Meerderheid lokale banken zegt segmentformule te gebruiken De revival van molleboon en andere streekproducten Benoemingen Rabobank smaakmaker met allochtonenbeleid Landbouw RAI: méér dan een 'dagje' Amsterdam' Colofon Financiële Advisering Het aantal banken dat zegt geheel of gedeeltelijk de segmentformule te hebben doorgevoerd, steeg in het derde kwartaal naar 86 procent. Dat blijkt uit een telefonisch onderzoek onder 262 commercieel managers en 522 financieel adviseurs over de doorvoering van Visie '98 en de daarbij horende pro-actieve manier van werken. Relatiebeheer Bedrijvenadviesgroep In het Groningse Eenrum prijkt de molleboon -een tot voor kort bijna uitgestorven gewas - op het menu van Abraham's Mosterdmakerij. Kok Freek de Roos maakt er volgens culinaire omnivoren een overheerlijk soepje van. Streekproducten als de molleboon zijn bezig met een ware revival, zo is te lezen in het boek 'Slimme Streken', dat afgelopen vrijdag van de persen rolde. De boerenstand vaart er -als primair producent- wel bij. Van de 464 banken die menen de segmentering te hebben doorge voerd, hebben er 378 ook een commercieel manager benoemd. En daar weer 216 banken van hebben klanten toebedeeld aan een financieel adviseur. De groot ste knelpunten liggen bij kleine banken. Daarnaast kiest een aan tal banken er bewust voor de seg mentformule niet door te voeren. Tachtig procent van de banken De Raad van Beheer benoemt Jaap Hazen en Hanno Riedlin per 1 januari 1997 tot directeur van Rabobank Nederland. Hazen is hoofd van de Stafgroep Coöpe ratie en interim hoofd Corporate Communicatie. Riedlin is lid van de directie van Rabobank Inter national. De Raad van Beheer heeft ook besloten vier medewerkers per 1 januari 1997 te benoemen tot onderdirecteur van Rabobank Nederland. Het gaat om Jim Schütz, directeur Rabofacet; Jan van Veenendaal, hoofd Fiscale Zaken binnen het directoraat Juridische en Fiscale Zaken, Thomas van Rijckevorsel, hoofd International Private Banking Trust en Wim Timmer, hoofd Accountantsdienst AB-Zuid. De benoemingen worden aangekon digd in circulaire 01/516, die vandaag verschijnt. De circulaire staat vanaf maandag in de Rabolnfobank. Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Henriëtte Bosch Kees van Dun Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Bart Padberg Henk Ruurda Ivonne Smit Willenden Veldman-Marsman Mare van de Ven Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 heeft een commerciële binnen dienst FA. Bij bijna zeventig pro cent werkt die ook voor Eigen Huis, terwijl dertig procent een binnendienst alléén voor FA heeft. Deze laatste groep bestaat voor tweederde uit banken met méér dan 50 FTE's en voor een derde uit middelgrote banken. Over het algemeen is de verhou ding 1 medewerker binnendienst voor 2,5 financieel adviseurs. Hoe groter de bank, hoe minder commerciële ondersteuning een adviseur krijgt. Van de managers geeft veertig procent aan een beleidsplan FA te hebben. Een evengroot percentage zegt dat niet te hebben. Welgeteld Dit staat in de nota Allochtonen beleid van Arthur van Looij, hoofd organisatie- en overlegza ken van Rabobank Nederland. De nota, zowel door werkgevers als werknemers binnen de CAAR met instemming ontvangen, heeft nog voor zijn effectuering al veel Bedrijvenadviesgroep De Wit specificeert de bezoekers van de 19e Landbouw RAI die van maandag 20 tot en met zater dag 25 januari wordt gehouden: "Akkerbouwers, melkveehou ders, loonwerkers en intensieve veehouders. We zien ze graag mét partner, omdat zij investeringsbe slissingen samen nemen. De sector heeft momenteel veel aandacht voor de zogeheten 'duurzame landbouw', met zijn milieuvrien delijke productiemethoden. Daar naast is er veel belangstelling voor kostprijsverlagende investe ringen en voor kwaliteitsproduc ten. De landbouwers enten er hun investeringsplannen op en in Am sterdam vergelijken zij de opties." Op de 'beurs der beurzen' staan Rabobank, Interpolis en Hagel- unie gebroederlijk bijeen in de Amstelhal. "De Rabobankstand, twintig procent combineert het be leidsplan FA met dat voor Eigen Huis. Inmiddels gebruikt ruim twintig procent van de financieel adviseurs een persoonlijk ver koopplan. De resultaten daarvan worden in tachtig procent van de gevallen gemeten en geëvalueerd. De commercieel managers zijn ten aanzien van hun informatie voorziening het beste te spreken over IRIS, gevolgd door het seg ment FA zelf en -als laatste- Interpolis. Vooral de afstemming tussen deze drie partijen laat naar de mening van de managers nog wel eens te wensen over. Meer belangrijke resultaten uit het continue-onderzoek FA-moni- tor over het tweede en derde kwar taal van dit jaar staan maandag in de Rabolnfobank. Financiële Advisering C (040)217 70 07 lof geoogst. Vooral de introductie van het markgericht denken is tij dens een bijeenkomst met leden van de Tweede Kamer en vertegen woordigers van allochtone orga nisaties in goede aarde gevallen. Volgens Van Looij is de Rabobank daarmee op dit gebied in Neder- nummer 38, zal duidelijk aanwe zig zijn, we pakken het anders aan dan andere jaren. Bezoekers kunnen meedoen aan een dyna misch vragenspel over de vier branches. Dat wordt visueel aan trekkelijk gemaakt." De standbemanning bestaat voor namelijk uit adviseurs van ban ken plus enkele specialisten van Rabobank Nederland. Teleban kieren, Internet, de Chipknip en het saldo Begrotingsmodel wor den doorlopend gedemonstreerd. Het thema 'Plannen voor de toe komst maak je samen met de Rabobank', sluit aan op het Landbouw RAI-motto 'Omdat visie nodig is'. "Je moet het uitreiken van de relatiekaarten meteen al benut ten", besluit De Wit. "Vraag waar klanten mee bezig zijn, wat "Het concept van streekeigen pro ductie sluit perfect aan op de veran derende vraag uit de markt", meent de Wageningse onderzoeker Dirk Roep van de Landbouwuniversiteit en mede-initiatiefnemer van het boek, over de opmars van het streek product. Voor de Tweede Wereld oorlog was de consumptie van deze producten de gewoonste zaak van de wereld. Oudere Groningers herin neren zich nog als de dag van giste ren de molleboon, gepoft op de kolenkachel, het snoepje van toen. Met de komst van de grootgrutter en de teloorgang van de kleine win kelier op de hoek, veranderden de culinaire gewoonten van een heel land 'smaakmaker' geworden. Wim Meijer, voorzitter van de CAAR, wees nog eens met nadruk op het belang van het welslagen van het allochtonenbe leid. "Laten we daarom nou een doel stellen en dat waarmaken. Want vrijblijvendheid op dit gebied moet tot het verleden behoren." (AAR-bureau f (030) 216 10 50 ze op de beurs denken te vinden. Wat zij er vervolgens bij ons en anderen zien, beïnvloedt hun plannenmakerij. Praat je er dan later met ze over, dan kun je beter inhoud geven aan een eventuele realisatie van investeringsplannen." Relatiekaarten kosten 22,50 en zijn tot 1 januari te bestellen onder artikelnummer 980450, de besteleenheid is vijf. Alléén de op de Landbouw RAI ingeleverde volk. Geen mens wist meer hoe de Schokker mop, Drents boerenbrood, Opperdoezer ronde en Rommedoe- kaas smaakten. Het enige naar nostalgie zwemende product dat nog in grote hoeveelheden wordt geconsumeerd, bij voorkeur op zaterdag voor de deur van de Hema, is de befaamde Gelderse worst, gefabriceerd in Brabant. Nu bijzondere producten voor menig consument de norm worden, is er weer volop ruimte voor de afzet van streekproducten. Dit biedt agrarische ondernemers die op zoek zijn naar alternatieven, de mogelijkheid extra inkomsten te krijgen. In 'Slimme streken' vertel len 25 agrarische ondernemers hoe zij dit hebben aangepakt. Groen Managementdirecteur en hoofd Strategisch Duurzame Ontwikkelingen, Bart Jan Krouwel schrijft in het voorwoord: "De titel 'Slimme Streken' zie ik als een speelse en hedendaags synoniem van het door mij zo gewaardeerde boerenverstand." Het boek -een prima relatiegeschenk- is te bestel len bij uitgeverij Roodbont. Meer informatie staat maandag in de Rabolnfobank. Uitgeverij Roodbont (0575)54 56 88 kaarten worden doorbelast. Banken die kaarten bestellen krij gen een poster voor de beurs, met nummer en locatie van de Rabo bankstand. De voorbeeldbrief om klanten uit te nodigen en de selectieprocedu res staan vanaf maandag in de Rabolnfobank. Bedrijvenadviesgroep C (040)217 70 04 Wil de Rabobankorganisatie allochtone ondernemers aan zich bin den, dan moet zij zelf meer allochtone medewerkers in dienst nemen. Er moet daarom geld worden vrijgemaakt om jaarlijks twintig allochtonen leerwerkplaatsen aan te bieden. Ruim honderdduizend mensen bezochten vorig jaar de Landbouw RAI, maar liefst veertigduizend deden dat met een relatiekaart van de Rabobank. "Mensen gaan steeds gerichter naar beurzen", weet marketeer Twan de Wit. "Daarom zijn er voor deze doelgerichte ondernemers relatiekaarten beschikbaar. De Landbouw RAI bete kent voor hen veel meer dan een 'dagje' Amsterdam." Landbouwers gaan steeds gerichter naar beurzen en schenken veel aandacht aan duurzame ontwikkelingen.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2