Nieuwe presentatie Met werkhandschoenen in doosje op naar de top Rabobank Huis Hypotheekadvies Samen met klant naar oplossing toewerken Actie Achterdeur dicht': de klant bij de bank houden Alles uit de kast! Informatie én de beste producten Lichtbak, welkomszuil, visitekaartjes Colofon Een nieuwe naam heeft consequenties voor het uiterlijk: Wat ziet de klant van je? Het komende jaar komen hiervoor nieuwe hulpmidde len beschikbaar: een lichtbak met trq nieuwe naam, een welkomszuil i vernieuwde brochures. ^Jilfs voor in de spreekkamer zijn nieuwe materialen ontwik keld: de beloften van Rabobank Huis Hypotheekadvies, bij voorbeeld. Verder adviseert het segment om in de spreekkamer een plattegrond van de gemeente én het plaatselijke bestemmings plan te hangen. Nieuw is ook het visitekaartje, eventueel met foto en tle beloftes van Rabobank Huis Hypotheekadvies: 'De juiste oplossing voor uw huis en hypotheek. Wij zijn er voor u, nu én in de toekomst. Zodat u zeker weet dat uw keuze de beste is'. De banken ontvaWen op 3 februari een brief metVnéér informatie over de nieuwe positionering en de lokale invullingVlaarvan. De huidige hypothekenmarkt vraagt om een scherpere positione ring. Juist voor het segment Eigen Huis, want $fat trekt klanten aan die door dc cliëntadviseur of de financieel ajdviseur verder kunnen worden bediend. Driekwart van dc hypothekenmarkt is gcvoelig voor andere zaken dan alleen de prijs. Maar deRabobank moet hen duidelijk maken welke extra kwaliteitetv-rje f^potheekadviscur hen kan bieden. Daarom vertelt ■in het vervolg de klant al aan het begin van het g^Bbk in vijf minuten hoe hij santen het hem te werk gaat om zijn hypotheek te regelen en wat dc hypo theekadviseur daarbij voor hem betekent. Daarvoor is een hulpmiddel ontwikkeld: de flipchart. Dat is een stappenplan dat de hypo theekadviseur samen met de klant doorloopt om zo gezamen lijk tot een goede oplossing te ..^tje ziet Wat je doet Qc\tv\ Ut Voorheen was het verlengings moment hét moment om een klant door te verwijzen naar andere adviseurs. Nu wordt het klantencontact hechter: mim- maal eens per drie jaar spreekt de De Rabobank beeft de groei van de hypotliékenmarkt vorig jaar niet kunnen bij benen. Want boewei er meer hypotheken verkocht zijn dan ooit, nam bet landelijke I marktaandeel af I van zojrt 27% in !99Ji tot ongeveer X% in 1996. Reden genoeg om dit jaar alles uit de kast te halen om de klant te ver tellen dat de Rabobank abso luut deskundig is als het gaat om hypotheken. hypotheekadviseur met de klant. De taakverdeling tussen de seg menten blijft onveranderd. Een nieuwe positionering bete kent ook een nieuwe externe naam. De naam 'segment Eigen Huis' is intern gericht. Voor de klanten dekt deze naam niet wat de Rabobank hen kan bieden. Vandaar dat op zoek is gegaan naar een passende externe naam. Intern blijft de naam segment Eigen Huis wél bestaan. Naar de markt toe wordt een nieuwe naam gehanteerd: Rabobank Huis Hypotheek advies. Een bank die zegt de/f)este te zijn in de hypothekenmarkt, moet naast persoonlijke/ftcfviscring ook het beste bieden. De Rabobank biedt de klanfefi twee zaken: informatie én de beste producten. Informatiefs service voor dc klant. Als dc klant aandacht én service krijgtjps hij eerder geneigd een product af te nemen. Maar de klant wiMnéér dan alleen informatie over hypotheken. Hij wil ook iets veten over huizen én de omgeving daarvan. De Rabobank biedt een oplos sing met iets nieuws in de bank- hal: De Rabobank WoonWijzer. Dat is een interactieve zuil met een enorme hoeveelheid aan actuele informatie. Op dit mo ment loopt een proef met de zuil. De Rabobank wil met haar pro ducten een totaaloplossing bie den én een life time relatie met de klant aangaan. De OpMaat Hypotheek is een mooi voor beeld van zo'n product. En dit jaar komt er weer een nieuw pro duct: De Vrije Keuze Hypotheek. Belangrijke voordelen van De Vrije KeuzeHypotheek voor de klant zijn een lage variabele rente én stabiele maandlasten. Interpolis Schade introduceert de Verzekeringsgarantie. Daarmee kan de hypotheekadviseur betrek kelijk eenvoudig schadeverzeke ringen meeverkopen. Verder wordt de Alles in één polis dit jaar gefa seerd aan de banken geleverd. (ZJtMvJl. Uu-h komen. De voordelen biervan zijn dat het gesprek duidelijk is gestructureerd én dat de klant inzicht krijgt in de werkwijze van de adviseur. Verder geeft het stap penplan de adviseur vertrouwen én helpt het hem om tijdens het gesprek alles aan de orde te stel len. Bij de opfristrainingen, die voorjaar starten, komt de <k' pchart uitgebreid aan bod. Het is belangrijk dat de Rabobank flink méér aandacht voor de bestaande klanten uit het bestand heeft. Anders ver dwijnen ze door de achterdeur naar buiten. Komend najaar begint daarom de actie 'achter deur dicht'. Het doel is om min stens één keer per drie jaar een nieuw adviesgesprek te hebben met alle klanten. Ook tijdens de Infodag Wonen wordt dit jaar méér aandacht aan de bestaande klanten gegeven. Daarnaast zal de Rabobank via allerlei uitingen bekendheid geven aan de nieuwe positio nering. Rabobank Nederland heeft daartoe een communicatie campagne voor 1997 ontwik keld. De rode draad in deze cam pagne, waarvoor televisie, radio, dagbladen, tijdschriften en Internet worden ingezet, is het gelijkwaardige partnership tussen de adviseur en de zelfbe wuste, onafhankelijke klant. Dc nadruk ligt op de vrijheid in mogelijkheden en in kiezen. De nieuwe tv-commercial is vanaf morgen 29 januari op de televisie te zien. Een bezoek aan de informatie markt is een must voor elke mede werker Eigen Huis die op de hoogte wil hlijvcn van de nieuwste ontwik kelingen op de hypothekenmarkt. Ook dit jaar kon op de infor matiemarkt weer een keur van informatie worden vergaard: Deze speciale uitgave van de Rabokrant werd gemaakt in opdracht van het 'cgmcnt Eigen Huis. Rcc^pi Kees van Dun Petra Kerrebijn Lucette Mascini Bart Padberg Eindredactie: Peter Craghs l.nynut en druk: Drukkerij Lecturis BV Wil van Tongerlo over de Rabobank-WoonWijzer, over Vinex, over de Infodag Wonen '97 en over veel meer. Bij de stand over de Rabo- bankWoonWijzer kon de bezoe ker kennis maken met de interac tieve informatiezuil. Met deze zuil toont de Rabobank haar kennis over de lokale woningmarkt en verleent zij extra service aan haar klanten: informatieverstrekking over wonen en leefomgeving. Bezoekers konden ook zelf via de informatiezuil informatie opvra gen. Via een interesseformulier konden banken kenbaar maken of zij geïnteresseerd zijn deel te nemen aan het project Rabo bank Woon Wijzer. De stand over het Service Centrum Hypotheken toonde hoe de samenwerking tussen de mede werkers commerciële binnen dienst én het Service Centrum verloopt. Het Service Centrum Hypotheken kan de commerciële binnendienst veel administratief werk uit handen nemen, zo werd duidelijk. Daardoor krijgt de medewerker commerciële binnen dienst méér tijd om bijvoorbeeld de agenda van de hypotheekadvi seur te vullen. De VINEX-stand mikte op een dubbele boodschap. Naast het onderwerp nieuw bouw en communicatie kreeg ook de wijze waarop banken bij nieuwbouwprojecten kunnen samenwerken aandacht. De stand Organisatieverbetering gaf informatie over de verschil lende ondersteuningsvormen die Rabobank Nederland kan bie den. De nadruk lag vooral op trajecten als Delta en Bench- marking. Geïnteresseerden kon den een diagnose-instrument, een vragenlijst, invullen, waarmee inzicht wordt verkregen in de huidige sitatie van de afdeling van de bank én het mogelijk in te zetten traject. Bij de stand over de Infodag Wonen '97 konden belangstellen den de materialen zien die op die dag worden gebruikt, waaronder het promotiepakket, de adverten ties en de mailing. Nog meer materialen waren te zien bij de stand 'Uw gezicht in de markt'. Hier stonden vooral materialen die handen en voeten geven aan de nieuwe positionering, zoals een nieuwe lichtreclame voor aan de gevel en de welkomszuil. Verder was een spreekkamer in gericht, compleet met het service overzicht, de plattegrond, de bestemmingsplannen, de flipchart én het nieuwe visitekaartje. Ook de commercieel manager moet weer in de schoolbanken. Dat leerde een bezoekje aan de stand over opleidingen. Behalve informatie over de bestaande opleidingen voor de medewer kers commerciële binnendienst en de hypotheekadviseurs was er ook informatie over een nieuwe cursus: de opfristraining voor hypotheekadviseurs. Deze trai ning begint in april en behandelt onderwerpen als constructies, de Vermeend-problematiek, het Verzekeringsgarantiebewijs en de concurrentie. Interpolis was ook op de infor matiemarkt vertegenwoordigd. De verzekeraar informeerde de bezoekers over de Rabobank Hypotheekbescherming én de Alles-in één-polis. Daarnaast werd het corporate thema, 'bij Interpolis denk je aan mensen', uitgediept. De bezoekers konden veel informatie meenemen: een handout, productbrochures én een (ongeldig) exemplaar Van het Verzekeringsgarantiebewijs. Verder had de Tilburgse Verze keraar nog een verrassing in petto: een doosje met als opdruk 'Aanpakken'. Daarin bleken twee werkhandschoenen te zitten.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 5