Rabobank stevige nummer één op particulierenmarkt 'De schoorsteen moet wel blijven roken' POPIA 1996 Boek winteravondlezingen bijna helemaal uitverkocht Chipknip promotiekaravaan fA Colofon Agrariër zoekt alternatief in zorgsector Geen managers maar ondersteuners In de ogen van de medewerkers heeft de Rabobank haar eerste plaats in de particulierenmarkt verstevigd ten opzichte van nummer twee, de Postbank. Dat wijst de Periodieke Opiniepeiling Identiteit en Arbeidsklimaat (POPIA) 1996 uit. De grootste stijging heeft zich voorgedaan bij het oordeel over het tarievensysteem voor het beta lingsverkeer van de Rabobank. Ook zien de ondervraagden vooruit gang bij de beleggingsadvisering. Een minder concurrerend punt blijft de hoogte van de spaarrente. Het particuliere dienstenpakket is goed, vindt een overgrote meer derheid van de ondervraagden. Het afschaffen van de tarieven voor de particuliere betaalreke ning heeft een positieve invloed gehad op de waardering voor het tarievensysteem. Vooral mede werkers van lokale banken die met particuliere klanten te maken hebben, vinden de tarieven eer lijk. Aan de lage kant zit de waar dering voor de spaarrente, terwijl de hypotheekrente ook maar van een krappe meerderheid het pre dikaat 'gunstig' krijgt. Cees van Tiggelen van het seg ment Cliënten Advies: "De rente op de Rendement Rekening is marktconform: de rente die een klant krijgt past bij het aange houden saldo. Het rentepercenta ge van de direct writers ligt wel iswaar hoger dan het hoogste klasse van de Rendement Reke ning, maar Rabo Telesparen, dat geïntroduceerd is na de opinie peiling, kan zich volwaardig meten met Roparco en Spaarbeleg. De beleggingsadvisering scoort redelijk goed bij medewerkers van plaatselijke banken, maar hun collega's van Rabobank Nederland zijn hierover duidelijk minder positief. Roy van Diem van het segment Financiële Advi sering heeft geen verklaring voor het verschil: "Misschien voelen medewerkers van Rabobank Nederland de praktijk niet goed Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Henriëtte Bosch Kees van Dun Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Bart Padberg Henk Ruurda Ivonne Smit Willemien Veldman-Marsman Mare van de Ven Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 aan. Het beeld van de lokale bankmedewerkers sluit naar mijn mening beter aan bij de werke lijkheid. Marktonderzoek geeft aan dat we het op beleggingsge- bied steeds beter doen. Door gezamenlijke acties hebben we de afgelopen jaren geweldige stap pen voorwaarts gezet. Het komende jaar steken we nog extra energie in de beleggingen sfeer om het verschil met ABN AMRO te dichten." Net als in de bedrijvenmarkt is er ook in de particulierenmarkt meer waardering van medewer kers voor het commerciële beleid en het snel reageren op ontwik kelingen. Vooral met de reclame Meer dan 1.100 Nederlandse medewerkers van Rabobank Nederland en plaatselijke banken hebben dit jaar mee gewerkt aan de Periodieke Opiniepeiling Identiteit en Arbeidsklimaat (POPIA). Van daag het laatste artikel in een reeks van vijf, die de Rabo- krant aan de resultaten van het onderzoek wijdde: de Rabo bank als particulierenbank. voor de particulier zijn veel medewerkers ingenomen. Van Tiggelen: "Naast de positieve invloed van PSD beginnen ook verbeteringen in marktbeleid hun vruchten af te werpen. De uitin gen zijn conceptueel sterker en hebben meer samenhang. We gaan door op de ingeslagen weg, waarbij lokale banken inhaken op de centrale campagnes." POPIA 1996 Mening over de Rabobank ais particulierenbank mee eens en zeer mee eens) Medewerkers particulierenmarkt Plaatselijke banken plaatselijke banken Rabobank Nederland 1995 1996 1995 1996 1995 1996 Goed dienstenpakket voor particulieren 90 90 89 89 78 84 Gunstige rente tarieven sparen 34 32 27 29 39 36 Gunstige rente tarieven hypotheken 59 57 59 59 51 50 Eerlijk tarievensysteem betalingsverkeer 62 77 60 84 60 73 Goede beleggings adviezen 54 62 59 68 20 22 Goed/uitstekend commercieel beleid 64 71 64 74 55 65 Goede/uitstekende reclame 74 82 71 82 63 73 Reageert snel op marktontwikkelingen 50 60 51 63 38 47 Het boek 'Democratie, Dimen sies en Divergenties' loopt als een trein. Twee weken na de introductie is de eerste oplage nagenoeg uitverkocht. Verreweg de meeste bestellin gen van dit ook als handelsedi tie in de boekhandel verkrijgba re verzamelwerk met lezingen over de democratie in Neder land kwamen van de lokale banken. De RabobankAcade- mie overweegt een herdruk. Het bestelformulier is te vinden op de Rabolnfobank onder tref- nummer 649204. Het ISBN- nummer is 90-5250-553-5. Cliënten Advies De Chipknip promotiekara vaan trekt ook de komende weken door het land. Op 18 en 19 december staat Zwolle op het programma, op 20 en 21 december Groningen. Nijme gen maakt op 23 en 24 decem ber nader kennis met de elek tronische beurs. Cliënten Advies C (040)217 70 08 Relatiebeheer Bedrijvenadviesgroep O nT" 3 Relatiebeheerder Lambert Vissers (r) op het bedrijf van Gerard Poelen: Het begeleiden van gehandicapten kost veel tijd. Verstandelijk gehandicapten, ex-delinquenten, drugsverslaafden, vluchtelingen en psychiatrische patiënten - nogal eens gedoemd tot lange dagen van volstrekte ledigheid - vinden steeds vaker werk op het boerenbedrijf. Dit biedt hen een zinvolle dagbesteding en de kans deel te nemen aan het economische proces en de agrarische onder nemer een alternatieve bron van inkomsten. Mits tevoren duidelijke afspraken zijn gemaakt. Schoten de kampeerboerderijen een aantal jaren geleden als pad denstoelen uit de grond, sinds kort doet een heel nieuw feno meen opgang op het platteland: de zorgboerderij. Boeren en boe rinnen met een meer dan gemid delde interesse in hun medemens stellen hun bedrijf open voor groepen mensen die anders de hele dag werkloos achter de ramen van allerlei instellingen zouden moeten zitten. De mensen om wie het gaat krijgen zo contact met de maatschappij en de boer in kwes tie creëert nieuwe kansen voor zijn bedrijf. "Als de afspraken tenminste goed zijn gemaakt, en daar schort het soms aan", zegt relatiebeheerder Lambert Vissers van Rabobank Groesbeek/Mil- lingen aan de Rijn. Vissers weet waar hij het over heeft. Ruim een jaar geleden kwam stierenmester Gerard Poelen bij hem met een hoogst ongebruikelijk idee. Hij wilde overstappen op melkgeiten en kippen en daarnaast verstande lijk gehandicapte kinderen de kans bieden op zijn bedrijf een zinvolle dagbesteding te vinden. De Groesbeekse bank was enthou siast. De Stichting Groesbeekse Tehuizen, die de zorg heeft voor bijna vierhonderd pupillen, even eens. Een vliegende start volgde. Toch duurde het geruime tijd voordat het project in kannen en kruiken was, "vooral door de cultuurverschillen tussen de com mercieel georiënteerde agrarische ondernemer en de zorgsector, die heel andere belangen heeft", aldus Vissers, die ervan overtuigd is dat dergelijke projecten alleen kans van slagen hebben als ze commercieel haalbaar zijn en iedereen meewerkt. Hij schakelde het Ministerie van Landbouw, de DLV, de Zorg verzekeraars, de provincie en de gemeente in, kreeg een land bouwsubsidie los voor innovatie ve projecten en vroeg de Stichting Steun door Rabobanken om een geldelijke bijdrage. De voorwaar delijke toezegging daarvan is bin nen. Vissers: "Je moet je heel goed realiseren dat het begelei den van gehandicapten tijd kost. De bedrijfsinkomsten gaan daar door omlaag, terwijl de schoor steen wel moet blijven roken." Poelen en zijn vrouw hebben daar om duidelijke, zakelijke afspra ken gemaakt met de Stichting Groesbeekse Tehuizen. Inmiddels is, samen met de stichting, een Vennootschap onder Firma (VOF) opgericht. Het salaris van Poelen komt uit deze VOF. Mevrouw Poelen, opgeleid in de gehandi captenzorg, neemt de dagelijkse verzorging van de twaalf pupillen die straks op het bedrijf werken, op zich. Haar salaris wordt be taald door de stichting. Vissers verwacht dat het nieuwe bedrijf van Poelen over drie jaar break even draait. Rabobank Groesbeek/ Millingen aan de Rijn C (024)399 51 11 In het Hypotheek Advies Centrum in Utrecht werken vijf hypotheekadviseurs en twee commercieel ondersteu ners. En niet, in tegenstelling tot het bericht in de Rabokrant van vrijdag, twee commercieel managers.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2