duidelijk het belang aan van een splitsing van het verkooptraject en de administratieve verwer king", zegt Sandra Reurekas van Cliënten Advies. "Een aandachts punt is de uniformiteit van de sja blonen en de mogelijkheid tot doorkoppeling naar de systemen. De gestructureerde informatie via de interne media is als positief ervaren. De banken vonden ech ter de informatie te veel verspreid en soms aan de late kant." Uit de evaluatie kwam ook naar voren dat de marktbewerking anders is gegaan dan was ver wacht. Het segment adviseerde om meteen na ontvangst van de coupon een afspraak met de klant te maken voor een advies- gesprek omdat dit ook de gele genheid biedt om andere produc ten te verkopen. "Misschien is het belang van zo'n gesprek in de communicatie niet duidelijk ge noeg naar voren gekomen", meent Reurekas. Van de twee honderd gebelde banken heeft slechts negen procent een gesprek gevoerd en slaagde er inderdaad in om naast het TotaalPakket andere producten af te zetten. De meeste banken kwamen hier niet aan toe omdat er ten tijde van de introductie nog veel ande re acties liepen. "Dit jaar houden we een actie Rabo TotaalPakket voor bepaal de klanten met een europas", aldus Reurekas. "Bij de voorbe reiding voor deze actie nemen we de aanbevelingen van banken zoveel mogelijk mee." Een begin wordt gemaakt met een verbete ring van de interne communi catie. Dit artikel en alle volgende informatie over de acties Rabo TotaalPakket in 1997 worden opgenomen in de Rabolnfobank onder trefnummer 706301. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 Financiële Advisering De beleggingsadviseurs van de Rabobank kenden in het afgelopen kwartaal drukke tijden. Door stijgende beurzen nam het aantal orders be hoorlijk toe. Per saldo verkochten klanten echter meer dan ze aankochten. De provisie steeg over heel 1996 met maar liefst 60% tot ƒ291 miljard. Vergeleken met het laatste kwartaal van 1995 steeg het aan tal effectenorders met 54% en de hoeveelheid optieorders met 1 11%. In verband met koersstijgingen namen klanten het zekere voor het onzekere en incasseerden zij winst. Hierdoor bleef de toename van het bewaard vermogen in depot, ondanks de koersstijgin gen, steken op 0,3 miljard tot een totaal van 19,5 miljard. Het bewaard vermogen in de fondsen van de Robeco Groep steeg met 100 miljoen tot 11,8 miljard. Over heel 1996 steeg het totale bewaard vermogen bij de Rabo bank, dus inclusief het vermogen in de beleggingsfondsen van de Robeco Groep, van 28,2 naar ƒ31,3 miljard. Deze groei kwam geheel voor rekening van de com missionairsdienstverlening waar het bewaard vermogen door koersstijgingen en nieuwe in stroom steeg met 3,4 miljard tot 19 miljard. Voor het belegd vermogen in de fondsen van de Robeco Groep was 1996 een minder jaar. Het belegd vermogen daalde met 0,3 miljard naar 12,3 miljard. Deze daling was ondanks koers stijgingen van 0,6 miljard te wijten aan een forse uitstroom uit het beheerd vermogen van 0,9 miljard. Deze uitstroom, die voor een groot deel viel waar te nemen bij de obligatiefondsen, is voor de Rabobank zorgelijk te noemen. Voor klanten was 1996 was een zeer goed jaar. Met name aande len beleggers op de Amsterdamse Effectenbeurs kenden een top jaar. Volgens IRIS zal de Amster damse beurs het in 1997 vooral moeten hebben van de winst stijgingen van bedrijven. De hoge rendementen van de afgelopen twee jaar zullen dan ook in 1997 niet gemakkelijk worden geëven aard. IRIS infolijn (010) 224 14 14 De Rabobank Hilvarenbeek schonk ter gelegenheid van de her opening van haar kantoor aan alle basisscholen in haar werkgebied tien gulden per leerling. Voor waarde was dat het geld zou wor den besteed aan een culturele acti viteit. De St. Adrianusschool koos voor een voorstelling en work shops van Poppentheater JOJO. De aula van de school werd voor anderhalve dag omgetoverd in een heus poppentheater. Op maandag ochtend leerde Jacinta de Smet van JOJO de kinderen uit de hoogste groepen hoe zij poppen kunnen maken en tot leven brengen. Op maandagmiddag en dinsdagoch tend konden alle 240 kinderen van de school genieten van de voor stelling 'Vertel het aan de maan'. Rabobank Hilvarenbeek f (013) 505 85 21 Interpolis heeft besloten het collectieve motorrijtuigencon tract met Cehave NV te Veghel onder te brengen bij de tussen personen. De medewerkers van het bedrijf hebben hierover een brief ontvangen, waarin ze verzocht worden zich voor 1 maart te melden bij de Rabobank of Interplus. Het contract is uitge breid met bijna alle particuliere schadeverzekeringen. Het contract geldt voor alle (ongeveer 5.000) medewerkers van Cehave en zijn dochteron dernemingen. Op uitdrukke lijk verzoek van Cehave kun nen de medewerkers zelf kiezen voor Interplus of de Rabobank als tussenpersoon. De uitbrei ding met particuliere verzeke ringen is voor banken een ideale gelegenheid het totale verzekeringspakket met de klant te bespreken. Medewerkers van de plaatselijke CAV/Boerenbon den kunnen niet aan het con tract deelnemen. Met deze mede werkers zijn vier afzonderlijke contracten afgesloten. Meer in formatie over de contracten staat maandag in de Rabolnfobank. Interpolis f (013) 462 26 66 Bedrijven Advies Relatiebeheer "Een beroepsvereniging voor agrarische bedrijfsadviseurs biedt toegevoegde waarde", schrijft drs. H.J. Mes, lid van het interimbe- stuur van de onlangs opgerichte Vereniging van Agrarische Bedrijfsadviseurs (VAB) in een brief aan Rabobank Nederland. Manager Agrarische Zaken Arie van der Spek van het segment Relatiebeheer is het hiermee roerend eens. "De VAB is een prima platform voor gerichte kennisoverdracht én om van gedachten te wisselen over specifieke onderwerpen." Hij vindt dat agrarische rela tiebeheerders en bedrijvenadviseurs lid moeten worden. Volgens Van der Spek is de agra rische sector complex en de pro blematiek heel specifiek. Rustig doorboeren zoals drie generaties geleden is er niet meer bij. Veel agrarische ondernemers worden geconfronteerd met de gevolgen van het GATT-akkoord, steeds stringenter milieu-eisen, de mest wetgeving en kritische consumen ten. Deze ondernemers staan op een kruispunt van belangrijke keuzes: uitbreiden, het roer van de bedrijfsvoering drastisch omgooi en of ermee ophouden. In verreweg de meeste gevallen zijn dit beslissingen die de onder nemer in kwestie niet alleen neemt, maar waarvoor hij ook te rade gaat bij zijn relatiebeheerder. Van der Spek: "De agrarisch rela tiebeheerder of bedrijvenadviseur die in dit krachtenveld van veran deringen goed wil meekomen én goede adviezen wil geven, geba seerd op een afgewogen visie, zal bij voortduring zijn kennis op peil moeten houden. Zeker omdat agrarische ondernemers zeer ter zake kundig zijn en de relatiebe heerder vooral beschouwen als een klankbord." In een wereld waarin hoge kwa liteitseisen gelden en certificering gemeengoed is, kan de agrarisch relatiebeheerder of bedrijvenadvi seur volgens hem niet volstaan met oncontroleerbare of n iet- onderbouwde adviezen. Dat vin den ook de oprichters van de VAB. Deze beroepsvereniging beoogt de agrarische advieswerkzaamheden verder te professionaliseren door kennisoverdracht, netwerkontwik keling, collegiale toetsing, kwali- teitswaarborging en permanente educatie. Van der Spek vindt vooral het netwerken van eminent belang. "De VAB staat open voor iedereen die adviezen verstrekt aan de agra rische sector. Er zullen vanuit allerlei instanties mensen lid wor den. De relatiebeheerder of bedrij venadviseur kan daar alleen maar zijn voordeel mee doen." De eerste bijeenkomst is op 20 februari in het Utrechtse De Meern. Het aanmel dingsformulier, dat moet worden ingestuurd voor 14 februari, en ver dere bijzonderheden staan vanaf maandag in de Rabolnfobank. Relatiebeheer (040) 2vT77 00

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2