'Een klein initiatief laten uitgroeien tot iets groots' Nog plaatsen beschikbaar voor Wintercourses Bedrijfsvoering Wijkbeheerder als bankambassadeur 19 9 7 1* www training Verkoopmanagement voor commercieel managers Technologiefonds geeft starters duw in de rug Bank Roermond en Omstreken zet 'voelsprieten' in - °401 Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 1 94 Week 6 Dinsdag 4 februari Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516* Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Relatiebeheer "Kleine, veelbelovende initiatieven laten uitgroeien tot grote indus triële projecten." Dat is volgens Ben Smit van het Regiokantoor Noordwest Nederland de kern van het gisteren formeel opgerichte Tifan, het Technologie en Industriefonds voor Amsterdam en Noord-Holland. Innovatieve ondernemers die denken het ei van Columbus te hebben gevonden, kunnen via 28 lokale banken in Noord-Holland terecht voor risicodragend vermogen. "Stimuleren en ondersteunen van aspirant-entrepreneurs is van groot belang voor de samenle ving als geheel", aldus Smit, die nauw betrokken is geweest bij de oprichting van participatiemaat schappij Tifan. Hij vindt dan ook dat een goed idee geen stille dood moet sterven, "vanwege het ont breken van risicodragend vermo gen. Het zijn immers vaak inno vatieve ondernemers die de basis leggen voor technologische ver nieuwing." Ondanks deze wetenschap valt het voor de meeste innovatieve ondernemers niet mee een goed idee gefinancierd te krijgen. Lange terugverdientijden en grote risico's nopen menig ban- kadviseur tot voorzichtigheid als een technostarter aanklopt om een financiering. Bovendien ont breekt het de starter ook nog wel eens aan zakelijke begeleiding. Smit denkt deze knelpunten te hebben ondervangen met de bij zondere structuur van Tifan. Hierin participeren naast de Rabobank eveneens gemeentelij ke instellingen, hogescholen, uni versiteiten en wetenschappelijke instituten. "Een coöperatieve aanpak, waardoor de technostar ter verzekerd is van brede onder steuning op allerlei gebied." Het management van Tifan wordt gevoerd door het Amsterdam Science Park. Het beoordeelt de technische haal baarheid van iedere aanvraag, bekijkt of er een markt voor is en hoeveel risicodragend vermogen Tifan verstrekt. De bancaire financieringsaanvraag is een zaak van de lokale bank waar de ondernemer aanklopt. Regiokantoor Noordwest Nederland (023) 514 58 45 Bedrijfsvoering De aanmeldingen voor de Wintercourses Bedrijfsvoering zijn op gang. Tien directeuren, twintig managers Bedrijfsvoering en zes commercieel managers hebben zich inmiddels opgegeven. Voor de cursussen van februari en begin maart zijn nog enkele plaatsen beschikbaar. De Wintercourses zijn een onderdeel van het verander- traject 'Bedrijfsvoering naar '98'. Ze helpen de deelnemers bij het ontwikkelen van een visie op de bedrijfsvoeringsfunctie binnen de bank of het segment. Aan de orde komen onder meer resultaat gerichtheid, sturing op klanten en medewerkers en financiële sturing en control. Er worden aparte courses gehouden voor directeuren, managers Bedrijfsvoe ring en commercieel managers. De cursus voor managers Bedrijfsvoering op 5 en 6 februari gaat niet door. Voor deze groep is de eerstvolgende gelegenheid op 5 en 6 maart. Een beperkt aantal mensen kan zich hiervoor nog opgeven. Dat geldt ook voor de cursus voor directeuren op 19 en 20 februari en die voor commer cieel managers op 26 en 27 febru ari. Voor de overige courses in maart en april zijn nog volop plaatsen beschikbaar. In de Rabolnfobank staat onder trefnummer 702516 meer informatie over 'Bedrijfsvoering naar '98' en een aanmeldings formulier voor onder meer de Wintercourses. Bedrijfsvoering f (040) 217 71 82 "Hé, daar gaat de meneer van de Rabobank. De wijkagent en de wijkverpleegster. Wie krijgt daar geen beelden bij van vriendelijke hulpverleners die je kat helpen zoeken of je kus sens opschikken. Natuurlijk: ook bekeuringen of een prik kunnen je deel zijn, maar het warme beeld overheerst. In Roermond kregen de agent en de verpleegster er in vier buurten van de stad een nieuwe collega bij: de wijkbeheerder. Niet op de loonlijst van gemeente of kruisvereniging, maar in dienst van de lokale Rabobank. Over de 'voelsprieten' van het kantoor. De Rabobank Roermond en Omstreken zoekt nog drie van deze 'ambassadeurs'. De bank plaatste er onlangs een adverten tie voor in het Interne Vaca tureblad. Daarin noemt zij zich 'een toonzettende bank' die 'geïnteresseerd is in mensen' met wie zij 'graag op een persoonlijke en directe manier zaken doet'. "Wij kennen al ongeveer een jaar geen kantoormanagers meer", zegt Jan Frissen, directeur Distributie bij de bank. "Wél senioren, die met zelfsturende teams werken. Gezamenlijk runnen zij een kan toor. De wijkbeheerders maken deel uit van die teams." Van de beheerder wordt ver wacht dat hij in de wijk woont en werkt. Hij neemt deel aan het maatschappelijk leven, houdt de ontwikkelingen in de wijk bij en Management De grote belangstelling voor de training Verkoopmanagement heeft geleid tot de organisatie van een extra cursus die nog vóór de zomer vakantie wordt afgerond. "De training is voor de commercieel managers van alle segmenten", zegt Joop van Rijn van de RabobankAcademie. Van de deelnemers verwacht Van Rijn dat zij al in staat zijn praktisch om te gaan met be grippen als marketing, verkoop- "Ook moeten zij op die terreinen management-vaardigheden kun nen toepassen ten aanzien van plannen, organiseren, formeren strategie en produktontwikkeling. en beleidsontwikkeling." Na afloop van de training kun nen de deelnemers een voor- beeld- en overdrachtfunctie ver vullen in het voeren van commerciële adviesgesprekken, taakstellende afspraken maken met de medewerkers op basis van persoonlijke beïnvloedingsstij len, individuele medewerkers tot verkopers coachen en door team vorming leiding geven aan een verkoopafdeling. De extra training heeft plaats in Rheden op 24 april (blok 1), 14, 15 en 16 mei (blok II) en 9, 10 en 11 juni (blok III). Kosten: 6.000,-. Inschrijven kan met het aanmeldingsformulier dat maan dag in de Rabolnfobank staat. RabobankAcademie 7 (040) 217 64 83 73 81 speelt daar op in. "Hij is de ambassadeur van onze bank in de wijk en beweegt zich ook in buurtnetwerken. De wijkbeheer der vormt als het ware de voel sprieten van het kantoor. Hij behoort dan ook véél buiten te zijn, bij de klanten." De beheerder vertegenwoordigt zijn klanten binnen de bank en zorgt ervoor dat het kantoorteam in de wijk hen goed helpt. "Hij is het vaste aanspreekpunt voor klanten en zegt: 'Ik regel dat voor u.' Is er een klant met een pro bleem, dan stapt hij erop af. Of hij haalt er een specialist bij." Volgens Frissen heeft elke wijk beheerder een volle agenda met klanten en allerlei netwerkactivi teiten. "Hij onderhoudt bijvoor beeld contacten met pleitbezorgers, is bij alle verenigingen betrok ken, begeeft zich in de besturen van stichtingen, gaat recepties en bijeenkomsten af, et cetera." Frissen vindt dat de functie alles te maken heeft met de uitstraling en het geworteld zijn van zijn bank in de maatschappelijke omgeving. "We willen het gevoel overbrengen dat wij er echt voor de klanten zijn. Het is dan ook geen baan van negen tot vijf. Juist in de avonduren en de weeken den zit veel werk. Wijkbeheerder ben je continue. Als hij op straat loopt, moeten de bewoners den ken: hé, daar gaat de meneer van de Rabobank."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1