o 6 01 Samenwerking centraal in '97 Medewerkerskorting TrefPunt abonnement Nederlandse aandelen deden het in '96 erg goed 19 9 7 Volgnummers van afschriften ARC lopen door Relaties niet op maandag naar Landbouw RAI Wijffels tijdens nieuwjaarsbijeenkomsten Rabobank Nederland: Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 1 73 Week 2 Maandag 6 januari Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 505 - Telefoon (040)217 71 18 Fax (040)217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040)219 55 55 Klanten zijn in het algemeen tevredener over de Rabobank dan een jaar geleden. Wél vinden particulieren dat de zorgvuldigheid waarmee de bank transacties en opdrachten uitvoert is afgeno men. Van deze onderzoeksresultaten maakte voorzitter van de Hoofddirectie Herman Wijffels eind vorige week melding tijdens de traditionele nieuwjaarsbijeenkomsten voor Rabobank Nederland. Volgens hem is de onderlinge samenwerking en die tussen medewerkers en klanten ook een belangrijk aandachts punt voor 1997. Wijffels vertelde dat de lokale banken in het afgelopen jaar aan zo'n 45.000 relaties een bedrijfsfinanciering verstrek ten. Klanten sloten ruim 180.000 hypotheken af, terwijl rond de 330.000 relaties één of meer beleggingstransacties deden. Ongeveer 125.000 klan ten namen een levensverzeke ring af. Het aantal betaaltrans- acties bij Rabobanken in 1996 bedroeg meer dan één miljard. De voorzitter van de Hoofddirectie liet het niet bij cijfers, maar ging ook in op de regelmatig terugkerende imago- onderzoeken in de bedrijven- en de particulierenmarkt. Hij zei dat de klanttevredenheid zich in beide sectoren gunstig ontwikkelt. Op de meeste pun ten is die beter dan het oordeel over ABN AMRO en de Postbank, de grootste concur renten in de bedrijven-, respec tievelijk de particulierenmarkt. Iets minder scoort de Rabo bank in de ogen van de particu lier als het gaat om tarieven voor het betalingsverkeer, innovatie en de accuratesse. In de bedrij- venmarkt wordt het imago als bank voor grote ondernemin gen minder positief beoordeeld. De nieuwe positionering en huisstijl hebben, aldus Wijffels, bijgedragen aan de positievere beeldvorming. "Bij de Rabobank heeft de klant de eerste rechten en niet, zoals bij Kerncijfers Rabobankorganisatie (voorlopige ramingen) (in miljarden guldens) 1996 1995 Kredietverlening 218 194 Toevertrouwde middelen 180 163 Balanstotaal 335 294 Baten 9,5 8,6 Bedrijfslasten 6,4 5,7 Waardeveranderingen van vorderingen 0,8 0,8 Bedrijfsresultaat vóór belasting 2,3 2,1 Nettoresultaat 1,6 1,4 Voor beleggers in Nederlandse aandelen was het afgelopen jaar zeer goed. Volgens het Centraal Bureau Statistiek (CBS) presteerden ook de beleggingsfondsen in aandelen goed. Voor beleggers in obligaties was 1996 een middelmatig jaar. Het rendement van aandelen, genoteerd aan de Amsterdamse Effectenbeurs, liep in 1996 op tot 40%. Dat is meer dan tweemaal zoveel als het gemiddeld rende ment in de afgelopen dertien jaar. De Amsterdamse Effectenbeurs deed het voor het vijfde achter eenvolgende jaar beduidend beter dan het wereldgemiddelde. Kleine en middelgrote beurs- fondsen presteerden in 1996 aan zienlijk beter dan de grote onder nemingen. In 1995 was dat precies andersom. Over 1996 bedroeg het rendement van obli gaties 8%, één procentpunt min der dan het gemiddelde rende ment in de afgelopen dertien jaar. Van de beleggingsfondsen die in aandelen belegden, behaalden de fondsen die zich beperken tot Nederlandse aandelen het beste resultaat: 39%. Het rendement van beleggingsfondsen die wereldwijd in aandelen belegden bleef met 28% achter bij de fond sen die uitsluitend in Europa belegden en 36% opleverden. andere bedrijven, de aandeel houder. Om blijvend toege voegde waarde te kunnen blij ven leveren, moeten we zorgen dat de klant krijgt wat hij nodig heeft. De intensievere samen werking met de Robeco Groep vind ik daarvan een voorbeeld. Verder is de afronding van de coöperatiediscussie het komen de jaar een belangrijke zaak. We worden van een kredietcoö peratie een brede coöperatieve financiële dienstverlener. Dat betekent dat alle medewerkers onderdeel worden van de coö peratieve actie." Personeelsgroei Wijffels stelde vast dat het aantal medewerkers van de Rabobankorganisatie in 1996 voor het eerst sinds een aantal jaren weer is gegroeid. In totaal kwamen er 2.500 mensen bij, van wie 2.000 in Nederland. Als verklaring voor de perso neelsgroei noemde hij de hoge re kwaliteit van de dienstverle ning, de grotere vraag naar producten en diensten en de invoering van de gemiddeld 36- urige werkweek. Onder verwij zing naar de Periodieke Opiniepeiling Identiteit en Wijffels voorziet dat iedereen bij de Rabobank "onderdeel wordt van de coöperatieve actie". Cliënten Advies De nummering van rekeningaf schriften ARC loopt ook na de jaarwisseling gewoon door. Het onderbreken van de nummering leidde in het verleden tot foutie ve verwijzingen naar rekeningaf schriften vanuit specificaties en Telebankieren. Daarom lopen sinds de jaarwisseling van vorig jaar de nummers door tot en met 999 en beginnen ze dan weer bij 001. De specificatie bevat een toe lichting op de boekingen en ver wijst naar de rekeningafschriften waarop de boekingen in verkorte vorm zullen verschijnen. Deze verwijzing naar volgnummers gaat fout wanneer de nummering met ingang van een nieuw jaar opnieuw begint met 001. Bij Telebankieren speelt eenzelfde soort probleem. Ondersteuning Betaaldiensten C (040)217 60 41 Arbeidsklimaat 1996 zei Wijffels dat het met de mening van de medewerkers over de bank de goede kant opgaat. "Belangrijk, want voor tevre den klanten heb je tevreden medewerkers nodig." Met de financiële gang van zaken bij de Rabobankorga nisatie in 1996 sloot Wijffels af. De stijging van de bedrijfslas ten vraagt volgens hem dit jaar om extra zorg. Economisch gezien is hij positief gestemd voor 1997. Twee zaken zullen in zijn visie een stempel druk ken op dit jaar: de voorberei dingen op de komst van de euro en de viering van het honderd jarig bestaan van de Rabobank. Over dat laatste zei hij: "Het gaat erom onze maatschappe lijke positie duidelijker te maken en te onderstrepen. Het thema 'Toekomst door samen spel' maakt duidelijk dat de S van Samenwerken centraal staat. Ik wil alle medewerkers uitnodigen mee te denken over de invulling en de uitwerking van dit aspect." Bedrijvenadviesgroep De relatiekaarten voor de Landbouw RAI, die van 20 tot en met 25 januari wordt gehouden, zijn niet geldig op maandag 20 januari. Die dag is gereserveerd voor standhouders en pers. Dit staat weliswaar op de achterzijde van de kaarten, maar het is verstandig dat bij het overhandigen van de rela tiekaarten nog even te zeggen. Het zou jammer zijn als er ondernemers met hun partners voor niets naar de hoofdstad afreizen. Van dinsdag 21 tot en met zaterdag 25 januari zijn zij echter van harte welkom. Meer over de Landbouw RAI is te vinden in de Rabolnfobank, trefnummer 650302. Bedrijvenadviesgroep (040)217 70 04 Medewerkers van de Rabobankorganisatie komen vanaf 1 januari 1997 in aanmerking voor een verlaagd abonnementstarief voor Internet via TrefPunt Nederland. Voor 20,- per maand hebben zij onbeperkt toegang. Op jaarbasis betekent het personeelstarief een besparing van ƒ83,40. Het genoemde bedrag is exclusief telefoonkosten (lokaal tarief) en inclusief ondersteu ning door de servicedesk van TrefPunt Nederland. Nieuwe abonnees ontvangen bovendien de software met Nederlands talige handleiding. Het tarief is ook geldig voor ISDN-abonne- menten en HOCOM-leden. Bestaande abonnementen worden automatisch tegen per soneelstarief verlengd. Voor nieuwe abonnees staan aan meldformulier en procedures vanaf volgende week maandag in de Rabolnfobank. Servicedesk TrefPunt Nederland C 7030)21^1815

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1