I3 01 Nieuwe richtlijnen Registratiekamer niet belemmerend Rekening Coulant Courant voortaan via abonnement Verwerking euro: 'Vermijden van dubbele systemen' Diploma en bloemen voor geslaagde cliëntadviseurs #euro Brochure over euro en vastrentende belegger 19 9 7 Verwachting COBRA: geen gevolgen bewakingscamera's Eerste groep rondt 'Complete Opleiding' of Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 178 Week 3 Maandag 13 januari Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 Telefoon (040)217 71 18* Fax (040)217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040)219 55 55 De nieuwe richtlijnen van de Registratiekamer voor het ge bruik van observatiecamera's hebben weinig gevolgen voor het gebruik van bewakingscamera's door de banken. Dat verwacht de stafgroep Coördinatie Bevei liging Rabobankorganisatie (COBRA). De Registratiekamer, die toe zicht houdt op de naleving van de Wet Persoonsregistraties (WPR), stelde afgelopen zomer een onderzoek in naar het gebruik van camera's. Het eindrapport wordt volgens De Telegraaf van afgelopen woensdag op 20 janu ari gepubliceerd. Dan maakt de Registratiekamer ook de nieuwe richtlijnen bekend. Duidelijk is inmiddels dat het gebruik van veel videomateriaal, gemaakt met de tienduizenden camera's die ons land rijk is, beter in over eenstemming moet worden gebracht met de regels van de WPR. De Registratiekamer wil dan ook dat bewakingssystemen worden aangemeld en dat de pro cedures voor het verzamelen, opslaan, gebruiken en vernieti gen van camera-opnames wor den verscherpt. COBRA verwacht dat de nieu we richtlijnen het gebruik van camera's door banken niet zal belemmeren. Overigens is nog niet bekend of het rapport het karakter van een richtlijn of een discussiestuk zal hebben. De ban ken wordt dan ook geadviseerd voorlopig zelf geen stappen te ondernemen. Als het definitieve standpunt van de Registratie kamer bekend wordt, zal COBRA een advies opstellen over de even tueel te nemen stappen. Coördinatie Beveiliging Rabobankorganisatie C (030)216 24 59 Bedrijvenadviesgroep De Rekening Coulant Courant wordt dit jaar via een abonnement verspreid. Banken kunnen tot 31 januari een abonnement nemen. De nieuwe werkwijze verkort de doorlooptijd en vereenvoudigt de inschrijfprocedure, waarbij wel iedere geselecteerde doelgroep een specifieke voorloopbrief en antwoordformulier behoudt. meldingsformulier en meer in formatie over het abonnement. Bedrijvenadviesgroep C (040)217 70 04 Cliënten Advies tt Nicolle Eijdems (l), Mare Verberk en Linda van Montfoort tijdens de borrel na afloop van de diploma-uitreiking. Drieënveertig enthousiaste cliëntadviseurs ontvingen woensdag als eer sten het diploma 'Complete Opleiding voor de Cliëntadviseur'. In febru ari komen daar nog 110 medewerkers bij. Voor de cursus is een enorme belangstelling. Deze maand beginnen weer tien groepen met de opleiding. De Rabokrant vroeg drie cursisten hoe ze de opleiding hebben ervaren. Nicolle Eijdems werkte vijf jaar op de afdeling Bedrijfsvoering bij de Rabobank Nuth. De bank bood haar aan cliëntadviseur te worden en in september begon zij met de 'Complete Opleiding Cliëntadviseur'. "Ik heb tijdens de opleiding in een korte tijd enorm veel productkennis opge daan. Van het onderdeel Juridische Aspecten heb ik het meest geleerd. Omdat ik meteen aan de balie ben gaan meedraai en, kon ik het geleerde ook direct in de praktijk brengen. Ik heb aanvankelijk wel wat twijfels gehad over de functieverande ring. Maar ik heb er geen spijt van, ik vind de contacten met klanten heel leuk", aldus een opgetogen Eijdems. (lees verder op pagina 2) Het in november 1996 gehou den onderzoek onder klanten en medewerkers van lokale banken toont aan dat de formule van de Rekening Coulant Courant goed aanslaat. In hetzelfde onderzoek zeiden de meeste bankmedewer kers er de voorkeur aan te geven de Courant te verspreiden via een abonnement. Dit gebeurt vanaf het eerste nummer in 1997. Oscar Sweep van de Bedrijvenadviesgroep adviseert de banken zich aan te melden: "Meedoen aan de centrale actie kan vanaf nu alleen via dit abon nement. Natuurlijk kan een bank losse nummers bestellen en die zelf gaan verspreiden, maar gezien de kosten en het vele werk is dit niet verstandig." De selectiekosten bedragen in het abonnement 200,- per actie. Voor de mailing wordt ƒ1,75 per klant per uitgave (exclusief portikosten) in reke ning gebracht. Dit is 0,20 min der dan voorheen en het bedrag daalt nog als er veel deelnemers zijn. Een aantal banken gaat als proef werken met het on-Iine opschonen van de selectiebe standen. Deze mogelijkheid komt medio 1997 voor alle ban ken beschikbaar. Tot die tijd kunnen klanten op de tot nu toe bekende wijze van de mailing uitgesloten worden. De banken ontvangen deze week een pakket met een aan- De invoering van de euro betekent een aanslag op de computersys temen van de banken, voorspelt Cap Volmac volgens De Telegraaf van 8 januari. Wint Boonstra, coördinator van de EMU-stuurgroep reageert en vertelt hoe de Rabobank zich voorbereidt. "We willen vooral voorkómen, dat er dubbele systemen gaan draaien of dubbe le papierstromen op gang komen. Dat zou namelijk onnodig duur zijn en tot meer fouten kunnen leiden." Euro Infodesk 030 216 40 00 Financiële Advisering De nieuwe brochure 'Euro en de vastrentende belegger' is be stemd voor beleggers die obliga ties bezitten. De volledige tekst staat in de Rabolnfobank onder trefnummer 638515a. De brochure is telefonisch te bestellen bij de Euro Infodesk voor 10,- per stuk. De minimale besteleenheid is één exemplaar. Euro Infodesk C (030)216 40 00 Volgens hem spelen er twee za ken. "Ten eerste de vraag, wat we moeten doen om de grote syste men, zoals van Interpay, geschikt te maken voor de euro en ten tweede hoe we klanten die met een specifieke vraag om euro's komen moeten gaan bedienen." De consument zal in eerste instantie weinig behoefte hebben aan euro-producten. In de perio de van 1999 tot 2002 bestaat de euro wel al naast de gulden, maar dan uitsluitend giraal. Er is nog geen dubbele chartale circulatie. "In die periode zullen we daarom ook de systemen in guldens laten doordraaien." De voorbereidingen om het interbancair betalingsverkeer via Interpay en de systemen van het WAB om te zetten naar euro's zijn al volop gaande, maar de meeste systemen gaan pas daadwerkelijk om in 2002. "Wel zal er waar schijnlijk al behoefte bestaan aan rekeningoverzichten en rappor tages in euro's. Aan die vraag wil len we voldoen. Interbancaire producten, zoals ola's en oio's, zullen echter tot 2002 uitsluitend in guldens worden geaccepteerd. Als klanten iets in euro's willen doen, zal ons advies zijn om geen eurorekening te openen naast een guldensrekening. Voor binnen landse betalingen is dat namelijk niet zinvol." Boonstra voorspelt dat al vrij snel na 1999 bepaalde eurofacili teiten ter beschikking zullen komen, zoals elektronisch ban kieren in euro's. Maar de admini stratieve verwerking blijft dan waarschijnlijk nog in guldens. De klant geeft een elektronische opdracht in euro's. Die opdracht wordt in de eigen computer al vertaald naar guldens. De admi nistratieve verwerking in de sys temen gebeurt in guldens en pas als de transactie naar de printer wordt gestuurd wordt deze weer 'vertaald' naar euro's. Euro Infodesk C (030) 216 40 00

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1