i8 ii Banken willen flexibel roosterprogramma Balansmodule voor jaarwerk beschikbaar POPIA Oranje europassen nu mét Chipknip 'MBA, competing for the future' Belavonden Rabo TotaalPakket in Breda groot succes Achterstand in productie vrijwel weggewerkt 19 9 6 Uitslog van HIPPO-enquête Autodealing op Mira: info op pagina 517129 Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 1 41 Week 47 Maandag 18 november HIPPO moet door meer medewerkers tegelijkertijd te gebruiken zijn (multi user), een stuk sneller worden en meer mogelijkheden bieden voor het invoeren van de praktijksituatie, het roosteren en de rap portage. Dat zijn de belangrijkste resultaten van de onlangs gehou den enquête over het roosterprogramma HIPPO, dat banken sinds de invoering van de 36-urige werkweek gebruiken. Lokale banken denken heel wis selend over HIPPO. De meesten geven een zes als rapportcijfer, maar hetgeen bij de ene bank een probleem is, werkt bij de andere bank juist heel goed. Pieter van Langen van Spectrum: "HIPPO is niet helemaal wat de banken van een roosterprogramma ver wachten. Het kan daarom sterk verbeterd worden. Omdat we geen maatwerk per bank kunnen leveren, willen we het program ma meer flexibel maken. De gebruiker kan dan zelf bepalen wat hij wel of niet gebruikt. Zo is het programma puur als admini stratie te gebruiken, terwijl het ook op basis van gegevens zelf een rooster kan samenstellen." Naast bovengenoemde aanpassin gen willen banken HIPPO ook graag gekoppeld hebben aan andere applicaties. Van Langen: "Op dit moment zijn we aan het onderzoeken of er koppelingen mogelijk zijn met bijvoorbeeld de kantooragenda, de Centrale Salaris- en Personeelsadministratie en de Personeelsinformatiebank. De rapportage zal als Worddocu ment gemaakt worden, zodat gebruikers hierin zelf aanpassin gen kunnen doen." Bedrijfsvoering De hoofden Bedrijfsvoering van de lokale banken ontvangen dezer dagen de balansmodulc ten behoe ve van het jaarwerk. Deze module is een subadministratie voor de onroerende zaken van de bank. De balansmodule kan alléén worden gebruikt als de bank alle bewerkingen door middel van het eerder uitgeleverde conversiemodel onroerende zaken heeft uitgevoerd. De balansmodule is, evenals het con versiemodel, ontwikkeld in samen- Management Veel managers willen inspelen op de turbulente veranderingen die de komende jaren op hen afkomen. Ze zoeken naar nieuwe manieren van kijken, andere analysevaardig heden en managementtechnieken om de strijd met de toekomst suc cesvol aan te gaan. In Utrecht kre gen ze afgelopen woensdag inzicht in de MBA-programma's van de Rotterdam School of Management en de Nijenrode University. In enkele inleidingen kwamen de grote diversiteit in managementop leidingen en de verwachtingen die de organisatie ten aanzien van deze opleidingen heeft aan de orde. Vervolgens bood de forumdiscussie gelegenheid vragen te stellen over de inhoud van de beide program ma's, het onderscheid tussen de opleidingen, de samenstelling van de groepen en de selectiecriteria. Voor beide programma's is inschrijven weer mogelijk. Informatie is in te winnen bij de Rabobank Academie. Rabobank Academie 7 (030)216 14 23 Spectrum gaat met proefbanken bekijken of de huidige problemen met HIPPO 1.2 op te lossen zijn met een nieuw roosterprogram ma. Ook zullen op verzoek van vele banken nog dit jaar basis- en vervolgcursussen beginnen. Directeuren van lokale banken ontvangen binnenkort een brief met gedetailleerdere informatie over de uitslag van de enquête. Rabofacet/Spectrum C (030)215 38 1 5 werking met CEBES Administratieve Automatisering CV. Met de ba lansmodule kunnen per onroerende zaak de financiële gegevens wor den vastgelegd. Het model levert journaalposten van investeringen, desinvesteringen, herwaardering en afschrijvingen ten behoeve van de jaarrekening. Er wordt tevens een bestand aangemaakt dat in het JAS-model kan worden ingelezen. Planning en Control WAB r (040)217 70 35 Meer dan 1.100 Nederlandse medewerkers van Rabobank Nederland en plaatselijke ban ken hebben dit jaar meegewerkt aan de Periodieke Opiniepeiling Identiteit en Arbeidsklimaat (POPIA). De Rabokrant belicht de komende weken een aantal aspecten uit de peiling, die jaar lijks wordt gehouden. Vandaag op pagina 2 het alge mene beeld dat medewerkers hebben van de Rabobank als coöperatieve financiële dienst verlener en als werkgever. Cliënten Advies Eeti enthousiast team van circa 45 cliëntadviseurs en kantoor managers van de Rabobank Breda (van wie een groot deel op de foto staatkwam vorige week twee avonden naar de bank om klanten te bellen voor het Rabo TotaalPakket. Zij benaderden 650 klanten. Dat leverde een enorme respons op: 350 klanten zeiden 'ja' tegen het Rabo TotaalPakket. "Het was de eerste collectieve actie van het segment Cliënten Advies na de fusie tussen de Rabobanken Ginneken en Breda in december vorig jaar", vertelt Ad Dirven, manager Vesti gingen. Het belteam kijkt er positief op terug. "Het was een mooie gele genheid om eens alleen maar bezig te kunnen zijn met het actief verkopen van een pro duct." Cliënten Advies De passenfabrick is begonnen met de productie van de oranje europas met Chipknip. Vanaf afgelopen vrijdag krijgen alle klanten, voor wie een pas aange vraagd wordt, dit nieuwe betaal middel. Na de aanvraag duurt het twee weken voor de pas bij de bank ligt. De passenfabriek heeft een aantal hectische weken achter de rug. Door productieproblemen is er een achterstand ontstaan in de collectieve vervanging van cards en bijbehorende europassen. Deze problemen zijn nu vrijwel opgelost. Kees Senders van Cards en Chartale Betaaldiensten: "We hebben een aantal maatregelen genomen, waardoor de collectieve vervanging uiterlijk 1 december is afgerond. Het is nu verant- woord om ook de oranje euro passen te gaan voorzien van een Chipknip." Senders benadrukt dat het niet de bedoeling is dat banken massaal passen gaan ver vangen. "Door de grote hoeveel heid werk die de collectieve ver vanging nog met zich meebrengt, willen we banken vragen alleen europassen aan te vragen voor nieuwe klanten en klanten waar van de europas kapot of zoek is." Eind deze week begint Rabobank Nederland met de omwisseling van het totale europassenbe- stand. Senders: "Pilotbanken van de Chipknip, Lokobanken en studentenbanken komen als eer ste aan de beurt. In totaal zijn dit al meer dan honderd banken. Daarna zullen de europassen van de overige banken, in volgorde van bankcode, omgewisseld worden." Ondersteuning Betaaldiensten C (040)217 60 4-T Medewerkers, die de ontwikkelin gen over autodealing op de voet willen volgen via de gisteren in de Rabokrant genoemde Mirapagina 51729, komen bedrogen uit. Via pagina 517129 krijgen belangstel lenden wél de nieuwste informatie. In de Rabolnfobank van maandag staat het goede nummer. Ook het desbetreffende krantenartikel is aangepast.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1