°7 01 Te ruime doelgroep omhelst TeleSparen Elfstedentocht in vogelvlucht Rabomedewerker 4Dealer 1996 19 9 7 Succes selectief product behoeft nuancering Eerste KoersKlik RG AEX Garant- Fund okt 96/01 Rabobank nadrukkelijk bij 'Tocht der Tochten' Diskettes voor PC-Info-systeem komen later Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 1 74 Week 2 Dinsdag 7 januari Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 505 - Telefoon (040)217 71 18 Fax (040)217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040)219 55 55 Cliënten Advies Het in september geïntroduceerde Rabo TeleSparen is een succes. De spaarvorm is in de markt gezet voor een beperkte doelgroep. Ook klanten met een Rabo Rendement Rekening blijken echter steeds vaker het advies te krijgen hun rekening om te zetten in Rabo TeleSparen. Dit gaat ten koste van de rentabiliteit van de bank. Bovendien realiseren klanten zich vaak niet of onvoldoende dat zij niet meer op de traditionele manier over hun geld kunnen beschikken. "Rabo TeleSparen biedt welis waar een hogere rente dan de Rendement Rekening, maar ook minder service en gemak", zegt Nel Stevens van het segment Cliënten Advies. "We hebben deze spaarvorm ontwikkeld om te kunnen concurreren met de producten van met name direct writers. Zo kunnen we een klei ne, maar wel groeiende groep rentegevoelige spaarders behou den voor de organisatie." Uit de tot nu toe ingelegde bedragen blijkt dat Rabo Tele Sparen een succes is. Stevens: "Er zijn echter signalen dat klanten steeds vaker het advies krijgen om hun Rendement Rekening om te zetten in Rabo TeleSparen. Dat past niet binnen de doelstel ling van dit product, zoals die is geformuleerd in het marktbewer kingspakket, en heeft negatieve gevolgen voor de rentabiliteit. De besparingen door lagere transac tiekosten kunnen immers pas op langere termijn worden gereali seerd. Maar niet alleen de renta biliteit staat onder druk, ook de optimale advisering is in het geding." Uit een onlangs door het seg ment Cliënten Advies gehouden onderzoek blijkt, dat vijftig pro cent van de nieuwe Telespaarders zich niet realiseert dat zij alleen telefonisch of via Telebankieren over het tegoed op hun rekening kunnen beschikken. "Rabo Tele Sparen is niet geschikt voor elke spaarder", aldus Stevens. "Voor een grote groep is service en gemak belangrijker dan een hogere rente. Minder rentegevoe lige klanten moet je niet rentege- voelig maken." "Blijkbaar zijn wij er onvol doende in geslaagd om cliëntad viseurs optimaal te instrueren voor welke doelgroep dit product is bestemd", meent Cees van Tiggelen, hoofd van het segment Cliënten Advies. "Wij willen de banken er op attenderen Rabo TeleSparen selectief te verkopen. Eind deze maand krijgen de cliëntadviseurs daarom hulpmid delen voor het houden van adviesgesprekken met klanten. Hieruit blijkt concreet wanneer je welke spaarvorm adviseert. Als de ontwikkeling die er nu is zich namelijk doorzet, is het mogelijk dat we de huidige hoge rente op TeleSparen moeten ver lagen tot het niveau van de Rabo Rendement Rekening. Een maat regel die we liever niet nemen." De follow-up actie TeleSparen, die is aangekondigd in de segmentwijzer Cliënten Advies, is vanwege de ontwikkelingen voorlopig opgeschoven. Cliënten Advies C (040)217 70 08 De snelle valutahandel zit hem in het bloed. Het leverde hem afgelopen vrijdag de Reuters trofee voor de dealer van het jaar op. Erik Hommels van Financiële Markten is er bij zonder blij mee. "En verrast, want ik wist van niks, terwijl de halve dealing- room op de hoogte was." Naast de trofee kreeg Hommels een certificaat. Bovendien mag hij een keer uit dineren op kosten van Reuters. Financiële Advisering De eerste KoersKlik van het R(i AEX GarantFund okt 96/01 is op 30 december 1996 gehaald. De KoersKlik stelt de koerswinst voor de belegger veilig nu de AF3X met 10% is toegenomen. Robeco Groep introduceerde dit fonds in oktober 1996. De AEX is de belangrijkste index van de Amsterdamse Effecten beurs. IRIS Infolijn 7 (010)224 14 14 Rabobankrelaties stappen in een helikopter voor een rondje Elfstedentocht vanuit de lucht. Het merendeel van Nederland zag de Elfstedentocht op de buis of vanaf de grond, een select groepje bekeek het schaatsgebeuren op niveau. Relaties van de Friese Rabobanken en het regiokantoor Noord-Nederland maakten een vlucht met een helikopter van Oudkerk naar onder meer de finish in Leeuwarden. Daar kwamen ook de nodige Rahobankmcdewerkers over de streep. Bij een boerderij in Oudkerk stond afgelopen zaterdag een verwarmde tent voor Friese Rabo bankrelaties. In die tent tele visieschermen, snert, boerenkool met worst en veel Beerenburg. Ook konden de klanten per bus een kijkje nemen in Bartlehiem of Dokkum. Ruim vijftig klanten brachten een bezoek aan de Rabobanktent. Van naweeën van de Elfsteden- koorts is sinds zaterdag ook sprake bij twee Zuid-Hollandse banken, Braasseniermeer-Oost en Alkemade. Winnaar Henk Angenent bankiert zakelijk en privé bij deze banken en hij traint samen met voormalig A-mara thonschaatser Frans Biemond, hoofd Bedrijven bij de bank Alkemade. Biemond was één van de Rabobankmedewerkers die meedeed aan de 'Tocht der Tochten'. Hij werd 57ste bij de wedstrijdrijders. Zijn mening over de vijftiende monster schaatstocht: "Heel zwaar, door de harde wind. Dan is het een kwes tie van ervaring en karakter." Ook Cor Klijnsma, medewer ker Bedrijvenadviesgroep van de Rabobank Sneek-Joure-Lemmer, en zijn schaatsende collega's von den de tocht "geen makkie". Van deze bank deden maar liefst elf medewerkers mee, onder wie een vrouw, cliëntenadviseur Henny Bok. Rabobank Nederland was ook vertegenwoordigd in Fries land. Tot de deelnemers behoor den onder andere Loko-consul- tant Rob van Koningshoven, Peter Konijnenburg van Relatie beheer en Jan-Rem Struving en Ton Jansen van Kredietrisico- management. "Leuk om te er varen, geweldige entourage, ondanks de wind en het donker 's avonds", zegt Jansen, die voor het eerst meeschaatste. "Gelukkig ben ik maar één keer in het wei land beland." De nieuwe diskettes voor het PC-Infosysteem arrive ren deze maand iets later dan gebruikelijk bij de ban ken. Het wordt nu begin volgende week (week 3), onder meer door enkele technische problemen die tussen Kerst en de jaarwis seling optraden. Marketing Communicatie f (040)217 72 98

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1