Bank Salland-West op weg naar 'Rabonale' Rabowijzer zoekt vragen van klanten Uitleg mestoverschot kost vele kopjes koffie Helmondse banktaxi vervoert tien klanten Workshops Internet Valutering bij TeleSparen 19 9 7 Bonkbrede herbezinning op teamwerk van start 'De gouden greep': boek over innovatief ondernemen °'oi Rabokra Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 1 76 Week 2 Donderdag 9 januari Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 - Telefoon (040)217 71 18 Fax (040)217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040)219 55 55 Een 'Rabonale' is niet voor iedereen binnen de organisatie een begrip, maar voor medewerkers, management en beheerscollege's van de bank Salland-West in Heino heeft deze term sinds maandag geen enkel geheim meer. Zij gaan zich bankbreed herbezinnen op het fenomeen teamwerk. De Friese percussiegroep Akadinda bracht de stemming erin. De directeur van de bank, Gerrit Meulenbrugge, gaf tijdens de lunchpauze na zijn traditione le nieuwjaarstoespraak het start sein voor het project Teamwerk, een algehele herbezinning - door iedereen - op het functioneren van de bank. Vijf maanden lang samen kijken naar wat er alle maal goed gaat en samen luiste ren naar mensen die hun sporen op het gebied van samenwerken verdienden. Een en ander moet op de laatste dag van mei op Papendal uit monden in een grootscheepse 'Rabonale': een bankbrede pre sentatie van nieuwe wegen en plannen, als wegbereiding voor de toekomst. Mét de partners en de thuiswonende kinderen erbij. Maandag betrok een percussie groep de medewerkers van de bank al spontaan bij hun sessie. Het ritmisch handgeklap was niet van de lucht. Oud-topvolley- baller Ron Boudrie vertelde hoe hij in 1992 met zijn teamgenoten met bloed, zweet en tranen een zilveren medaille behaalde op de Olympische spelen in Barcelona. De bal die hij opgooide ligt voor lopig even bij medewerkers, management en beheerscollege's van de Overijsselse bank. 'Elke lokale Rabobank op het wereldwijde Internet', kopte deze krant vorige week. Aan het eind van dit artikel was te lezen dat alle banken zélf informatie aan Internet kunnen toevoegen en ver anderen. Vervolgens stond de tele foon bij Internet Communicatie roodgloeiend. Reden voor work shops. Begin volgende maand, in het gehele land en voor alle ban ken. Veel lokale banken staan te popelen om met de nieuwe Internetsite van Rabobank Neder land aan de slag te gaan en hun eigen informatie toe te voegen. Gerlinde Silvis van Rabofacet ad viseert nog even te wachten totdat de workshops achter de rug zijn. Tijdens deze workshops krijgen de banken instructies, tips en advie zen over hoe het inrichten van de lokale Rabobank op Internet pre cies in zijn werk gaat. De banken krijgen de data zo snel mogelijk te horen. Internet Communicatie 7 (040)217 52 83 Financiële Advisering De redactie van Rabowijzer zoekt vragen van klanten voor de rubriek 'Uw vragen, onze antwoorden'. Het gaat om vragen die representatief zijn voor de dagelijkse praktijk, zodat zij veel klanten van Financiële Advisering aanspreken. De onderwerpen kunnen uiteenlopen van belastingen tot levensverzekeringen. Suggesties zijn gedurende het hele jaar welkom. Voor eventuele behandeling in het aprilnummer van Rabowijzer moeten vragen (en mogelijke antwoorden) vóór 15 januari zijn gefaxt naar: (040)217 72 89, ter attentie van Esther Zimmerman. Financiële Advisering C (040)217 70 07 Tien slecht ter been zijnde klanten van de Rabobank Helmond zijn afgelopen maandagochtend per taxibusje gratis naar de bank ver voerd. Tien anderen gaven aan een volgende keer ook van deze mogelijkheid gebruik te willen maken. Het is de bedoeling dat het busje elke eerste maandag van de maand rijdt. Het idee van de Rabobank Helmond om oudere klanten per taxi naar de bank te vervoeren, haalde op 2 december al de kolommen van de Rabokrant. Directeur Jan Molenaar vertelde toen dat door de sluiting van één van de bijkantoren een aantal ouderen wel heel ver van de dichtstbijzijnde bank kwamen te wonen. "De plaatselijke CDA- fractie riep toen dat het toch niet de bedoeling kon zijn dat oude ren met een taxi hun geld voor dagelijkse levensbehoeften moe ten halen. Dat bracht ons op een idee." Relatiebeheer Via affiches in verzorgingste huizen, stukjes in de krant en een radiogesprekje zijn de Helmondse ouderen op de hoog te gebracht van het initiatief. Geïnteresseerden kunnen telefo nisch kenbaar maken of zij willen gebruikmaken van het door de bank aangeboden taxiritje. "Tien ouderen hebben aangegeven maandelijks mee te willen rijden. Tien anderen willen soms wor den opgehaald. Volgens Arend- Jan Van de Kerk van de Rabo bank Helmond is er dus wel degelijk behoefte aan de bank taxi. De ouderen gaan naar een bijkantoor, dat op dat moment voor het overig publiek is geslo ten. Na ongeveer dertig minuten zijn alle zaken afgehandeld en kunnen de klanten weer naar huis worden gebracht. "Innovatie is noodzaak. Wie stil blijft staan loopt al snel ach ter. De ondernemer die in deze wereld wil blijven meedoen, moet topkwaliteit leveren en iedere keer weer bereid zijn te vernieuwen." Dat schrijft minis ter Wijers van Economische Zaken in het voorwoord van het recent verschenen boek 'De gouden greep', een uitgave van Roodbont. Of, zoals de uit vinder van de Gier-O-Maat Patrick Walthie het verwoordt: "Er zijn heel wat koppen koffie nodig vóór je mensen duidelijk hebt gemaakt waarom je 650.000 gulden in mest wilt stoppen." Aan het brein van de Limburger Walthie, nog niet zo lang geleden overheidsdienaar bij het ABP, zijn intussen de wildste ideeën ont sproten, variërend van de Gier- O-Maat - een apparaat dat het mestoverschot tot aanvaardbare proporties moet terugdringen - en een oven die in één minuut vet vrij en reukloos friet bakt tot de Paintmobiel. Hiermee kunnen schilders hun kwasten milieu vriendelijk reinigen. Van deze uit vindingen is inmiddels een proto type op de markt danwel verkeert het in een vergevorderd stadium. Collega-innovatoren, de eige naren van het familiebedrijf Heco Mode BV hebben de ultie me oplossing gevonden voor het nemen van de menselijke maat zonder dat de mens daarvoor uit de kleren hoeft: de bodyscan. Directeur Peter van Herp voor ziet "legio toepassingen", varië rend van postorderbedrijven tot de grootschalige bevolkingson derzoeken door TNO. Alle ondernemers die in 'De gouden greep' aan het woord komen, bedachten wat anders. Wél maakten ze gebruik van advi seurs en kenniscentra, "want we hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden." Het boek leest als een trein, de verhalen zijn vlot, menselijk én herkenbaar voor iedereen die te maken heeft met innovatief ondernemerschap: ondernemers én relatiebeheerders. Voor op vernieuwing gerichte onderne mers is het een toepasselijk rela tiegeschenk. 'De gouden greep', kost 29,50 en bevat naast vijf tien aansprekende verhalen adressen van diverse kenniscen tra. Bij afname van meer exem plaren geeft Uitgeverij Roodbont kwantumkorting, die kan oplo pen tot bijna een tientje per boek. Meer informatie en exacte prij zen staan maandag in de Rabolnfobank. Uitgeverij Roodbont 7 (0575)54 56 88 Cliënten Advies De valutering van over boekingen ten laste of ten gunste van Rabo TeleSparen wijzigt. Deze wijziging zal begin maart in de systemen zijn doorgevoerd. Tot die tijd kunnen banken de valu tering handmatig aanpas sen. Meer informatie hier over staat maandag in de Rabolnfobank. Cliënten Advies r (040)217 70 08

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1