'We zijn ervan overtuigd dat het tot meer verkopen leidt' Huldiging OpMaat Toppers leidt tot vragen van banken Sportkleding en Mc Gregor vrijetijdskleding voor koopje Marktconforme provisie agrarische verzekeringen Ontwerper Rabosite wint Europese prijs Het nieuwe bedieningsconcept in de praktijk: Rechtzetting fout in Rabokrant over Verkopersdag '97 Cliënten Advies' Het nieuwe bedieningsconcept voor de bankhal stoelt op 'geholpen bediening'. Alles is gericht op het volledig vrijmaken van de cliëntadviseurs voor advies en verkoop. De proeffase is nu enkele maanden achter de rug en een vijftiental banken werkt inmiddels met het concept. Vandaag de ervaringen in Geleen, waar André Linssen manager Cliënten Advies is. "We zijn ervan overtuigd dat het concept tot meer verkopen leidt." De bank ging bij de invoe ring van het nieuwe concept niet over één nacht ijs en betrok de medewerkers er van het begin af nadrukkelijk bij. Een jaar geleden begon het trainings- en selectietraject. "De mensen hebben altijd achter een balie gezeten en moeten nu naar klanten toe In de extra editie van de Rabokrant ter gelegenheid van de Verkopersdag, die alleen is uit gereikt aan bezoekers van de Verkopersdag '97, is een storende fout geslopen. In de krant stond namelijk dat 'voorheen het ver lengingsmoment hét moment was waarop de hypotheekadvi seur de klant overdroeg aan een andere adviseur'. Dit moet zijn: 'Voorheen was het verlengings moment hét moment voor de hypotheekadviseur om een revi- siegesprek met de klant te hou den.' Dit contact wordt nu hech ter, namelijk minimaal één keer in de drie jaar. De taakverdeling tussen de verschillende segmen ten blijft verder onveranderd. Dus als het een FA klant betreft, dan zal de financieel adviseur met de desbetreffende klant contact opnemen. gaan. Dat is een overgang. Maar we merken inmiddels dat de omgang met klanten minder formeel is. Klant en adviseur zitten naast elkaar, kijken naar hetzelfde scherm en dat leidt tot betere gesprek ken." De klanten reageerden in het begin afwachtend. "Zij heb ben er ook niet om gevraagd", zegt Linssen. "Maar nu we een aantal maanden bezig zijn, werkt het concept goed en snel. Vooral de transacties gaan vlotter." Volgens de manager Cliënten Advies gaat het nog te ver om de bankhal met een marktplein te vergelij ken. "Klanten verwachten dat hun transacties goed en effi ciënt worden afgewerkt. Dat lukt ons, maar het is geen marktplein. Misschien voorin een beetje, maar achterin zeker niet." Metingen van concrete ver koopresultaten verkeren nog in de beginfase. "Maar ik ben ervan overtuigd dat het con cept tot meer verkopen leidt. Er komen gewoon meer zaken boven water. De voordelen van het bedieningsconcept vat Linssen in twee woorden samen: "Sneller en efficiënter, voor onszelf en voor de klant. Klanten die eraan toe zijn, zoeken steeds meer zelf het apparaat dat ze nodig hebben. Oudere mensen waren in het "De verkoopcijfers voor de OpMaat Hypotheek van alle banken zijn gehaald uit de syste men ALN en CNH", verklaart het segment Eigen Huis. Dit bete kent, dat bij deze cijfers alléén de daadwerkelijk in de systemen ingevoerde OpMaat Hypotheken zijn meegeteld. Voor alle banken is dus met dezelfde maat gemeten. Als de bank een verstrekking Eigen Huis Op de Verkopersdag '97 werden oorkondes uitgereikt aan de ban ken die in hun typologie tot en met november de meeste OpMaat Hypotheken hadden verkocht. Een aantal andere banken heeft het segment Eigen Huis inmiddels gebeld met de vraag hoe de aantallen verkochte OpMaat Hypotheken van de OpMaat toppers zijn geme ten. Zij hadden namelijk in dezelfde periode nog méér OpMaat Hypotheken verstrekt. André Linssen: "Wij stoppen heel veel energie in het bedienings concept. begin wat afwachtend, voor jongeren was het geen pro bleem." Voor de categorie oudere klanten organiseerde de bank 'seniorenmiddagen'. "We heb ben meer dan driehonderd 65+'ers gehad. Ze kregen kof fie, vla en een rondleiding door het hele gebouw. Bij de Rabowall hebben we alle tekst en uitleg gegeven. Verteld dat de persoonlijke bediening er op vooruit gaat in plaats van achteruit. We konden de men sen geruststellen en ze hebben zelf kunnen zien dat het er beter op wordt. Nu zie je een bepaalde gewenning en accep tatie ontstaan." Volgens Linssen zijn er nog twee zaken voor verbetering vatbaar. "Alles wat achter de apparaten gebeurt, de tech niek, het vullen en bijhouden kost ons veel tijd. En verder zijn er tussen adviesgesprek en transacties een heleboel han delingen zoals overboeken, betalen en passen aanvragen, die moeilijk onder te brengen zijn. Daar hebben we nu een sta-adviesplek voor ingericht, maar daar moet een betere oplossing voor komen." Medewerkers van de Rabobankorganisatie kunnen nu bij Rabofacet Fysieke Distributie tegen sterk gereduceerde prijzen sportkleding en Mc Gregor Vrijetijdskleding bestellen. In een brief die vandaag bij de ban ken arriveert staat een compleet overzicht van de afgeprijsde artikelen. Sommige artikelen zijn met veel meer dan vijftig procent in prijs gedaald. De trainingspakken bij voorbeeld kosten nu 50,- in plaats van 173,95. Ook andere artike len zijn scherp geprijsd: een oran je Zomerjack van Mc Gregor kost nu ƒ125,- in plaats van ƒ210,-, de blauwe Tracksuit kost 125,- in plaats van 230,- en het polo shirt gaat nu de deur uit voor 30,- in plaats van ƒ47,50. De artikelen zijn alle terug te vinden in de relatiegeschenkengids. Afdelingen en medewerkers van Rabobank Nederland kunnen de artikelen bestellen via het bestel systeem FRIS of LAN of met een bestelbon op de kostenplaats van de afdeling. Privébestellingen van medewerkers van Rabobank Neder land en Rabofacet kunnen worden verwerkt door op de bestelbon het eigen bankrekeningnummer, het PRIS-nummer en het interne afle veradres te vermelden. Het totaal bedrag van de bestelling wordt dan automatisch van de betaalre kening van de desbetreffende medewerker afgeschreven. Lokale banken én medewerkers van lokale banken kunnen de arti kelen bestellen via het bestelsys teem FRIS. Privébestellingen kun nen, in overleg met de directie, ook via de eigen bank via FRIS worden gedaan. De levering van de Mc Gregor kleding en de trainingspakken heeft binnen drie a vier dagen franco bij het kantoor of de afde ling plaats. Voor de witte t-shirts is de levertijd circa zeven werkda gen. Voor alle artikelen geldt dat de voorraad beperkt is. Omruilingen en retourzendingen zijn niet mogelijk. Voor product informatie kan contact worden opgenomen met de afdeling Klantenservice Rabofacet Fysieke Distributie. Klantenservice C (040) 219 55 55 Bedrijven Advies' Interpolis betaalt voortaan een hogere provisie voor agrarische verzekeringsproducten. De nieuwe provisiepercentages worden voor het eerst gehanteerd bij de prolon gatie van maart 1997. Verder geldt de verhoogde provisie vanaf 5 februari voor alle nieuwe polissen. Onderstaande tabel geeft een overzicht van de nieuwe provisie percentages. Tussen haakjes zijn de percentages volgens het huidige provisiereglement vermeld. Interpolis Business unit Agro 7 (013) 462 26 60 Product (met branchecode) Afsluitprovisie Incassoprovisie (meteerstejaars incassoprovisie) Agrarische Bedrijvenverzekering (1130) 20(20) 20(10) Landbouwwerktuigenverzekering 20(10) 20(10) voor agrariërs (7110) Landbouwwerktuigenverzekering 20(10) 20(10) voor loonwerkers e.d. (7230) Aansprakelijkheidsverzekering 35(20) 25(10) voor agrariërs(8250) Rundveeverzekeringen 20(15) 20(10) van vóór november nog niet in de systemen heeft ingevoerd, kan deze niet centraal worden geme ten en telt ze daarmee niet mee in de vergelijking. Uiteraard betekent dit tevens dat ook het aantal verstrekte OpMaat Hypotheken door de OpMaat Toppers nog hoger ligt dan de aantallen genoemd op de Verkopersdag. Mediamatic ontving afgelopen vrijdag in Parijs de European Design Prize. Het Amsterdamse bedrijf, dat de ontwerper is van de Rabosite op Internet, vervult volgens de internationale jury een voorbeeldfunctie in Europa op het gebied van multi-media. "Een prachtige bevestiging dat we de goede adviseur gekozen hebben," noemt Stan Polman van Internet Communicatie de toekenning. De European Design Prize is ingesteld door de Europese Com missie. De tweejaarlijkse prijs heeft als doel de bekendheid met en het gebruik van vormgeving als instru ment voor innovatie en kwaliteits verhoging te stimuleren. Mediamatic richt zich op media projecten. Behalve dat het een tijdschrift uitgeeft, adviseert het bedrijf andere bedrijven op het gebied van huisstijlen en het ge bruik van Internet. Voor de Rabo bank ontwikkelde Mediamatic het plan om alle 2.000 bankkan toren een individuele aanwezig heid op Internet te geven. Polman is blij met de toekenning, maar niet verrast: "Mediamatic is een vooraanstaand bureau. We kunnen zelf zien wat het bedrijf gepresteerd heeft met onze Inter netsite." De komende tijd gaat een expositie, die aan de prijs verbon den is, de wereld rond. Polman: "Wereldwijd krijgt de European Design Prijs, en dus Mediamatic, de komende tijd veel aandacht. Dat betekent dat ook de Rabobank, en met name onze Internetsite, de komende tijd vaak in het nieuws is."

Rabokrant | 1997 | | pagina 2