22 OI Checklist om 'inrij risico' bij banken te beperken 'Noodzakelijke voorbereiding Marketinggroep Relatiebeheer' Rabobank denkt ook aan beleggers met zaktelefoon Nettosalaris iets omhoog 'Chipknip is kapstok' 19 9 7 Productcatalogus Informatisering in Rabolnfobank Twaalf Drentse banken in training Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 185 Week 4 Woensdag 22 januari Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 - Telefoon (040)217 71 18 Fax (040)217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040)219 55 55 Management De Stafgroep Coördinatie Beveiliging Rabobankorganisatie (CoBRa) heeft in samenwerking met de Onderlinge Waarborgmaatschappij Rabobanken een checklist ontwikkeld waarmee lokale banken het risico op inrij-overvallen in kaart kunnen brengen. Met behulp van de lijst kan ook worden vastgesteld of, en zo ja welke, maatregelen moeten wor den getroffen om het risico tot een acceptabel niveau terug te brengen. CoBRa acht het verspreiden van deze informatie nodig, omdat het afgelopen jaar een aantal vestigingen van geldover- slagbedrijven is geconfronteerd met inrij-overvallen. Onder die bedrijven bevinden zich ook ban ken. Voor medewerkers én voor de klanten kan een inrij-overval vervelende gevolgen hebben. De kans op letsel door vallend puin is aanzienlijk. En ook komt het vaker voor dat de daders, na het binnenrijden van de bankhal, zich onder bedreiging meester maken van de buit. Naast gelde lijk verlies heeft zo'n overval vaak ook schadelijke gevolgen voor de opstallen en inventaris. Bij een inrij-overval rijden de overvallers met behulp van een shovel, vrachtwagen of een met Financiële Advisering Iris en het Effecten Order-en Bewaarbedrijf zijn momenteel druk bezig met het ontwikkelen van mogelijkheden om het uit voeren van orders te bevestigen via een GSM-toestel. Dat meldt Leni Boeren van Iris naar aanlei ding van een artikel in De Telegraaf over de plannen van ABN AMRO om zich te 'storten' op beleggers met zaktelefoon. Boeren verwacht dat klanten die via de Rabobank beleggen bin nen enkele maanden via hun zak- Salarisverhoging of niet: alle medewerkers van de Rabobank gaan er dit jaar netto iets op vooruit. Dat komt door veranderingen in de belasting- en premie-inhoudingen en de overhevelingstoeslag. De wijzigingen zijn verwerkt in de salarisafrekening over januari, die eind deze week in de bus valt. De premie voor de collectieve WAO-gat-verzekering, op de sala risafrekening vermeld onder AOV- premie, stijgt van 1,3% naar 1,84%. Reden daarvoor is het aantal WAO-ers in 1995 en 1996, dat ondanks de strengere keuringsei sen groter was dan verwacht. In 1993 en 1994 nam het aantal WAO- ers binnen de organisatie nog af. Gedaald zijn de premies voor onder meer ZFW en WW en de loonheffing. Voor het eerst staat op de salarisafrekening de premie voor de ANW-hiaatverzekering, als die is afgesloten. In januari wordt ook de over 1996 ver schuldigde premie voor deze ver zekering over maximaal zes maanden ingehouden. In de Rabo- Infobank van maandag staat een uitgebreid overzicht van de nieu we belasting- en premiegegevens voor de salarisadministratie. Helpdesk CSPA (040)217 71 11 Bedrijfsvoering De nieuwste versie van de pro ductcatalogus Informatisering staat vanaf aanstaande maandag in de Rabolnfobank. stalen balken verzwaarde auto de pui van het bankgebouw binnen tot in de kasbox of het beveiligde gebied. De overvallers grissen ver volgens de aanwezige geldvoor raad en cheques mee om daarna weer naar buiten te rijden. Derge lijke overvallen vergen twee tot drie minuten tijd en kunnen een aanzienlijke buit opleveren. CoBRa adviseert de banken om met behulp van de checklist na te gaan of, en zo ja welke maat regelen getroffen moeten worden om het risico op een inrij-overval te beperken. De checklist staat vanaf maandag in de Rabo lnfobank. CoBRa (030)216 24 71 Relatiebeheer Dankzij het Chipknipcontract tussen Rabobank en Jamin stapte de Voorschotense ondernemer Wim Sikking onlangs met al zijn financië le zaken over naar de Rabobank. En dat is uniek, vindt relatiebe heerder Hans Vergeer. "Het vertrouwen krijgen van een nieuwe nieu we relatie is meestal een geleidelijk proces, waar de nodige tijd over heen gaat.Zijn actie verliep dan ook geheet "volgens het boekje. De Chipknip vormde de kapstok voor de rest.Sikking is er in ieder geval blij mee. "Ik heb nu veel betere financieringsmogelijkheden voor de toekomst. telefoon gebruik kunnen maken van deze nieuwe dienst. In De Telegraaf van 21 januari wordt gemeld dat ABN AMRO via de mobiele telefoon klanten op de hoogte gaat houden van het financiële en economische nieuws. De Rabobank bezint zich ook op andere toepassingen voor de zaktelefoon. Binnenkort is daar meer over te melden. Iris Infolijn C (010)224 14 14 nulmiwXft I HE -« "Een noodzakelijke voorbereiding op de activiteiten van de Marketinggroepen Relatiebeheer." Zo ziet commercieel manager Relatiebeheer en Financiële Advisering Bé Puister van Rabobank Hoogeveen het initiatief van twaalf Drentse banken om een aantal vaardigheidstrainingen te laten ontwikkelen. Hoe vertaal je het abstracte Visie '98 naar de dagelijkse prak tijk? Met die vraag worstelde Puister vorig jaar. En hij niet alleen, zo leerde een belrondje langs elf Drentse collegabanken. Onder het motto 'Van visie naar actie', lieten de twaalf banken drie verschillende trainingen ont wikkelen voor managers, relatie beheerders en bedrijvenadviseurs en medewerkers Commerciële Binnendienst. Puister, Marketinggroeplid van het eerste uur, vindt dat de Drent se cursus ook perfect past bij de activiteiten van de Marketing groepen. "Sterker nog, om goed beslagen ten ijs te komen, moet je De productcatalogus werd voorheen in het LAURA-bulletin opgenomen. De catalogus is ook via Internet te raadplegen. De catalogus is bedoeld voor hoofden Bedrijfsvoering, systeem beheerders en iedereen die in informatiseringsproducten is geïnteresseerd. zowel over de vaardigheden beschikken als weten welke ver koopstructuur en -aanpak de beste is." Het eerste komt aan bod in de training die Puister en zijn colle ga's lieten ontwikkelen, het twee de tijdens de Marketinggroepen Relatiebeheer. Het Drentse initiatief is binnen de Eindhovense burelen van Rabobank Nederland niet on opgemerkt gebleven. "Een nutti ge training om goed tussen de oren te krijgen hoe het in de praktijk werkt", aldus John Claas van het segment Relatiebeheer. Hij vindt de vaardigheidstraining een goede basis om deel te nemen aan de Marketinggroepen Rela tiebeheer. "Managers, relatiebeheerders en medewerkers Commerciële Binnendienst vormen samen vormen de sleutel tot succes", menen Puister en Claas. De laat ste zegt het belangrijk te vinden "het gevoel vast te houden." Een paar dagen training is daarvoor ontoereikend. Dat vindt ook Puister. Als het aan hem en zijn mede-initiatiefnemers ligt, komen er gegarandeerd vervolgtrainin- gen, "zeker gezien het resultaat." De door Door Training ont wikkelde vaardigheidstrainingen kregen van de drie deelnemende groepen een waardering tussen de 9.4 en 9.8. Met name de prak tijkgerichte aanpak gooide hoge ogen. Opvallend noemt Puister de manier waarop de managers inzicht hebben gekregen in hun coachende rol. "Coach zijn is totaal wat anders dan chef zijn. En dat is een cultuuromslag." Ook de Commerciële Binnen dienst heeft volgens hem veel gehad aan de vaardigheids trainingen. "Maar liefst veertig procent van alle telefoontjes blijkt door de medewerkers Commerciële Binnendienst te kunnen worden afgehandeld. Dat is pure winst." De twaalf Drentse banken hebben inmid dels unaniem besloten de Commerciële Binnendienst na drukkelijk te betrekken bij het totale verkoopproces. "En dat is precies wat ook de Marketing groep Relatiebeheer voorstaat", besluit Claas. Rabobank Hoogeveen C (0528)29 84 51

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1