12 II Vinger moet steviger aan de pols dan voorheen Bloemenondernemers kleuren voor Tanzania Mk brainstorm tijdens het snoeien' I Rabobank 19 9 6 financiële planning belangrijker dan ooit Tuinbouwmilieuprijs '96 voor klont Rabobank Swalmen Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 137 Week 46 Dinsdag 12 november "De toename van het resultaat in 1996 zal lager uitkomen dan in 1995. In 1997 zal deze trend zich versterkt doorzetten. Met de hui dige inzichten wordt zelfs een daling van het resultaat niet uitgeslo ten." Dat zegt Edwin Lustermans van Planning en Control WAB (Werkgebied Aangesloten Banken). Hij is dan ook van mening dat de vinger steviger dan voorheen aan de pols zal moeten worden gehou den. "Dit begint met het opstellen van een realistische begroting opdat in een zo vroeg mogelijk stadium aanknopingspunten worden verkregen voor bijstelling van het beleid." Over de eerste helft van 1996 het resultaat van de geza- mienlijke lokale banken 16,7% beter dan over de eerste zes maanden in 1995. Het resultaat over het derde kwartaal 1996 is echter nog maar net iets hoger dan het resultaat over hetzelfde kwartaal van 1995, namelijk 2%. Lustermans: "Verwacht wordt dat het resultaat over het gehele tweede halfjaar van 1996 deze 'plus' niet kan vasthouden. Geschat wordt dat het resultaat over de tweede helft van dit jaar 5% onder het overigens goede tweede halfjaarresultaat in 1995 duikt." Trendbreuk Er kan dan ook geconstateerd worden dat zich in 1996 een •ndbreuk voordoet. Deze ont- kkeling zal in 1997 doorgaan. Lustermans: "De personeelskos ten van de lokale banken zullen flink stijgen. De basis daarvoor is gelegd door de groei van het aan tal fte's in 1996. Ook zullen door onder meer de projecten Chipknip, Euro en het Jaar 2000 de (door Rabobank Nederland doorbelaste) kosten flink toene men. Om de kostenontwikkeling bij te benen zal in 1997 een flin ke opbrengstverhoging moeten worden gerealiseerd. Weliswaar zijn opnieuw volumestijgingen in de kredietverlening en de toever trouwde middelen te verwachten, maar de margedruk zal verder toenemen. Niet alleen de scherpe concurrentie is daarvan de oor- *ik. Lagere rentes bij verlenging t vastrentende leningen spelen bijvoorbeeld ook een rol." Natuurlijk zijn er grote verschil len per bank. Lustermans: "Daarom wordt elke bank opge roepen om op basis van de eigen omstandigheden een zo goed mogelijk onderbouwde prognose te maken van de opbrengst- en kostenontwikkeling in 1997." Vragen, die zich hierbij zullen voordoen zijn: Is er tenminste een evenredige opbrengsten- en kos tenontwikkeling? Waar zijn mogelijkheden om de opbreng sten nog verder te verhogen? Welke acties zijn nodig om op kosten te kunnen besparen?. "Eventuele acties zullen taakstel lend gemaakt moeten worden en in 1997 voortdurend getoetst moeten worden op hun resulta ten", zegt Lustermans. "Alleen intensivering van het planning en controlproces, gevolgd door eventuele inhoudelijke bijsturing, zal kunnen leiden tot een zo acceptabel mogelijk resultaat in 1997. Dat te bereiken lijkt mij de grote uitdaging, en daar kan nü de basis voor worden gelegd." feb mrt apr mei maanden 1995/1996 Bedrijvenadviesgroep De 34e Internationale Bloemen- vaktentoonstelling sloot zon dagmiddag na vijf drukke dagen baar deuren. Ruim 35.000 professionele bloemen- mensen bezochten de veiling in Aalsmeer. In de Rabobankstand zette een portrettekenaar de edele trekken van ongeveer 240 bloemenondernemers op papier. Bezoekers konden bloemen inkleuren en daarmee een drinkwaterproject in Dar Es Salaam - een initiatief van het Foster Parents Plan - steunen. De bank stelde voor iedere ingekleurde bloem vijf gulden beschikbaar. In totaal gaat er op die manier 1.750,- richting Tanzania. Veelbelovende gesprekken met klanten en potentiële relaties zijn vastgelegd op gespreksnoti- ties. Die gaan deze week nog naar de betrokken banken zodat zij met de follow-up kun nen beginnen. Bedrijvenadviesgroep f (040)217 70 04 Bedrijvenadviesgroep De nijvere Swalmense fruitteler Gerard Fleuren (57) heeft de Zilveren wesp '96 gewonnen, de onderscheiding verbonden aan de Nederlandse Tuinbouwmilieuprijs. De jury riep Fleuren, sinds jaar en dag klant van de Rabobank Swalmen, unaniem tot win naar uit. Hij heeft op bijzondere wijze bijgedragen aan een scho nere Nederlandse tuinbouw en krijgt op 19 november uit handen van VROM-minister De Boer de prijs. De jury roemt de consequente zorg van Fleuren ("ik brain storm tijdens het snoeien.") voor milieu en natuur. Gesub sidieerd door de regeling Waardevol Cultuur Landschap (WCL) verliest hij bij de bedrijfsvoering de markt niet uit het oog. Leon Roodbeen, directeur van de bank Swalmen, vindt dat zijn klant "een heel mooie presta tie" leverde. "Normaal zijn deze prijzen voor de wat grote re bedrijven. Maar Fleuren is erg actief en doet veel aan pro ductpromotie. Ik heb hem meteen gefeliciteerd en namens de bank bloemen laten bezor gen." De milieuvriendelijke teler, die de afgelopen jaren door diepe dalen ging vanwege vorst en kelderende prijzen ("we hebben van het héle varken gegeten, zeggen ze hier"), zoekt voort durend naar de absolute onder grens bij het gebruik van gewas beschermingsmiddelen. Hij geeft de natuurlijke bewo ners van fruitbomen ("dat is de charme van het product, die warmte vanuit de natuur") zoveel mogelijk ruimte en laat Winnende fruitteler Gerard Fleuren met zijn echtgenote (r): "Het moet tussen de oren en tussen de rijen functioneren. vogels en insecten een nuttige rol vervullen. Onder de eigen merknaam Fleurappeitje ver werkt Fleuren - werkweken van negentig uur zijn hem heel ver trouwd - appels en peren tot vruchtensappen. Verpakking, verkoop en marketing gebeurt onder het motto 'de aanval is de beste verdediging' geheel in eigen beheer. Momenteel zijn de Swalmenaar en zijn mensen druk in de weer met Kerstpak ketten, relatiegeschenken en fruitmanden vol streekproduc ten "je moet het onder de kerk toren houden"). De Zilveren wesp '96 is slechts één van de prijzen en certifica ten die de succesvolle fruitteler totnu toe veroverde. Fleurens filosofie is simpel: "Het moet tussen de oren en tussen de rijen functioneren. En de vrouw moet achter je staan." De teler gaat gesterkt verder op de inge slagen weg. Er staat al een reclamecampagne op stapel waarin zijn twee kleinzoons de hoofdrol spelen.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1