22 II Notarisverklaring nodig bij openen rekening buitenlandse ondernemer Vijfduizendste is goed voor OpMaat Topper Onderwijs stukje wijzer na chipcard-symposium Rabobank geeft geen uniform kledingadvies 19 9 6 Muis wordt Speedy Gonzalez Grote opkomst bij fusievergadering Rabobank Peelrand Banken onderworpen aan wettelijke regels Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 145 Week 47 Vrijdag 22 november Relatiebeheer "De bankmedewerker die een rekening opent voor een buitenlandse onderneming, die een rechtspersoon is, zonder een notarisverklaring te vragen waarmee deze wordt geïdentificeerd, overtreedt de wet." Dit zegt Frank Nagel van het segment Relatiebeheer. Hij vindt dat deze notarisverklaring nog te vaak achterwege blijft. De Wet Identificatie Financiële Transacties, kortweg WIF, han teert voor buitenlandse rechts personen die niet in een handels register zijn ingeschreven, andere regels dan voor wel in Nederland ingeschreven rechtspersonen. Iedere buitenlandse rechtsper soon die een bankrekening in Nederland wil openen, is ver plicht een notarisverklaring te overleggen, waaruit blijkt dat zijn bedrijf echt bestaat. Toch vraagt lang niet elke bankmede werker om deze verklaring. "Simpelweg omdat ze de regels niet kennen", aldus Nagel. Kent de medewerker die regels wel, dan blijkt de buitenlandse relatie soms ernstig bezwaar te maken. Hij vindt de kosten te hoog, de gang naar de notaris te lastig, ook al kan hij er een uit eigen land inschakelen, of be roept hij zich op een al langer bestaande relatie met de be treffende bank. Ook komt het voor dat de bankmedewerker de notariële verklaring als onzin beschouwd. Volgens Nagel een ongewenste situatie. "Water bij de wijn doen om de klant tege moet te komen is niet verstandig. De bankmedewerker die de reke ning opent, is verantwoordelijk voor het volgens de wet afwikke len de zaken. Verzuimd hij dus de notariële verklaring op te vragen, dan heeft hij een probleem als er onverhoopt iets misgaat." Banken die zijn vergeten de nota risverklaring te vragen, krijgen van Nagel het advies dit alsnog te doen, ook al is de rekening al geopend. Juridische Zaken schreef een Cliënten Advies Ondanks de interesse is men ook wat terughoudend. Astrid van Kessel van Cliënten Advies ver wacht niet dat onderwijsinstellin gen nu massaal zullen overgaan tot het toepassen van de chip- card-technologie. "Toch zal men zich door deze kennisoverdracht wel bewuster worden van de mogelijkheden en gaan nadenken over de eigen specifieke behoef ten", aldus Van Kessel. "Het symposium zal zeker vragen oproepen en die kunnen bij de lokale banken terecht komen. Banken die te maken krijgen met een duidelijk geïnteresseerde in stelling, adviseren wij zo snel mogelijk te inventariseren wat de specifieke behoeften van die instelling zijn. Daarvoor kan een beroep worden gedaan op de afdeling Projecten Aangesloten Banken. Deze gaat namelijk de marktbewerking voor de Rabo bank opzetten en coördineren. korte handleiding in vier talen (Engels, Duits, Frans en Neder lands), waarmee de klant naar de notaris kan. Deze is op te vragen bij de Infolijn Buitenland (030) 216 10 40. Meer informatie is eveneens te vinden in circulaire 14/285 en in het overzicht over identificeren (formulier 3005). Relatiebeheer f (040)217 77 00 Het modem, tot voor kort de ultieme mogelijkheid om we reldwijd via de computer te communiceren, heeft z'n langste tijd gehad. Onder het motto 'Muis wordt Speedy Gonzalez' adverteert TrefPunt Nederland de komende week met het EasyDN pakket. Voor ƒ99,- kan iedere computerfreak bij de Rabobank dit supersnelle pak ket aanschaffen. "Vergeleken met de aankoopprijs van een traditioneel modem, is dit peanuts", zegt Maria Kienjet van TrefPunt Nederland. "Bovendien is informatie met dit pakket vijf keer zo snel bin nen te halen. Ook dat scheelt aanzienlijk in kosten." De aan bieding van TrefPunt Nederland geldt tot eind december. Tot die tijd verschijnen diverse adver tenties in relevante bladen. De banken met een Internet aansluiting hebben inmiddels een e-mail ontvangen. Vandaag ontvangen alle banken boven dien een informatiepakket. CPO-desk TrefPunt Nederland f (030)215 25 89 De onderwijsinstellingen die afgelopen dinsdag het symposium 'De Chipcard: geknipt voor het onderwijs?' bijwoonden, waren zeer geïnteresseerd. De meeste blijken geen duidelijk beeld te hebben van de mogelijkheden van de chipcard. Daarom hebben zij ook (nog) geen voorkeur voor een bepaalde techniek. Annemiek Kleen, gecertificeerd OpMaat Hypotheekadviseur bij de Rabobank Bergambacht, kan haar mini OpMaat T-shirt, dat bij de introductie van de Op- Maat hypotheek aan alle advi seurs werd uitgereikt, voortaan in de kast laten. Sinds woensdag is zij in het bezit van een nieuw, maat large T-shirt van de Op- Maat Topper. Kleen krijgt het kado omdat zij onlangs de vijfduizendste Op- Maat Hypotheek offerte bij Inter polis aanvroeg. Een mijlpaal, want het segment verwachtte voor heel 1996 een aantal van 7.500. Die verwachting is nu naar boven bij gesteld. Kleen is blij met de onverwachte uitbreiding van haar garderobe. "Maar dat die vijfduizendste bij ons is gevallen, is een toevalstreffer." Voor heel specifieke techno logische vragen kunnen banken terecht bij Easychip (06- 0222488). De gezamenlijke banken hebben Easychip opgericht om de multi functionaliteit op de chips vorm te geven." Projecten Aangesloten Banken f (040)217 77 28 "Kleding is in het kader van communicatie erg belangrijk. Daarom moet hieraan zeker aandacht geschonken worden. Maar met de introductie van de nieuwe huisstijl in 1995 is al besloten dat we geen uniform kledingadvies geven." Hans Ludo van Mierlo, hoofd Externe Communicatie, zegt dit in reactie op artikelen die afgelopen dagen de landelijke dagbladen vulden. 'Rabo legt roklengte en daskleur op' en 'Spijkerbroek taboe voor Rabo-personeel' zijn twee van de koppen. De artikelen gaan in op het kledingadvies dat medewer kers van vijftig banken onlangs Bij de Rabobanken Wanroij, Peelrand en Vierlingsbeek-Overloon had woensdagavond een fusievergadering plaats. De opkomst was groot. Van de in totaal 509 uitgebrachte stemmen waren er 38 'tegen' stem mers. De fusie gaat dus door. In Wanroij brachten 257 van de 667 leden hun stem uit, dat is bijna veertig procent. "De Algemene Vergaderingen van de Raboban ken in Nederland wordt door gemiddeld zo'n tien procent van de leden bezocht", zegt Jan van Schijndel, waarnemend directeur van de Rabobank Wanroij. "Bij onze vergaderingen komt door gaans circa dertig procent van de leden. De leden van onze bank wil len de coöperatieve gedachte gestalte geven. Zij willen meepra ten omdat zij de Rabobank als hun bank zien. De betrokkenheid is groot, dat blijkt ook weer uit de enorme opkomst bij deze fusiever gadering." Bij de andere twee ban ken stemden circa twintig procent van de leden. Per 1 januari 1997 gaan de drie banken samen onder de naam Rabobank Peelrand. kregen. Ook wordt melding gemaakt van het inschakelen van verscheidene externe bureaus. Van Mierlo: "Rabobank Neder land heeft een mantelcontract gesloten met Wilmark BV, the personal styling company. Zij geven persoonlijke adviezen en verzorgen trainingen voor groe pen medewerkers. Zij weten pre cies wat de Rabobank wil op het gebied van kleding, maar ook met betrekking tot gedrag, hou ding, enzovoorts. Banken kun nen dit bedrijf inschakelen." Het actualiteitenprogramma Nova maakt vandaag opnames bij de Rabobank Haarlemmermeer. Het eigen videojournaal Bank in Beeld besteedt in de uitzending van vol gende week woensdag aandacht aan het kledingbeleid van de Rabobank. Cliënten Advies r (040)217 70 08

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1