°5 12 Voicemail medewerkers makkelijk af te luisteren Dankzij actie op tv nu 400.000 Foster Parents Hart onder de riem van cliëntadviseurs EasyStart dwingt startende ondernemer tot nadenken Beloning voor waterbespaarder Wegblokkade speelt ook Rabobank parten 19 9 6 Van Tiggelen pleit voor 'waardige profilering segment' Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 1 54 Week 49 -Donderdag 5 december Het Foster Parents Plan heeft met de tv-actie van twee weken geleden groot succes gehad. Er zijn tot nu toe 37.000 aanmeldin gen van nieuwe Foster Parents binnengekomen, van wie 33.000 rechtstreeks naar aanleiding van de tv-actie. Daarmee komt het totale aantal Nederlandse Foster Parents op vierhonderdduizend. Niet alleen de Sterren Playback Show maar ook het programma Koffietijd waren er volledig aan gewijd en tot 30 november ver scheen regelmatig een tv-spot van één minuut met Willeke Alberti op RTL-4 en een IM-advertentie in de landelijke dagbladen. De Ideeëncommissie Rabobankorganisatie heeft op 3 december een beloning uitgereikt aan Martijn van Bakel, operator bij Print- en Mailingservices van Rabofacet. Hij bedacht een methode om water te besparen bij de schoonmaakprocedure van microficheprinters. Zijn idee om bij het onderhoud van de apparatuur jerrycans te gebruiken met een kleinere inhoudis inmiddels ingevoerd. Van Bakel en zijn collega's hebben nu ca. 12.000 liter water per jaar minder nodig, ofwel 40%. Dit levert een extra besparing op, omdat bet vervuilde water apart moet worden verwerkt. Dertig procent van de GSM-voicentailboxcn van Rabobankmcde- werkers is moeiteloos af te luisteren. Dat blijkt uit de steekproef die de Stafgroep Coördinatie Beveiliging Rabobankorganisatie (COBRA) vorige week gehouden heeft. Afluisteren is makkelijk te voorkomen. De gebruiker hoeft alleen het password van de voicemail in te stellen. "Dertig procent is meer dan we dachten", bekent Jaap Linssen van COBRA, "maar beduidend minder dan het aantal waartoe De Telegraaf afgelopen zomer toe gang had." In juli luisterde dit dagblad tientallen ingesproken boodschappen van bekende Nederlanders af. Negen van de tien gebruikers bleken hun pass word niet gewijzigd te hebben. De PTT zegt in antwoord op het door COBRA gehouden onder zoek dat het onmogelijk is in te breken in de voicemailboxen. "In april zijn alle nog niet gewijzigde passwords gescrambled", aldus een woordvoerder. Naar aanlei ding van de steekproef van COBRA doet de PTT dit nu nog een keer. Desondanks adviseert Linssen medewerkers het wacht woord in te stellen als dit nog niet gedaan is: "Zo wordt in ieder geval voorkomen dat informatie in verkeerde handen valt." Het wijzigen van het password is heel eenvoudig. Door 333 op het GSM-toestel te drukken komt de gebruiker in het afspeelmenu van voicemail. Een druk op de -toets levert het hoofdmenu op, waar 4 (wijzigen persoonlijke instellingen) en daarna 41 (wijzigen password) gekozen moeten worden. Vervol gens toetst de gebruiker een pass word in dat bestaat uit 4 tot 7 cij fers. De voicemail herhaalt de code ter controle. Gebruikers kun nen gratis een volledige handlei ding bestellen bij PTT Klanten service mobiele telefonie (06-0507). Stafgroep Coördinatie Beveiliging Rabobankorganisatie f (030)216 23 79 Cliënten Advies Cees van Tiggelen, hoofd van het segment Cliënten Advies, heeft de 12.000 medewerkers van het segment een hart onder de riem gestoken. In een brief aan de medewerkers herinnert hij aan zijn toezegging dat hij ook na de Krachttoermanifestaties wil "blijven vechten voor de waardering en het respect die het segment Cliënten Advies toekomen." In de brief wijst van Tiggelen er op dat hij geen gelegenheid onbe nut laat zich in te zetten voor een 'waardige profilering van het segment'. "Maar", zo meent hij, "mijn persoonlijke bijdrage is daarvoor niet genoeg." De mede werkers van het segment hebben er volgens hem ook een aandeel in door te tonen dat ze hun vak Relatiebeheer Startende ondernemers in Eindhoven, Tilburg en Rotterdam hoeven zich niet meer het hoofd te breken over de manier waarop ze een ondernemingsplan moeten schrijven. De Rabobanken in deze plaat sen beschikken tegenwoordig over een handig hulpmiddel: EasyStart, een pc-programma waarmee de ondernemer in spe zijn plan kan vormgeven. "Dit programma dwingt de ondernemer goed na te denken over iedere stap die hij wil zetten", zegt relatiebeheer der Erik Bodewitz van Rabobank Eindhoven. Veel beginnende ondernemers wandelen met zevenmijlslaarzen door het woud van beslissingen waar ze doorheen moeten. De valkuilen slaan ze over, soms gemakshalve, veel vaker uit pure onwetendheid. Pas als de onder neming een feit is en de zaken eenmaal lopen, blijkt dat ze een aantal essentiële stappen hebben vergeten. Bodewitz: "EasyStart voorkomt dit. Het programma stelt kritische vragen en confron teert de ondernemer voortdurend met de antwoorden die hij geeft." Inconsistent beantwoorde vragen rollen er dan ook zonder meer uit zodra de relatiebeheerder de gegevens van de klant koppelt aan zijn eigen EasyStart-Analyse programma. "Aan de hand daar van kan ik precies zien welke gegevens ontbreken", vertelt Bodewitz. "Dit analyseprogram ma vergelijkt bovendien de infor matie van de ondernemer met die in de branche, biedt verder moge lijkheden om meer scenario's te analyseren en concludeert uitein delijk of het ondernemingsplan van mijn klant wel realistisch is." EasyStart is te gebruiken naast het reeds door de Rabobank ont wikkelde Kennissysteem. Daar mee leidt de bank het adviespro ces in goede banen, terwijl met EasyStart het ondernemingsplan wordt ingevuld en inhoudelijke beoordeeld. De klanten van Bodewitz krijgen het program ma, dat inclusief analyseprogram ma 75,- kost, niet gratis, "om een run van niet serieuze beginners in zaken op dit werkelijk prachtige programma te voorkomen." Het door een extern bureau ontwik kelde programma is in samen werking met een aantal externe partijen, waaronder Deloitte Touche en Price Waterhouse Belastingen, in de markt gezet. Voorlopig betreft het een proef voor de periode van één jaar. Rabobank Eindhoven 7 (040)297 76 00 verstaan en door het besef dat ze van elkaar en andere segmenten afhankelijk zijn. Ook de directie van het WAB erkent dat de samenwerking tus sen de segmenten heel belangrijk is. Ze heeft een videoprogramma laten maken waarin de noodzaak van wederzijds respect en de wil om met elkaar samen te werken in beeld is gebracht. Op de video zijn ook fragmenten uit de Krachttoer te zien. Vandaag krijgen de directeuren van alle lokale banken de brief met een begeleidend schrijven. Het is de bedoeling dat zij de brief doorleiden naar alle mede werkers van het segment. De videoband wordt vergezeld van een communicatieadvies deze maand verstuurd naar de lokale banken en alle afdelingen van Rabobank Nederland. Cliënten Advies r (04(7)217 70 08 Bedr ij venadviesgroep De staking van de Franse vracht wagenchauffeurs heeft ook de Rabobank parten gespeeld. Twintig ton papier, bestemd voor de Rekening Coulant Courant die vorige week van de persen moest rollen, heeft dagenlang aan de Franse grens gestaan. Inmiddels is de Rekening Coulant Courant gedrukt, zij het op een wat lichte re papiersoort dan anders. Volgende week gaat de Courant de deur uit naar 300.000 bedrijfsrelaties. Degimmick is dit keer een museumjaarkaartkalen- der met museumtips, variërend van Afrikaanse impressies tot een tentoonstelling over 'De Dandy'. Btdrijvcnadvitsgrscp 7 (040)217 70 04

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1