Consument kiest vaker voor pinnen Bestellingen nieuwe 'Ikke' materialen lopen als een trein Klanten hebben folder van TrefPunt al in huis Arrangement met ACM Fout in toepassing Rabo 3x Belastingvrij Plan Vacatureblad mist pagina Energiebesparing Rabobank op tv Aantal plastic cards opnieuw gestegen Cliënten Advies De Nederlandse consument had vorig jaar 6,2 plastic kaarten in zijn bezit. Dit is een 'halve' kaart meer dan in 1995. De stijging is vooral toe te schrijven aan de groei van het aantal spaarkaarten met veertien procent en van de klantenpassen met elf procent. Het marktaandeel van de bankpassen groeide licht, met 2,8 procent. Dat van de creditcards daalde 2,1 procent. Dit blijkt uit een markt onderzoek dat het NIPO vorig jaar hield naar het bezit en gebruik van plastic cards door de Nederlandse consument. Bij het bundelen van de pagina's van het 'Intern Vacatureblad' van 14 janu ari is bij de drukkerij iets fout gegaan. Hierdoor be staat de mogelijkheid dat er een pagina ontbreekt. Medewerkers die belang stelling hebben voor de ont brekende pagina, kunnen contact opnemen met Joke Paijens van Arbeidsmarkt communicatie. Joke Paijens f (040)217 61 62 Uit het onderzoek kwam naar voren dat het betalen met pinpas bij de consument steeds meer de voorkeur geniet. Dit gaat vooral ten koste van het chequegebruik en de contante betalingen. Betaalde de consument een bedrag van honderd gulden in 1994 nog het liefst contant, in 1996 is er een duidelijke voor keur voor betalen met de pinpas. Ook bij een bedrag van vierhon derd gulden wint de pinpas het van andere betaalmiddelen. "We kunnen hierover tevreden zijn", aldus Henk van Dijck van Cards en Chartale Betaaldiensten. "Het De nieuwe materialen in de stijl van het 'Boek van Ikke', die van af december leverbaar zijn, blij ken in een behoefte te voorzien. Het aantal bestellingen voor het rekeningafschriftenmapje (art.nr. 80440) en de cadeaucheque (art.nr. 80441)was zo enorm dat Best in no time door de voorraad heen was. De materialen worden nu opnieuw gemaakt en zijn vanaf 10 februari weer leverbaar. "Het mapje en de cheque zien er leuk uit en komen profes sioneel over, je kunt er mee voor de dag komen", is de mening van Nel Veldkamp, teamcoördinator Cliënten Advies bij de Rabobank De Zaan. "De laatste tijd is de beleid van de Rabobank, waar onder de actie 'Betaal op maat', heeft gewerkt. Ik verwacht dat met een duidelijke positionering van de Chipknip naast de andere betaalmiddelen de huidige ten dens zich verder doorzet de komende jaren." Van alle aangetroffen plastic kaarten is 23% een bankpas, zo blijkt uit het onderzoek. Dat is een lichte stijging ten opzichte van 1995. Maar liefst 95% van alle respondenten was in het bezit van een bankpas, van de groep tot 35 jaar had zelfs 98% één of meer bankpassen. De marktaan- Jongerenmarkt bij onze bank een beetje een ondergeschoven kindje geweest. We gaan nu weer aan de slag met deze doelgroep. De nieuwe materialen voor de pas- delen hierin van zowel de Rabobank als de Postbank zijn toegenomen. De Postbank heeft met 55% het grootste marktaan deel, de Rabobank komt op de tweede plaats met 36%. Het totale aantal creditcards groeit niet meer. Volgens Van Dijck zien de cijfers er voor de Rabobank echter positief uit: "Het cardbestand van de Rabobank steeg vorig jaar met twintig procent." Het zijn met name American Express en Diners Club die te kampen heb ben met een forse terugval. Van de deelnemers aan het NIPO- onderzoek heeft 22% een credit card, een lichte daling ten opzich te van 1995. Eurocard heeft 61% van de Nederlandse markt in handen, VISA/1RK 54%. De klant gebruikt de creditcard gemiddeld veertien keer per jaar. Dat is iets minder dan in voor gaande jaren. geborenen komen daarbij goed van pas." Tijdens een bijeenkomst over de Jeugd- en Jongerenmarkt op het regiokantoor in Groningen kwam Martha Schriever van de Rabobank Zuidelijk Wester kwartier met een idee voor een felicitatiekaart in de stijl van 'Ikke'. "We zijn op dit moment nog druk bezig om te onderzoe ken hoe we het 'Ikke-concept' verder kunnen uitwerken", ver telt Mar ja Bonink van het seg ment Cliënten Advies. "Het idee van de Rabobank Zuidelijk Westerkwartier nemen we hierin zeker mee. Het is voor ons be langrijk te horen waar de banken behoefte aan hebben, ideeën en suggesties zijn dan ook van harte welkom. De materialen worden tenslotte ontwikkeld om de ban ken te ondersteunen bij de ver koop van een product." Cliënten Advies f (040)217 70 08 De spaarkaarten blijken echter steeds populairder. Bijna de helft, 49% van de Nederlandse huis houdens, spaart op deze manier. In 1995 was dat nog veertien procent minder. Air Miles is goed voor 82% van alle spaarsyste men, de Mobil Spaarcard staat op tweede plaats met 33%. De gemiddelde gebruiksfrequentie van de spaarkaarten ligt op 59,7 keer per jaar, dat is bijna even hoog als die van de bankpas met 64,5 keer. Cards en Chartale Betaaldiensten C (040)217 79 85 Normaal gesproken ontvangen de banken na enige tijd een overzicht van de respons uit het eigen werkgebied. Ook dit keer was dat het geval. Probleem is echter dat het lijstwerk, dat bij deze actie hoort, voor de banken te weinig toelichting bevat. Zo opent het lijstwerk met de voor Interpolis heeft een verzeke ringsarrangement afgesloten met de Aan- en verkoop Combinatie Meppel b.a. (ACM). Kernactiviteit van deze coöpe ratie is de ondersteuning van de aangesloten agrarische leden. De verkoopcombinatie heeft als werkgebied de provincies Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel en een gedeelte van Gelderland. Het arrangement is Cliënten Advies Alle banken ontvingen enkele weken geleden het rekenmodel Rabo 3x Belastingvrij Plan. Ondanks een uitgebreide test van de toepassing is tijdens het gebruik in de praktijk toch nog een kleine fout in de rekenregels geconstateerd. Deze fout wordt zichtbaar bij spaarbedragen waarbij de rentevrijstelling wel volledig wordt volgemaakt, maar de dividendvrijstelling niet heie de lokale banken onbekende zinsnede 'op de actie dec...'. Dit betreft echter een voor de banken bekend DPR400-formulier. De banken hoeven dus zelf geen actie te ondernemen. Overigens kun nen de banken uit de lijsten wél opmaken welke klanten interesse hebben in Internet. bedoeld voor personeelsleden in vaste dienst van ACM met een minimum contract van twintig uur per week. De korting be draagt 40% op een motor rijtuigenverzekering en 20% op andere verzekeringen. Meer informatie staat maandag in de Rabolnfobank. Interpolis f (013)462 33 1 1 maal. In dat geval wordt ten onrechte een klein bedrag, varië rend van een paar dubbeltjes tot enkele guldens, overgeheveld naar Rabo Groei Sparen. De fout is opgelost in de nieuwe versie van het rekenprogramma, die de banken begin volgende week krijgen. Clienten Advies f (040)217 70 08 Jim Schütz, directeur van Rabofacet, komt morgenavond aan het woord in het televisieprogramma Licht op Groen. Hij gaat in op de drijfveren van de Rabobank om deel te nemen aan het energieconvenant tussen de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en de overheid. Licht op Groen begint om 18.59 uur op Nederland 2. De banken verenigd in de NVB hebben een zogenoemde Meerjarenafspraak onderte kend die betrekking heeft op energiebesparing. Zij willen de komende tien jaar een energie- efficiency-verbetering realise ren van 25% ten opzichte van 1995. Bij de Rabobank is al een aantal aansprekende voor beelden van energiebesparing te zien. Het milieuprogramma Licht op Groen maakte onder meer opnamen van de flex- werkplekken van Rabofacet Vastgoedmanagement, het elek tronisch oog in de parkeerga rage van de Rabobank Best en de verlichting van de gea-ruimte bij de Rabobank Over-Betuwe. Vorig jaar was onder andere Ed Winters van Eigen Huis te zien in het tv-programma. Hij had het over de groenhypotheek. Cliënten Advies Klanten die via de bon uit de oudejaarsadvertentie over de nieuwe Rabobank Internetsite kenbaar hebben gemaakt geïnteresseerd te zijn in Internet, hebben inmiddels een brief van Rabobank Nederland en een folder van TrefPunt Nederland ontvangen. Op de advertentie heb ben ruim 2.500 klanten gereageerd. Zij deden dat door het bonnetje ingevuld naar een centraal antwoordnummer op te sturen.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2