'Verkopen is net sporf Directe benadering van 'mens tot mens' is beter 'ln een goede sfeer verkoop je alles i Uitzonderlijke prestaties H5NEEK KAN JE N OOIT OMHEEN OpMaat Toppers zien 1997 met vertrouwen tegemoet Nieuw talent Gert Eric Verhoef: Bank Eemnes scoort 75% bij verkoop huurwoningen: economie I al weer zo'n vier jaar bi j Mar mak. Ntjkt t-i i ^üuitamrf iKnninu mfTWff?w 'We staan nu pas aan het begin' "Het is leuk dat we in het zonnetje worden gezet omdat wc veel OpMaat Hypotheken hehhen verkocht, maar eigenlijk staan we pas aan het begin. De productie begint nu pas flink op gang te komen." »j het woord is Bouke de Vries, commercieel manager Eigen Huis de Rabobank Sncek-Joure-Lemmcr. Zijn team verkocht tot en met november 1996 de meeste OpMaat Hypotheken van alle banken in vverkgebiedstypologic 7 en ontving daarvoor tijdens de Verkopersdag een oorkonde. De Rabobank Sneek-Joure- Lemmer verkocht tot en met november vorig jaar negenen veertig OpMaat Hypotheken op een normale hypotheekproductie van I 10 stuks per maand. "We hebben het product van meet af aan serieus genomen", zegt De Vries. "Daarom hebben alle hypotheekadviseurs én financieel adviseurs de opleiding OpMaat Hypotheek gevolgd. We wilden het product gedegen in de markt zetten." Toch is het succes niet alleen aan het team te danken. campagne rondom de ^^Vlaat Hypotheek werpt haar vruchten af. Steeds vaker komt een klant zelf binnen met vragen over de OpMaat Hypotheek." trx^rrr -X <r enthousiast de klanten zijn over dit flexibele product, dan zie ik 1997 met vertrouwen tegemoet." De banken die de meeste Op- Maat Hypotheken verkochten in de andere werkgebiedstypolo- giën mochten ook een oorkonde in ontvangst nemen. Het team van de Rabobank Duiven (typo logie 6) verkocht tot en met no vember vorig jaar achtendertig OpMaat hypotheken ten opzich te van een normale maandpro- ductie van vierendertig stuks per maand. De Rabobank Abcoude-Ouder Amstel (typologie 5) verkocht in diezelfde periode tweeënveertig OpMaat Hypotheken, terwijl de normale maandproductie tien Het Eigen Huis team van Raboba Nauta, Hans TammingaRoelof de en met november vorig jaar zes entwintig OpMaat Hypotheken op een normale hypotheekproduc tie van vijftien stuks per maand. k Siteek-Joure-Lemmer. V.l.n.r.: Jari Wotde. Tenslotte was er applaus voor het team Eigen Huis de Rabo bank Almkcrk (typologie 2 en 5): zij verkochten tot en met 'g Attema, Gerd van Os, Jos l;rits november 1996 veertien OpMaat Hypotheken. De normale hypo- theckproductie bedraagt rond de drie stuks per maand. war de OpMaat Hypotheek betreft wel eens een heel goed jaar worden. "Als ik zie hoe prestatie leverde de Rabobank Sint Michelsgestel (typologie 4|. Het team kagen Huis verkocht tot "v l- <-•> éZeTcwg- cru- Vgvai feUz* Verkopen is net sport. Op een few1- gegeven moment wil je steeds sneller scoren. Als dat lukt is dat kicken." Verhoef beseft dat hij de prijs niet alleen aan zichzelf heeft te danken: "Zonder de per- fe^e samenwerking met de bin- i^Bienst was het niet gelukt." Gert Eric Verhoef (29) van Rabo bank Harderwijk-Ermelo-Putten is de beste all-round hypotheek adviseur van 125 nieuwelingen die het segment Eigen Huis hij Rabobank Nederland het afgelo pen jaar via hun commercieel manager volgde om hun presta ties te vergelijken. AO.xT;*T<t t V Johan Kleinhoven ging vorig jaar op Goede Vrijdag langs de deu ren van zesentwintig Ecmnesscrs met een bloemetje als felicitatie met het feit dat zij waren ingeloot om een pas door de gemeente opgele verd huurhuis te kopen. Twintig mensen besloten om die reden met Kleinhoven om de tafel te gaan zitten en een hypotheek af te sluiten. Gert Eric Verboef: is het kicken..!" 'Als bet lukt. Bij de beoordeling van de pres taties is gelet op zaken als het aantal gesprekken, de gewerkte dagen, het aantal offertes, de eeaccertet'de offertes en de cr daarna ziet u mij niet meer' schiet de verkoop niet op. Doe je dat wel, dan lig je voor op elke con current die dat niet doet en daar moet je het van hebben." Gezien het bedrag aan uitzettin gen van twintig miljoen over 1996 is deze marktverovering van circa 4,5 miljoen gulden extra een uitzonderlijke prestatie, die te danken is aan een snelle en alerte reactie op de gaatjes in de lokale economie. Pikant overi gens is dat concurrenten ING en ABN AMRO eerder al een con tract hadden afgesloten met de woningbouwvereniging van de gemeente Eemnes die de huurhui zen verkocht. Helaas voor de concurrent, dat mocht niet baten. Een directe be nadering van mens tot mens werkt blijkbaar beter dan een juridische overeenkomst en zelfs lagere tarieven. "Ze hebben nog wel ge probeerd om met bodemtarieven die lager waren dan de onze de klanten terug te krijgen. Maar dat is niet gelukt", aldus de hypotheek adviseur die samen met een con mcrciële ondersteuner zijn afde ling runt. "Ze zijn bijna allemaal op de Rabobank overgestapt." Elke Verkopersdag wordt een aantal medewerkers in het zon netje gezet. De voorwaarde daarvoor is dat de bewuste mede werker óf het gehele Eigen Huis team het afgelopen jaar een pres tatie heeft neergezet die uitzonderlijk mag worden genoemd én waar collega's van kunnen leren. Dit jaar waren er in vier cata- goriën oorkondes te verdelen: cross-selling, verkoop van huur woningen, nieuw talent én de OpMaat Toppers. ss -«Uniï. "—et .v-ra. 1-tr "«W.!»» m Tsrvc va tart m zet* Tnr wacfn. omdat hei naar ziin eicen gproci .liOHt bescr kan' -romein ur zie fiènr goed* re* frggerr. A fs succes factoren noemt Verhoef: "Vroeg opstaan op zaterdagmorgen om met klanten zaken te gaan doen, liefst in een gemoedelijke sfeer. Als je zegt: 'ik werk van 9 tot 5 en *ln een goede Sfeer verkoop je alles, want ontspannen praten over geld leidt tot een beter resul taat dan een afstandelijk gesprek over zaken." Dat zegt hypo theekadviseur Henny Besselink van de Rabobank Bome. En hij kan het weten. Want samen met collega Jan Paskamp behaalde hij een topprestatie door bij mini- Bonk Bome over succes cross selling verzekeringen maal zeventig procent van de 450 jaarlijks verkochte hypotheken een pakket priveverzekeringen te verkopen met daarin de inboe del-, opstal- en vaak ook de auto verzekering. Volgens de hypo theekadviseurs is hun succes te danken aan het feit dat zij in elk gesprek de verzekeringen aan de orde stellen. Besselink: "De zorg voor het net aangekochte huis vergt veel van de mensen. Dus als de Rabobank dan tegelijkertijd een verzekeringspakket aanbiedt, gaat de klant niet uitgebreid shoppen voor een p-azar: dat misschien een paar tientjes goed koper is." Als ander voordeel noemt Besselink dat klanten alle financiële afspraken onder één dak kunnen kortsluiten, omdat de Rabobank weer samenwerkt met de Tilburgse verzekerings dochter Interpolis. "Het is een kwestie van vertrouwen."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 7