IO OI 'De coöperatie leeft hier wel degelijk' m Jieuwe campagne hipknipautomaten Geldtransporteurs bellen niet meer vóór aankomst Gebruik Gerry and the Pacemakers kan tot 8.000 kosten 19 9 7 Laatste dag Mechanisatiebeurs Epe-Voassen sprak met alle geledingen én klanten Muziekrechten 'oude versie' nu voor rekening banken Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 177 Week 2 Vrijdag 1 0 januari Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 - Telefoon (040)217 71 18 Fax (040)217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040)219 55 55 "De coöperatie leeft hier wel degelijk, ook onder medewerkers", laat directeur Arie Oudesluijs weten in reactie op het CAAR-artikel van 10 december in de Rabokrant. Daarin werd onder meer gecon stateerd dat de coöperatieve gedachte nauwelijks leeft bij medewer kers en dat zij niet zijn betrokken bij de coöperatiediscussie. Oudesluijs nuanceert het nega tieve beeld van de coöperatie dat volgens hem uit het CAAR-arti- kel naar voren komt. Dit was ge baseerd op de uitkomsten van het POPlA-onderzoek waaruit bleek dat slechts 38 procent van de ondervraagden vindt dat 'de coö peratieve gedachte centraal staat in het doen en laten'. De stelling 'coöperatieve bank, daarom posi tief onderscheidend' werd maar door 44 procent van de onder vraagden positief onderschreven. Oudesluijs: "Volgens mij gaat het hierbij meer om de negatieve interpretatie van het woord coö peratie, dan om de inhoud. Want even verderop in het bewuste artikel wordt duidelijk dat 85 procent de gedachte aan lokale zelfstandigheid steunt, 86 pro cent vindt dat we een sterke bin ding met de plaatselijke gemeen schap hebben en 77 procent meent dat de Rabobank haar verantwoordelijkheid naar de samenleving serieus neemt. Dat zijn precies de pijlers waar onze coöperatie op is gebouwd. Laat ons niet somber zijn, maar voort varend met deze brede erkenning verder gaan." Het verwijt dat de medewerkers niet zijn betrokken bij de coöperatiediscussie vindt Oudesluijs onterecht. "We zijn verbaasd en teleurgesteld, omdat wij wél discussies hebben gevoerd over het coöperatieve gehalte van de bank met klanten, medewerkers, bestuur en direc tie." Middenstanders, agrariërs en particulieren hebben vorig jaar op speciale bijeenkomsten te ken nen gegeven wat zij wilden van de coöperatieve Rabobank Epe- Vaassen. Zo wilden de boeren in formatie over hun werk. Honderd veertig agrariërs bezochten de voorlichtingsbijeenkomst 'Boeren, nu en in de toekomst'. Het MKB vraagt optimale dienstverlening. Onder particuliere klanten is de co öperatieve gedachte geen gemeen goed. Bij hen zoekt de bank het vooral in de manier waarop ze worden benaderd door de bank. De bank is met deze gegevens met medewerkers, bestuur en directie aan de slag gegaan. In tien sessies werd gesproken over de coöpera tieve ambitie. Doel was 'om alle neuzen dezelfde kant op te krij gen'. Elke afdeling heeft nu een coöperatief ambitie-statement geformuleerd. Dit jaar zal de bank haar leden en klanten weer vragen wat zij van haar coöpera tieve initiatieven vinden. Bollentelend Nederland bezoekt dezer dagen de Mechani satiebeurs in Lisse, waar de nieuwste ontwikkelingen op bollen- gebied te zien zijn. De Rabobank is op de beurs met een stand vertegenwoordigd. Ook geeft de bank een speciale beurskrant aan bezoekers: het BollenNieuws. Frans Overdevest van Rabobank Lisse is een van de bemanningsleden van de stand: "De eerste avond was het redelijk rustig, maar dat is altijd zo. De verwachte 10.000 bezoekers zullen zeker komen. Flet Bollen Nieuws slaat in ieder geval goed aan en vindt gretig aftrek." Vandaag is de laatste dag waarop geïnteresseerden de beurs kun nen bezoeken. Bed rijven adviesgroep De Rabobank vervolgt 14 januari de reclamecampagne voor Chipknipautomaten. Deze campagne is bedoeld om twijfelende ondernemers over de streep te trekken. Verwacht wordt dat ook Chipknipconcurrenten deze maand de publiciteit zoeken en dat de Postbank zich binnenkort met de Chipper en bijbehorende automaat massaal op de Nederlandse markt stort. De vervolgcampagne begint op 14 januari. Zowel die dag als op 20 en 27 januari verschijnt er een advertentie in de landelijke dag bladen. Dezelfde advertentie is regionaal op 15, 21 en 28 januari te bewonderen. Stemt de luiste raar zijn radio in week 3 en 4 af op radio 1, 2, 3 of een regionale zender, dan hoort hij ongetwij feld de commercial die zo'n 300 keer voorbij zal trekken. Banken ontvangen begin volgende week een exemplaar van de advertentie en de commercial. In de dagbladadvertentie is een telefoonnummer (06-0584) opge nomen. Bellers krijgen een brief met de geactualiseerde brochure over de drie Chipknipbetaalauto maten (artikelnummer 80356). In de brief staat dat de Rabo- bankadviseur binnenkort contact op zal nemen. De betreffende bank ontvangt de gegevens van het geïnteresseerde bedrijf om hieraan te kunnen voldoen. Maandag staan de brieven in de Rabolnfobank. Bedrijvenadviesgroep C (040)21770 04 Geldtransporteurs mogen niet doorgeven hoe laat zij bij een bank arriveren. Het middel tijdsvertraging, dat dient om overvallen te voorkomen, kan anders niet werken. In verband met de verhoogde criminele belangstelling voor geldtransporten is dit te gevaarlijk. Veel banken vroegen de afgelo pen weken aan de geldtranspor teur waarom hij niet langer door geeft hoe laat hij verwacht bij de bank te arriveren. Uit bedrijfs voeringsmotieven zijn de banken immers graag op de hoogte van de aankomsttijd van de geld transporteur. De te transporteren Banken die dit jaar de muziek 'You'11 never walk alone' nog in de uitvoering van Gerry and the Pacemakers gebruiken, kunnen door de STEMRA worden aan geslagen voor een gebruiksver- gocding. Dit bedrag kan oplopen tot zo'n ƒ8.000,- per maand. Dat staat in een brief van de af deling Communicatie Aangesloten Banken aan de bankdirecteuren. Rabobank Nederland heeft de muziekrechten van de uitvoering van Gerry and the Pacemakers per 1 januari niet meer centraal afgekocht. Dat betekent dat ge bruik van deze muziek problemen kan opleveren met de STEMRA, de organisatie die de rechtheb benden vertegenwoordigt en voor hen de verschuldigde gebruiksvergoeding incasseert. In de brief wordt de banken dringend gevraagd erop toe te zien dat de muziek op geen enke le wijze meer wordt gebruikt. Banken die het deuntje nog wel ten gehore brengen zijn zelf aan sprakelijk voor de kosten die dat met zich meebrengt. Het Servicebureau Communicatie is een omruilactie gestart waarmee de banken de oude commercials kunnen laten vervangen door nieuwe. Het pakket met bestel formulier ligt sinds half decem ber bij de banken. Deze blijken echter gehecht aan de oude ver sie: tot nu toe ruilden slechts twintig banken de oude commer cials om. Servicebureau Communicatie 7 (040)217 68 68 geldwaarden kunnen dan vast worden klaargezet, waarmee tijd en dus geld kan worden be spaard. Het klaarzetten van geld brengt echter ook gevaren met zich mee. Criminelen hebben immers een verhoogde belang stelling voor geldtransporten, nadat banken door maatregelen en acties van de politie steeds moeilijker te overvallen blijken. Om de overvalkans zo klein mogelijk te houden, is al enige tijd geleden het middel tijdsver traging ingezet. De gedachte hier achter is dat de crimineel niet wacht op het aflopen van de tijdsvertraging, omdat de politie elk moment ter plaatse kan zijn. Tijdsvertraging werkt niet als de kluis al wordt geopend, voordat de geldtransporteur arriveert. Coördinatie Beveiliging Rabobankorganisatie C (030)216 13 44

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1