'Het echte werk begint nu pas' 289 zuchten van verlichting Aanpassing van Word- sjablonen TotaalPakket Overhandiging nieuwe brochure op Interstore Chipknip- en magneetstrippassen gescheiden terug naar Rabofacet Deelnemers summercourse Bedrijfsvoering naar '98: Colofon Uitslagen beleggingsexamens oktober: Bedrijfsvoering Op de regionale consultatiedagen doet Willem Heijns dezer dagen verslag van de summercourses Bedrijfsvoering naar '98. De deelne mers zélf werken op hun bank aan het veranderproces. "Voor ons begint het echte werk nu pas", zegt Ad Boom, directeur van de Rabobank Ridderkerk en participant aan twee summercourses. Maar, vult Jan Goes, hoofd Bedrijfsvoering van de Rabobank Zeist, aan: "De geformuleerde uitgangspunten bij de summercourse vormen daarbij wél een goed handvat." Boom heeft de afgelopen maan den deelgenomen aan de sum mercourse voor directeuren én de gemengde cursus. "Daar heb ik geleerd dat er niet één blauwdruk te maken is waar alle banken hun voordeel mee kunnen doen", zegt Boom. "De lokale banken zijn daarvoor te verschillend georga niseerd. Dat kan een nadeel zijn, maar toch zie ik ook voordelen aan deze verscheidenheid. Wél moet je bij het opstellen van het verandertraject voor Bedrijfs voering rekening houden met specifieke organisatievormen." Boom schreef zich in voor de summercourse omdat hij vindt dat Bedrijfsvoering een onderbe licht, maar zeer wezenlijk onder deel van de bank is. "En daar wil ik graag over meepraten. In de summercourse voor directeuren hebben we het vooral over het grote geheel gehad, de plaats van Bedrijfsvoering binnen de onder neming. Tijdens de gemengde summercourse zijn we meer inhoudelijk op de materie inge gaan en zijn er concrete oplossin gen aangedragen. Belangrijkste discussiepunt was het wel of niet onderbrengen van bedrijfsvoe- ringstaken bij de segmenten. Daar wordt verschillend over gedacht. Want als je de segmen ten teveel belast, kan dat ten koste gaan van de commerciële slagkracht." Goes nam ook deel aan twee summercourses. "En ik ben zeker De Rabokrant is het interne dag blad van de Rabobankorganisatie. Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Henriëtte Bosch Kees van Dun Charlotte Geers Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Bart Padberg Henk Ruurda Ivonne Smit Willemicn Veldman-Marsman Mare van de Ven Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis Directoraat Communicatie Eindhoven/EO 505 (040)217 71 18 Fax 217 71 36 Klachten over bezorging: (040)219 55 55; fax: 219 50 55 niet teleurgesteld", valt hij met de deur in huis. "Aanvankelijk had ik mijn twijfels. Rabobank Nederland heeft namelijk wel vaker de hulp van lokale banken ingeroepen, maar van een hechte samenwerking is nog niet veel gekomen. Nu was de aanpak ver rassend anders. Wij, de deel nemers, hebben zelf de agenda bepaald. De volwassenheid van de deelnemers werd daarmee juist ingeschat. Dat leverde een open onderhandelingssfeer op." Goes heeft inmiddels de uitkom sten van de summercourses besproken met de overige MT- leden op zijn bank. "En dat sloot naadloos aan op wat zich momenteel binnen onze bank afspeelt. Want wij zijn bezig met de laatste stap van Visie '98. Al vanaf 1 januari 1995 is onze interne organisatiestructuur voor 80% geënt op de Visie '98- gedachte. Echter, Cliënten Administratie opereert nu nog onder Bedrijfsvoering, maar zal binnen kort worden getransformeerd naar een afdeling Cliënten Service, die valt onder het seg ment Cliënten Advies. Niet min der belangrijk is het feit dat bin nen de stafgroep Bedrijfsvoering het taakveld Planning en Control concreet gestalte moet krijgen. Dat vereist een goede communi catie en een volwassen wisselwer king tussen de segmenten en Bedrijfsvoering. De geformu leerde uitgangspunten bij de summercourses zijn hierbij een goed handvat." Met de komst van de Chipknip verandert ook de procedure voor het terugzenden van vervallen passen. Omdat de twee typen passen op verschillende wijzen worden gerecycled, moe ten vervallen Chipknip-passen gescheiden van vervallen mag- neetstrippassen bij Rabofacet worden aangeleverd. Voor inge nomen saldolezers geldt hetzelfde. Vervallen passen moeten wor den doorgeknipt en zonder hoesje worden teruggestuurd. Daarbij mogen ze niet veront reinigd zijn met andere mate rialen en moeten ze zijn verpakt in een deugdelijke ver pakking, die aan alle zijden voorzien is van speciaal 'groe ne' tape. Bevat een retourzending Chip- knippassen, dan moet dit op de verpakking worden aangege ven. De passen moeten worden gestuurd naar Magazijn Best BC 031. Rabofacet retourneert zendingen als ze niet voldoen aan bovenstaande voorwaar den. Ondersteuning Betaaldiensten [040) 217 60 41 Klantenservice Best C (040) 219 55 55 Financiële Advisering Van de 397 cursisten die deelnamen aan de IRIS-beleggingsexamens in oktober, kunnen er welgeteld 289 (73%) een zucht van verlichting slaken. Daarmee wordt een traditie voortgezet, want het gemiddeld slagingspercentage schommelt steevast rond zeventig procent. Voor de Basiscursus Beleggen slaagde 76%, voor Beleggings fondsen, waar duidelijk steeds beter voor wordt gestudeerd, 71 Bedrijvenadviesgroep en voor Beleggen en de Fiscus 67%. Van de examenkandidaten voor de modules uit de Beleggings- AdviesPraktijk FA ontving ge middeld 81% het predikaat 'geslaagd'. Opvallend was het hoge percentage gezakten (50%) voor de module De Fiscus. Bij de modules uit de Beleggings- AdviesPraktijk FAB slaagde 77% van de deelnemers. Ook hier een in het oog springend percentage gezakten (42%) voor de module De Fiscus. Bij de Opties voor Specialisten deed 60% van de ge- ëxamineerden goede zaken. De vol gende beleggingsexamens en -her- examens zijn op 4 en 13 februari. IRIS Opleiding Consultancy (030)216 11 17 46 49 Cliënten Advies' De huidige Word-sjablonen voor het Rabo TotaalPakket maken een type-concept ARC aan, dat aan alle kredieten zekerheidscode 68 toe kent. In een aantal gevallen is echter zekerheidscode 69 van toepas sing. Op dit moment is een aanpassing van de sjablonen in bewer king. Lokale banken ontvangen de aangepaste versie in week 46. De Rabobank was afgelopen week met een stand aanwezig op de Interstore-beurs, de jaarlijkse internationale beurs voor de detail handel. Hoewel aanvankelijk de belangstelling tegenviel, werden er via de lokale banken uiteindelijk 5.000 relatiekaarten verspreid, evenveel als vorig jaar. Ondernemers konden op de beurs kennisma ken met Telebankieren en de Chipknip. Ook presenteerde het segment Bedrijvenadviesgroep de nieuwe brochure '(ver)bouwen in het klein bedrijf'. Hans van der Linden, hoofd van het segment Bedrijven adviesgroep, overhandigde de eerste exemplaren aan drie ondernemers die meewerkten aan de brochure. Voor de informatiebijeenkomsten op 14 en 15 november, die als thema verbouwen in het kleinbedrijf hebben, zijn nog enkele plaatsen vrij. Bedrijvenadviseurs kunnen zich met het formulier op de cd-rom/diskette (trefnummer 641505a) aan melden. Hierop staat ook het brochurenummer. De standaardtoekenning van zekerheidscode 68 wordt veran derd naar aanleiding van een nadere bestudering van de Wet op het Consumentenkrediet in samenhang met de door Rabo bank Nederland geadviseerde handelwijze bij de soort krediet faciliteit binnen het Rabo Totaal- Pakket. "Het uitgangspunt bij het toe kennen van een zekerheidscode is of de rekening minimaal één keer per drie maanden een creditsaldo moet vertonen", legt Sandra Reurekas van het segment Cliën ten Advies uit. "In dat geval is er sprake van een Krediet op de Betaalrekening. Bij dit type kre diet, dat wij aanbieden tegen een rentepercentage van 10,5%, hoort zekerheidscode 69." Als het acceptabel is dat een klant drie maanden of langer rood staat, dan krijgt de klant -volgens de opzet van het Rabo Totaal- Pakket- een Blanco Krediet aan geboden met een rentepercentage van 6,5%. Bij een Blanco Krediet hoort zekerheidscode 68. Reurekas: "De klant moet uiter aard wel voldoen aan de accepta- tievoorwaarden. Gezien de doel groep van het Rabo TotaalPakket zal een hoge kredietfaciliteit en daardoor langdurig rood staan veel voorkomen, met daaruit voortvloeiend Blanco Krediet. Dit past ook in de beleidslijn die is geformuleerd in de circulaire 'Visie '98 en Consumptief Krediet' van 11 oktober (nummer 53/212)." De circulaire is in de Infobank te vinden onder num mer 642108a. Cliënten Advies f (040)217 70 08

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1996 | | pagina 2