19 12 Nieuwe opzet direct marketingopleiding K einig animo voor ieoconferencing Regionaal DGA-seminar beleeft try-out Directeuren missen de boot niet 19 9 6 Seminars 'Flevoland' voor agrarische vrouwen Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 164 Week 51 Donderdag 19 december Relatiebeheer Bedrijvenadviesgroep 'Moeders, je moet hier effe tekenen' "Als een agrariër een financiering afsluit bij de bank, moet zijn vrouw ook een handtekening zetten. In het verleden zei hij dan: 'moeders, je moet hier effe tekenen'. Zij deed dat natuurlijk, vaak zonder te weten wat ze tekende en wat de gevolgen ervan kunnen zijn. De vrouwen moeten zich hiervan beter bewust wor den." Aan het woord is Benny Beek van Rabobank Flevoland. De bank organiseerde onlangs twee seminars voor agrarische vrouwen, waarin ze geïnformeerd werden over hun financiële positie. de bank mag zich vrouwvriende lijker opstellen. "Een brief van een bank begint meestal met 'mijne heren' of 'geachte heer". De bijeenkomst heeft haar in ieder geval nog eens aan het den ken gezet. "In de toekomst zal ik een stuk kritischer en alerter zijn als ik weer eens iets moet tekenen." Bedrijvenadviesgroep' Direct marketing is een essentieel onderdeel van het nieuwe marktbewer kingsconcept van de Bedrijvenadviesgroep. De opleiding 'Grondslagen Direct Marketing Zakelijke Klanten' geeft bedrijvenadviseur en commer cieel manager Bedrijven de kennis en kunde om dat onderdeel van hun werk adequaat in te vullen. Ruim 120 adviseurs en managers volgden de opleiding al. In februari start zij voor de derde keer, in een nieuwe opzet. Tijdens de opleiding wordt aan dacht besteed aan de invulling van direct marketing bij de Rabobank. De opleiding heeft een stevig theoretisch niveau en brengt, voorafgaand aan vaar digheidstrainingen als telemarke ting, vooral achtergronden en De avonden zijn op initiatief van de Jonge Agrarische Vrouwen groepen Flevoland gehouden. Beek: "Ze proefden hiervoor een behoefte bij de vrouwen. Gezien de opkomst van meer dan 160 vrouwen hadden ze gelijk." Tijdens het seminar zette een notaris de juridische aspecten van meetekenen uiteen. Jaap Blaakmeer en Dries Kasper van de bank Flevoland vertelden over de bancaire aspecten en Anneke Piersma van Agra Management belichtte de sociale, emotionele en psychologische kanten. Daarna discussieerden de vrouwen onder meer over de stelling dat ze 'te goed van vertrouwen' zijn en 'zich niet op de hoogte stellen van de gevolgen van meetekenen'. Johanna den Brok bezocht een van de avonden. Samen met haar man heeft ze een veehoudersbe- drijf. "Nog veel te weinig agrari sche vrouwen maken zich druk om hun financiële positie. Zolang alles goed gaat, zowel met het bedrijf als de relatie, is er niets aan de hand. Maar als het fout gaat, zijn de gevolgen niet te overzien." Den Brok roept de man op zijn vrouw meer bij de onderneming te betrekken. Ook Locatiemanagement schaft voor lopig geen systemen voor video- conferencing aan. De medewer kers van Rabobank Nederland lopen vooralsnog niet warm voor deze moderne vergadervorm, bovendien vinden ze het te duur. Dat blijkt uit de evaluatie van een proef die op 1 december afliep. Locatiemanagement wilde via een halfjaar durende proef onderzoeken of er voldoende animo was en of het systeem op een rendabele wijze kon worden 'verkocht'. Daarvoor waren in Zeist, Utrecht en Eindhoven sys temen opgesteld. Tijdens de proefperiode heeft slechts elf keer een videovergadering plaatsge vonden. De deelnemers werd na afloop onder meer gevraagd of ze bereid waren een bedrag van 650,- tot ƒ800,- per video conference per uur te betalen. Drie kwart van de respondenten gaf aan dit bedrag te hoog te vinden. Locatiemanagement trok uit het negatieve oordeel de conclusie de proef niet te verlengen. De 23 bankdirecteuren op bovenstaande foto zullen de boot in de toe komst niet missen. Zij ontvangen vandaag als eersten bet diploma van het MBA-programma Bedrijfskunde voor Rabobankdirecteuren. Dit unieke programma is door de universiteit Nijenrode in samen werking met de RabobankAcademie ontwikkeld. Doel is het manage ment van Rabobanken beter toe te rusten voor de uitdagingen van een niet te voorspellen toekomst. Speciale aandacht daarbij is er voor de positie van de Rabobank in Nederland en de wereld, de coöperatieve identiteit, de macro economie en financieel management. Inmiddels lopen drie leergangen. Aanmelding voor de volgende is nog mogelijk via de RabobankAcademie (040)217 68 95. inzichten bij. In de nieuwe opzet bestaat zij uit twaalf lessen op zes cursusdagen. De lessen hebben eens in de twee weken plaats. De opleiding is gebaseerd op twee opleidingen van de SRM (Stichting Reclame en Marketing Onderwijs) en geeft de cursist alle noodzake lijke kennis om DM-acties voor te bereiden, uit te voeren en te evalueren. Enkele onderwerpen die aan de orde komen: marke tingtechnieken, doelgroepen, klant segmentatie, telemarketing, af handeling en respons- behandeling. De relatie met de praktijk zit in de opdracht die de cursisten moe ten maken. Die bestaat uit het schrijven van een direct marke tingplan voor de bank. Dit plan is een vertaling van de verworven kennis naar de praktijk van de Bedrijvenadviesgroep. Het plan is onderdeel van de eindbeoordeling. De opleiding wordt afgesloten met een schriftelijk examen onder auspiciën van de DMSA, de Neder landse Organisatie voor Direct Marketing en Sales Promotion. Het examen is 13 juni. Meer informatie, een uitvoerige beschrijving en het inschrijvings formulier zijn verkrijgbaar bij de RabobankAcademie. Het inschrij vingsformulier staat maandag in de Rabolnfobank. RabobankAcademie f (030)216 14 93 Financiële Advisering De try-out voor de regionale seminars voor directeuren-grootaan deelhouders die vorige week werd gehouden, is door de deelnemers enthousiast begroet. "De sfeer was goed en we hebben zowel van DGA's als van adviseurs op- en aanmerkingen gekregen waarmee we de puntjes op de i konden zetten", vertelt marketeer Ton van Aalst, die met de seminars imagoverbetering en relatieverdieping nastreeft. Zo'n dertig DGA's, verdeeld over drie groepen en allemaal klanten van de bank Apeldoorn, kregen op de try-out per groep één thema voorgeschoteld. "Elke DGA was geselecteerd op het onderwerp dat het meest bij hem paste: de ondernemende DGA, financiële planning of bedrijfs opvolging", aldus Van Aalst. Volgend jaar worden de seminars 46 maal georganiseerd voor in totaal 3.500 deelnemers, waar onder 900 adviseurs. Het eerste seminar start 20 januari, het laat ste is op 15 mei. "De seminars zijn bedoeld voor de 'interessan te DGA's' die door de banken zelf worden geselecteerd op één van de drie genoemde onderwerpen." In november waren er landelijke trainingsbijeenkomsten voor circa zeshonderd adviseurs. Zij kregen er het seminarprogramma te horen en konden zich zo voor bereiden op de regionale semin ars. Van Aalst: "We hebben toen rond de drie seminaronderwer- pen actuele zaken uitgelicht, zodat adviseurs dieper en alerter kunnen ingaan op reacties van klanten. Na een wat stroeve start van de eerste bijeenkomst, hebben we dankzij de adviseurs de latere trainingsbijeenkomsten flink kunnen aanscherpen. En daarnaast gaven de adviseurs ons waardevolle tips voor de inhoud van de seminars." Op 10 april wordt het landelijke congres gehouden. "Dat is voor de toprelaties onder DGA's en pleitbezorgers, mensen waar al goede zaken mee worden gedaan. Er komen kwaliteitsspre kers en we presenteren een NIPO/Rabobankonderzoek naar trends en ontwikkelingen voor DGA's. Binnenkort verschijnt over dit congres meer informa tie." Financiële Advisering r (040)217 70 07

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1