3° oi 'Nog geen sprake van vastomlijnd plan voor opdeling medewerkers' Groot vertrouwen consument gunstig voor de bankwereld Laatste 22 banken kiezen voor centraal couverteren Hypothekengids tot 1 maart tegen gereduceerd tarief Chipknipper voorlopig nog niet verkrijgbaar 19 9 7 Rabobank distancieert zich van krantenberichten Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 191* Week 5 Donderdag 30 januari Communicatie AB 1 Interne Communicatie* Eindhoven/EO 516'Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 217 71 36 Emailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 "Een onjuiste weergave van de feiten. Van een vastomlijnd plan is absoluut nog geen sprake." Zo luidt de reactie van Wytze de Jong, hoofd Directoraat Personeel, op de recente krantenbe richten over een opdeling van de bankmedewerkers in drie groe pen. "Het gaat om een interne discussienota van de Werkgeversvereniging voor het Bankbedrijf over de mogelijke toekomstige structuur voor de CAO voor het Bankbedrijf." De Jong vertelt dat de Werk geversvereniging voor het Bankbedrijf diverse notities heeft opgesteld, waarin allerlei mogelijkheden zijn opgesomd met betrekking tot onder meer dienstverband en salarissys teem. "De discussienota over de opdeling is er daar één van. Hij is in handen gekomen van de pers, die de hierin voorko mende optie als een vastom lijnd plan heeft gepresenteerd dat nieuw zou zijn. Dat is niet het geval, want de nota is niet van recente datum." Denise Devillers bij de couverteermachine: "Systemen worden steeds geavanceerder. De laatste 22 banken hebben besloten om de dagafschriften voor taan centraal te laten couverteren. Dat betekent dat nu alle lokale Rabobanken hun enveloppen door Rabofacet in Best automatisch laten vullen met dagafschriften en eventuele bijsluiters. "De 22 banken die nu hebben gekozen voor centraal couverte ren hadden alle gegronde rede nen om eerst decentraal te cou verteren", zegt Denise Devillers, namens Print Mailingservices (PMS) belast met de taak om alle decentraal couverterende ban ken te overtuigen van de voorde len van het centraal couverteren. "In de groep bevinden zich bij voorbeeld enkele grensbanken, waarvan de klanten liever een witte dan een voorgedrukte Rabobank-enveloppe ontvan gen. Rabobank Nederland kon tot voor kort niet aan deze wens voldoen. Nu is het systeem wel in staat om de Belgische landco de te herkennen en vervolgens de afschriften in een witte envelop pe te stoppen. Andere banken kozen voor decentraal couverte ren omdat zij speciaal mensen in dienst hadden genomen om de afschriften handmatig over de enveloppen te verdelen en deze zelf bij de klanten te bezorgen. Weer andere banken werkten met eigen postvakjes voor de klanten." De mogelijkheden die nu gebo den worden (samenvoegen Be talen en Sparen), heeft deze banken doen inzien dat centraal couver teren voordeliger is. Devillers: "Banken besparen geld. Maar ook kunnen we steeds meer aan specifieke eisen voldoen omdat de systemen geavanceerder wor den. Bovendien kunnen we in de nabije toekomst veel meer af schriften samenvoegen, bijvoor beeld van leningen." Volgens de vaderlandse pers betekent het 'plan' dat er ver schillende arbeidsvoorwaar den komen voor verschillende groepen bankmedewerkers. Ove rigens meldt Het Financieele Dagblad nog kort dat de berichten over een gezamenlijk standpunt van de bankwerkge- vers op een misverstand berus ten. "De sector zelf is nog sterk verdeeld", aldus Jaap Ruiter, tweede voorzitter van de Werkgeversvereniging voor het Bankbedrijf, in deze krant. "Dat klopt", reageert De Jong. "Het denken over een nieuwe structuur voor de collectieve arbeidsovereenkomst bevindt zich nog in een voorbereidende fase. De huidige CAO voor het Bankbedrijf loopt immers nog tot april 1998. Wij distancië- ren ons als Rabobank dan ook van de inhoud van de perspu blicaties." Hij zegt dat de Rabobank een 'zeker' doel groepenbeleid onderschrijft. "Maar niet in de extreme vorm waarvan nu sprake is. Wel onderkennen we de noodzaak van flexibilisering van het dienstverband, dus medewer kers in vaste én in tijdelijke dienst.". Eigen Huis Het segment Eigen Huis heeft ook dit jaar weer een speciale prijsafspraak met de Vereniging Eigen Huis (VEH) gemaakt over de Hypothekengids voor het jaar 1997-1998. Tot 1 maart betalen de lokale banken 9,85 inclusief BTW per exemplaar. De Vereniging Eigen Huis geeft ieder jaar de Hypothekengids uit. Deze gids geeft inzicht in de offerte-, lening- en verstrekkingsvoorwaarden van de annuïteiten- en de spaarhypotheken van een veertigtal hypotheekverstrekkers. De gids biedt de banken, tezamen met de bestaande concurrentie- informatie in MIRA (pagina 507611 tot 507617), een totaal beeld van de marktpartijen. Hypotheekadviseurs kunnen deze informatie gebruiken bij de analyse van de voorwaarden en condities van diezelfde concur renten in hun specifieke werkge bied. In de advisering aan de klant kan daarmee voordeel worden behaald. Banken wordt dan ook sterk aangeraden de Hypotheken gids te bestellen en actief te gebruiken. De Hypothekengids is tot 1 maart op de gebruikelijke wijze te bestellen in Best. Het artikel nummer is 980137. Na 1 maart kan de gids alleen nog maar recht streeks, en tegen hogere kosten, bij de VEH worden besteld. Eigen Huis (040) 217 70 05 Cliënten Advies' De Chipknipper, een apparaat- kort op de markt komt. Op dit je waarmee thuis de Chipknip kan worden opgeladen, is nog niet leverbaar. Dit in tegenstelling tot berichten in een aantal kranten en tijdschriften, die in artikelen over de Chipknip en Chipper vaak vermelden dat de Chipknip per al verkrijgbaar is of binnen- moment wordt hard gewerkt aan de definitieve versie. Cliënten Advies kan nu echter nog niet aangeven wanneer het apparaat je beschikbaar zal komen. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 Consumenten hebben veel meer vertrouwen in de economische situatie dan een maand geleden. De toename is zelfs de grootste van de afgelopen tien jaar, constateert het Centraal Bureau voor de Statistiek, dat hiervoor ongeveer duizend mensen ondervroeg. "Een gunstige ontwikkeling voor de bankwereld", stelt Rikkert Scholten van de Stafgroep Economisch Onderzoek. "Als het ver trouwen toeneemt, zijn mensen eerder bereid geld te lenen voor grote aankopen." Hij plaatst echter ook een kanttekening. De indicator van het econo misch klimaat stond in decem ber op zes en komt deze maand uit op achttien. In januari is een stijging van ongeveer zeven indexpunten gebruikelijk. Deze grootste groei in tien jaar is vol gens Scholten wel verklaarbaar. "Nederland presteert nu op eco nomisch gebied beter dan de buurlanden en staat sterk in de belangstelling. De positieve be richten hierover zijn ook door gedrongen tot de consument." Diezelfde consument beoordeelt zowel de economische ontwik keling in de afgelopen twaalf maanden als de situatie in het nu lopende jaar beduidend beter. Scholten vindt het moei lijk om een uitspraak te doen over de vraag of het hoge con sumentenvertrouwen terecht is. "Maar de achterliggende facto ren, zoals een krachtige econo mische groei en een lage rente, blijven waarschijnlijk ook dit jaar gunstig." De berichten over de ontwik keling van de Nederlandse eco nomie zijn inderdaad onverkort positief. Verder bereiken de beurskoersen record na record, stijgen de huizenprijzen en is de rente bijzonder laag. Allemaal zaken die kunnen bijdragen aan het voortdurende optimisme van de consument. Scholten: "Waarschijnlijk zijn ook de gunstige werkgelegenheidsont wikkeling en de rust aan het bezuinigingsfront daar debet aan." Bij alle juichverhalen wil Scholten wél een kanttekening plaatsen. "Door de huidige gun stige berichten bestaat het gevaar dat beleidsmakers, zowel bij de overheid als het bedrijfsleven, denken dat de buit nu binnen is. Een belang rijk deel van de huidige voor spoed is echter het gevolg van conjuncturele ontwikkelingen. Het zou dan ook onverstandig zijn als men op de lauweren zou gaan rusten, terwijl nu de finan ciële mogelijkheden aanwezig zijn om structurele problemen op te lossen."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1