'In het begin vond ik bellen vreselijk eng' Coachen vanuit kernelementen Goede voorbereiding en presentatie hard nodig elijk en afmaken et doen bent De RabobankDat ben ik! Commerciële Binnendienst van 'afhandelen' naar 'frontwerk' 'IJ drinkt uw koffie toch zwart met een béétje suiker?' Relatie met klant: klein beginnen en dan opbouwen (MvuV. u tbcilt yO-eVEA Uj) WëUp- '°lz. Zes workshops over persoonlijk gedrag Grondbeginselen van cross-selling 'Onze mensen scoren bij het leven' Hoe verkoop je je eigen Persoonlijke Toegevo begin vond ik bellen vreselijk eng, je denkt dat je mensen iets opdringt. Maar je krijgt zo voeling met klanten en gaat je ver antwoordelijk voelen voor een goede relatie. De klanten hebben er een aanspreekpunt bij en dat waarderen ze." Een ervaring met tele fonisch benaderen van klanten die was te boren op de binnen dienstworkshop 'E'cn gevulde agenda voor de hypotheekadviseur'. En er kwam meer los. nen en dan opbouwen. Begin bij voorbeeld vijf klanten per week te bellen voor de verlenging van betekent dat vaak: klein begin- hun hypotheek. Bel vervolgens A Centraal stond de vraag: Hoe vul je de agenda van de hypo theekadviseur? In de praktijk Een manager over het werk van de binnendienst tijdens het voortraject: "Alles wat riekt naar een afspraak wordt gebeld. En géén afspraak zonder weder vragen: Huis verkocht? Aan wie? Welk huis gaat u kopen? Hebt li al een ander huis gekocht? Onze mensen scoren bij het leven." Banken die de Binnendienst al naar het front brachten zijn tevreden. "Ons marktaandeel steeg van dertig naar veertig pro cent, we zitten nu tien procent hoger dan vergelijkbare banken." Bewaar leeswerk voor lege momenten of neem het mee naar huis. Doe één ding tegelijk en maak af waar je mee bezig bent. Ogenschijnlijk voor de hand liggend zaken, maar als tips op de work shop Timemanagement voor de Binnendienst toch heel bruikbaar. Hetokippenplan Timemanage- men^Bmvat globaal vier delen. Eerst gaat het om inzicht in de tijdsbesteding door tijdschrijven. Vervolgens om prioriteiten en doelen stellen met het Eigen Huis team. De klant heeft daar bij altijd de hoogste prioriteit. Plan aansluitend de routine- Werkjes zoveel mogelijk in en breng de werkzaamheden onder in de kwadranten 'Belangrijk' en 'Urgent'. Tenslotte is het zaak samen af te spreken wie wat gaat doen. In dit verband kan de medewerker commerciële binnendienst verbe- tervoorstellen formuleren en die voorleggen aan zijn commercieel manager. vijf klanten naar aanleiding van een brief en daarna bijvoorbeeld vijf mensen die hun huis te koop hebben staan. De praktijk blijkt vol verhalen over creatieve pogingen om aan namen van potentiële klanten te komen. Een medewerker Commerciële Binnendienst: "Als er een nieuwbouwproject loopt, ga ik naar de avonden waarop de kavels verdeeld worden en schrijf ik de namen op." Ook collega's kunnen helpen signalen aan te dragen met behulp van signaal- kaarten. Er waren uiteenlopende erva ringen met het telefonisch bena deren van klanten. Een binnen dienstmedewerker: "Voor de zomeractie 'Onderhoud hypo theken' benaderden we 275 klan ten telefonisch. Ze hadden eerst een brief gekregen. Er bleken ongeveer honderd klanten belangstelling te hebben voor een afspraak. Een bewijs dat klanten aandacht willen." De mensen die er werken, bepalen voor een groot deel het gezicht van de Rabobank. Het persoonlijk gedrag van een advi seur, van een binnendienstmedewerker, van een manager, dragen in belangrijke mate bij aan het slagen van een gesprek, een verkoopactie, het succes van de bank én de positionering. De zes middagworkshops gingen op dat punt helemaal de diep te in. Het werd dan ook een middag met enge telefoontjes, één- ding-tegelijk-tips, koffie met een béétje suiker, verhoogde arbeidsvreugde, spijkers met koppen en kwetsbare coaches. Cross-selling steunt op een paar grondbeginselen. Eerst een goede voorbereiding, want die geeft de adviseur zelfvertrouwen en overtui gende presentatie. Let wel: ieder klant staat open voor goed advies. Het scheelt als de adviseur dan de belangrijkste kenmerken en voor delen van de woonverzekeringen en de Alles in één Polis kent en de klant daarover vertelt. Vervolgens is het zaak de be hoeften van de klant te inventari seren en een en ander meteen voor hem te regelen. Bij cross-selling is het óók belangrijk het type klant uit te diepen. Dat varieert van star ter tot ervaren koper met bijbeho rende behoeften en producten. Het juiste moment kiezen om over een bepaald product te beginnen is van al even groot belang. Een goede tactiek is verzekeringen aankan ten en parkeren, de hypotheek bil, nenhalen en de verzekeringen afsluiten. De Interpolis verzeke ringsgarantie staat garant voor een eenvoudige afsluitprocedure. Het wordt 7.0 veel makkelijker om ver zekeringen tegelijkertijd met de hypotheek af te sluiten. i Caris van Rabobank Helden-Kessel-Maasbree legt relatie met tijdens de workshop voor de Binnendienst. Bij de Commerciële Binnendienst verschuift het accent van admi nistratief afhandclwerk naar commercieel, uitdagend werk ten behoeve van de hypotheekadviseur. De workshop 'De Commerciële Binnendienst naar het front' gaf antwoord op de onmiddellijk op- kom^^: vraag: Hoe organiseer je dat? Waar gaat het eigenlijk om bij coaching? Bij de gelijknamige workshop voor commercieel managers is ingegaan op drie aspecten: de kernelementen, individuele coaching en prestatiegericht leidingge ven. Bij coaching gelden enige kernelementen: dat je leert door te ontdekken, dat je vooral voortdurend coacht en dat je doelen stelt, bevoegdheden geeft en de nodige faciliteiten beschikbaar stelt. Individuele coaching begint met het werkoverleg met het team het vaststellen van het kennisni- heb ik individueel overleg. Als veau van de medewerker. Daarna een medewerker niet lekker in z'n bepaal je samen de leerdoelen, vel zit moet je dat weten, want Stap drie is het oefenen in de dat heeft invloed op het werk." praktijk. Een manager: "Naast Een andere manager: "Te weinig wordt er gezegd dat iets goed is afgewikkeld. Omdat ik dit zelf in het verleden bij mijn manager heb gemist, geef ik mijn mensen minstens een keer per week een welgemeend complimentje." Prestatiegericht leiding geven begint met het bepalen van i doelen. Verdeel die in individtte taakafspraken en spreek af wie meet, hoe en wat wordt gemeten en bespreek de resultaten regel matig. "Ik noteer tijdens het gesprek onopvallend hoe klanten hun koffie drinken. Moet je hun reactie zien, als jij weet dat ze graag zwart met een béétje suiker hebben." Deze hypotheekadviseur heeft z'n eigen aanpak als het gaat om het verkopen van zijn Persoonlijke Toegevoegde Waarde. De gelijknamige workshop voor adviseurs pakte het onderwerp bij de kop en ging daarnaast over het omgaan, verpakken en verkopen van de prijs. Het komt dus erop neer dat een hypotheekadviseur een goede en professionele indruk maakt als hij enthousiasme en interesse toont voor het nieuwe huis, onge vraagd alternatieven aanreikt én zelf de offerte aanlevert. Daarnaast is het belangrijk dat de adviseur de top tien Rabo PTW- voordelen kent. Een kleine greep hieruit: de Rabobank-adviseur kent de lokale markt, hij bouwt aan een totaaloplossing, hij biedt flexibele producten en is ook na de koop voor de klant beschikbaar. Bij het omgaan met de prijs gel den een paar regels: Praat er bij voorbeeld niet als eerste over. Heb het in offertes niet alleen over de prijs, maar juist,over de voordelen. Parkeer de vraag 'Wat kost het?' even. Jan van Loon van Rabobank Tilburg bezig met bet verkopen van Persoonlijke Toegevoegde Waarde.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 3