29 OI Rabobank krijgt nieuw gezicht en nieuwe naam op hypothekenmarkt 'We laten medewerkers meer in spiegel kijken' Schretlen-trofee uitgereikt Nieuwe TV commercial Eigen Huis Nog plaats op training personeelsmanagement 19 9 7 Voor de klant heet Eigen Huis voortaan Rabobank Huis Hypotheekadvies Tien loopbaanadviseurs Rabobank gediplomeerd Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 190 Week 5 Woensdag 29 januari Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516* Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Eigen Huis Het segment Eigen Huis gaat in de externe communicatie een nieuwe naam hanteren: Rabobank Huis 8c Hypotheekadvies. Dat werd gisteren tijdens de Verkopersdag '97 bekend gemaakt. Intern blijft de naam Eigen Huis gewoon bestaan. Voor de nieuwe exter ne naam is gekozen, omdat dc oude naam intern gericht is en niet duidelijk maakt welke toegevoegde waarde de Rabobank voor de klant heeft. De naam Rabobank Huis 8c Hypotheekadvies wordt gebruikt in alle uitingen van de lokale ban ken richting de klant én in alle publicitaire uitingen. Doel van de nieuwe naamgeving is dat de Rabobank in de hypotheken- markt een duidelijk en herken baar gezicht krijgt. "Want dat gezicht hebben we nu niet", zegt hoofd Marktbewerking en Verkoopondersteuning Joost Huvenaars. "Waar anderen luid keels roepen dat zij de beste zijn, blijven wij bescheiden. Dat komt ons imago niet ten goede. Want voor de consument is het niet vanzelfsprekend dat de Rabo bank de beste is op hypotheken- gebied." Life-timerelatie Volgens Huvenaars moet de Rabobank dit jaar aan de consu menten vertellen waar zij voor staat: "De hypotheekadviseur van de Rabobank is een specia list, die de lokale woningmarkt het beste kent. Verder heeft hij persoonlijke aandacht voor de klant en gaat hij samen met de klant op zoek naar de beste totaaloplossing voor diens speci fieke situatie. Tenslotte ziet de hypotheekadviseur van de Rabobank de klant als een life- timerelatie en niet als losse trans actie. Dat mag allemaal best benadrukt worden. Want als wij het niet zeggen, doet niemand het. En dan is het niet vreemd dat de klant niet aan de Rabobank denkt als hij een huis wil kopen." Doel van deze nieuwe positio nering in de hypothekenmarkt is dat de Rabobank straks vanzelf sprekend tussen de oren van klanten met een woningfinancie- ringsbehoefte komt, meent Huvenaars. "Want dat is het afgelopen jaar niet zo vanzelf sprekend geweest. Met het gevolg dat ons marktaandeel lan delijk is teruggelopen. Het stre ven is dan ook om nieuwe klan ten aan te trekken, maar ook dat de aandacht voor bestaande klanten wordt vergroot. Dit alles moet leiden tot een verhoging van de productie, een vergroting van het bestand en een uitbrei ding van het marktaandeel." Materialen Om de banken te helpen bij de lokale invulling van de gewenste positionering is een aantal mate rialen ontwikkeld, waaronder lichtreclame voor de buitengevel, een welkomstzuil, nieuwe visite kaartjes, hulpmiddelen voor de hypotheekadviseur en publici teitsmaterialen. Bank in Beeld besteedt volgende week uitge breid aandacht aan de nieuwe positionering van het segment Eigen Huis én de materialen die daarvoor zijn ontwikkeld. De directies van alle lokale Rabo- banken ontvangen in de loop van volgende week een brief met uit gebreide informatie over de nieu we positionering. Eigen Huis C (040) 217 70 05 De nieuwe TV-commercial van het segment Eigen Huis is vanavond voor het eerst te zien op Nederland 2 (17.55 uur) en Nederland 3 (22.10 uur). Ook zaterdag is de com mercial te zien: Op Neder land 1 (23.00 uur), RTL5 (20.35 uur), Veronica (19.35 uur en 00.05 uur) en SBS6 (18.05 uur). De commercial is verder de gehele maand februari te zien op onder meer Nederland 1, 2 en 3, RTI.4, RTL5, Veronica en SBS6. Een uitzendschema én plaatsingsschema van de advertentiecampagne staan maandag in de Rabolnfo- bank. Relatiebeheer "Om adequaat en slagvaardig te verkopen, is het van eminent belang de juiste medewerkers op de juiste plaats te hebben." Dit zegt Roelof van Diffelen van het segment Relatiebeheer. Hij ont wikkelde samen met het segment Bcdrijvenadviesgrocp en de RabobankAcademie een speciale training voor commercieel managers Relatiebeheer en Bcdrijvenadviesgrocp. Er is nog plaats. Verreweg de meeste commer cieel managers zijn opgeleid in een heel ander vak dan dat van personeelsmanager. Menigeen worstelt dan ook met vragen als: 'Hoe haal ik de beste men sen in huis?' Of: 'Op welke manier motiveer ik mijn mede werkers zo dat ze optimaal functioneren?' Op deze en ande re vragen moet de training 'Personeelsmanagement' ant woord geven. En dat niet alleen. Volgens Van Diffelen leren de commercieel managers ook de vaardigheden aan om in de praktijk aan de slag te gaan als 'people manager'. De training duurt in totaal zeven dagen en omvat onderwerpen als werving en selectie, coaching medewer kers, herkennen talenten, bege leiding doorstroom en uit stroom en het opstellen van een actieplan personeelsontwikke ling. De training begint op 24 februari, wordt vervolgd op 19 tot en met 21 maart en 7, 8 en 28 april. De kosten bedragen 4.760,-. Aanmelden kan via het inschrijvingsformulier dat vanaf maandag in de Rabolnfo- bank staat of via het formulier in de segmentwijzer. Cicero f (040) 217 70 27 Ad Deenik en Ingrid van Houdt op de diploma-uitreiking van de opleiding Loopbaanadviseringin Leersum. "We hebben in de opleiding zelf meegedaan aan een koersonder- zoek", zegt Ingrid van Houdt, arbeidsbemiddelaar/loopbaanadvi seur in de regio Noord-West-Nederland. "Daardoor hebben we eens aan de andere kant van de tafel gevoeld hoe dat is. Heden, ver leden, kwaliteiten en blokkades komen in zo'n onderzoek uitge breid ter sprake." Van Houdt volgde met negen regionale collega's de post-HBO-opleiding 'Loopbaanadvisering'. Afgelopen vrijdag werden de diploma's uitgereikt voor deze opleiding, die als een 'intensief ontwikkelingsproces' te boek staat. "Het accent in ons werk lag op het matchen van vraag en aan bod", vertelt Van Houdt. "Steeds vaker kwamen we erachter dat dit lang niet altijd op elkaar aan sloot. Medewerkers waren bij voorbeeld nog niet klaar voor een volgende stap of wisten niet wat zij wilden. Om deze vorm van doorstroom en soms ook uitstroom te kunnen bevorderen en begeleiden zijn we in april vorig jaar met de opleiding begonnen." (Onderwerpen die aan de orde kwamen waren onder meer bewustwording van veranderingen, zelfsturing en coaching van de loopbaan, mid- careerbegeleiding en versterking van de externe oriëntatie. Arbeidsbemiddelaar en loop baanadviseur Ad Deenik van de regio Noord-Nederland over het belangrijkste dat hij heeft opge stoken: "Medewerkers goed in de spiegel laten kijken, waar door ze zicht krijgen op hun kernkwaliteiten. Ben ik inspire rend, ben ik verkoper, ben ik manager of coach, dat soort kwaliteiten bijvoorbeeld. Als die kenmerken duidelijk zijn, kun je een functie zoeken die daarbij past. Het komt nogal eens voor dat bijvoorbeeld een directeur van een kleinere bank die gaat fuseren daarna segmentmanager wordt. Maar misschien is ie meer op zijn plaats in een ande re functie. Kwaliteiten en inte resses van mensen haal je onder meer uit een koersonderzoek." Van Houdt voegt hieraan toe: "In de opleiding is ook veel aan dacht besteed aan het stimuleren van veranderingsgerichtheid. Daar hebben we in de praktijk veel profijt van. Nu de concur rentie steeds heviger wordt, is het belangrijk dat medewerkers zo mobiel, flexibel en slagvaar dig mogelijk zijn. De medewer ker zelf én de lijnmanager heb ben daar uiteraard een rol in, maar wij loopbaanadviseurs ook." De Schretlen-trofee voor de beste beleggingsanalist van 1996 is vorige week overhan digd aan Lucien Albers van der Linden van IRIS. Albers van der Linden, aandelenanalist bij IRIS Research op de afdeling Zakelijke Waarden, had het afgelopen jaar een uitstekende performance, maar viel daar naast ook op door zijn klantge richte opstelling, aldus Harold Knebel van Schretlen Co, die de bokaal overhandigde. "Juist als een advies eens wat minder uitpakt, en dat overkomt ook een goede analist, stelt de klant extra service zeer op prijs."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1