Rabobank en medewerkers zitten wat beter in hun vel Wel sparen én lenen maar geen spaarlenen Workshop voor startende ondernemers slaat aan Colofon "We zitten wat identiteit betreft steeds beter in ons vel", concludeert Peter de Munck Mortier van Communicatie-Ontwikkeling en - Onderzoek, met de resultaten van de Periodieke Opiniepeiling Identiteit en Arbeidsklimaat (POPIA) 1996 in de hand. Henry Berendsen van het Directoraat Personeel over het onderdeel arbeidsklimaat: "Dat gaat vooral bij de plaatselijke banken de goede kant op." Zij zien POPIA als een belangrijk hulpmiddel voor onder meer de beleidsmakers van Rabobank Nederland. "Het is van belang te weten hoe medewerkers over de Rabobank denken", vindt De Munck Mortier. "Als we zelf niet tevreden zijn over onze prestaties als coöpe ratieve financiële dienstverlener, kunnen we de Rabobank ook niet overtuigend over het voetlicht brengen." Berendsen vult aan: "Wij streven naar een optimaal arbeidsklimaat bij de Rabobank- organisatie. De uitkomsten van het onderzoek kunnen voor het Directoraat Personeel een aanlei ding zijn om het beleid aan te pas sen." De twee zijn niet ontevreden met de respons van 46%. "Ietsje lager dan vorig jaar", zegt De Munck Mortier. "Maar met de spreiding van de ondervraagden over de functieniveaus zit het wel goed. In dat opzicht is het onder zoek representatief." PSD raakt ingeburgerd Uit POPIA 1996 blijkt dat begrip pen als eerlijk, integer, klantvrien delijk en deskundig volgens nog meer medewerkers dan in 1995 van toepassing zijn op de Rabo bank. PSD - Persoonlijk, Samen werken en Deskundig - raakt lang zaam maar zeker ingeburgerd. Bij de stellingen 'Rabobank - samen werking' en 'Klant centraal' is vooruitgang geboekt. Ook de waardering voor het dienstenpak ket voor particulieren en het mid den- en kleinbedrijf is gestegen. De Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Henriëtte Bosch Kees van Dun Charlotte Geers Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Bart Padberg Henk Ruurda Ivonne Smit Willemien Veldman-Marsman Mare van de Ven Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Directoraat Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 coöperatieve doelstelling mag van de meeste ondervraagden worden verbreed. "Medewerkers beleven de identi teit van de bank een stuk positiever dan twee jaar geleden", constate ren De Munck Mortier en Berendsen. "Visie '98, de nieuwe huisstijl en de nieuwe campagne- lijn werkten vorig jaar al enigszins en nu onmiskenbaar door in de uitkomsten." De dienstverlening van Rabobank Nederland aan lokale banken is volgens de geën quêteerden, onder wie ook de medewerkers van Rabobank Neder land, nog niet voldoende. "Ondanks de ook gesignaleerde verbetering", aldus Wim van den Goorbergh, lid van de Hoofddirectie. Voor hem is dit een belangrijk punt van aandacht. Over het arbeidsklimaat zijn medewerkers van lokale banken tevredener dan vorig jaar. Bij Rabobank Nederland zijn de sco res over de gehele linie gemiddeld wat slechter. In de toekomstmoge lijkheden binnen de Rabobank- organisatie hebben zowel lokale als centrale medewerkers meer vertrouwen. De Munck Mortier en Berendsen vertellen dat de uitkom sten van POPIA binnenkort uitge breid worden besproken in de kringen van het Werkgebied Aangesloten Banken, de Centrale Adviesraad Arbeidsaangelegen- heden Rabobankorganisatie en de regionale adviseurs Personeel en Organisatie-ontwikkeling. "Er is zeker nog werk aan de winkel", zeggen ze. "Maar positief is dat 87% van de medewerkers zijn werk met plezier doet. Dat is ver geleken met andere bedrijven een hoge score." Communicatie-Ontwikkeling en Onderzoek (identiteit) (030)216 29 08 Directoraat Personeel (arbeidsklimaat) (030)216 12 85 POPIA 1996 Mening over Rabobank mee eens en zeer mee eens) Plaatselijke banken Rabobank Nederland 1995 1996 1995 1996 Eerlijk 83 88 82 83 Klantvriendelijk 69 78 59 63 Integer 70 77 80 81 Deskundig 71 75 58 64 Klantgericht 59 68 47 50 Vooruitstrevend 58 64 39 Mening over arbeidsklimaat mee eens en zeer mee eens) Training en opleiding voor huidige functie voldoende 65 72 63 65 Begeleiding bij loopbaan ontwikkeling voldoende 32 37 30 28 Vertrouwen in toekomst intern 45 57 54 60 Vertrouwen in toekomst extern 33 40 36 36 Relatiebeheer De startende ondernemers hopen op een vervolg op de workshop. Succes voor negen banken Noord-Oost/Noord-West Veluwe "We hoopten twintig startende ondernemers voor deze workshop te interesseren. Maar het leeft zo sterk, dat we al zestig aanmeldin gen hebben. In plaats van één workshop zijn het er nu al drie." Gert Doorn, commercieel manager Bedrijven van Rabobank Hattem- Zalk, over de workshops die de bank, santen met acht collegaban- ken en het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (IMK), momenteel houdt voor beginnende ondernemers. Starters hopen een gat in de markt te vinden. De Rabobank heeft dat al gevonden, gezien de grote belangstelling voor de workshops. Via paginagrote advertenties en redactionele arti kelen in de lokale media konden belangstellenden zich aanmelden. Het idee voor een workshop ont stond door het marktbewerkings pakket voor de startersmarkt, dat Rabobank Nederland in het voorjaar bij de banken depo neerde. Negen banken in het gebied Noord-Oost/Noord- West Veluwe besloten op basis hiervan een workshop te organi seren. Drie van deze banken - Wezep-Hattemerbroek, Heerde en Hattem-Zalk - vormden een projectgroep die samen met het IMK een draaiboek samenstel den. Doorn: "De workshop bestaat uit twee avonden. De eerste avond behandelt het IMK de commerciële aspecten van een onderneming, de tweede avond nemen wij de financiële aanpak voor onze rekening. Het onder nemingsplan loopt als een rode draad door beide avonden." De nieuwbakken ondernemers worden op de avonden stevig aan het werk gezet. Aan de hand van een praktijkvoorbeeld stel len ze zelf een ondernemingsplan op. Doorn: "De deelnemers reageren enthousiast op de workshop. Op het evaluatiefor mulier geven de meesten aan tevreden te zijn. Een aantal ondernemers meldde in persoon lijke contacten het op prijs te stellen vervolgbijeenkomsten te mogen meemaken met (nog) meer diepgang. Of dit mogelijk is moeten we bekijken." Zeker is in ieder geval dat de Rabobanken Noord-Oost/ Noord-West Veluwe van de workshops een jaarlijks terugkerend gebeuren willen maken. "Op deze manier kun nen we ons nadrukkelijk profile ren als startersbank", aldus Doorn. Rabobank Hattem-2alk r (038)443 18 02 Cliënten Advies De Rabobank blijft bij haar keuze om spaarleningen uit haar productenpakket te weren. De voordelen voor de consument staan nog steeds in geen verhou ding tot de nadelen. Ook de Consumentenbond raadt de con sument het sluiten van een spaarlening af. Pedro van de Kerkhof van Cliënten Advies realiseert zich dat het niet altijd meevalt om vragen van klanten over spaarle ningen te beantwoorden. Zeker niet omdat sommige adverteer ders de consument met prikke lende slogans bestoken. Bijvoor beeld: 'De enige lening die meer oplevert dan hij kost'. Daarmee doelen adverteerders met name op het fiscale voordeel voor de consument. Van de Kerkhof: "Er zitten heel wat haken en ogen aan het fisca le voordeel. Alleen als er min stens vijftien jaar aaneengesloten is gespaard, is het bedrag bij uit kering belastingvrij. Bovendien, mensen lenen dat geld meestal voor iets als een auto of wasma chine. Tegen de tijd dat de lening is afgelost, is dat object allang afgeschreven en misschien ook al wel versleten. Het krediet wordt ook niet afgebouwd. Als de klant tussentijds een financiële tegen valler heeft, dan is er vaak geen ruimte om die op te vangen of om nieuwe investeringen te doen. Hij kan ook niet eerder aflossen met het opgebouwde spaarkapitaal zonder nadelige fiscale gevolgen." Een van de argumenten van de adverteerders is dat je met een spaarlening maximaal profiteert van de rente-aftrek. Dat gaat ech ter alleen maar op als er geen rente-inkomsten uit andere spaarmiddelen zijn. Anders moet men de betaalde rente voor de aangifte inkomstenbelasting eerst salderen met de ontvangen rente. Van de Kerkhof adviseert cliënt adviseurs om vragen van klanten over spaarlenen goed te beluiste ren. Niet alleen vertellen dat wij niet aan spaarlenen doen en waarom niet, maar vooral de vraag van de klant goed inschat ten. Waaraan heeft de klant wer kelijk behoefte? Wellicht is een van de bestaande leenvormen daar toch een beter antwoord op. Het is belangrijk om de fiscale aspecten van lenen en sparen daar dan bij te betrekken en aan te geven dat een looptijd van vijf tien jaar zonder afbouw van het krediet niet geschikt is voor de financiering van consumptieve doeleinden. Cliënten Advies (040)217 70 08

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2