28 OI Loko opent deuren die potdicht zitten Bank kan fouten in een opgeladen Chipknip herstellen Aktepapier zonder watermerk leidt tot vragen van banken 19 9 7 Uitstel omzetten van resterende vervallen spaarrekeningen Deel jaarstukken nog niet binnen Proefbank over spaarprogramma: Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 1 89 Week 5 Dinsdag 28 januari Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 - Telefoon (040)217 71 18 Fax (040)217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040)219 55 55 Bedrijvenadviesgroep "Dankzij Loko zijn we erin geslaagd goodwill te kweken en pot dichte deuren te openen. Dit betekent immers dat we meer doen dan geldzaken afwikkelen." Dat zegt Hans van Loenen van Rabobank Vecht en Plassengebied, één van de banken van het eerste uur. Komend voorjaar krijgen de volgende eenentwintig gemeentes Loko. Banken die dit najaar aan de gang willen met het spaarprogramma, kunnen zich tot vrijdag inschrijven. Van Loenen is tevreden over het Loko Spaarprogramma dat hem onverwacht drie nieuwe klanten opleverde. "Relaties die vóór de introductie van Loko nog bij de ING en ABN AMRO bankierden en dat nu bij ons doen, compleet met aanzienlijke beleggingspor tefeuille en financieringen." Wel staat hij kritisch ten opzichte van de aanloopkosten, die al snel oplopen tot een halve ton en ten opzichte van het gegeven dat sommige winkeliers de promotie- kosten, die ze delen met de Rabobank, niet kunnen of willen opbrengen. "In het eerste jaar zijn de kosten best fors, vanwege de informatie avonden voor het MKB en de Loko Lanceerdag", reageert Bert Cliënten Advies Bedrijvenadviesgroep Een bank kan een fout in het opladen van de Chipknip herstellen met een Chipknipapparaat. Dit kan zowel met een combi als met een Chip-only automaat. Medewerkers van Verkoopondersteuning Cliënten Advies krijgen regelmatig de vraag voorgelegd hoe te han delen wanneer een klant per ongeluk zijn Chipknip met een hoger bedrag oplaadt dan hij van plan was, bijvoorbeeld vijfhonderd gul den in plaats van vijftig gulden. Dit probleem kan nu uit de wereld worden geholpen. Rabobank Nederland benader de in oktober/november alle ban ken om ze te vragen de Chippay van CCV te bestellen. Cecilia Claas-Tidström van de Bedrij venadviesgroep: "Met de leve ring van de Chippay is inmiddels begonnen. De banken in de veer tien steden die zijn gestart met de vervanging van Europassen én alle banken die een apparaat voor eigen gebruik hebben besteld, krijgen de Chippay deze week." De planning van de levering van de Chippay-apparaten die zijn besteld volgens het Plug&Pay concept, is gewijzigd. Er wordt niet geleverd op volgorde van binnenkomst van de bestellingen - zoals vermeld in de Rabokrant van 21 januari - maar op postco- degebied. Het onderstaande overzicht geeft aan wanneer de banken de apparaten ontvangen. De Bedrijvenadviesgroep ver zoekt de banken zorg te dragen voor een snelle levering aan de klanten. Het is belangrijk dat de klant de Chippay direct instal leert om te controleren of alle functies naar behoren werken. Banken vragen ook of er mobiele oplaadapparatuur te huur is om als extra oplaadpunt in te zetten bij de collectieve uit gifte van de passen met Chipknip. Deze bestaat niet van wege de strenge veiligheidseisen waaraan de oplaadapparatuur moet voldoen. Bedrijvenadviesgroep r (040] 217 70 04 week 5 postcodegebied 1000 tot en met 3648 week 6 postcodegebied 3649 tot en met 5600 week 7 postcodegebied 5601 tot en met 7800 week 8 postcodegebied 7801 toten met9991 Lachende kindergezichten tijdens de Loko Lanceerdag in Lemmer Oosterkamp van Loko Mana gement, "Daarna bedragen de kosten nog tienduizend gulden per jaar voor productontwikke ling, zoals integratie van Loko met de Chipknip." Hij vindt Loko ook voor de banken een investering in klantentrouw en stelt dat het spaarprogramma extra acquisitiemogelijkheden biedt." Over het promotiebudget zegt hij: "Dat stellen de onderne mers zelf vast. De lokale bank beslist óf ze bijdraagt en hoe veel." Ook in het Brabantse Schijndel is Loko ingeburgerd. Sterker nog, "de komst van de elektronische spaarkaart sloeg in als een bom", aldus Loko-coördinator Marcel Van der Horst van de lokale bank. In drie maanden tijd ver strekte hij zevenduizend passen, terwijl het hele werkgebied acht duizend huishoudens telt. Van der Horst: "De markt lijkt wel onverzadigbaar." Die zevendui zend passen kunnen op dit moment worden gebruikt bij 47 winkeliers. Van der Horst ver wacht dat op termijn alle drie de winkeliersverenigingen in het dorp overstag gaan voor Loko. Of het spaarprogramma in de rest van het land even hard aan slaat als in Schijndel zal de toe komst uitwijzen. In ieder geval hebben zich inmiddels zeventig banken gemeld die nog dit jaar met Loko aan de slag willen. Banken die zich nog niet hebben aangemeld, maar er toch zeker van willen zijn dit najaar Loko te kunnen introduceren, hebben nog de tijd tot 31 januari. Het formulier hiervoor staat al in de Rabolnfobank (trefnummer 648517a). Loko Management C (040) 217 73 11 Bedrijfsvoering Cliënten Advies De omzetting naar reke ningcode 409 van de nog res terende vervallen spaarreke ningen is uitgesteld en gebeurt niet eind maart, zoals is aan gekondigd in circulaire 31/179 van 28 november. "Het is nog steeds niet dui delijk welke eisen het minis terie van Volksgezondheid precies stelt aan een spaarre kening, waarop geld wordt gereserveerd voor een begra fenis", zegt Noud van Son van Cliënten Advies. "Dat betekent dat Rabobank Nederland nog geen beslis sing kan nemen over de omzetting van de Uitvaart- reserveringsrekening. Ook over de Spaar Vrij Rekening is nog geen definitief besluit genomen. Wij hopen de ban ken in maart uitgebreid te kunnen informeren." Cliënten Advies f (040)217 70 08 De Rabobank Uitgeest beet op 15 januari de spits af met de aanlevering van de jaarstukken over 1996. Tot de uiterste inzenddatum, gisteren, hadden ruim 250 banken dit voorbeeld gevolgd. In verband met tijdige consolidatie verzoekt de Stafeenheid Bedrijfsvoering de overige banken de jaarstukken liefst vandaag nog in te sturen. Dat kan via KTS/KIK (mini- batch). In circulaire 22/176 staat meer informatie over het samenstellen van de jaarreke ning. Een aantal lokale banken heeft Rabofacet benaderd met de vraag waarom het faciliterende bedrijf van de Rabobank- organisatie momenteel aktepapier zonder watermerk levert. Het gaat om papier met het artikelnummer 9766. Volgens Rabofacet is dit probleem van tijdelijke aard. Toen Rabofacet in december 1996 bij de papierfabriek het aktepapier Hollandisch Normaal met watermerk bestelde, bleek de papierfabrikant het papier uit het assortiment te hebben gehaald. Rabofacet ging vervol gens op zoek naar een alterna tief met watermerk. Dat was echter niet op korte termijn leverbaar. Daarom is ervoor gekozen om papier te bestellen dat, na bedrukt of geprint te zijn, qua kwaliteit, gramsgewicht en houdbaarheid overeenkomt met het papier dat de banken normaal gebruiken. Dit papier zal tijdelijk worden geleverd. Rabofacet verwacht dat bin nen een paar weken weer akte papier met watermerk (Hollan disch Normaal Classic) kan worden geleverd. Rabofacet heeft ook nieuw aktepapier ont wikkeld. Het gaat om papier met een aangepaste bedrukking voor overeenkomsten die ge print worden. Het artikelnum mer is 10347. Rabofacet Ontwikkeling en Beheer (040) 219 62~88

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1