II II Kortingsbonnen voor vakantiegangers l Rabobank Heel en Tborn koerst op drie harde G's Door planmatige aanpak effectievere besteding van communicatieguldens Kasstortingen verenigingen niet gratis azwe 19 9 6 Reisofdeling Rabobank Oostvoorne wint prijs RaboMagazine november verschenen 'Wij zaaien verwarringniet de klant' Rabokrant Intern Rabobank dagblad Eerste jaargang no. 1 36 Week 46 Maandag 11 november Cliënten Advies Stuur klanten die thuiskomen van vakantie een brief met daarbij als 'welkom thuis-geschenk' kortingsbonnen die klanten bij de lokale middenstand kunnen gebruiken. Dat idee leverde de reisafdeling van Rabobank Oostvoorne de tweede prijs 1.000,-) op in een door het rcizenvakblad DIT uitgeschreven competitie. Deelnemers konden een gouden tip opsturen of een goed uitgewerkte visie op de meer waarde die een reisbureau kan leveren. DIT noemt het initiatief van Rabobank Oostvoorne "niet nieuw, maar gezien de professio nele aanpak een prijs waardig." Yvonne Egeter is reisadviseuse van de bank. "Toen Rabobank Nederland stopte met het wel kom thuis-pakket besloten wij er lokaal mee door te gaan. We heb ben 45 lokale middenstanders aangeschreven, waarvan er 38 positief reageerden. Zij betalen de kortingen, wij nemen de druk kosten voor onze rekening. Klanten krijgen zo 38 kortings bonnen, variërend van een gratis kopje koffie in een restaurant tot het gratis stomen van een panta lon." Klanten reageren positief op het cadeautje. "Een week na thuiskomst bellen we de klant met de vraag hoe de vakantie geweest is. Vaak krijgen we dan te horen dat ze het welkom thuis- pakket leuk vonden. Groot voordeel is natuurlijk dat alle kortingsbonnen in Oostvoorne inwisselbaar zijn." Luuk Salomons, hoofd Reizen van Rabobank Nederland, heeft de bank inmiddels zijn felicitaties gestuurd. "Landelijk zijn we met het welkom thuis-pakket gestopt omdat de uitstraling naar lokale klanten te gering was. Bovendien kun je met landelijke acties lokale middenstanders benadelen. Als je bijvoorbeeld gratis fotorolletjes via een groot landelijk bedrijf aanbiedt, zal de lokale fotograaf dit niet waarde ren, zeker als hij klant is van de Rabobank. Het initiatief van Oostvoorne is daarom prima. Het mes snijdt aan twee kanten: naar de klant en naar de lokale ondernemer." Rabobank Oostvoorne C (0181)48 89 99 Management Bij de Rabobank Heel en Thorn koersen ze op de drie harde G's: de G van Goed zijn in deskundigheid en dienstverlening, de G van Gemotiveerd (samen)werken en de G van Gezond, in je eigen lijf en in de bank. Directeur Paul Janmaat zegt in het zojuist verschenen RaboMagazine van november onder meer: "Ik ging inzien dat wij allemaal, dus ik ook, elke keer weer een soort 'veranderingsmara thon' moesten lopen. En voor een marathon mag je wel wat trainen, dat weet iedereen." Het openingsverhaal van het magazine heet 'Gezond werken gaat niet vanzelf'. De bank in Heel en Thorn voert als eerste het programmapakket van de Arbodienst in zijn geheel uit. In de rubriek Spraakmakers ruime aandacht voor de 'oorlog' om het grote gelijk van het geschreven woord, ofwel: hoe schrijven wij onze taal correct. In Lokaal Centraal staat de coö peratiediscussie in de najaarsver gaderingen van de kringen cen traal. Het Dossier gaat deze keer helemaal over 'sparen en beleg gen in Nederland'. We hebben met z'n allen tezamen 800 miljard gulden en dan heb ben we het nog niet over de nóg eens 800 miljard aan pensioen aanspraken en te verwachten uitkeringen van levensverzeke ringen. Jasperina de Man (l) en Yvonne Egeter van de reisafdeling tonen de kortingsbonnen. De workshop 'Planmatige communicatie' helpt het management zijn communicatieguldens zo effectief mogelijk te benutten. Voor de workshop die momenteel loopt hebben zich 220 directeuren en managementteamleden aangemeld. Volgend voorjaar start een nieuwe serie. Bedr ij venadviesgroep Banken kunnen te maken krijgen met verenigingen die verbaasd vra gen waarom de door hen gedane kasstortingen doorbelast zijn. In de brief die zij begin dit jaar gekregen hebben, staat dat met de Rabobank Verenigingsrekening jaarlijks 52 gratis kasstortingen mogelijk zijn. Dit moet kwaliteitsstorting zijn, kasstortingen worden wel doorbelast. De Rabobank Verenigings rekening is begin januari geïntro duceerd om met een aantal vrije voeten de bankkosten voor verenigingen en stichtingen te beperken. Zo zijn ieder jaar 52 kwaliteitsstortingen gratis. Kas stortingen kennen geen vrije voet, alhoewel de brief van janu ari anders doet vermoeden. Kees Fijneman van de Bedrijven- adviesgroep vindt de kritiek van verenigingen dan ook terecht. "Wij zaaien verwarring, niet de klant." Uitgangspunt blijft om de kasstortingen te tariferen. "Banken kunnen deze gelegen heid aangrijpen het verschil tus sen kas- en kwaliteitsstorting nog eens uit te leggen. Vervolgens kunnen afspraken gemaakt wor den over de datum dat kasstor tingen doorbelast zullen worden, bijvoorbeeld vanaf 1 januari. Verenigingen hebben dan nog enige tijd om aan kwaliteitsstor tingen te wennen en van deze gra tis faciliteit gebruik te gaan maken. In het marktbewerkingspakket Rabobank Verenigingsrekening van juni 1996 staat wél goed dat kwaliteitsstortingen gratis zijn. Deze actie is erop gericht particu liere betaalrekeningen van zake lijke verenigingen en stichtingen om te zetten in een Verenigings rekening. Bed rijvenadviesg roep f (040)217 70 04 Tijdens de workshop komen drie onderwerpen aan de orde: het werken met en beoordelen van een communicatieplan, het beleg gen van de eindverantwoorde lijkheid van communicatie en inzicht in het gebruik van hulp middelen en ondersteuning. De workshops staan onder leiding van een externe docent en een communicatieconsulent uit de regio. Peter Koppenjan, directeur van de Rabobank Klazienaveen, nam deel aan de eerste workshop. "Ik vond het vooral heel verfrissend om eens van een externe deskun dige te horen over de psycholo gische drijfveren in de communi catie. Door er samen over na te denken hoe dat werkt, raak je er meer van bewust wat je wilt bereiken. En als je dat weet, kun je je plan trekken. Ik heb daar door handvatten gekregen om bewuster met mijn communica tiebudget om te gaan en de juiste instrumenten te gebruiken." Leo Beuker van de Rabobank Vecht-Plassengebied beschouwt zichzelf als 'behoorlijk kritisch' maar is desondanks vol lof over de workshop. "Je bent vaak te frag mentarisch bezig. Via deze work shop leer je handen en voeten te geven aan het planmatig omgaan met communicatie. Vooral de integratie met de overige marke tinginspanningen is van belang om de effectiviteit te vergroten." Inschrijving voor de workshop van volgend voorjaar is mogelijk tot 15 december. De data en locaties worden bekendgemaakt nadat de in schrijvingen zijn geregistreerd. Informatie over de workshop 'Planmatige communicatie' en het inschrijfformulier zijn te vinden in de Rabolnfobank onder trefnummer 633206a. Communicatie Lokale banken r (040)217 72 H Rabobank Academie C (040f 217 67 31

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 1