'We willen onze klanten een compleet overzicht bieden' Alaaf, bet is al weer bijna 1997! Ifleao-diploma voor veertien medewerkers Insturen enquête over 36-urige werkweek kan tot 9 december 'Vertrouwen van consument zal binnenkort weer stijgen' Proefbanken vullen Rabobank WoonWijzer Colofon Eigen Huis Bij achttien proefbanken is begin oktober een Rabobank WoonWijzer in de bankhal geplaatst. Met behulp van deze interac tieve informatiezuil kunnen de klanten onder meer een actueel aan bod van koopwoningen raadplegen en een hypotheekberekening laten maken. De banken zijn nu bezig met verzamelen van informa tie ten behoeve van de zuil. "Want om klanten te trekken en extra afzet van hypotheken te realiseren, willen we een compleet overzicht bieden." Twee banken, Breda en Uden-Volkel-Zeeland, vertellen over hun methode om de WoonWijzer gevuld te krijgen. "Wij hebben ervoor gekozen om nauw samen te werken met makelaars", zegt Ad Donkers, commercieel manager Eigen Huis bij de Rabobank Uden-Volkel- Zeeland. "Alle makelaars hebben van ons een brief ontvangen waar in om hun medewerking wordt gevraagd. De grootste makelaar in onze regio, Makelaardij Ton van Lanen en Partner, reageerde snel en positief. Vlak na het ver sturen van de brief konden we de Ad Donkers (l) legt een makelaar de werking van de WoonWijzer uit. Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Henriëtte Bosch Kees van Dun Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Bart Padberg Henk Ruurda Ivonne Smit Willemien Veldman-Marsman Mare van de Ven Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 eerste gegevens al in de Woon Wijzer voeren: dan praat ik over de helft van de markt aan woon huizen en panden, zo'n tachtig objecten. Drie andere makelaars verlenen inmiddels ook hun medewerking en met twee zijn gesprekken gaande." De keuze van Donkers om met makelaars samen te werken werpt vruchten af: het woningenaan bod van de Rabobank Woon Wijzer te Uden is verdrievoudigd. En het einde van die groei is nog niet in zicht. "De volgende stap is het benaderen van toeleveran ciers, architecten en aannemers. Bovendien actualiseren we weke lijks de inhoud van de informa tiezuil. Met de makelaars spre ken we de mutaties door en voeren we de wijzigingen in. Zo kunnen onze klanten putten uit een steeds completer aanbod." Saleslady De Rabobank Breda wil de klan ten ook een zo goed mogelijk overzicht van de te koop staande huizen bieden. Maar de make laardij in die regio voelt niets voor samenwerken. "Dus moes ten we wat anders verzinnen", zegt de onderdirecteur Private Banking Piet Notenboom. "Want op dat moment hadden we slechts dertig woningen in ons bestand. En met dat aantal heeft de Rabobank WoonWijzer geen toegevoegde waarde." Na enig wikken en wegen vond Notenboom het antwoord op de vraag hoe de informatiezuil gevuld te krijgen: "Ik dacht: als de informatie niet naar ons toe komt, dan moeten we het maar gaan halen. Daarvoor hebben we een nieuwe functie gecreëerd: de saleslady. Dat is Irma Stoffels- Knops geworden. Zij inventari seert de markt door het lezen van advertenties, het zoeken naar 'Te koop'-borden of via het NVM- bestand op Internet. Daarnaast krijgt ze signaalkaarten van onze medewerkers. De saleslady neemt met iedere verkoper per soonlijk contact op. Altijd neemt ze een passend geschenk mee en probeert zo te bewerkstelligen dat de verkoper zijn woning op wil laten nemen in de Woon Wijzer. Als de verkoper daar geen bezwaar tegen heeft, maakt ze een foto en voert de gegevens in. Ook houdt ze de actualiteit van het bestand in de gaten: wekelijks belt ze rond om te vragen of de gegevens nog kloppen. Haar belangrijkste taak is echter infor matie over de verkoper en de mogelijke koper te vergaren, zodat deze vervolgens in contact gebracht kan worden met een van onze adviseurs." Meer informatie over de proef met de Rabobank WoonWijzer, die tot april 1997 duurt, staat in de Rabolnfobank onder trefnum- mer 640504. Het is pas feest als prins Carnaval is geweest un mor ijf nncc!«v krcr umplvei uil tccnie. Al «uwe nicJcwvfktn m ilik. Hn kmiuuiti mag <k kan nu Jan mik irH pirvirr rn f*b|i Jrir ib De Rabobank wenst u prettige feestdagen. Op veler verzoek zijn twee advertenties ontwikkeld die banken kunnen gebruiken om hun klanten 'Prettige feestdagen' te wensen en/of om ze in carna valsstemming te brengen. Deze advertenties vallen buiten het abonnementensysteem voor ad vertenties en affiches over ope ningstijden. Ze zijn te bestellen bij het Servicebureau. De advertentie met de kop 'De Rabobank wenst u prettige feestdagen' is uitsluitend op A5 formaat staand te bestellen. Bestellen kan via de fax bij het Servicebureau: (040) 2 17 73 46. Informatie over de advertenties is eveneens via het Servicebureau te krijgen. Servicebureau Communicatie ?M040) 217 68 68 Advertentie Formaat Bestel- Prijs nummer De Rabobank wenst u prettige feestdagen A5 staand ALG068 /25ind.BTW Het is pas feest als prins Carnaval is geweest A5 staand ALG069 f25ind.BTW A5 liggend ALG070 f25ind.BTW Krantenformaat ALG 071 25 ind. BTW Uitsluitend verkorte tekst A6 staand en liggend ALG 072 25 ind. BTW Veertien medewerkers van Rabobanken in de regio Midden- Nederland en Arnhem ontvingen afgelopen vrijdag het Heao-diplo- ma commerciële economie. Daarvoor hebben ze drie jaar lang veer tien uur per week in de schoolbanken doorgebracht. De opleiding, die in 1993 in nauwe samenwerking met de Heao-Arnhem is ontwikkeld, leidt de cursisten op tot een vol waardig Heao CE-diploma. De vrije ruimte in de opleiding is ingevuld met branchespecifieke vakken zoals: belastingrecht, ondernemingsrecht en financiële advisering aan particulieren en bedrijven. Inmiddels volgen 125 medewerkers de opleiding. Ook hebben regionale Rabo-oplei- dingsfunctionarissen in samen werking met de Heao-Arnhem een opstapcursus ontwikkeld. Deze cursus leert deelnemers of ze voldoende niveau en motivatie hebben om aan de deeltijd Heao- opleiding te beginnen. In januari starten twee groepen met deze cursus. RabobankAcademie C (030)607 42 66 Kon het zelfvertrouwen van de BV Nederland de laatste tijd niet op, het vertrouwen van de consument in de ontwikkeling van de econo mie is in november afgenomen. Is dat een signaal, of is het een dipje? Rikkert Scholten van de Stafgroep Economisch Onderzoek: "Op het einde van het jaar daalt het consumentenvertrouwen altijd wat. Ook al is de krimp nu wel erg sterk, binnen korte tijd zal het waarschijn lijk weer omhoog gaan." Medewerkers van Rabofacet en Rabobank Nederland (behalve Rabobank International) hebben vorige week een enquête over de evaluatie van de 36-urige werk week ontvangen. De respons is tot nu toe zo laag dat er eigenlijk geen conclusies uit het onderzoek getrokken kunnen worden. Iedereen die de enquête nog niet heeft ingevuld, wordt gevraagd dit alsnog te doen vóór maandag 9 december. Het formulier kan in de antwoordenveloppe recht streeks naar bureau ATOS wor den gestuurd. Als het formulier zoek is geraakt, kan bij de Infodesk Arbeidszaken een nieu we opgevraagd worden. Infodesk Arbeidszaken (030)216 44 46 De consument oordeelt minder juichend over het economisch klimaat en is minder bereid tot kopen. Hij vindt met name de tijd niet zo gunstig voor grote aan kopen. Scholten: "De afgelopen maanden is er in binnen- en bui tenland veel positief nieuws over Nederland verschenen. Ons land werd als het ware voortdurend opgehemeld. Maar de afgelopen tijd zijn er cijfers bekend gewor den die daar een klein beetje af breuk aan doen. In de zomer is de werkloosheid bijvoorbeeld plot seling gestegen met zo'n 10.000 mensen. En neemt de werkloos heid toe, dan daalt de koopbe reidheid. Dat verband is heel dui delijk." Scholten ziet deze afname van het vertrouwen als een logi sche reactie op de werkloosheids cijfers. "Als binnenkort de werk loosheid weer verder gaat dalen, zal ook het consumentenvertrou wen zich weer herstellen."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2