Fiscale en Sociale Revue en Belasting Info in aantocht Marktbe werkingspro j eet Chipknip studenten gestart Personeelsarrangement fysiotherapie uitgebreid Reclamezuil met lichtkrant Regiocommissies CAAR: betere profilering nodig Eko-ondernemers in Rabolnfobank Colofon Financiële Advisering Op dit moment draaien de drukpersen volop voor twee bekende Rabobankuitgaven: de Fiscale en Sociale Revue 1996/1997 en de Belasting Info 1997. Deze relatiemarketingmiddelen, die nu al zijn te bestellen, helpen klanten bij het invullen van hun belastingaangifte biljet. Een financieel adviseur en een commercieel manager vertellen hoe zij Revue en Belasting Info gebruiken. De Fiscale en Sociale Revue is in de eerste plaats voor particulie ren bedoeld. Aafko Jonkman, financieel adviseur bij de bank Zuidelijk Westerkwartier in Leek, wordt nu al geconfron teerd met veel klanten die vragen wanneer de nieuwe editie uit komt. "Ik reik ze wél selectief uit", vertelt hij. "Aan, zeg maar, de top van onze FA-klanten. In principe overhandig ik de Revues ook persoonlijk. Bij de collega's van Cliënten Advies ligt ook een aantal exemplaren. Ik heb het gevoel dat klanten de Revue écht gebruiken en dat hij leeft onder de mensen." Jonkman gebruikt de Revue ook voor zichzelf als naslagwerk bij gesprekken met klanten. De Belasting Info is door Moret Ernst Young Belastingadviseurs vooral geschreven voor onderne mers. Han van Gelder, commer cieel manager FA/EH bij de bank Hilversum, vindt het een van de mogelijkheden "om je gezicht een keer bij de klant te laten zien". Hij is druk bezig het con tact met de klanten te optimalise ren. "We zijn begonnen onze klanten zaken toe te sturen die ze kunnen gebruiken. Zoals de Belasting Info, die we ruim heb ben verspreid. Hoe broos ook, dan ligt er een lijntje." Volgens Van Gelder komt in beginsel het gehele FA-klantenbe- stand voor toezending van de Belasting Info of de Sociale en Fiscale Revue in aanmerking. Komend jaar wil hij de contacten nog beter benutten. "Het zijn ook uitgaven om mee te nemen naar klanten. Maar het blijft een kwestie van lange adem, je bouwt niet 'gewoon even' een relatie op." De Fiscale en Sociale Revue 1996/1997 kost 4,- (na 31 janu ari 4,75), heeft artikelnummer (90)8125 en de besteleenheid is 25. De Belasting Info 1997 kost 5,25 (na 31 januari ƒ6,-), heeft artikelnummer (90)8712 en de besteleenheid is tien. De levering begint eind januari. Financiële Advisering r (040)217 70 07 Relatiebeheer Cliënten Advies Zoveel mogelijk studenten vóór september volgend jaar voorzien van een multifunctionele Chipknip. Dat is het doel van het onlangs gestar te marktbewerkingsproject van Projecten Aangesloten Banken (PAB). Rabobanken met instellingen op het gebied van wetenschappelijk onderwijs en hoger en middelbaar beroepsonderwijs onder hun klan ten worden deze week door medewerkers van PAB benaderd. "Het symposium voor de onder wijswereld in november was de aftrap. De actieve benadering van het onderwijs is de volgende stap", zegt Jac van Bussel van Projecten Aangesloten Banken over de bewerking van onder- Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Henriëtte Bosch Kees van Dun Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Bart Padberg Henk Ruurda Ivonne Smit Willemien Veldman-Marsman Mare van de Ven Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 5,05 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.n! Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 wijsinstellingen met de Chipknip. "Enige haast is geboden, want er ontwikkelt zich een ware concur rentiestrijd rond de multifunctio nele Chipknip voor studenten. Onze prioriteit ligt bij het WO, het HBO en het MBO." Bij con tacten met het MBO is de rol van PAB ondersteunend. Banken met WO en HBO in hun werkgebied worden door de eenheid gebeld om afspraken te maken met deze instellingen voor begin 1997. Van Bussel: "Bij het eerste gesprek is, naast de contactpersoon van de bank, een medewerker van PAB aanwezig. Informatie over de mogelijkheden van de multi functionele Chipknip staat cen traal. Verder willen we inventari seren welke wensen het onder wijs heeft en een vervolgafspraak maken. De verdere afwikkeling is in handen van de betreffende bank. Technische ondersteuning bij de gesprekken is mogelijk. Daarvoor kan onder meer Easy- chip, de dochterorganisatie van de gezamenlijke banken voor de multi functionele Chipknip, zorgen." Voor het agrarisch HBO en MBO organiseert PAB vanaf februari, met het segment Relatiebeheer en de contactpersonen van de ban ken, een afzonderlijk traject. "Mochten banken nu al gesprek ken hebben gepland met deze instellingen of gerichte vragen van hen hebben gekregen, dan is het verstandig dat ze contact opnemen met ons", aldus Van Bussel. "Dat geldt ook voor banken met WO-, HBO- of MBO-instellingen onder hun klanten, die vóór 20 december niet door Projecten Aangesloten Banken zijn gebeld. Ze kunnen overigens ook een beroep op ons doen voor ondersteuning bij de benadering van VWO, MAVO en HAVO, maar in eerste instantie worden ze geacht zelf initiatieven te nemen naar deze instellingen. Verder kunnen banken bij PAB terecht voor een folder over de Chipknip voor studenten. Daar van is een beperkte oplage beschikbaar." Projecten AB C (040)217 77 28 Relatiebeheer' Het personeelsarrangement voor auto's van zelfstandigen. De kor- bij de Nederlandse Vereniging ting bedraagt 30% en de provisie van Fysiotherapeuten in de Sportgezondheidszorg (NVFS) aangesloten leden is uitgebreid. Onder het arrangement valt in het vervolg ook de motorrijtui- 10%. Het aangepaste arrange ment staat maandag in de Rabo- Infobank van komende maandag. Relatiebeheer genverzekering voor bedrijfs- f (040)217 77 00 Het hoofdkantoor van Rabobank Edam-Volendam is een van de dertig banken waar sinds kort de nieuwste reclamezuil van de Rabobank staat. De zeven meter hoge zuil is uitermate geschikt om voorbijgaand verkeer te attenderen op de Rabobank en daarmee de aantrekkingskracht van de bank letterlijk te verhogen. Naast aandui ding van datum en tijd bevat de zuil een lichtkrant, waarop de bank zelf reclameteksten kan invoeren. Op dit moment is ook een kleinere zuil in ontwikkeling. Banken die interesse hebben in buitenreclame kunnen contact opnemen met Fried van Aken van bet Huisstijl Management Bureau: (040)217 63 14. De regiocommissies van de CAAR moeten zich meer profileren en nóg actiever contact met de achterban zoeken. De commissieleden moeten verdere opleidingsmogelijkheden krijgen. Dat schrijft Rob Hezemans, scheidend secretaris van de CAAR, in een notitie naar aanleiding van enquêtes onder de leden van de CAAR/regiocommissies en mede werkers van de Rabobankorganisatie. Omdat nog steeds slechts de helft van de medewerkers bekend is met de activiteiten van de CAAR, moeten de communicatie-inspan ningen worden opgevoerd. Hoewel de CAAR-leden het gevoel hebben dat hun invloed op de besluitvor ming van de Raad van Beheer is toegenomen, is het noodzakelijk dat met een gericht opleidings plan hun kennis en vaardigheden Relatiebeheer Bedrijvenadviesgroep Ondernemers die onlangs het Eko-keurmerk van de Stichting Keurmerk Alternatieve Landbouw (SKAL) kregen, staan vanaf komende maandag in de Rabo lnfobank. "Dit maakt het voor de relatiebeheerders en bedrijven- adviseurs makkelijker om gericht (potentiële) klanten te benaderen met een groene financiering", aldus Arie van der Spek van Relatiebeheer. Het overzicht, dat regelmatig wordt geactualiseerd, bevat meer dan alleen ecologi sche en biologische dynamisch producerende agrariërs. Ook biologische bereidingsbe- drijven en ondernemingen op het gebied van duurzaam bosbeheer en houtverwerking zijn erin opge- Relatiebeheer C (040)5217 77 00 nog meer worden vergroot. Hezemans concludeert dat er een stap in de goede richting is gezet met de professionaliseringsope ratie die in juli 199.5 begon, maar dat er nog een lange weg is te gaan. De conclusies en aanbevelingen uit de nota kregen onlangs de steun van zowel de werknemers als werkgeversdelegatie in de CAAR. Jan van den Bogaard, voorzitter van de werknemersde legatie, vond het wel teleurstel lend dat er een slechte respons was op de onder leden van de CAAR/regiocommissies gehou den enquête. Ook bij de werkge vers leefde een licht gevoel van teleurstelling, maar overheerste het optimisme. "Als we de ingesla gen weg naar professionalisering voortzetten, komt het resultaat vanzelf", aldus scheidend lid. Hans de Boer. CAAR-bureau 7 (030)216 10 50

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2