GalaxyCard 'stevige concurrent' voor Loko Bestellen promotie materialen Infodag Wonen tot 5 februari Elektronische discussie over distributie software "Kop in het zand werkt niet Nieuw spaarprogramma voor kleine detaillist Actiepakket Interpolis in teken van veiligheid LEI licht toekomstperspectief Achterhoek door 5* Bedrijven adviesgroep "Stevige concurrentie." Zo typeert Bert Oosterkamp van Loko Management de introductie van de GalaxyCard van WorldNedNederland. Afgelopen vrijdag maakte dit bedrijf in het Financieele Dagblad bekend eveneens een elektronisch spaarsys teem te introduceren "speciaal voor de kleine detaillist". Die zal er echter als de kippen bij moeten zijn om mee te mogen doen. De GalaxyCard heeft zo zijn beperkingen. "Wie het eerst komt, het eerst maalt", zegt WorldNedNeder land directeur Ronald Verhey in het FD-artikel. De detaillist die denkt dat hij zonder meer in aanmerking komt voor de GalaxyCard kan nog wel eens van een koude kermis thuisko men. Per verzorgingsgebied mogen maximaal vijftien win keliers meedoen, om te voor komen dat er per gebied teveel spaarders zijn, die bij de centra le terminal in een file komen. Ook is het aantal deelnemers per branche beperkt tot 50%. Zitten er toevallig drie bakkers bij elkaar in de buurt, dan heb ben er twee pech. Vanwege het beperkte aantal winkeliers duurt het geruime tijd voordat de consument voldoende stars heeft gespaard om een cadeau aan te schaffen, meent Ooster kamp. Hij ziet weinig voorde len in de cadeaucatalogus van GalaxyCard. "Het is de vraag of de klant daarop zit te wach ten." Gespaarde Loko's kun nen ze daarentegen bij iedere deelnemende winkelier omwis selen. Ook zijn de vaste kosten van de GalaxyCard voor de detail- Eigen Huis Het actiepakket van Interpolis voor de Infodag Wonen is nog te bestellen tot 5 februari. Het segment Eigen Huis heeft de besteltcrmijn verlengd, omdat het zoveel mogelijk banken de gelegenheid wil bieden van deze promotiematerialen gebruik te maken. Het pakket, met als thema 'veiligheid in en om het huis' bestaat uit een magazine, een prijsvraag, fotocamera's en affiches. Flet Thuismagazine is een leuk en toegankelijk blad om te lezen. Het blad bevat inter views, waarin het onderwerp veiligheid in en om het huis steeds centraal staat, en diver se artikelen over beveiligings materialen. Zo geven Philips, L.ips Sloten en Brabantia informatie over hun produc ten. Verder vindt de lezer in het blad diverse nuttige tips, die hem kunnen helpen de vei ligheid in zijn huis te verbete ren. Het blad kan daarom ook bij acties na de Infodag Wonen worden gebruikt, bij voorbeeld als premium voor klanten die geïnteresseerd zijn in een woonverzekering. Het Thuismagazine bevat een prijsvraagformulier met ee'n aantal vragen en een in te vullen rebus. De deelnemers dingen mee naar prijzen als een zonnebank, de nieuwste draadloze beveiligingssyste- list minimaal veertig gulden per maand hoger dan die van Loko. Oosterkamp verwacht dat binnenkort ook de MKB- Card en Shop 8c Spaar, die evenals alle andere loyaltypro- gramtna's appelleren aan de tot ver over de landsgrenzen befaamde spaarzin van de Nederlandse consument, even eens verwoede pogingen zullen doen voet aan de grond te krij gen. "Het systeem dat er het eerste is, maakt de beste kan sen. Ik hoop van harte dat dit Loko is." Een concurrentievergelijking staat vanaf maandag in de Rabolnfobank. Loko Management 7 (040) 217 73 11 Bedrijfsvoering "Aan de discussie over het distributiebeleid voor software via de lnfo98-site hebben ruim 45 systeembeheerders meegedaan", vertelt Arnout van Horssen van Beheer en Exploitatie. "Nu het Internetten steeds meer ingeburgerd raakt, verwachten we dat vrijwel iedere beheer der zijn of haar mening geeft over het plan van aanpak." Een voorlopi ge versie van dit plan voor de geclusterde levering van software staat op de Info98-site van Informatisering op Internet. Systeembeheerders kun nen tot 3 februari via deze site hun mening geven over het plan. Over het nieuwe distributiebeleid voor software hebben banken met elkaar en met Rabobank Neder land gediscussieerd in november en december via de lnfo98-site. Van Horssen: "De stellingen betroffen voor een deel het samenvoegen van softwareleveringen aan lokale ban ken. Dus niet meer iedere dag dis kettes met nieuwe toepassingen, maar bundeling van software per maand. Een ander onderwerp was het ter beschikking stellen van pc- toepassingen via een ander medi um dan een diskette, zoals tape, cd- rom of Internet. Een direct gevolg van de discussie is het voorlopige plan van aanpak. Door de lokale systeembeheerders te betrekken bij de nieuwe wijze van levering willen we zo goed mogelijk aansluiten bij hun behoeften." Het plan is te vinden op de Info98-site onder 'Produkten en Diensten' en het Internetadres hier van luidt http://info98.tref.nl/- info98/produkten.htm. Systeembeheerders kunnen hun reacties kwijt via de invulvelden van de site. Projectleider Guus Oostveen houdt hen via de lnfo98- site op de hoogte van de vorderin gen met betrekking tot het nieuwe distributiebeleid voor software. Beheer en Exploitatie 7~ (030) 21 5 33 33 Relatiebeheer Bedrijvenadviesgroep "Je kunt je kop wel in het zand steken, maar dat werkt niet." Voor algemeen directeur Frans Scheers van Rabobank Noord Oost Achterhoek staat als een paal boven water dat het bespreekbaar maken van de situatie in de agrarische sector veel problemen kan voorkomen. Sterker nog: dat boeren door open met elkaar te spre ken, beter kunnen anticiperen op kansen en bedreigingen. Aan de oostgrens van Nederland leeft de coöperatie volop, onder meer dankzij een recent verschenen LEI-DLO onderzoek in opdracht van de bank. men, veiligheidssloten, rook melders en bewegingsdetec- tielampen. In ieder geval ont vangt iedereen die het prijsvraagformulier inlevert een fotocamera. Ook dit pre sentje sluit aan bij het thema: de ontvanger kan er namelijk zijn persoonlijke en waarde volle bezittingen mee vastleg gen. Om het thema te ondersteu nen heeft Interpolis besloten het aanpal posters per bank te verhogen. Elke bank die magazines of camera's bestelt krijgt gratis drie affiches. De promotiematerialen zijn op de gebruikelijke wijze te bestel len in Best. De artikelnum mers zijn: Thuismagazine 980465 en voor de camera én wedstrijdformulieren: 980466. Eigen Huis C (040) 217 70 05 Menig varkens- en rundvee houder wordt tegenwoordig gekweld door de vraag: "Bestaat mijn bedrijf over tien jaar nog en hoe ziet het er dan uit?" Zeker als de ondernemer in kwestie langza merhand tegen de grenzen van het eigen bedrijf oploopt, zowel wat omvang als milieu-eisen betreft. Om het antwoord op die vraag te vinden én uit betrokken heid bij de ontwikkelingen in het werkgebied riep de Achterhoekse bank vorig jaar het Rabobank Fonds Economische Ontwikke ling Agrarische Sector in het leven. Bovendien past het fonds goed bij de coöperatieve identi teit van de bank, vindt Scheers. Het wordt dan ook door de leden beheerd. Zij besloten als eerste het onafhankelijke Landbouw Economisch Instituut (LEI-DLO) opdracht te geven het agrarisch toekomstperspectief op de ooste lijke zandgronden te onderzoeken. De bank wil met dit onderzoek "de boeren bewust maken van kan- "Boeren bewust maken van kansen en bedreigingen en een discussie op gang brengen." sen en bedreigingen en een discussie op gang brengen." Overigens blijft het daar niet bij. Het is nadruk kelijk de bedoeling dat de boeren zelf aan de slag gaan met de uit komsten van het onderzoek. De zogeheten 'spiegel' stelt ze in staat hun eigen bedrijf te vergelij ken met het gemiddelde van andere bedrijven in dezelfde sec tor. Scheers: "Op grond daarvan kunnen ze nu vast anticiperen op wat hen straks wellicht boven het hoofd hangt en zodoende tijdig hun keuzes maken." Voor de ene boer zal dit beteke nen dat hij ermee ophoudt, voor de andere dat hij kan uitbreiden. Volgens Scheers een goede reden "buren bij elkaar te zetten." Ook wil hij studieclubs oprichten met name voor de rundveesector en samen met klanten uit beide sec toren kijken naar het technisch financieel management. Daar blijkt nog veel aan te kunnen ver beteren. Het LEI-DLO verwacht dat eenderde van de agrarische bedrijven in de Noord Oost Achterhoek op den duur ver dwijnt. Met name de kleinere ondernemers zullen ermee ophouden. Wel blijft het totale landbouwareaal hetzelfde. Dit zal ook gevolgen hebben voor de bank, meent Scheers. "Het aantal agrarische klanten neemt af, maar hun financieringsbehoefte wordt groter. Ook krijgen we meer grotere particuliere klanten." Rabobank Noord Oost Achterhoek f (0544)47 47 47

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2