Stichting helpt allochtone ondernemers in het zadel MKB op Internet Vragen Actie Rabo TeleSparen Top Rabobank Nederland naar Zuid-Limburg Rabobank medefinancier Stason Colofon Circulaire over wijzigingen ARC Relatiebeheer "De allochtoon die in zaken wil, heeft het in Nederland dubbel zo moeilijk als een starter van Nederlandse origine." Dit zegt de juriste Wilma Burleson van de Stichting Stason, het Steunfonds voor Startende Allochtone Ondernemers in Nederland. Stason beijvert zich om allochtone ondernemers dezelfde kansen te bie den als Nederlandse beginners in zaken. Met sponsorgelden van de Rabobank, Shell en Unilever moet dat lukken. Het is bepaald geen wollige sociale bevlogenheid die de Stichting Stason drijft, maar aardse nuchterheid. "Wie bij ons aanklopt om een achterge stelde lening moet een doortim merd ondernemingsplan op tafel leggen", stelt Burleson. "We zijn geen filantropische instelling, maar vinden wel dat allochtonen met een goed ondernemingsplan en een prima idee een kans moeten krijgen." En daar ontbreekt het nogal eens aan zegt Burleson. "De beeldvorming over allochtonen is ook bij banken negatief. Bankmedewerkers zijn niet anders dan de rest van de wereld, dus kijken ze extra kri tisch naar financieringsaanvra- gen en stellen ze soms vragen die niet goed overkomen, hoe legi tiem ze ook zijn." Nogal wat financieringsaanvra- gen van allochtone starters lopen stuk op een tekort aan eigen vermogen. Stason komt aan dit bezwaar tegemoet door een achtergestelde lening te ver strekken, waardoor het eigen vermogen wordt versterkt. De bedrijfseconoom Celal Sahin, afgestudeerd aan de Erasmus Universiteit, was een van de eerste allochtone starters die Stason wist te vinden. Hij is eigenaar Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Henriëtte Bosch Kees van Dun Charlotte Geers Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Bart Padberg Henk Ruurda Ivonne Smit Willemien Veldman-Marsman Mare van de Ven Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Directoraat Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl. Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 van het aan de Rotterdamse Boompjes gelegen Turkse spe cialiteitenrestaurant Turkuaz, met een fraai uitzicht op een woelige Maas en de Erasmusbrug die als een zwie pende zwaan klapperend in de touwen hangt. Derde generatie "We willen een goede toekomst voor de derde generatie van onze familie", verklaart Sahin zijn stap tot het ondernemer schap. Het benodigde geld leen de hij van de Rabobank, Stason en familie. "Mijn familieleden zijn nauw betrokken bij het bedrijf. Ze werken mee en zijn mede-eigenaar." Sahin stelt hoge eisen aan zijn restaurant met een interieur uit duizend en een nacht, een uitgekiende kaart en een perfecte bediening. "Ik wil laten zien dat kwaliteitsbe wustzijn ook bij allochtone ondernemers leeft." Veel allochtone starters hebben dezelfde motivatie als Sahin: een toekomst creëren voor zichzelf en hun familie. Toch gaat Stason niet in zee met iedere ondernemer die zich aandient. In de drie jaar van haar bestaan keurde de stichting menig ondernemingsplan af. "De kwa liteit liet nogal te wensen over", oordeelt Burleson, die zegt dat de stichting strenge normen hanteert. De rol van Stason is beperkt tot het verstrekken van eigen vermogen. Allochtone ondernemers moeten zelf met een goed ondernemingsplan komen, een geschikte locatie zoeken en marktonderzoek ver richten. Wie begeleiding wil, wordt doorverwezen naar bepaalde adviesinstanties. Dit jaar zijn zes plannen goedge keurd. Dat lijkt niet veel, maar Burleson is trots op het resul taat. De Stichting heeft zeven ton. Daarvan hebben nu zestien bedrijven gemiddeld 30.000 gulden geleend. Stason is nu op zoek naar nieuwe medefinan ciers om meer allochtone star ters in het zadel te helpen. Meer informatie over Stason staat maandag in de Rabo- Infobank. Bedrijvenadviesgroep De Internetpagina's van de Rabo bank zijn sinds kort uitgebreid met informatie voor en over diverse branches en sectoren in het mid den- en kleinbedrijf (MKB). "Met deze informatie, afkomstig uit Rabobank Cijfers Trends, geven we richting het midden- en kleinbedrijf blijk van onze des kundigheid", licht Twan de Wit van het segment toe. "We hebben speciaal voor de ondernemers de teksten in een MKB-jasje gestoken en ze vervolgens op het net gezet." Op de thuispagina (www.rabo- bank.nl) staat nu onder het kopje 'Midden- en kleinbedrijf' inf«fe matie over vijfenzeventig brai^^ ches in acht sectoren. Bedrijvenadviesgroep 7 (040)217 70 04 Cliënten Advies' Een recente mailing aan 250.000 studenten bevat een lokkertje over Rabo TeleSparen: de eerste 100 bellers die een TeleSpaarrekening openen, ontvangen gratis een draadloze telefoon. De mailing is suc cesvol: nu ligt de respons op bijna 8%. Maar de actie roept ook vra gen op bij banken en bij het callcenter. Om piekbelasting bij het callcen ter te voorkomen, is de mailing gesplitst in vier groepen die op verschillende dagen werden ver zonden. Binnen een gezin ont vangt de ene student de mailing soms een week later dan zijn broer of zus. Hij vraagt zich af of hij nog kans heeft op de telefoon. Ook bij veel banken is dit niet duidelijk. "Ons antwoord", zegt marketeer Studentenmarkt Astrid directeuren en medewerkers van vijftien Rabobanken uit Zuid- Limburg waren daarbij betrokken. Tijdens het middaggedeelte informeerden directeur Koelman van de Industriebank LIOF en voorzitter Schiffelers van de Kamer van Koophandel Maastricht bet gezelschap over initiatieven die de economische groei in het gebied moeten stimu leren. Als uitdaging voor de loka le banken zagen zij het optreden als eenheid naar buiten, 's Avonds stond onder meer de coö peratieve identiteit op het pro gramma. Anniek Ploumen, advi seur Bedrijven bij de Rabobank Maastricht, vroeg zich af wat de coöperatieve meerwaarde is voor de minder rendabele klanten uit de Bedrijvenadviesgroep. Die krijgen immers een 'standaardbe handeling' en worden alleen reactief benaderd. van Kessel van Cliënten Advies, "is dat alle studenten evenveel kans maken om een telefoon te ontvangen. Voor iedere zending stellen wij steeds telefoons beschikbaar." Een tweede probleem is, dat som mige studenten rechtstreeks naar de bank gaan om TeleSpaarrekening te openen. vragen zich af, of zij in aanmer king komen voor de telefoon. Van Kessel reageert: "Nee. In de mailing staat, dat de eerste 100 bellers recht hebben op de tele foon, dus niet de studenten die persoonlijk naar de bank komen." Cliënten Advies r (040)217 70 08 Directeur Wiel Ploumen (r) van de Rabobank Landgraaf en directeur Henk van de Kerk (m) van Rabobank Nederland bega ven zich afgelopen vrijdagmor gen even op de lange latten. Zij waren op bezoek bij John Louvenberg (l), eigenaar van Ski centrum Landgraaf en klant van de Limburgse bank. Ook andere Zuid-Limburgse bedrijfsrelaties wisselden die dag van gedachten met directeuren en leden van de Hoofddirectie en Raad van Beheer van Rabobank Nederland, als onderdeel van het vierde regiobe- zoek van de top van Rabobank Nederland dit jaar. Bestuurders, Cliënten Advies Vandaag verschijnt circulair^ nummer 24/460. Deze circu laire behandelt de opschoning van een aantal rubrieken bin nen ARC. Meer informatie staat maandag in de Rabo Infobank. Ondersteuning Betaaldiensten C (040)217 60 41 Celal Sahin temidden van zijn gasten. "Ik wil laten zien dat kwali teitsbewustzijn ook bij allochtone ondernemers leeft."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2