23 12 Informatie beleggers op lokaleTrefPunten Internet Huisstijl Management Bureau ontvangt veel producties van banken Uitzendkrachten nu ook over op 36 uur Montferland Etikettendruk wint Kleveringprijs 1996 19 9 6 Uitbreiding van Alfa-processen in Rabolnfobank Garantieregeling van de DNB G^culaire^ Circulaire W V Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 166 Week 52 Maandag 23 december Financiële Advisering Doorgewinterde gebruikers van Internet met belangstelling voor beleg gen vroegen er al regelmatig om en nu is hun vurige virtuele wens dan in vervulling gegaan: sinds vorige week is de eerste informatie over beleggen beschikbaar voor de lokale TrefPunten op Internet. "Het ver lost de adviseur van routinetelefoontjes", zegt Ben Elswijk van IRIS. In eerste instantie bestaat de informatie uit de dagelijkse slot- standen van de aandelenindices, de rentestanden van de grootste internationale beurzen, de slot- koersen van toonaangevende valuta, een openingscommentaar van 11.00 uur op de Amsterdam se Effectenbeurs, plus een Week agenda met publicatiedata van belangrijke economische indica toren en bedrijfsberichten. "Op termijn wordt er meer aan geboden", vervolgt Elswijk. "Bijvoorbeeld portefeuille-over zichten, nieuwsberichten en de Bij het Huisstijl Management Bureau te Utrecht zijn de afgelopen weken tal van producties van lokale banken gearriveerd. Het gaat vooral om jaarverslagen, brochures en periodieken. Het Huisstijl Management Bureau, dat adviezen geeft bij het produceren, coördineren en in voeren van huisstijldragers, riep de banken in de Rabokrant van 8 november op om alle door hen zelf vervaardigde materialen naar Rabobank Nederland te sturen. Het bureau wil op deze manier een beeld krijgen van de activiteit en creativiteit bij de lokale ban ken. Een kleine dertig banken hebben inmiddels aan deze oproep gehoor gegeven. Zij stuurden voornamelijk jaarver slagen, periodieken en brochures op. Daarnaast ontving het bureau enkele relatiegeschenken en uitnodigingen voor seminars en bijeenkomsten. Liesbeth de Lange van het Huisstijl Management Bureau is verrast door de gebruikte foto grafie. "De activiteiten die we zijn begonnen om de Menselijke Momenten Fotografie meer inhoud te geven, lijken nu hun vruchten af te werpen." De reac tie op de ingestuurde brochures is gemengd: "Er zijn naast mooie producties helaas nog teveel pro ducten van mensen die menen hun eigen stijl te moeten ontwik kelen." Het Huisstijl Management Bureau is nog steeds geïnteresseerd in materialen van banken. Met name advertenties en direct-mail materialen zijn welkom. Lokale banken kunnen de materialen opsturen naar UC R-519. Als banken iets laten maken via het Servicebureau Communicatie is het niet nodig dat op te sturen; met hen heeft het Huisstijl Manage ment Bureau direct contact. Huisstijl Management Bureau f (030)216 30 32 mogelijkheid om orders op te geven." Het merendeel van de beleggende klanten laat zich nu door de beleggingsadviseur op de hoogte houden. Elswijk: "Dat verandert op zich niet. De adviseur kent zijn klanten en weet precies welke informatie zij willen weten. Hij kan meteen aangeven wat de klant in een bepaalde situ atie moet doen. Maar hij kan niet altijd alle nieuwtjes persoonlijk aan klanten doorgeven, daarvoor gebeurt er gewoon teveel op de beurzen. De informatie op Internet verlost de adviseur van de routinetelefoontjes waarvoor hij bijvoorbeeld telkens weer de kwartaalcijfers van Philips moet opdreunen." Internet leent zich volgens Elswijk prima voor het doorge ven van informatie aan beleggers. "Het net brengt klanten snel op de hoogte van wat er op de mark ten gebeurt. Daar heeft een beleg ger ook behoefte aan, hij wil voortdurend up-to-date informa tie. Zeker op de hectische effec- tenmarkten is dit soort informa tie daarom gewoon een 'must'." IRIS Infolijn C (010)224 14 14 Uitzendkrachten gaan vanaf 1 Rabolnfobank staat, geeft hier- januari 1997 ook gemiddeld 36 uur per week werken. Als gevolg hiervan, en als gevolg van het opschuiven van het geboortejaar, zijn de salaris schalen aangepast. Circulaire 13/844, die maandag in de over meer informatie. In de circulaire zijn ook de nieuwe schalen per 1 januari opgeno- Bedrijfsvoering De rubriek Alfa-processen in de Rabolnfobank is met ingang van vandaag uitgebreid met de processen '11.10 Verkopen Rabo Totaalpakket' en '11.21 Verwer ken aanvraag opname Doorlopend Krediet en Studentenkrediet'. Proces '13.13 Verkopen, wijzigen en beëindigen Cumulentreke- ning' is opnieuw uitgebracht in verband met wijzigingen in het financiële stromentraject. De processchema's waren tot nu toe opgenomen onder de titel Formulieren. Deze hebben nu een eigen titel zodat ze vanuit de inhoudsopgave makkelijker zijn op te vragen. Maatwerk en Advisering C (040)217 61 26 Management De nieuwe collectieve garantiere geling De Nederlandsche Bank (CGR) is algemeen verbindend verklaard. In verband met de Europese regelgeving was aan passing noodzakelijk. In vergelij king met de oude regeling is het begrip crediteuren uitgebreid. In de oude CGR vielen hieronder alleen privépersonen, stichtingen en verenigingen. In de nieuwe regeling vallen er in principe ook alle andere rechtspersonen en vennootschappen onder. Meer informatie staat in circulaire 14/338, die vandaag bij de ban ken ligt en volgende week maan dag in de Rabolnfobank staat. Marianne en Roswitha Giezenaar ontvingen afgelopen donderdag de Kleveringprijs 1996 van de Stichting Kleinnood. Moeder en dochter kregen de prijs omdat "zij, ondanks de aanvankelijk grote ontreddering, het bedrijf Montferland Etikettendruk weer op de rails wisten te krijgen en een goed toekomstperspectief te bieden." Het duo nam het bedrijf drie jaar geleden van hun plotseling overleden man en vader over. Stichting Kleinnood helpt koste loos kleinschalige bedrijven die problemen hebben of met vragen zitten over de gang van zaken in hun bedrijf. Een aantal spon soren, waaronder de Rabobank, draagt de kosten. De prof. ing. J. Kleveringprijs is genoemd naar de oprichter van Kleinnood en heeft als doel de winnende onder nemer in het zonnetje te zetten. Moeder en dochter Giezenaar runnen een etikettendrukkerij met twaalf medewerkers. Drie jaar geleden, bij het overlijden van de heer Giezenaar, stonden ze voor een moeilijke keuze. Roswitha Giezenaar: "In enkele dagen tijd besloten mijn moeder en ik het bedrijf voort te zetten. En alles moest heel snel, want het bedrijf moest natuurlijk door gaan." Roswitha beëindigde direct, zes maanden voor haar afstuderen, haar studie bedrijfs kunde en moeder Marianne ver ruilde haar taak als huisvrouw voor die van zakenvrouw. De eer ste maanden waren moeilijk. Roswitha: "Pa bezat alle kennis en deskundigheid. Zo deed hij alle prijscalculaties zelf. Samen met een studievriend hebben we dag en nacht gewerkt om een goed calculatiemodel te ontwer pen. Dit gebruiken we nu nog." Via de Kamer van Koophandel kwam het bedrijf in contact met Kleinnood. Roswitha: "Tot die tijd fungeerde onze accountant als klankbord, maar dat werd te duur. Harry Ruyg van Kleinnood heeft die taak overgenomen." Volgens het juryrapport iuister- Moeder en dochter Giezenaar tussen de meden/erkers van Montferland Etikettendruk: "Zij moeten ook op de foto, want het is een echte teamprestatie geweest. den de dames Giezenaar goed naar Ruyg en ontstond er al snel een vertrouwensband. "Iedereen in het bedrijf wilde doorgaan", aldus Roswitha. "De afgelopen drie jaar is de kreet 'waar een wil is, is een weg' echt onze lijfspreuk geworden." Nu, drie jaar later, gaat het goed met het bedrijf en kan het zonder begeleiding ver der. Roswitha: "We zijn heel blij met de Kleveringprijs. Hieruit spreekt een groot stuk waarde ring, waarvoor we heel hard heb ben moeten werken. En dat was ons zeker niet gelukt zonder de enorme inzet van onze mede werkers."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1