25 ii POPIA Betrokken medewerker kan het werk goed aan Bankhalinrichting ondersteunt acties Inzicht 1996: kansen en bedreigingen verkend Doorlopende Reisverzekering kan voortaan via het RAP 19 9 6 POPIA 1996 Regiorapport mede op initiatief bank Eindhoven Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 146 Week 48 Maandag 25 november Meer dan 1.100 Nederlandse medewerkers van Rabobank Nederland en lokale banken hebben dit jaar meegewerkt aan de Periodieke Opiniepeiling Identiteit en Arbeidsklimaat (POPIA). De Rabokrant gaat vandaag in op het arbeidsklimaat. "De grote kracht van de Rabobank", noemt een tevreden Wytze de Jong, hoofd directoraat Personeel, de grote betrokkenheid van mede werkers bij hun werk. Die blijkt uit de Periodieke Opiniepeiling Identiteit en Arbeidsklimaat (POPIA) 1996. De hoge waardering hiervoor verschilt overigens maar weinig van die uit 1995. Dat is wel het geval bij stellingen over nieuwe en betere werkmethoden, de toe komst en het uitpraten van conflicten met de chef. Daarover zijn vooral meer medewerkers van lokale banken tevreden. Medewerkers van de Rabobank- organisatie voelen zich thuis bij de bank en vinden dat ze hun werk goed aankunnen. Hoewel iedereen het ogenschijnlijk altijd druk heeft, valt het met de werk druk binnen de Rabobank wel mee. De meeste ondervraagden hebben geen last van een opge jaagd gevoel door het werk. Ze zien de toekomst met vertrouwen tegemoet. Ruim driekwart van de deelnemers aan het onderzoek verwacht dat zijn kennis en erva ring over vijf jaar nog van waar de is voor de organisatie. "Daaruit maak ik op dat velen bezig zijn met een opleiding of studie", aldus De Jong. "Dat is een positieve ontwikkeling." Kwaliteitsgerichtheid Over de kwaliteitsgerichtheid van de afdeling oordeelt een groot deel van de geënquêteerden overwegend positief. Een kantte kening zetten zij bij de afweging van kosten en baten. In de ogen van de grootste groep gebeurt dat nog niet weloverwogen. Doelmatigheid van de afdeling krijgt, net als in de voorgaande peilingen, minder instemming dan kwaliteitsgerichtheid. De besluit vorming is er sinds vorig jaar niet veel vlotter op geworden, vinden de meeste medewerkers. Daarentegen scoort 'ruimte voor nieuwe en betere werkmethoden' hoger. Dat heeft misschien te maken met de manier van lei dinggeven, waarvoor de waarde ring gemiddeld licht is gestegen. Eigen mening Vooruitgang zit er volgens een deel van de ondervraagden ook in het stimuleren van het uiten van een eigen mening. De alge mene waardering voor het management is iets groter dan in de voorgaande jaren, maar nog geen gemeengoed bij de meerder heid. De Jong stelt dat leiding geven alles te maken heeft met volwassen arbeidsverhoudingen. "Die hebben we al nadrukkelijk uitgedragen. Ondanks die opgaan de lijn in de waardering voor het leidinggeven, is er dus nog veel extra aandacht nodig voor de volwassen arbeidsverhoudingen. Ik zie dat als een grote uitdaging voor de komende periode." Directoraat Personeel C (030)216 12 85 Mening over arbeidsklimaat mee eens en zeer mee eens) Plaatselijke '95 banken '96 Rabobank Ne '95 Betrokken bij het werk 93 94 91 Vaak opgejaagd gevoel doorwerk 18 14 16 Mijn kennis en ervaring over 5 jaar nog van waarde voor Rabobank 71 77 79 Afweging kosten en baten bij mijn afdeling weloverwogen 42 42 46 Besluitvorming bij afdeling vlot 44 42 37 Afdeling geeft ruimte voor nieuwe en betere werkmethoden 53 60 65 Chef stimuleert uiten eigen mening 61 64 68 Conflict met chef wordt uitgepraat 64 72 67 Chef is bekwaam in leidinggeven aan mensen 43 47 46 '96 94 22 78 39 38 68 68 68 49 Banken kunnen nog tot en met volgende week vrijdag een bankhal- abonnement nemen. Bij banken met een abonnement zorgt een pro fessionele etaleur voor plaatsing van bankhalmaterialen en het onderhoud van de basispanelen. De gekozen materialen sluiten aan bij de nationale reclamethema's. Afhankelijk van de bankhalgrootte zijn er verschillende mogelijkheden. In de bankhal krijgen klanten een beeld van de Rabobank. Door persoonlijke contacten, maar zeker ook door visuele communi catiemiddelen. Door de bankhal in te richten met actiematerialen die aansluiten bij nationale the ma's, wordt de promotionele rol goed uitgebuit. Het Sponsordecor, dat nieuw is, heeft als vaste basistekst 'Ons idee is samenwerking'. Deze tekst wordt het gehele jaar aangevuld met nieuwe thema-invullingen zoals het Wielerplan en het Foster Parents Plan. Meer infor matie staat in het vernieuwde hoofdstuk 4.2 van de catalogus Lokale Communicatiemiddelen. Hierin zijn een bestelformulier en een conceptplanning van de lan delijke acties in 1997 en de actie Zomerreizen in 1998 opgenomen. Servicebureau Communicatie Lokale Banken f (040)217 68 68 Bouwen in de bankhal. Cliënten Advies Lokale banken kunnen de Doorlopende Reisverzekering via het Reis- en Annuleringsverzekeringen Pakket (RAP-systeem) aanvra gen. Dit betekent een vereenvoudiging en versnelling van de aan vraagprocedure. Interpolis verzoekt de banken bij nieuwe aanvragen zoveel mogelijk gebruik te maken van RAP. Dat voorkomt stagnatie in de levering van de polissen. Het eerste rapport uit een reeks van vier over de sociaal-economi sche structuur van de regio Eind hoven is afgelopen donderdag verschenen. Rabobank Eindho ven is één van de initiatiefnemers van dit vierjarige onderzoek. 'Inzicht 1996' geeft onder meer aan waar kansen en bedreigingen liggen voor de regionale econo mie. De cijfers vormen de basis voor plannen om de regionale ontwikkelingen te bevorderen. Rabobank Eindhoven levert financiële en facilitaire onder steuning aan dit project. De bank werkt hierin samen met diverse gemeenten, instellingen en bedrij ven en nodigt andere Rabo- banken in de regio uit in de komende jaren ook deel te nemen. Onderzoek naar regiona le economieën maakt opgang. Lokale banken in andere regio's zijn ook betrokken bij dergelijke projecten. De uitvoering van het onderzoek is in handen van het Instituut voor Sociaal Wetenschappelijk Beleidsonderzoek en Advies (IVA) en de Stafgroep Economisch Onderzoek van Rabobank Nederland. Rabobank Eindhoven f (040)297 76 48 De verkoop van het Rabo TotaalPakket is inmiddels in volle gang. Hiermee neemt ook het aantal nieuwe Doorlopende Reisverzekeringen, onderdeel van het pakket, toe. Om de aan vraagprocedure eenvoudiger en sneller te laten verlopen, heeft Interpolis het RAP-systeem inge richt, zodat lokale banken nieu we aanvragen elektronisch kun nen doen. De banken kunnen hiervoor de transactie RADR gebruiken. Een schriftelijke aan vraag is niet meer nodig en ook een handtekening kan achterwe ge blijven, tenzij de vragen over het strafrechtelijk verleden en/ of opzegging/weigering positief worden beantwoord. Interpolis Helpdesk Acceptatieservice f (013)462 11 15

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1