31 12 Klanten waarderen hulp hostessen Rabo-informatielijnen komen in telefoongids s Veranderingen in studiefinanciering: gevolgen voor studentenrekening Reisbureau Maashorst open 19 9 6 'Vlot, vriendelijk en vrolijk' Vermelding nieuwe telefoonnummers Internetsite vraagt juiste NAW-gegevens Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 1 70 Week 1 Dinsdag 31 december Cliënten Advies "Het werken met hostessen is efficiënt en effectief. Ze begeleiden de klanten naar de apparatuur en geven daarover uitleg. Klanten waarderen dit. Cliëntadviseurs hoeven zich nu veel minder met geldhandelingen bezig te houden. Je ziet dat terug in de kaspostcn. Die zijn met de helft gedaald", aldus Jan Lenders, hoofd Vestigingen bij Rabobank Venlo-Blerick-Baarlo. De bank werkt al geruime tijd met vlotte, vriendelijke en vrolijke gastvrouwen. Rabobank Venlo-Blerick-Baarlo opende in juli een geldcentrum met automaten om Nederlands en buitenlands geld op te nemen, te wisselen en te storten. Tegelijkertijd nam de bank een cliëntbegeleidingssysteem in gebruik. Om klanten wegwijs te maken in deze moderne omge ving huurde de bank een aantal hostessen in. Lenders: "Mede daardoor heeft het kantoor een professionele uitstraling. De hostessen werken sturend en zorgen ervoor dat klanten geld handelingen aan de apparaten doen. De duurdere cliëntadvi seur kan zo meer commercieel bezig zijn." Ook de klanten stellen de hulp Cliënten Advies Telefoongidsen kunnen dus zowel 06- als 0800-/0900-num- mers bevatten. Dit is geen pro bleem. Alle 06- én 0800-/0900- nummers blijven heel 1997 bereikbaar. De bellers naar de Rabofoon 06- 9272 worden benaderd om in het tweede kwartaal over te stappen naar de vernieuwde Rabofoon via telefoonnummer 0 499 499 499. Enige tijd daarna zal het 06- nummer vervallen. Rabobank Nederland ontwikkelt een actie voor de benadering van de oude Rabofoonbellers. De banken ont vangen hierover te zijner tijd bericht. De gratis telefoonnum mers 06-0584 en 06-0502, die vaak worden ingezet voor de response op marktbewerkingsac ties, worden omgenummerd naar 0800-0584 en 0800-0502. Onderstaand een overzicht van de nieuwe telefoonnummers van de Rabo-informatielijnen per 1 januari. De gesprekstarieven blij ven ongewijzigd. In november verscheen al een artikel in de Rabokrant over de wijziging in de telefoonnummers van de Rabo-informatielijnen. Dit bericht staat in de Rabolnfobank onder nummer 646401. Cliënten Advies 7 (040)217 70 08 OUD NIEUW Rabofoon: 06-9272 0 499499499 Rabo leenlijn: 06-9275 0900-9275 Rabo beleggingslijn: 06-9277 0900-9277 Rabo hypotheeklijn: 06-9279 0900-9279 Bij de introductie van de Chip knip kunnen lokale banken ook hostessen inhuren. Iedere bank ontvangt hierover, ruim voordat ze begint met de uit gifte, automatisch een voorstel. van een hostess op prijs. "Daarom is de acceptatie van het geldcentrum ook zo hoog", weet Lenders. "Nu het een half jaar draait, is begeleiding al veel minder noodzakelijk. We zijn begonnen met drie hostessen, begin volgend jaar is dat er nog maar één." De bank schakelde uitzendbureau Intervention in om de hostessen te selecteren. De ervaringen met dat bureau zijn goed. Lenders: "Inter vention heeft een voorsprong op andere bureaus omdat ze op het gebied van gastvrouwen veel ervaring hebben. Ze weten pre cies aan welke criteria een goede hostess moet voldoen. Vlot, vriendelijk en vrolijk zijn daar- De nummers van de Rabo-informatielijnen worden gewijzigd van 06 naar 0900. Als deze omwisseling van de nummers definitief is afge rond, geeft Rabobank Nederland centraal de nieuwe nummers door aan TeleMedia. TeleMedia neemt vervolgens de nieuwe nummers op in de telefoongidsen die vanaf dat moment worden gedrukt. van de belangrijkste. Bovendien verzorgt het bureau de kleding voor de dames." Rabobank Venlo-Blerick-Baarlo 7 (077)389 34 01 Nu de Internetgemeenschap met iede re Rabobank contact kan leggen, blijkt bij diverse banken de database- info met openingstijden en adressen niet te kloppen. "Het is heel belangrijk dat de naw- gegevens honderd procent kloppen", zegt Ron Kessels van Internet Com municatie. "Daarom willen we zo snel mogelijk de goede gegevens hebben. Per fax - (040)219 50 70 - of op een interne nota per post - BC 102a -." Inmiddels kregen de banken die beginnen met de letter A tot en met N al een brief met een uitdraai van de database. Zij werden verzocht de uitdraai te controleren en retour te sturen. Kessels: "Dat gaat gewoon door. Maar banken met verkeerde informatie moeten écht nu al reageren." De vijf reismedewerksters voor hun nieuwe werkplek: Tiny Sturme, Will Korb, Yvon Linders, Sandra Moors en Astrid Linders (vlnr). Rabobank Maashorst opende onlangs een nieuw reisbu reau. Terwijl andere lokale banken de reizenafdeling slui ten, heeft deze bank ervoor gekozen op een nieuwe, cen trale locatie Reisbureau Maashorst te openen. "De concurrentie op het gebied van reizen is bij ons niet erg groot", zegt Marion Peeters, medewerker Communicatie en PR van de bank. "Bovendien komen de mensen van ouds her naar ons toe." De bank heeft om verscheidene rede nen gekozen voor een nieuwe vestiging. Peeters: "We kun nen de openingstijden van het reisbureau nu beter af stemmen op de winkeltijden. Een reisafdeling in een bankhal is meer gebonden aan de ope ningstijden van de bank. Je kunt natuurlijk de openings tijden voor alleen de reizen- verkoop verruimen, maar dan zit je met beveiligingsproble men en klanten die denken dat de bank gewoon open is." In het reisbureau voeren de oranje en blauwe Rabobank- kleuren de boventoon. "Men sen komen er al echt in een zonnige vakantiesfeer", aldus Peeters. Cliënten Advies De recente veranderingen in de studiefinanciering hebben niet alleen gevolgen voor de studenten, maar ook voor de Rabobank. Zo is onlangs de minimumleeftijd voor het openen van een Rabo Studentenrekening verlaagd en worden binnenkort de voorwaarden op de overeenkomsten gewijzigd. Sinds 1 september 1996 is de prestatiebeurs van kracht voor jongeren die voor het eerst stude ren in het hoger onderwijs. Tegelijkertijd is de minimumleef tijd voor studiefinanciering voor het hoger onderwijs vervallen. "Ook studenten jonger dan 18 jaar komen hiervoor in aanmer king", vertelt Astird van Kessel, marketeer Studentenmarkt. "Daar om hebben we de minimumleef tijd voor het openen van een Rabo Studentenrekening moeten verlagen van 17 naar 16 jaar. Een 'vroege' HAVO-leerling is immers 16 jaar op het moment dat hij met een HBO studie begint." Voor scholieren in het voortgezet onderwijs - MAVO, HAVO, VWO, voorbereidend beroeps onderwijs (VBO) en voortgezet speciaal onderwijs (VSO) - die ouder zijn dan 18 staan er vanaf 1 januari veranderingen op sta pel. Zij moeten hun OV-jaar- kaart inleveren en ontvangen hun studiefinanciering voortaan via de Wet tegemoetkoming studie kosten in plaats van via de Wet op de studiefinanciering. "Dat laatste betekent voor de scholie ren weinig", zegt Van Kessel. "Wij echter zullen de voorwaar den op de overeenkomsten voor de Rabo Studentenrekening moe ten uitbreiden met de passage 'Wet tegemoetkoming studiekos ten'. Dat gebeurt in de loop van 1997. Tot het zover is, kunnen banken met het oude formulier een rekening openen voor deze scholieren. Het is heel belangrijk dat ze al voor een eventuele stu die in het hoger onderwijs een studentenrekening openen en kennismaken met de voordelen." Uitgebreide informatie over de veranderingen in de studiefinan ciering per 1 september staat maandag in de Rabolnfobank. Cliënten Advies 7 (040)217 70 08

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1