Benchmarking Eigen Huis in startblokken Opnieuw vertraging van inhouding premie ANW-hiaatverzekering Informatieset over telefonie in de maak Bedrij fsbemiddeling Verschuiving ontvangst afschriften particulieren Vermeend: Vermeends wil voortaan wet Colofon Pf de stond van zaken Vijftig banken maken gebruik van telefoon- opvang Rabofacet Jaarwerk '96 voor spaarfondsen ook op Rabolnfobank Eigen Huis Banken die willen deelnemen aan een benchmarkingtraject voor Eigen Huis kunnen zich aanmelden bij het segment Eigen Huis. Daar is nu alles klaar om de nodige ondersteuning te geven. Benchmarking staat bovenaan de prioriteitenlijst. René Korteling, projectleider, geeft aan wanneer een bank kan gaan benchmarken: "Van de eer ste proefbijeenkomsten maar ook van de ervaringen van het seg ment Financiële Advisering heb ben we geleerd in welke omstan digheden benchmarking is aan te bevelen. Meestal is dat het geval als een bank de (grootste) op bouwfase van het segment achter de rug heeft. Dan is het een uit stekende manier om gebruik te maken van de ervaring en kennis van andere banken om verder te bouwen en te verbeteren." Bij de praktische invulling is er nadruk kelijk mee rekening gehouden dat bij veel banken de commercieel manager een combi-functie heeft en leiding geeft aan zowel Eigen Huis als Financiële Advisering. Korteling ziet een deelnemer zich het liefst aanmelden bij Eigen Huis mét een aantal collega's van andere banken met wie hij graag een groep vormt. "Des te sneller zijn dan de afspraken te maken voor de eerste bijeenkomsten." Segment Eigen Huis f (040)217 73 96 Het lag in de bedoeling om deze maand te beginnen met de inhou ding van de premie voor de ANW-hiaatverzekering op het salaris. Door onvoorziene extra werkzaamheden rond de jaaraf sluiting is het echter niet gelukt de programmatuur tijdig aan te passen. De premie zal nu voor het eerst worden ingehouden in janu ari. Dan zal ook de verschuldigde premie over de periode juli tot en met december 1996 (maximaal ca. 70,- netto) in een keer wor den ingehouden. In de Rabo- Infobank van maandag staat een procedure voor het aan- en af melden van verzekerden en het wijzigen van bestaande ANW- hiaatverzekeringen door medewer kers van lokale banken. Mede werkers van Rabobank Nederland en gelieerde instellingen kunnen zich hiervoor wenden tot hun personeelsadministratie. Voor oud medewerkers geldt het Rabobank Pensioenfonds als aanspreekpunt. Infodesk Directoraat Personeel (030) 216 44 46 Cliënten Advies Cliënten Advies ontwikkelt op dit moment een informatieset over de inrichting van de telefonie bij lokale banken. Op basis van deze map gaan regionale adviseurs Procesorganisatie en Informatisering (P en I- adviseurs) de banken met ingang van volgend jaar ondersteunen bij de inrichting van hun telefonie. De inrichting van de telefonie op een bank is geen eenvoudige Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Henriëtte Bosch Kees van Dun Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Bart Padberg Henk Ruurda Ivonne Smit Willemien Veldman-Marsman Mare van de Ven Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 zaak. Steeds meer banken stellen vragen over met name het gebruik en de communicatie van telefoonnummers, de organisato rische consequenties binnen de bank en de uiteindelijke aanschaf en invoering van een telefoon centrale. Samen met zeven klankbord- banken ontwikkelt het segment Cliënten Advies op dit moment een informatieset die op al deze vragen een antwoord moet geven. Alle banken krijgen in februari/maart 1997 een exem plaar van deze map. Als de ban ken dan nog behoefte hebben aan ondersteuning, kunnen zij een beroep doen op de regionale P en I-adviseurs. Binnen Rabofacet Spectrum wordt in het eerste kwartaal van 1997 een competence center in gericht. Dit center gaat adviezen verstrekken over de aanschaf van apparatuur én ondersteuning bie den aan de P en I-adviseurs. Cliënten Advies C (040)217 70 08 Bedrijvenadviesgroep Relatiebeheer Handel, industrie en dienstverlening Te koop gevraagd Bedrijf (of onderdeel daarvan) met activiteiten in de zakelijke dienstverlening. Te koop aangeboden Winkelwagen (aanhanger) voor gebruik op marktstand- plaats. Transport- en expeditiebedrijf met vestigingen in Nederland en Duitsland. Agrarische bedrijven Te koop gevraagd Legpluimveebedrijf of locatie met agrarische bestemming en de mogelijkheid tot oprichting van een dergelijk bedrijf. Meer informatie over deze bedrij ven en de bemiddelende banken staat maandag in de Rabo- Infobank. Mededelingen voor deze rubriek uitsluitend schrifte lijk aan de redactie, EO 505. In deze rubriek worden vragen beantwoord die regelmatig aan de help desks worden gesteld of die van algemene aard zijn. De vragen, die betrek king kunnen hebben op de hele Rabobankorganisatie, kunnen worden gefaxt naar de redactie van de Rabokrant, faxnummer (040)217 71 36. Bedrijvenadviesgroep Soms rekent Rabobank Nederland een batch ingezonden euroche ques en girobetaalkaarten anders af dan wij zelf hebben aangege ven op bet batcbformulier. Om te controleren of alles goed is afge rekend en om het verschil te kun nen achterhalen en uitleggen aan de afstortende klant, ontkomen we er niet aan de kopieën van alle cheques uit de batch op te vra gen. De kosten die Rabobank Nederland hiervoor berekent kunnen wel oplopen tot f 25,-. Kan dat niet eenvoudiger? Ja dat kan. De meeste banken maken van de batch een telstrook om het batchtotaal en het aantal cheques te bepalen. Deze tel strook kunnen zij het best bewa ren en vastnieten aan de gele kopie van het batchformulier. Zo is eenvoudig te achterhalen waarin het verschil zit. Banken krijgen immers van Rabobank Nederland een 'Uitzonderingen- lijst' waarop alle afgerekende cheques staan vermeld met bron- referentienummer en afgerekend bedrag. Door deze lijst te verge lijken met de telstrook (de volg orde blijft bij verwerking name lijk hetzelfde) is snel te zien waarin het verschil zit. De bank kan dan vervolgens volstaan met het opvragen van een kopie van de betreffende cheque waarin de fout is gemaakt. Dit voorkomt een hoop kosten en moeite. Customer Service Betalingsverkeer C (030)216 14 71 Cliënten Advies Particuliere klanten zullen als gevolg van de komende feestdagen de rekeningafschriften enkele dagen later ontvangen dan zij gewend zijn. Ontbuffering vindt eens per vijf of tien werkdagen plaats, als er tenminste mutaties zijn geweest. Bij een doordeweekse feestdag verschuift de ontbufferdag. Op die manier wordt piekdrukte bij centraal couverteren voorkomen. Normaal is dat particuliere klan ten na iedere doordeweekse feest dag hun afschriften één dag later ontvangen. Bijvoorbeeld: een klant ontvangt het afschrift nu op dins dag. Na de kerstdagen en Nieuw jaar, drie doordeweekse feestdagen, wordt de dag van ontvangst vrij dag. Daarbij speelt bovendien Rabolnfobank trefnummer 632507 Ook de Eerste Kamer heeft de wetsvoorstellen van staatssecre taris Vermeend aangenomen. In de laatste week van dit jaar wor den zij gepubliceerd in de Staatscourant, waarmee de voor stellen tot wetten zijn verheven. Ingangsdatum is 1 januari 1997. Met het oog hierop is de in de Rabolnfobank opgenomen Vermeendhandleiding voor advi seurs en de informatie voor klan ten aan de laatste ontwikkelingen aangepast. mee dat de PTT in deze drukke dagen geen tijdige bezorging van afschriften kan garanderen. Ondersteuning Betaaldiensten C (040)217 60 41 Vijftig lokale banken maken op dit moment gebruik van de tcle- foonopvang buiten kantooruren door Rabofacet Teleservices. Het call center te Best wikkelt nu wekelijks zo'n 1.600 telefoontjes af. Dat zullen er volgend jaar meer worden. In januari gaan nog eens 25 banken gebruik maken van de diensten van Rabofacet. Teleservices r (040)219 56 00 Cliënten Advies Financiële Advisering De Vragen Antwoorden voor het Jaarwerk '96 voor de spaar fondsen Rabo Dividend Sparen en Rabo Groei Sparen, die vorige week al op papier bij de banken arriveerden, staan maandag ook in de Rabolnfobank (trefnummer 651502a).

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 4