KadasterlnformatieSysteem gereed Computersimulatie steeds vaker gebruikt Banken liggen nog niet wakker van Regio Bank Sheets Informatisering '98 CZ groep Servicediskette voortaan via Rabofacet Banken ontvangen in maart hypotheekgegevens voor marktbewerking Eigen Huis Het KadasterlnformatieSysteem is gereed. Dit systeem, dat de Rabobank in samenwerking met het Kadaster heeft ontwik keld, stelt de Rabobankorganisatie in staat om gegevens van nieuwe hypothecaire inschrijvingen centraal én op een geauto matiseerde wijze direct uit het KadasterNetwerk op te vragen. In maart ontvangen de banken ter kennisname een gratis dis kette met gegevens over de maand januari. Op basis daarvan kunnen de banken beslissen om een abonnement op het KadasterlnformatieSysteem te nemen. De informatie van het Kadas ter wordt verkregen in de vorm van een EDI-bericht. Dit is een elektronische wijze om gegevens op te vragen. Het KadasterlnformatieSysteem moet voor een belangrijk deel de tekortkomingen van het Rabofacet/Spectrum maakt op steeds grotere schaal gebruik van computersimulatie om de verschillende eenheden van de Rabobankorganisatie te ondersteunen bij het nemen van juiste beslissingen. Over de inrichting van de bankhal, bijvoorbeeld. De verspreiding van de CZ Groep Servicediskette verloopt voortaan via Rabofacet. Voorheen leverde de CZ Groep de diskettes via een eigen distributiekanaal aan de banken. Versie 3.0 van de CZ groep Servicediskette komt binnen kort beschikbaar. Deze versie draagt de productcode CZOF 3.0 en is de eerste die door Rabofacet wordt geleverd. De diskette wordt momenteel nog getest door enkele proef- banken. Als de resultaten van de proef positief zijn, ontvan gen de banken de diskette rond 1 februari 1997. CZ Groep Intermediairs Helpdesk f (013)594 99 95 Veel lokale banken hebben het afgelopen jaar te maken gehad met de invulling van het nieuwe bedieningsconcept voor de bankhal. Eén van de elementen hiervan is de plaatsing van ver schillende automaten voor het verrichten van geldhandeling- transacies. Om een juiste beslis sing te kunnen nemen, bijvoor beeld over het aantal en het soort automaten, wordt steeds vaker gebruik gemaakt van computersimulatie. Simuleren is het versneld na bootsen van de werkelijkheid met de computer. Met behulp van simulatie kunnen bijvoor beeld binnen één minuut alle aankomsten en geldhandelin gen van klanten over een gehele dag worden nagebootst. Op basis van een groot aantal gesi muleerde dagen kunnen uit spraken worden gedaan over de gemiddelde wachttijd voor de klant, de lengte van de wachtrij en de bezettingsgraad van de apparaten. Door het simulatie model toe te passen voor ver schillende mogelijke bankhalin- richtingen, kan op basis van een afweging tussen objectieve cri teria zoals klantenservice en kosten voor de bank, de beste bankhalinrichting worden gekozen. Simulatie is niet alleen bij de inrichting van de bankhal een handig hulpmiddel. Kort gele den heeft Spectrum ook een simu latiemodel voor een bestaand callcenter ontwikkeld. Doel van dit model was om het callcenter zo te herstructureren dat de kosten worden verlaagd zonder dat dit ten koste gaat van de ser vice aan de klant. Simulatie is verder toegepast bij het inrich ten van een nieuw telecommu nicatienetwerk voor de Rabo bankorganisatie. Banken of eenheden van Rabobank Nederland die méér informatie over simulatie wil len, kunnen contact opnemen met Spectrum. Rabofacet/Spectrum C (030)215 38 00 Het productenpakket van de Regio Bank omvat kredieten, hypotheken, privérekeningen, beleggersgirorekeningen, spaar rekeningen en spaarfondsen. Als rechtgeaard ING-familielid heeft de bank hypotheken die niet verschillen van wat moeder biedt. De spaarproducten wij ken wel iets af. De Regio Bank is nu nog vooral vertegenwoor digd in Limburg, Brabant, Zeeland en Noord-Holland. Zij beheert circa 5,8 miljard gulden aan spaargelden en heeft onge veer 2,2 miljard gulden aan hypotheken uitstaan. "Wij zien de Regio Bank als een passieve concurrent die vooral met prijs adverteert", vertelt Ed Wagemaker, manager Cliënten Advies van de bank Monnickendam-Waterland. "Incidenteel moeten wij daar door ook met de rente omhoog, vooral bij shoppende klanten. Maar er lijkt wél iets te verande- KadasterNetwerk opheffen. Op dit moment zijn 266 ban ken op het KadasterNetwerk aangesloten. Recent onder zoek heeft uitgewezen dat de banken de hypotheekinforma tie zeer op prijs stellen. Feit is echter dat het Kadaster Netwerk zeer gebruikerson vriendelijk is. Daarnaast is het systeem tijdrovend en duur. Gezien de vraag van banken hebben Rabobank Nederland en het Kadaster een efficiënte manier gevonden om hypo theekinformatie aan de ban ken beschikbaar te stellen: het KadasterlnformatieSysteem. Op de diskette staan de vol gende gegevens: datum inschrijving, hypotheeknemer, hypotheekgever, adres onder pand, hoofdsom, rentepercen tage, rentevastperiode en hypotheeksoort. De banken kunnen uit deze informatie bron de volgende informatie over hun werkgebied destille ren: lokaal marktaandeelover zicht, inzicht in belangrijkste concurrenten, gemiste en toe komstige kansen. "De gege vens uit het Kadaster lnformatieSysteem vormen een goede basis voor de analy- ren, de vertegenwoordiger hier gaat waarschijnlijk pro-actiever werken. Wij zijn daar alert op en stappen ook met onze koffer richting klanten. Wij bieden wat extra's met service en advise ring." De Regio Bank kent 'vrije kan toren', dat wil zeggen dat zij inwoont bij makelaars, assuran tie-adviseurs en administratie kantoren. "Mensen die je kent van school of met wie je kaart speelt", volgens de bank. In het Brabantse Oosterhout komt de Rabobank de Regio Bank nog niet tegen in de media. Ook stel len klanten geen vragen. "Misschien moet het lokale offensief nog komen", meent Kees van Gurp, commercieel manager Cliënten Advies. "Wij volgen ze wel, maar liggen er niet wakker van. Wij zijn er niet bang voor, onze lokale betrok kenheid is groter en we voelen ons veel sterker." se van de lokale marktpresta- ties en leveren daarnaast sig nalen voor toekomstige marktbewerkingsactiviteiten zegt Miriam Huisman, pro jectmanager bij het segment Eigen Huis. Via een eenvoudige access toepassing krijgen banken inzicht in deze gegevens. Diverse standaardoverzichten komen daarbij beschikbaar. Daarnaast zijn eigen selecties en sorteringen mogelijk. Iedere zes weken na het ver strijken van een maand ver schijnt er een nieuwe diskette waarmee de nieuwe gegevens aan de reeds bestaande gege vens kunnen worden toege voegd. Eigen Huis r (040)217 70 05 De Informatisering '98 sheets, die Rabofacet-directeur en hoofd Informatisering Ralf Dekker tij dens de Regionale Consultatie- dagen heeft gebruikt om zijn ver haal over Informatisering '98 toe te lichten, staan vanaf maandag Nederland maakte kennis met de 'nieuwe' bank via adverten ties in de dagbladen. Op televi sie verschenen commercials waarin de weg naar de Regio Bank zoekende mensen door vriendelijke dorpelingen naar het juiste adres werden verwe zen. "Hun reclame op televisie lijkt afgekeken van die van de Rabobank", vindt cliëntadvi seur Harry Westerweel die pal tegenover de Regio Bank in Serooskerke werkt. "Waar suc ces al niet toe kan leiden." De concurrentie wordt op Walcheren niet op het scherp van de snede gespeeld, ook al hebben heel wat mensen een spaarrekening bij de Regio Bank. "De bank wordt gevoerd door de eigenaar van een boek- houdbureau. Hij doet het 'erbij' en gaat niet fanatiek de boer op. Voor hypotheken verwijst hij zelfs wel eens naar ons door." Bert Mertens, directeur WAB van Rabobank Nederland: "De Regio Bank appelleert in haar uitingen aan punten waarop ook de Rabobank door klanten wordt herkend en gewaardeerd. In volume en marktaandelen stelt zij nog niet veel voor, maar zij is wél in vijfhonderd plaat- in de Rabolnfobank. De bezoe kers van de Informatisering-ses sies, vooral managers Bedrijfsvoering en directeuren, gaven tijdens de consultatiedagen al aan over deze informatie te willen beschikken. Serooskerke op Walcheren is één van de plaatsen waar de Regio Bank is gevestigd. Overbuurman is de Rabobank. sen." Wat schaalgrootte, infra structuur, professionaliteit, dis tributie en techniek betreft, ziet Mertens de nodige problemen voor de bank om de Rabobank ook maar enigszins te benade ren. "We moeten wel extra alert zijn op banken, tussenpersonen of hoe ze zich ook mogen noe men, die richting klanten zaken doen die wij ook doen. Onze klanten moeten het als vanzelf sprekend blijven ervaren dat zij bij óns het beste krijgen." De vaderlandse bankwereld kent sinds november een nieuwe naam: de Regio Bank. Daarachter gaat de voormalige Nederlandsche Middenstands Spaarbank schuil. De bank is een onderdeel van de ING Groep en richt zich op particulieren. Zij is te vinden bij zo'n vijfhonderd zelfstandige adviseurs in veelal klei ne plaatsen. Wat merken Rabobanken tot nu toe van deze 'nieuwe' bank, die zich profileert als 'de bankier die je kent'?

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 3