Elke lokale Rabobank op het wereldwijde Internet Informatisering schaft '50 gulden regeling' af Abonnement Rabofacet voorziet in tijdelijk wegvallen systeembeheerder Overeenstemming over Corporate License Teemtalk 19 9 6 VDR-leden massaal bij Interpolis voor hun rechtsbij standpolis «s? O 0 ffl O SS Rabobank Financieren Rabobank Midden-Groningen:razendsnel geholpen' 3°iz Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 169 Week 1 «Maandag 30 december De Rabobanksite op Internet kreeg met Kerst niet alleen een splin ternieuw uiterlijk, de wereldwijde Internetgemeenschap kan nu ook direct contact leggen met iedere Rabobank. "De Internetsite is voor taan de voordeur naar alle lokale banken", vertelt Stan Polman van Internet Communicatie. Vandaag staat er een paginagrote introduc tieadvertentie in de landelijke bladen met het bekende 'zoekt-en-gij- zult-vinden-handje' van Internet in een feestelijke hoofdrol. Wie nu www.rabobank.nl intikt, krijgt de nieuwe pagina's met de bekende zonnewijzerondergrond direct voor zijn of haar neus. "Het ziet er écht totaal anders uit", zegt Polman. "Onze volgen de stap is nu de inhoud van de pagina's aanpassen. We denken in de toekomst ook aan zaken als interactieve advisering." Op de thuispagina staan de hoofd rubrieken Zakelijk en Particulier, aangevuld met het allerlaatste nieuws. Ook kan de Internetter meteen informatie krijgen over Telebankieren, de Rabo Top 40, Cijfers Trends 96/97, Kijk op de economie, persinformatie en Rabobank International. Rechtsbovenin de pagina prijkt een vriendelijk lachend gezicht. Wie dat aanklikt, kan contact leggen met elk Rabobankkantoor en vragen stellen. Deze worden door het call-center stante pede doorgeleid naar de betrokken 'lirTlTTimiil lijnHTillliiraiTiltrirTrM gestand 8ea«ken Beeld Ga raat Eevweien a«t> Vooje Sloppen Vernieuwen Slat Zoeken Favorieten Al drukken lettertype E-mai 4dti |dv /Aatx)bank2 rfo rJ/brtrtMaJl e«eX»ii Vj Kopoeirqen 0 Besla van hei, Q Koppefcvjen va [3) Web Salecy Heeiien-Hoensbroek-Brunssum UDBI Investeren is belangrijk voor de ontwikkeling en winstgevendheid van uw onderneming. Veelal kunt u ie niet volledig uit eigen middelen voldoen. Dus moet gezocht worden naar een passende lïnancieringsmix. Lenen Lange en middellange termijn investeringen kunt u financieren met een LftüSD passende lening Met één van de twee Rabobank kredieten kunt u voorzien in een wisselende of tijdelijke kredietbehoefte RnnknarantiA ZÏ 1 PT ^9StortffiSianPc*nan Mc..| HfMiawoHWad-- -(Genet.TtelPunlAmtlwdam|| j) Rabobank Del. 14:13 De Internetter blijft nu 4te gastbij de lokale bank. Bedrijfsvoering Informatisering Aangesloten Banken heeft opnieuw resultaat geboekt op het terrein van Corporate Licenscs. Met de leverancier van de Teemtalk (terminal emulatie software) is namelijk op 16 december overeenstemming bereikt over een Corporate License ten behoeve van de lokale banken. Voor de banken betekent dit, dat het vanaf 16 december niet meer nodig is losse licenties Teemtalk te bestellen. Deze Corporate License heeft ook gevolgen voor de doorbelasting van het onder houd via de regeling Corporate Licenses omstreeks 1 juli 1997. Het onderhoudsbedrag per vol ledige arbeidsplaats (FTE) is circa 11,70 per jaar, inclusief BTW. Dit is een voordeel van 2,05 per FTE per jaar ten op zichte van 1996. Banken die in de afgelopen twee maanden nog licenties Teemtalk hebben besteld bij de afdeling Beheer Exploitatie zullen via de Automatiseringsnota van december voor deze licenties worden doorbelast tegen de gebruikelijke prijs van ƒ154,- per bestelde licentie, inclusief BTW. bank, die er onmiddellijk actie op kan ondernemen. De Internetter die voor een bepaalde bank in zijn buurt koos, ziet de naam van die bank steeds bovenaan het scherm staan. Hij blijft als het ware 'te gast' bij die lokale bank. "Vanaf januari kunnen alle ban ken zélf informatie aan de site toevoegen en veranderen. De banken met een eigen TrefPunt zijn ook al over de nieuwe moge lijkheden geïnformeerd", besluit Polman. Internet Communicatie C (040)217 52 83 Met ingang van 1 januari 1997 zal er géén directe doorbelasting meer plaatshebben van meldingen aan de Helpdesk Informatisering. In de afgelopen jaren werd een tariferingsmaatregel gehan teerd waarbij meldingen met betrekking tot gebruikersfou- ten werden doorbelast met 50 gulden per melding. Toen de maatregel werd ingevoerd betrof dit ongeveer 35% van het totaal aantal meldingen. Het afgelopen jaar is dit gere duceerd tot 10%. De maatregel heeft volgens Informatisering zijn sturende werking gehad en kan dus worden opgeheven. Informati sering wil met de afschaffing van de maatregel het dienstver lenende karakter van de help desk onderstrepen in het kader van Informatisering '97. Dat is het project dat de informatie verzorging van de Rabobank- organisatie aanpast aan Visie '98. Helpdesk Informatisering (030)21753 33 Rabofacet/Spcctrum biedt lokale banken een aantal mogelijkheden om zich in te dekken tegen het uitvallen van een systeembeheerder. Voor een vast bedrag per jaar kunnen zij zich abonneren op deze dienst. Er zijn drie mogelijkheden, namelijk systeembeheer voor bepaalde tijd, abonnement systeembeheer en maatwerk. De Rabobank Midden-Groningen maakt momentcel gebruik van de dienst voor bepaalde tijd. De afdeling systeembeheer van de Rabobank Midden-Gronin gen kampte begin dit jaar met langdurig ziekte. Een maand of drie geleden vielen de. systeem beheerders zelfs volledig uit. Voldoende reden voor paniek. De systemen moesten blijven draaien. Directeur Frè van der Weij: "We hadden eerlijk gezegd nog geen afdoende voorzorgsmaatregelen getroffen om zoiets op te van gen. Wel had ik net gehoord dat Rabofacet oplossingen kon bie den. Ik heb gebeld en ben razendsnel geholpen." Van der Weij is met name te spreken over het feit dat eerst een scan is gemaakt van de afde ling. Daarbij werd de stand van zaken met betrekking tot auto matisering onder de loep geno men en voorstellen tot verbete ring gedaan. Die waren zowel technisch als beheersmatig van aard. "Die scan was heel waar devol. Er bleek een aantal aan passingen nodig te zijn. Twee systeembeheerders van Rabo facet zijn enkele weken bezig geweest om die aanpassingen te realiseren. Momenteel kunnen we volstaan met het inhuren van één man, terwijl wij alle energie kunnen richten op het invullen van de vacature. Ik ben heel tevreden." Naast de mogelijkheid om een systeembeheerder voor een be paalde tijd in te huren, zoals bij de bank Midden-Groningen, kan er ook een abonnement worden genomen voor het geval de systeembeheerder door bij voorbeeld ziekte, enkele dagen uitvalt. Daarnaast kan Rabo facet ook maatwerk leveren, bij voorbeeld bij het installeren van een bepaald systeem of het weg nemen van achterstanden. Banken die een abonnement nemen, krijgen per definitie een scan om te zien hoe de organisatie is gere geld. Naar aanleiding daarvan kan bekeken worden in hoever re een systeembeheerder de zaken op kan pakken, of dat er wellicht ondersteuning nodig is van een systeembeheerder van Rabofacet/Spectrum of een adviseur P&I (Procesorganisatie en Informatisering). Rabofacet/Spectrum (030) 215 13 46 Het Rechtsbijstandsbedrijf van Interpolis is erin geslaagd nage noeg alle leden van de Vereniging Directeuren Rabobanken (VDR) aan zich te binden. Bijna vijf honderd van de ruim zeshonderd VDR-leden die een rechtsbij- standsverzekering hadden bij DAS, hebben deze inmiddels omgeruild voor een van Inter polis. Ook hebben bijna drie honderd directeuren hun collec tieve Rabocontract omgewisseld voor het VDR-contract. Frans Keijzers van Interpolis ver klaart de overstap uit de aan merkelijk lagere premie van de huisverzekeraar van de bank. Ook heeft meegespeeld dat de directeuren bij een arbeidscon flict zelf kunnen kiezen welke advocaat ze wensen, als geen minzame schikking kan worden getroffen. In dergelijke gevallen wijzen andere verzekeraars zelf een advocaat aan. Ook hebben zich vijftig nieuwe klanten gemeld: directeuren die nog geen rechtsbijstandsverzekering hadden.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1