BAG verandert in Bedrijven Advies Veranderingsproces naar Visie '98 Verbeterd rendement Consumptief Krediet 'Je steekt er wat van op Heffingen KvK's 1997 gewijzigd 19 9 7 Hulpmiddel advisering direct opvraagbare spaarvormen klaar Circulaires w Verkopersdag '97: inspanning en ontspanning 5Ioi Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 1 92 Week 5 'Vrijdag 31 januari Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Bedrijven Advies De Bedrijvenadviesgroep heeft vanaf vandaag een nieuwe naam: Bedrijven Advies. Het segment heeft tot deze interne naamswijziging besloten omdat lokale banken bezwaren hadden tegen de naam Bedrijvenadviesgroep. Bovendien maakt de positieve ontwikkeling bij banken de tijd rijp om onder een andere vlag verder te gaan en sluit de nieuwe naam beter aan bij de namen van andere segmenten. "Banken hadden meteen na de aftrap van Visie '98 het idee dat het werk binnen de Bedrijven adviesgroep van een minder niveau was dan Relatiebeheer", aldus Hans van der Linden, hoofd van het segment. "Dat kwam vooral omdat het segment staat voor de kleinzakelijke markt, waarvoor de nieuwe werkwijze zich nog verder moest ontwikkelen." Twee jaar na de introductie van Visie '98 heeft het bedieningscon cept concrete invulling gekregen, vindt Van der Linden. "Het bedienen van de zakelijke markt wordt op de banken weer echt als een uitdaging gezien. Er is sprake van een sterke opleving van de aandacht voor de grote groep cliënten die het segment bedient. Je ziet dat terug in een stijgend marktaandeel en een hogere afzet van diensten bij bestaande rela ties. Met name de medewerkers van het segment bij de lokale banken zijn steeds beter in staat om in de bedrijvenmarkt een innovatieve bank neer te zetten die tegelijkertijd warm, betrokken en dichtbij is. Daarbij hoort een positieve naam. Bedrijven Advies voldoet hier volledig aan." Banken ontvangen vandaag een brief met meer informatie over de naamswijziging. Bedrijven Advies (040) 217 70 04 Cliënten Advies Alle banken ontvangen vandaag een aantal exemplaren van het hulpmiddel dat de cliëntadviseur in staat moet stellen behoeften en wensen van de klant snel in kaart te brengen. Bijvoorbeeld om erachter te komen of Rabo Rendement Rekening of Rabo Telespa- Diverse Kamers van Koophandel en Fabrieken (KvK's) hebben voor 1997 de bijdragen ge wijzigd die zij in reke ning brengen aan onder nemingen die in het handelsregister zijn inge schreven. De maximum heffingen blijven bij alle KvK's gelijk. De regeling heeft ook betrekking op lokale banken. Deze en volgende week versturen de KvK's hun rekeningen over 1997. Circulaire 14/342 van 31 januari beschrijft de landelijk geldende maxi mumheffingen en het per centage daarvan dat door de respectievelijke KvK's wordt geheven. De circu laire staat vanaf maandag in de Rabolnfobank. Juridische Zaken Aangesloten Bankenbedrijf (040) 217 64 39 Bij het veranderingsproces naar Visie '98 blijken banken behoefte te hebben aan over zicht met betrekking tot de door Rabobank Nederland ontwikkelde programma's en de onderlinge samenhang daartussen. Daarom is het ver anderingsproces in vier opeen volgende fasen verdeeld, zodat de aangeboden programma's kunnen worden gerubriceerd. Maandag staat circulaire 01/519 met deze informatie, inclusief een schema met alle segmenten, in de Rabolnfobank (trefnummer 705503a). Ook de beheerscolleges van de ban ken ontvangen een exemplaar. In week 8 verschijnt er over dit onderwerp een speciale editie van de Rabokrant. Cliënten Advies Banken kunnen binnenkort gebruikmaken van zes verbete ringen voor de verwerking van Persoonlijke Leningen en Doorlopende Kredieten, die hun rendement ten goede komen. De verbeteringen zijn tot stand gekomen op basis van een ana lyse van de verdeling van kosten, risico's en opbrengsten van dien sten als administratie, beheer, funding en centrale risico-afdek king. Het doel van de analyse was te komen tot een passender rende ment voor de banken, mede door een zuivere kostendoorbe- lasting. Met behulp van een rekenmodel kan elke bank voor zichzelf becijferen welke vorm van samenwerking lokaal de meeste opbrengsten oplevert. Elke bank moet vóór 1 maart aangeven naar welke vorm van samenwerking de voorkeur uit gaat. Geen bericht betekent dat de bestaande samenwerkings vorm van kracht blijft. Circulaire 53/215, vanaf maan dag in de Rabolnfobank, geeft uitgebreide informatie. Cliënten Advies C (040)217 70 08 ren moeten worden geadvi seerd. Het hulpmiddel werd al aangekondigd in de Rabo krant van 7 januari. Het is een kaart op A4 formaat met voorbeelden van vragen die een cliëntadviseur kan stellen tijdens een adviesgesprek over direct opvraagbare spaar vormen. Met de verkregen informatie kan hij vervolgens de spaarrekening adviseren die het best aansluit bij de situatie en wensen van de klant. De A4 kaart is niet na te bestellen. Het segment Cliënten Ad vies gaat ook bekijken hoe ze de opleidingen voor cliëntad viseurs kan aanpassen om de vaardigheid in het inventari seren van klantbehoeften en het adviseren van spaarpro- ducten te verbeteren. Cliënten Advies f (040)217 70 08 Eigen Huis "Wat geleerd, wat ervaringen uitgewisseld en wat gelachen. Je steekt er wat van op." Zo vat Henk Dekker, hypotheekadvi seur van de Rabobank Meppel, de Verkopersdag '97 samen die afgelopen dinsdag plaatsvond in de RAI in Amsterdam. Naast veel lovende woorden waren er onder de ruim 1.650 bezoekers ook kritische kanttekeningen. Zo vond Ernst-Jan Maliepaard, commercieel manager te Bever wijk dat er niet genoeg gelegen heid was om te klankborden. Tijdens de jaarlijkse Verkopers dag blikken de medewerkers van Eigen Huis terug op het afgelopen jaar én vooruit naar het komende jaar. Dit jaar werden er voor het eerst ook workshops gegeven. Piet Mesman, hypotheekadvi seur te Hoorn is het met zijn col lega uit Meppel eens dat de dag zinvol was. "Vooral de workshop over het verkopen van je Persoonlijke Toegevoegde Waarde sprak me erg aan. Veel tips uit de praktijk. Dat je vasthoudend moet zijn en contact met de klant moet houden." Mesman bezocht ook de markt: "De Rabobank WoonWijzer trok vooral onze aandacht. Binnenkort gaan we met het hele team rond de tafel om te bespreken of die zuil ook bij ons ingezet kan worden." Cobie Welsch, hoofd Commer ciële Binnendienst Particulieren te Zeist vond de laatste Verkopersdag beter dan die van de afgelopen jaren. "Omdat het nu minder vrijblijvend was. Dat komt vooral door de workshops. Het komische duo Spijker en Hamer zorgden voor de vrolijke noot Een extra voordeel daarvan is dat je niet meer heel de dag met de collega's van je eigen bank door brengt, maar dat je in de gelegen heid bent om met mensen van andere banken van gedachten te wisselen." Ernst-Jan Maliepaard vond met name het introductiegedeelte over de nieuwe positionering interessant. "De workshops daarentegen hadden voor mij niet zoveel toegevoegde waarde. Ik denk dat dat komt omdat er veel verschillende banken bij elkaar zitten. Kleine banken kun nen weinig met tips die ze van grote banken krijgen. Daarom was er weinig gelegenheid tot klankborden. Ik denk dat het ver standig zou zijn als een volgende keer de groepen worden uitge splitst naar typologie."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1