'Het werven van nieuwe klanten is hogeschoolwerk' Postcodeproject van start Coöperatiegedachte onder het stof Amsterdamse 'Dolce Vitaboten' gefinancierd met groen geld Nieuwe opleiding Acquisitie gereed Colofon Betrokkenheid medewerkers gering Relatiebeheer "Het werven van nieuwe klanten is hogeschoolwerk", zeggen Piet van de Port van het segment Relatiebeheer en Cees van den Dool van de RabobankAcademie. Beiden stonden aan de basis van een vier daagse opleiding Acquisitie. De Rabobank wil daarmee de kwalitei ten van de relatiebeheerders op een hoger plan brengen. Het doel: binnenhalen van meer nieuwe bedrijfsrelaties door ze gericht te benaderen. Op een volstrekt onbekende ondernemer afstappen, die ban kiert bij de concurrent. En dan: hem er ook nog van weten te overtuigen dat de Rabobank hem veel -zo niet meer- te bieden heeft. Hoe doe je dat? En wat moet je beslist niet doen? Het is een vraag waarmee menig relatie beheerder in de dagelijkse prak tijk worstelt. De drempel om op nieuwe klanten af te stappen, blijkt behoorlijk hoog. Corné de Louw, relatiebeheerder bij Rabobank Nijmegen kan daar over meepraten. Hij volgde als een van de eersten de opleiding Acquisitie. "Een must voor iedere relatiebe heerder", zegt hij over de oplei ding. "Tijdens een acquisitiege- sprek gebruik je heel andere technieken dan bij het verkoop gesprek. Bovendien heb ik geleerd dat een goed plan van aanpak essentieel is." Juist daar schort het nogal eens aan, menen Van de Port en Van den Dool. "In de praktijk werven veel banken klanten zonder tevoren precies te weten welke kant ze op willen. Als het eerste gesprek eenmaal Relatiebeheer Liefhebbers van de Italiaanse gondel, met een luid zingende tenor gondelend op de achter plecht, kunnen tegenwoordig in Amsterdam terecht. Sinds deze zomer varen daar onvervalste 'Dolce Vitaboten' rond, gefinan cierd met groen geld van de Rabobank. Het krijgen van de groene financiering voor dit nieu we varende fenomeen, dat wegens het barre klimaat van het noor den een glazen salon heeft, had heel wat voeten in de aarde. Dankzij de milieuvriendelijke manier waarop het vaartuig is Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Henriëtte Bosch Kees van Dun Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Bart Padberg Henk Ruurda Ivonne Smit Wiliemien Veldman-Marsman Mare van de Ven Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 gebouwd en zich door de grach ten verplaatst, met elektromotor in plaats van een knallende, rokende diesel, kreeg de eigenaar uiteindelijk vorige week een groencertificaat. Of de Amster damse gondelier even goed bij stem is als zijn Italiaanse collega, is niet bekend. Groen Management 7 (030)216 48 02 loopt, gaat het vanzelf. Zodra dit echter niet het geval is, zie je dat de relatiebeheerder terugvalt op ingesleten, niet effectieve ge sprekstechnieken. Dan begint hij geheid te smijten met producten en tarieven, iets dat juist niet moet tijdens een acquisitiege- sprek." Van den Dool constateert dat de vaardigheid om een gestructu reerd acquisitiegesprek te voeren vaak ontbreekt, "ondanks het feit dat de relatiebeheerder com municatief heel goed kan zijn." De vierdaagse acquisitie-oplei ding begint met het opstellen van een doorwrocht plan. Na dit denkwerk volgt de praktijk: het voeren van acquisitiegesprekken. Het trainen gebeurt door middel van rollenspellen en met behulp van een videocamera. Daarna wordt de relatie in het diepe gesmeten. Van de Port: "Hij moet tijdens de cursus telefonische acquisitiegesprekken voeren met vijf potentiële klanten, die hij zelf aandraagt." Dit leverde een cur sist tijdens de try-out een klant van twee miljoen gulden op. De Louw heeft intussen samen met zijn collega's een acquisitieplan geschreven, "zodat we nu ge structureerd nieuwe klanten kun nen werven." Meer informatie staat in de oplei dingsplanner en vanaf maandag in de Rabolnfobank. RabobankAcademie C (040)217 67 70 Sinterklaas gaf vorige week bet startsein voor bet Postcodeproject. Tijdens een feestelijke bijeenkomst op 5 december, waarop ook Sinterklaas van de partij was, is het startschot voor het Postcode-project gelost. Doel van dit project is de efficiency van de interne postverzending te verhogen. Voor de interne postverzending heeft Rabofacet Fysieke Dis tributie te niaken met twee ver schillende coderingen, namelijk bankcodes en tussenpersoons nummers van Interpolis. Het Postcode-project moet ertoe leiden dat vanaf 1 maart 1997 voor alle postverzending één codering wordt gehanteerd: een combinatie van postcode en huisnummer. Iedere lokale Rabobank krijgt dus een afle veradres dat bestaat uit een postcode en een huisnummer. Voor bijvoorbeeld de Rabo bank Alphen aan den Rijn, met bankcode 3016, wordt het nieuwe afleveradres 2404 WE 160. Het lijkt om een simpele opera tie te gaan. Maar niets is min der waar. Want in de drie "Als bestuurders kunnen wij wel dénken dat de Rabobank- organisatie synoniem is met een coöperatie, kunnen wij wel dén ken dat de coöperatievorm een deel is van onze identiteit. Maar als de medewerkers in het land de bank toch vooral zien als een com merciële onderneming, is sprake van een duidelijke kloof. Tegen die achtergrond roep ik de CAAR op gedachten te formuleren, ini tiatieven te nemen die de identiteit van de Rabobank als coöpera tie vorm en inhoud kunnen geven." Met deze woorden reageerde Wim Meijer, voorzitter van de Raad van Beheer en van de CAAR, op de uitkomsten van het POPIA-onderzoek naar (onder meer) de Rabobank als coöperatieve bank. Uit het onderzoek bleek dat slechts 38 procent van de ondervraagden vindt dat 'de coöperatieve gedachte centraal staat in het doen en laten'. Ook de uitkomst op de stelling 'coöperatieve bank, daarom positief onder scheidend' bleef met 44 procent positief aan de magere kant. Aanzet tot de discussie gaf Wim Huijgen van de werknemersde legatie en hij kreeg bijval van Paul Burghouts, lid van de hoofddirectie. Die noemde dit 'het meest verontrustende uit de hele opiniepeiling', met name gezien het feit dat ruim twee jaar geleden is begonnen met de coö peratiediscussie. Naar de mening van Burghouts maakt dit duide lijk dat de coöperatiegedachte, de identiteit van de Rabobank - organisatie de laatste decennia onder het stof was komen te liggen Hans Bais van de werkgeversde legatie probeerde de discussie te nuanceren door te wijzen op andere cijfers (85 procent steunt de gedachte aan lokale zelfstan digheid, 86 procent vindt dat de Rabobank een sterke binding met de plaatselijke gemeenschap heeft en 77 procent meent dat de Rabobank haar verantwoorde lijkheid naar de samenleving serieus neemt). Marian De Jong-Busser van de werknemersdelegatie herinner de eraan dat twee jaar geleden is afgesproken de coöperatiedis cussie met de medewerkers gelijk op te laten gaan met die bij de directeuren. Nu de coöpe ratiediscussie in het stadium van beslissingen is terechtgekomen, blijken de medewerkers nog nauwelijks betrokken bij deze discussie. Burghouts: "Toch is dat wel geadviseerd.Maar zo is het niet gegaan", aldus De Jong. maanden die de projectgroep rest, moeten acties worden ondernomen als het omcode- ren van output uit het compu tercentrum, het aanpassen van de centrale databases, het her zien van de fysieke en logistie ke systemen en het voorlichten van de Rabobankmedewer- kers. Daarom zijn zes deelpro- jectgroepen gevormd: Appli caties Bestanden, Centrale Databases, Print en Mailing services, Fysieke Distributie, Interpolis en Communicatie. Deze groepen zorgen voor de omcodering aan de centrale kant van de organisatie. De individuele afdelingen of ban ken moeten zelf actie onderne men om de nieuwe adressering in te voeren, maar krijgen daar allerlei hulpmiddelen voor aan gereikt. In de maanden januari en februari ontvangt iedereen nieuwe adressenboeken, tele foongidsen en wordt bijvoor beeld de Rabolnfobank aange past. Wanneer een omcodering meer voeten in de aarde heeft, bijvoorbeeld bij het omcoderen van lokale programma's of databases, dan staan er pro grammeurs klaar. Via de Help desk, bereikbaar via Klanten service Fysieke Distributie, kunnen de programmeurs (tegen het gebruikelijke tarief) ingeschakeld worden. Overigens kan men bij de Helpdesk ook terecht met alge mene vragen over het project. Alle deelnemers aan het project kregen van Sinterklaas een stempelapparaat met de slogan 'Postcode gebruik 'm goed'. "Hiermee kunt u allen uw eigen stempel op het project drukken", lichtte de Goedheilig man het presentje toe. Hoe iedere projectgroep dat doet, is te volgen in de Rabokrant. Klantenservice C (040)219 55 55

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2