Eigen Huis maakt in 1997 gebruik van nieuwe media Actie Zomerreizen begint deze week 'Consumptie groeit in 1997 minder sterk' Verwerking geautomatiseerde systemen rond de jaarwisseling 'Garantieregeling kredietrisico Eurocards' vervalt in 1997 Colofon Eigen Huis Het segment Eigen Huis maakt volgend jaar meer gebruik van een nieu we mediatechniek om contact met de klanten te krijgen. Wie kiest voor 'Huis Aanbod' telediensten, die worden aangeboden via RTL 4 en 5 of regionale kabelkranten, krijgt informatie over woningen én wordt vervolgens gewezen op het nummer van de Rabo Hypotheeklijn. Dat is de essentie van de overeen komst met Mogvis BV en Solutions Media, waar hoofd Marktbewerking en Verkoop ondersteuning Joost Huvenaars afgelopen week zijn handteke ning onder zette. Gedurende één jaar gaan beide partijen verder bekijken of de samenwerking loont. "Het gaat hier om een voor ons nieuwe advertentiemo gelijkheid", licht Huvenaars toe. "Normaal maken we gebruik van kranten, tijdschriften, radio en televisie. Maar ook deze vorm lijkt geschikt om verkoopkansen voor de bank te genereren. Ieder een die zo'n teletekstpagina raad pleegt is immers een potentiële koper. De ervaring tot nu toe biedt perspectief. Voor onder zoek is meer tijd nodig. Vandaar de overeenkomst." Gebruikmaken van Huis Aan bod telediensten gaat als volgt. De kijker stemt het televisietoe stel af op RTL of een regionale kabelkrant, drukt de teietekst- knop in en kiest de pagina (pagi na 457 van RTL Tekst). Vervol gens belt de kijker het telefoon nummer dat in beeld staat en volgt de instructies op. Uiteindelijk krijgt de raadpleger een persoon lijke pagina toegewezen. Met de druktoetsen van de telefoon kan hij dan op zoek naar een geschik te woning. "De telefoon is eigen lijk het toetsenbord van een com puter, terwijl de televisie de monitor is", zegt commercieel directeur Mare Bloemhoff van Mogvis BV. Als de kijker genoeg informatie heeft vergaard en wil afsluiten, verschijnt het nummer van de Rabo Hypotheeklijn in beeld. Huvenaars: "In de afgelo pen maanden hebben we al kun nen ervaren dat heel wat teletekst huizenzoekers contact zochten met de Rabo Hypotheeklijn." Eigen Huis (040)217 76 91 Cliënten Advies De vaderlandse economie groeide in het derde kwartaal van dit jaar met 3%, vergeleken met dezelfde periode van vorig jaar. De gezins consumptie steeg met 3,2% in volume. "Een krachtige werkgelegen heidsgroei en een forse toename van de kredietverlening zijn de belangrijkste motoren achter de consumptiegroei", meent Rikkert Scholten van de Stafgroep Economisch Onderzoek. "Maar volgend jaar ligt er een wat minder sterke toename in het verschiet." De groei van de economie is vol gens het Centraal Bureau voor de Statistiek in lijn met die in het tweede kwartaal (3,1%), maar duidelijk groter dan die in het eerste kwartaal (1,4%). Vooral de goederenproductie groeide sterk (3,6%), gevolgd door de commerciële dienstverlening (3,1%) en de niet-commerciële dienstverlening (1,1%). In de eerste negen maanden van dit jaar namen bij de gezinscon- Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Henriëtte Bosch Kees van Dun Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Bart Padberg Henk Ruurda Ivonne Smit Willemien Veldman-Marsman Mare van de Ven Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 sumptie vooral duurzame goede ren een zeer hoge vlucht. Er werd vooral meer besteed aan woning inrichting, huishoudelijke appa raten en vervoermiddelen. Ook financiële diensten vonden bedui dend méér aftrek dan in dezelfde periode van 1995. Daarentegen werd er wat minder besteed in de horeca en aan de consumptie van ijs en vlees. Komend jaar zal de consumptie- groei volgens Scholten wat min der sterk toenemen. "De koop kracht van gezinnen neemt nauwelijks toe, terwijl de groei van de werkgelegenheid en vooral de kredietverlening waar schijnlijk iets aan kracht zullen verliezen." Cliënten Advies "De zomerprogramma's beginnen binnen te druppelen. Tijd dus om de mailings voor de actie Zomerreizen te versturen", aldus Lilian Evers van het segment Cliënten Advies. Tegelijkertijd met de bestel de materialen kregen de reizenverkopende banken ook een gratis publicitcitspakket met een redactioneel artikel, een advertorial en twee lokale advertenties. Hiermee kunnen de banken de Reissom Retour Wedstrijd in hun werkgebied promoten. Rabobank Reizen Als u uitkijkt naar de vakantie geven wij u een mooi vooruitzicht. Klanten die vóór 31 maart een reis boeken bij een Rabobank kunnen hun reissom terugwinnen door het wedstrijdformulier in te vullen. De eerste trekking gebeurt op maandag 6 januari. Rabobank Nederland stuurt de bank van prijswinnende klanten een uitge breide publiciteitsmap om de prijsuitreiking commercieel opti maal te benutten. Bij de mailing die de klant ont vangt zit een antwoordkaart waarmee hij zijn persoonlijke informatiepakket kan aanvra gen. Evers: "Een aantal zaken dat hij in dit informatiepakket kan verwachten, wordt in de mailing genoemd. Om de beloften aan de klant waar te maken, is het dus De laatste verwerking van het jaar is op dinsdag 31 december. Om de lokale banken in de gele genheid te stellen zo veel moge lijk mutaties in het oude jaar te verwerken, is het uiterste aan- meldtijdstip voor minibatches gesteld op 18.00 uur. Direct na de verwerking per 31 december beginnen de maand- en jaarwerkzaamheden. De output op papier ontvangen de banken in de periode van 2 tot en met 7 januari. De COM-output is uiter lijk 16 januari in het bezit van de lokale banken. Dit staat te lezen in circulaire 21/98, die vandaag bij de banken arriveert. In de circulaire verder aandacht voor het eerder vertrek ken van de postauto's op 24 en 31 december en een overzicht van de verwerking van geautomati seerde systemen rond de jaarwis seling. De circulaire staat vanaf maan dag in de Rabolnfobank. van belang dat deze materialen ook daadwerkelijk in het infor matiepakket zitten." Rabobank Nederland verwerkt de antwoordkaarten dagelijks op lijsten en stuurt ze meteen door naar de betreffende banken. Op de lijsten staat een overzicht van de ingestuurde kaarten en de daarop vermelde gegevens. Op basis hiervan kan de lokale bank een persoonlijk informatiepakket voor de klant samenstellen. Lilian Evers adviseert lokale ban ken om een telefonische afspraak te maken wanneer de klant het pakket komt ophalen. Of te ver tellen dat de bank nog geen tijd heeft gehad om het samen te stel len. "De klant weet dan in ieder geval waar hij aan toe is. Eerlijke, open communicatie wordt ge waardeerd." In het marktbewer kingspakket Actie Zomerreizen 1997 zitten twee belscripts die als leidraad kunnen dienen bij de telefonische benadering. Evers wijst er ook op dat het belangrijk is om de binnengekomen ant woordkaarten te verwerken in WTS. "Op die manier kunnen we in de toekomst nog betere en effi ciëntere reizenacties ontwikkelen." Verkoopondersteuning Reizen (040)217 66 39 Cliënten Advies De 'Garantieregeling kredietrisi co Eurocards' wordt volgend jaar niet verlengd. Hoewel het marktaandeel in creditcards tot ruim elf procent is gegroeid, doen de banken slechts spaar zaam een beroep op de regeling. "Deze ontwikkeling leidde tot de conclusie dat verlenging van de regeling niet nodig is", aldus Cees Hoogkamer van Cards en Chartale Betaaldiensten. Op grond van de garantierege ling kunnen lokale banken het verlies claimen dat zij lijden als zij een vordering, die is ontstaan door het gebruik van een door de bank verstrekte creditcard, niet kunnen verhalen op de klant. "De regeling is twaalf jaar gele den ingesteld om de afzet en het gebruik van creditcards in de Rabobankorganisatie te stimule ren", vertelt Hoogkamer. "Het sterk stimuleren van de afzet en het gebruik van credit cards heeft niet tot risico's geleid die de instandhouding van een garantieregeling rechtvaardigen. De lokale banken zijn goed in staat zelf een afweging te maken aan welke klant zij wel en aan welke klant zij geen creditcard - met een bepaalde bestedings ruimte- verstrekken. Overigens moet ook de lokale bank die een beroep doet op de regeling, al het mogelijke in het werk stellen om toch het geld bij de klant te innen. De bedoelde claims behoren bovendien tot het normale bedrijfsrisico van banken, daar is geen garantieregeling voor nodig." De garantieregeling vervalt met ingang van 1997. Dit betekent dat alleen claims, waarbij de cre ditcard vóór 1 januari 1997 op de in de regeling vermelde stop- lijst is geplaatst, in behandeling worden genomen. De banken moeten deze claims wel uiterlijk 1 april 1997 op de gebruikelijke wijze bij Onderlinge Risicovoor zieningen indienen. Ondersteuning Betaaldiensten C (040)217 60 41

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2